De mest oversette spillene

#61
Hva er bra med Ark of Time, egentlig? Det både høres og ser helt jævlig ut. Det finnes nok av ukjente, obskure kultspill fra adventure-sjangeren som faktisk er godsaker, mens dette bare ser middelmådig ut. Det virker som det bare er noe du har dratt ut fra ræva fordi du spilte det når du var mindre gutt, eller hva?
 
#62
Siden jeg har rundet tredve husker jeg godt et av mine favorittspill fra NES, Snake Rattle'n Roll. Plattformelementene var noe frustrerende, men konseptet husker jeg var fantastisk, spesielt i toplayer. Avansert worms er vel en grei beskrivelse...

Dette spillet fikk vel noe oppmerksomhet da det kom, men en remake hadde vært suverent til LIVE eller PSN. Oppusset grafikk og fikset plattformelementene så ville det blitt et slager. Det er jeg helt sikker på.

Ellers anbefales BLADES OF STEEL på virtual console...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#63
Siden jeg har rundet tredve husker jeg godt et av mine favorittspill fra NES, Snake Rattle'n Roll. [...] Avansert worms er vel en grei beskrivelse...
Mener du Snake, eller? Men ja, Slange Rist og Rull var rimelig fett, selv om det nok var litt for ambisiøst for sitt eget beste. Uansett var det utrolig hvor tettpakka med hemmeligheter og snusk det spillet kunne være ettersom det var i en slags jukse-3D. Kanonvanskelig også, mener jeg å huske. Og bare for å skryte: Jeg har BWADESCH OF SCHTEEW på original NES-kassett.

Men ja, det kan være på tide å anbefale en spillserie jeg faktisk liker (til forskjell fra den obskure undergrunnstittelen Final Fantasy VII):


Thief-serien

...Som da består av Thief: The Dark Project, Thief 2: The Metal Age og ikke minst Thief 3: Deadly Shadows. Enn så lenge, går rykter om at Thief 4 er under utvikling men ikke hold pusten. Uansett, hvis du tror Splinter Cell og Metal Gear Solid er det ypperste innen snikespill så vil du få protester fra de som har spilt Thief. Som tittelen så subtilt antyder spiller du som en innbruddstjuv, nærmere bestemt mestertjuven Garrett. Kort fortalt skal du snike deg inn i steder hvor det er phat lewt å finne, robbe kåken for alt av verdi og snike deg ut igjen, helst uten å bli oppdaga. For hvis du blir det, er det lite som skal til for at du blir drept; selv om du kan kjøpe drøssevis med forskjellig artig utstyr er det omtrent ingenting av det som kan skade vakter og andre som kan ødelegge opplegget ditt, fokus er på å unngå å bli oppdaget i utgangspunktet ved å bruke fiffige redskaper til å skape gjemmesteder og fluktruter. Du har riktignok noen våpen: Sverd (kniv i Deadly Shadows), en klubbe du kan slå folk i svime med og pil og bue, men hvis du blir ferska av to vakter og de begynner å hakke løs på deg er du så godt som ferdig. Dermed er du pukka nødt til å finne og studere kart, planlegge ruta di og vurdere hvor du kan snike deg usett rundt.

Thief bruker noen av de samme mekanikkene som Hitman-spillene, bare at du ikke kan forkle deg; isteden har du piler til bua di som kan slokke fakler, lage et lyddempende mosedekke på bakken, sette opp et tau du kan klatre i og annet slikt fiksfakseri. Som du kanskje skjønner foregår ikke Thief i vår tid, og dette er noe av det jeg liker best med spillene. Verdenen Thief foregår i er en slags steampunk/fantasy-variant av middelalderen, med digre borger, mystiske spøkelseshus og ukoselige grotter fulle av monstre og illgjerningsmenn. Noe av det som definerer Thief-opplevelsen er nemlig hvordan utviklerne har klart å bygge opp en større verden rundt det du foretar deg; i hvert spill blir Garrett etter hvert rekruttert av en av fraksjonene som kjemper om makta i byen, for å hindre en av de andre fraksjonene i å gjøre noe som ville vært temmelig kjipt for resten av verden. Vil ikke røpe noe mer fra historiene enn det, men bare stol på meg når jeg sier at det er høy klasse over sakene. Dessuten har Thief-serien noen av de mest stemningsfulle og skumle øyeblikkene jeg har vært borti: The Cradle i Deadly Shadows er smått legendarisk, men det oppdraget hvor du skal stjele noe fra en forlatt kirke i The Dark Project og det viser seg at noe er alvorlig galt et sted er heller ikke noe for sarte sjeler.

Thief-spillene er langt fra perfekte, kontrollsystemet i de to første er unødig komplisert og knotete, og spesielt eneren lider av litt... varierende kvalitet på områdedesignen (noe som kan forklares med at spillet i utgangspunktet bare var lagt opp som en serie frittstående oppdrag uten noen historie som bandt det sammen). Likevel vil det være en bommert å overse Thief-spillene hvis du liker stemningsfulle spill, sniking og en god historie. Kan også nevne at Thief 3 var ett av de første spillene som benyttet seg av normal-mapping for å rendre "realistiske" lys og skygger (samme stil som Doom 3), og det har ført til at grafikken i akkurat det spillet fortsatt er en fryd å se på (selv om ikke polycount er all verdens). Anbefales på det sterkeste.

Et par bilder:

Thief: The Dark Project


Thief 2: The Metal Age


Thief: Deadly Shadows
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#64
Jeg har Thief (på tysk attpåtil) og første brett, som i et genialt markedsføringstrekk også er brettet man får teste i demoen, er utrolig fete saker. Man tenker "wow, dette var nytt, ferskt og tøft. Jeg gleder meg til andre brett!" Så kommer man til andre brett der man må kaste alt man har lært om bruk av skygge og sniking på hylla for å beine mellom en skål vievann og zombiene (!) som står i veien for deg. Bakhodedasking fungerer også temmelig dårlig. Det er iallefall dette som ødela hele spillet for meg, så jeg kom aldri lenger enn til et brett der man må snike seg rundt på en innendørs grusbane (!!).

Jeg har dog hørt at Thief II skal være the shit som tar det beste fra Thief og går allout på sniking, myrding og stjeling, men det ble aldri til at jeg fikk testa det.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#65
Nok et obskurt valg av Pelsfar, ja.

Deadly Shadows er vel det eneste av dem som faktisk går an å kjøre på nye maskiner uten noen større effort. Bare hust å installere High-Res textures og andre modifiserte godsaker.

Jeg installerte Thief 2 for en stund siden og måtte bryte med DirectX og grafikk-kortet mitt for å få ting til å fungere, men det gikk til slutt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#66
Er fortsatt ikke mange nok som har spilt Thief så hold truten. :p
Buggz skrev:
Jeg har Thief (på tysk attpåtil)
Har de bytta ut vaktene med kosete teddybjørner og skattene du skal stjele med godteri, eller?
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#67

Escape Velocity-serien er kanskje det mest nostalgiske jeg kan komme på sånn i farta. En serie 2D romskip-RPGer som det kom ut tre spill av, helt klart noe av det beste man kunne spille på mac på den tiden. Søk på Escape Velocity: Nova hvis du er nysgjerrig, det er spillbart på Windows. EV: Override også, hvis jeg husker riktig.


Mye det samme, http://en.wikipedia.org/wiki/Ares_(computer_game) Ares var en utrolig sær halv-RTS a la Herzog Zwei som blant annet hadde en sømløs zoom hvor units blir til symboler når du kom langt nok ut - yess, sånn som Supcom diska opp med nesten 10 år senere. Maps var rett og slett solsystemer, warping foregikk i realtime og hadde stor betyding for strategi og plassering. Musikken var utrolig kul, det hadde intens online-multiplayer, en fet kampanjemodus og rett og slett en kul take på hele "spill RTS mens du er en unit sjæl"-opplegget.

Problemet er at Ares er så helvetes dødt som det får blitt, det kjører bare på MacOS 9.X og ingen har noen planer om å gjenopplive eller porte det. Jævlig synd. :(

Fant tilogmed en samling av musikk fra spillet i arkivert mp3-format forrige uke. Dritfett at det var laget med en eldgammel versjon av StuffIt, da, sånn at du må ha en rakettdrevet pressluftdildo med diamantborr for å få ut godsakene. Dvsssssssss. en tilsvarende eldgammel versjon av StuffIt.

EDIT: Neimen faen. Noen lager en OSX port! http://nfreader.com/xsera/
 
#68
Protip: Om man skal prøve spillet i form av snusk så heter det i Japan RafWorld. Den amerikanske utgaven ser ikke ut, og Europeisk ROM har jeg aldri sett.
Skal finnes en europeisk utgave som er helt lik den japanske iform av hovedperson sprite. Den amerikanske uten hjelm ser teit ut.

Og musikken som jeg må si meg enig er enormt bra er laget av Naoki Kodaka som også ladge musikken til det første og andre batman spillet til nes og gremlins. Flotte greier.
 
#69
Mulig "Ark of Time" ser elendig ut (med unntak av noe av den håndtegnede bakgrunnen), men det er fullt av så mange artige hjernevridere at man ikke kan la være å elske det. Dessuten hadde jeg en periode der jeg syntes at alt som hadde med Atlantis og mystikk å gjøre var interessant.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#70
Skal finnes en europeisk utgave som er helt lik den japanske iform av hovedperson sprite. Den amerikanske uten hjelm ser teit ut.

Og musikken som jeg må si meg enig er enormt bra er laget av Naoki Kodaka som også ladge musikken til det første og andre batman spillet til nes og gremlins. Flotte greier.
Jeg har den europeiske utgaven i fysisk form, så det er ikke det. Har bare aldri sett den tilgjengelig på nettet som ROM, så det var kun ment som et tips til de som ikke gidder å skaffe spillet originalt.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#71
Jeg snakker selvsagt om Journey to Silius.

Så til en skikkelig raritet: Metal Storm.
Jeg har ikke så veldig mye å bidra med i denne tråden, men kan nevne at HVGN har tatt for seg begge disse spillene. For de som er interessert:

Metal Storm: Journey To Silius:
 

SHDR

Gullmedlem
#72

Escape Velocity-serien er kanskje det mest nostalgiske jeg kan komme på sånn i farta. En serie 2D romskip-RPGer som det kom ut tre spill av, helt klart noe av det beste man kunne spille på mac på den tiden. Søk på Escape Velocity: Nova hvis du er nysgjerrig, det er spillbart på Windows. EV: Override også, hvis jeg husker riktig.
Cool. Dette var mitt Elite. Jeg hadde aldri noengang spilt et spill som gav meg denne typen frihet og handlingsrom (hvilket sier litt om hvor snever bakgrunnen min i PC-spill var inntil rundt 2000) og dette var ganske formativt for mine ideer om hvordan videospill burde være. Var mitt soleklare favorittspill frem til jeg fikk fingrene i Daggerfall og Fallout.

Protip: Du kan drepe Captain Hector ved å bruke forklift-cheaten og skyte asteroider i nærheten av ham med den. Han respawner dog etterhvert ...

I anledning at folk trekker frem gamle Mac-spill, så vil jeg trekke frem Realmz, et D&D-inspirert, modul-basert RPG med skikkelig, skikkelig veikt univers og meget statiske kamp- og menyskjermer. Jeg husker mengden med magier, våpen og rustninger som helt fantastisk på tidspunktet, og jeg husker kampsystemet som innmari dypt og taktisk. Det var det sannsynligvis ikke, ettersom det var en helt ordinær turbasert affære med fugleperspektiv og rutenett.

Men det lurte oss. Vi så for oss verdener, og siden vi bare hadde shareware-versjonen, ble spillets potensiale langt mer spennende enn det vi faktisk hadde tilgjengelig. Vi fantaserte nesten om hva som lå utenfor det vesle området shareware-versjonen utspilte seg på mens vi spilte gjennom det gang på gang og testet character builds i arenaen. Good times, good times.

Vi fikk omsider cracket det, og selv om det ikke helt levde opp til forventningene våre, var vi meget tilfredse. Siden grafikken var så billig var det mye tekstbeskrivelser av figurer og områder, og selv om den knapt holdt Planescape: Torment-kvalitet, var det skikkelig heit shit for oss som nettopp hadde lest Ringenes Herre og ikke kunne få nok orker og alver.

Anbefales ikke, men en artig kuriositet som kanskje funker best som bevis på hvor langt foran kurven Origin var.
 
#73
Silver



Fulgte med et PC-blad broren min kjøpte. Husker veldig lite av spillet, men husker det som en av de tidligste virkelig gode spillopplevelsene jeg hadde på PC. Kult kampsystem og fengende story, syntes den ti år gamle meg. Godt mulig det egentlig er skrot. Fant verken bilder eller filmer fra det på nett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#74
Husker det der jeg også, iallfall at det starta lovende. Mener at jeg bare hadde kloa i demoen og ikke fikk spilt noe mer enn et par minutter. Akk ja.

PS: Slang inn Thief: The Dark Project igjen og etter en halvtime med mekking for å få faenskapen til å kjøre (eller i det hele tatt installeres for den saks skyld) på 64-bits Vista kan jeg igrunn bekrefte at dette er verdt å få tak i selv i 2009. Finnes sikkert noen patcher som oppgraderer grafikken en liten smule også, for den var ikke akkurat heite saker selv i 1998.
 

Lodin

Der Waaaah
#75
Så man må ikke disable shit i biosen og herje rundt for å få motoren til å kjøre? Tenker hovedsaklig på System Shock 2 da. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#76
Neinei, det er så enkelt atte. Først så starter du installasjonen, ikke med setup.exe som vanlig, men ved å åpne et DOS-vindu og skrive "setup.exe -lgntforce", ettersom installasjonsprogrammet til vanlig ikke vil installere seg på Windows NT (som XP og Vista er basert på). Når du så har installert greiene må du først patche skiten, og så må du laste ned et program som heter Imagecfg, og så åpner du et DOS-vindu igjen og skriver "imagecfg -u thief.exe", etterfulgt av "imagecfg -a 0x1 thief.exe". Dette er fordi Thief ikke liker å kjøre på prosessorer med Hyper-Threading eller flere kjerner, og gjerne hardlocker maskina hvis du prøver. Så gjenstår det bare å skrive "regsvr32 /s lgvid.ax" for å fikse kodeken spillet bruker til å spille av film, og så - med mindre du kjører 60hz på skjermen din - må du finne en måte å låse vsync til 60hz. Og så er du klar til å spille. ^^

Guide her. Guide til å få de to første Thief-spillene og System Shock 2 til å spille ball med flerkjerneprosessorer her.
 
#77
Mange bra eldre spill her, men må tilføye et spill som nylig har kommet ut. Nemlig House of the dead overkill! Et spill som butikker her i Norge har valgt å ignorere totalt. Spaceworld hadde det ikke og kunne ikke ta det inn for meg grunnet at Wii er en familiekonsoll... Gamestop var de eneste som hadde det, og da lå det bak kassa selv om det hadde vært ute i over en uke.

Anywho, det er et kremspill med mye humor som faktisk funker. Veldig gjennomført selv om det er endel lag/hakking uten at det kommer i vei for spillfølesen siden spillet er så gjennomført "crappy" ellers også. ( tenk planet terror, eller se the escapist sin review ) Det kommer til sin rett co-op og etter å ha rundet det for andre gang åpner man dual wield som funker som bare rakkern.
 

Lodin

Der Waaaah
#78
Det største negativet er vel at man blir sinnsykt sliten i hånda av det. Måtte til slutt droppe pistolen og gå over til bare Wiimote. :hmm:
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#79
Silver fikk jeg med i en bunke spill jeg snappet opp for en rimelig penge. Prøvde det bare såvidt, men jeg følte liksom ikke for å bruke noe tid på det.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#80
beklager sein post yeti men jeg har også BWADES OUH SCHTEEEO *SCPHADIUNG* på original-cartridge. :) elsker det jævla spillet.