De mest oversette spillene

oma

Village Drunk
#41
Mark of kri og freedom fighters til ps2 er fantastiske spill som ikke fikk oppmerksomheten de fortjente. Førstnevnte er ett moro og forholdsvis godt skrevet hack and slash spill med mekanikker som funket veldig bra da og som er hermet etter i senere tid. (Parryen i assassins creed feks). Lodin kan skrive mer om dette :p

Freedom fighters er et taktisk 3. pers skytespill som tar utgangspunkt i at russerene vant den kalde krigen og har okkupert usa. Historien er så som så, men gameplayet er fett og folkene man har med seg er ikke helt skutt for en gangs skyld. Fikk du prøvd dette sirkus?
 
#42
Først av alt, hei alle sammen! nybakt medlem og ser fram til å diskutere/preike meningsløst om ting og tang og sånt.

men til det viktige. det er en SKAM at dere ikke har husket Conker's bad fur day :mad:

det er noe av det sykeste jeg har spilt i hele mitt liv og multiplayeren på N64 versjonen var bare GENIAL.


noe av det mest episke innen bossfights xD lo kraftig av den sangen og kan fortsatt teksten :p
Forrige helg fant jeg ut at jeg har det til 64. Det endte opp med at vi kjørte litt 4-player. Ett av mine favorittspill, første gang jeg kjøpte det, fant jeg det til 250 på Tower i Sandefjord, rett etter release. Lucky me. Men, ja, spillet er jo blitt mer ett kultspill med årene, så det rettferdiggjør at det nevnes her.

Fun fact: jeg har solgt og kjøpt spillet tilbake 3 ganger.
 

Terje

mostly harmless
#43
R/C Stunt Copter



R/C Stunt Copter tror jeg ble oversett av de aller fleste, og det er synd. Det er nemlig en liten perle av et spill. Alt du gjør i dette spillet er å fly et fjernstyrt helikopter i et lite lukket område, og utfører diverse utfordringer. Det begynner pent med å "bare" klare å lande noenlunde i midten av et landingsfelt, og fortsetter med vanskeligere ting som slalomflyging og skyting på blink med malingkuler.

Spillet er uhyre vanskelig til å begynne med. Muligens fordi helikopteret ditt oppfører seg meget realistisk. Jeg har sett kommentarer fra RC helikopter entusiaster si at det eneste spillet mangler er vind, ellers ville det vært 100% realistisk. Og frem til du venner deg til dette vil du slite mye med ha sånn noenlunde kontroll på ting. Det er en treningsmodus på ti baner i spillet som du blir tvunget til å gjennomføre for i det hele tatt å få begynne. (faktisk så er det hvordan du gjør det her som er utslagsgivende for hvilke vanskelighetsgrader du har tilgang til). Denne treningsmodusen gjør en ganske god jobb med å lære deg hvordan et helikopter kontrolleres.Til å begynne med vil du ikke fatte at det går an å bli særlig god på dette, men etter mye kløning så får du teken på det og greier å manøvrere temmelig presist rundt omkring.

Å kunne manøvrere noenlunde presist er nemlig ganske viktig for å greie de senere utfordringene i spillet. Spillet bedømmer deg nemlig hele tiden på slike ting, for eksempel hvis du skal fly gjennom en ring så holder det ikke bare å treffe ringen, du får mer poeng jo nærmere midten av den du var og hvor stor fart du hadde gjennom. Etter hver utfordring skal du som regel lande et sted, og nøyaktigheten din der også spiller inn. Også hvor mye bensin, ie tid du har til overs spiller ofte en stor rolle. Hvilke ting det fokuseres på varierer fra bane til bane.

Den noe syke Shiny humoren er også ivaretatt. Det er en to-spiller modus for eksempel, hvor dere flyr utfordringene etter tur og konkurrerer om å få høyest poengsum på hver av dem. Mens den ene spilleren flyr kan den andre bruke kontrollen sin til å få en diger hand til å dukke opp foran kameraet for å sperre utsikten og dermed føkke opp flyinga til kompisen. En annen ting som må nevnes er kommentatoren. Dette spillet er bortimot det eneste noensinne som har fått til kommentatoren. Han har et uendelig antall replikker, og kommenterer bortimot alle situasjoner du kan tenke deg. Og kommentarene han kommer med er ofte hysterisk morsomme. Han har et antall forskjellige til hver eneste situasjon han kommenterer, så det er ikke slik at du stadig hører den samme om igjen og om igjen selv om jo, det er noen som går igjen. Hovedsaken er at han aldri blir plagsom, og selv om han ofte kommer med små, hjelpsomme tips så består kommentarene hans i hovedsak av å slenge dritt til deg enten du kødder det til eller ikke. Han er seriøst halve moroa med spillet, uten ham ville det ikke vært på langt nær like artig. Men likevel, selve flyinga er også ganske moro når du først får det til. Den trøtte gamle linjen "vanskelig å lære, men tilfredstillende å mestre" passer glimrende til dette her.

PS: Fungerer dårlig på en PS3, av en eller annen grunn kjører det halvannen til to ganger fortere enn det skal og er dermed umulig å spille. Spill det på en PS1 eller PS2 hvis du kan.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#44
Det var noe sutring her om spill fra åttitallet, så da får jeg strekke meg til nittitallet. 1990.

Jeg snakker selvsagt om Journey to Silius. Restene av det som egentlig skulle være et lisensiert Terminator-spill endte om som et knakende bra platform-skytespill. Ikke like polert som f.eks. Mega Man II, men det kunne brydd meg mindre. Tight kontroll, bra grafikk og fantastisk musikk gjør dette til et mine soleklare favorittspill.







Nevnte jeg musikk? Ikke overbevist? Stage 2-musikken får Mozart til å høres ut som Ole Ivars.

Protip: Om man skal prøve spillet i form av snusk så heter det i Japan RafWorld. Den amerikanske utgaven ser ikke ut, og Europeisk ROM har jeg aldri sett.



Så til en skikkelig raritet: Metal Storm. (1991)

Meget nyskapende gameplay (i sin tid selvsagt, men det er på ingen måte utdatert) som er like enkelt som det er genialt. Hopp + opp, og vips så går man i taket! Det alene hadde selvsagt ikke holdt, men når spillets varierte brettdesign er lagt opp for at det skal manipuleres på denne måten fungerer det utrolig bra.



 
#45
RC Stunt Copter ser konge ut! :)
Husker eg elsket til ps1 den gang, men aner ikkje kor oversett det spelet var. Det fekk sånn passe bra eksponering i CVG back in the day, men ser på wikipedia at det visstnok ble oversett sammenlignet med Mario 64 (no shit..). Det var med dette spelet eg lærte at det faktisk gjekk an å spele 3d plattformspel i første person.

Prøvde Journey To Silius og Ufouria (som for øvrig begge er spel eg så cover av då eg var liten gutt i butikken, på jakt etter EIT nytt spel som eg kunne få lov til å kjøpe. Men valgte Rad Gravity i staden. GOD DAMNIT!!!), og dei var veldig bra! Skal kose meg med Ufouria på min NDSL fremover. :)

Verd å nevne at eg visste eg hadde hørt det japanske navnet til Ufouria før, som altså er Hebereke. Har ein serie med spel, gitt. Verd å sjekke ut.

Spørsmålet er, kva kvalifiserer eit forbigått spel? Dårlige salgstall? Gløymd i media? For førstnevnte kan vi jo lett nevne , men det blir jo nevnt i fleng som "kongespelet som aldri solgte bra". Evt Okami for den saks skyld. Er redd det blir ganske mykje nostalgitripper her til dei som sutrer over det.

Så, for å fortsette den trenden nevner eg Dette rulleskøytespelet hadde herlig kontroll, semi-utfordrende brett, bra grafikk og fantastisk musikk. Bra fighter med masse action! Spelte gjennom det fleire ganger på NES den gangen eg hadde det på cart, speler gjennom det med jevne mellomrom fortsatt, emulert via diverse systemer. :)

 

CyberK

Finner ikke på noe.
#48
Når det gjelder Jumping Flash er det verdt å nevne at den finnes på Playstation Store for nytelse på både PS3 og PSP.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#49




Jeg føler at Heroes er en litt oversett serie. Og det spillet i serien som kom før franchisen begynte suge var Heroes of Might and Magic III (1999), som fortsatt er et av de beste spillene jeg har spilt. Det var en slager her i huset da det kom ut, og som faktisk er gøy å spille med brødre den dag i dag.
Gameplayet er Total War-ish i byggefasen, og Final Fantasy-ish(evt. Final Fantasish) når det er krigføring med skorpion-løver, drager og demoner.
Musikken i spillet er også den mest undervurderte soundtracken noensinne. Glem alle andre spill. Komponisten, som jeg synes han fortjener å bli kalt, til Heroes III måtte ha bestemt seg for å lage musikk verdig en 3 timer lang episk spillefilm.
Ellers er spillet bare så genialt. Bare det at jeg kan spille det i dag elleve år etter det kom ut sier noe om replay-valuen
 
#50
Heroes er konge da... husker at vi var en gjeng på 4-5 stykker som spillte ilag på en PC før i tiden, det var tider det.

Dro det faktisk opp her i sommer og det er enda genialt. Hvordan står det til med serien i dag sånn forrsten? var IV det siste spillet eller har de laget flere?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#51
Heroes V er et dykk tilbake til det som gjorde Heroes III så veldig bra, bare med oppdatert grafikk. God art design, deilig musikk, samme klassiske gameplay og mer gjennomført kampsystem enn i IV gjør det til seriens beste utgave i mine øyne.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#52
Ellers kan jo King's Bounty - The Legend anbefales, et spill som er i samme gata som Heroes-spilla.
 

oma

Village Drunk
#53
Heroes er da virkelig ikke oversett paa noen som helst maate? Tilogmed alle jentene jeg kjenner vet om denne perlen.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#54
Til og med jeg har spilt det flerfoldige ganger hos venner og familie. Veldig, veldig gøy - selv om jeg husker turbasert multiplayer med 5 fettere som en slitsom affære :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#55
Okay, på tide at jeg tar bladet fra munnen og tipser om en obskur klassiker...



Final Fantasy VII!

Okay, dette her blirt kanskje litt vel obskurt for de fleste, men her er altså greia. Verden er truet, og da mener jeg faktisk HELE verden, på en gang! Og da tenker sikkert de fleste, her er det bare å gi opp og gå hjem, men heldigvis så er det sånn at den figuren du styrer har makten til å redde hele verden, med din hjelp! Ikke bare har Final Fantasy VII en skikkelig frisk og original historie, det har også et variert kampsystem (du kan velge mellom FIRE forskjellige menykommandoer for HVER av folka dine, i HVER kamp) og ikke minst et genialt skrevet manus med legendariske replikker som "..." i fleng!

Så, jeg er klar over at dette er utrolig sært og at sikkert ingen engang vet hvor dere skal få tak i det, men hvis dere besøker ei lita spillsjappe i Japan eller noe sånt så kan dere jo håpe at dere finner et eksemplar av Final Fantasy VII og jeg lover dere at dere vil få en ny og forfriskende opplevelse ut av det.

PS hvis dere ikke vil se spoilers så ikke se på bildet men dette er altså figuren din som dreper sistebossen!! Kult eller hva!!!

 

CyberK

Finner ikke på noe.
#57
Det er godt at vi har forumsjefer til å holde userisøse folk i tøylene, ja. :elsk:
 
#58
Du tvinger meg snart til å dra frem Suikoden og Ark of Time som eksempler på obskure, men utrolig bra spill. Ark of Time er adventure, og Suikoden er JRPG.

...

Bah. Kanskje senere en gang.
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#59
Suikoden er obskurt? Ellers vil jeg ha et skriv om Uniracers til SNES her, men det får bli senere.
 
#60
Dere er noen oldinger hele gjengen. Det er vi som var fem da Playsation 1 kom ut, og hadde Super Nintendo som vår første spillemaskin, som skal arve verden.

"Ark of Time", da? Jeg kan gå med på at Suikoden ikke er obskurt, men jeg vil allikevel hevde at det er et kultspill.