Den helt unødvendige tastaturelitismetråden!

Nå som du har hatt det der TEX Yoda-knattebordet en stund, hvordan fungerer den cliten? Så meget interessant ut, selv om jeg er skeptisk til museknappene.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ble positivt overrasket over hvor bra styrepinnen funker. Ikke helt på nivå med de man finner på Thinkpad, men mye bedre enn det jeg har testa på eks. Dell sine bedriftsmodeller. Har dog merket at selve "hetta" sitter litt løst, så med brå bevegelser risikerer man at den faller av. Ikke et veldig stort problem. Cherry MX-taster som museknapper er som forventet litt wonky, men jeg har stor tro på å forbedre dem med stivere fjærer og kortere vandring. Har bare ikke kommet meg dit enda.
 
Dere er noen fordømte vattnisser, for nå har dere jaggu kostet meg 110 dollasjer.

Min kosssssteligste .... kommer i posten om noen dager. Dette blir spennende, følg med i neste episode!

Vi snakker
CM Storm QuickFire Stealth TKL w/blue CHERRY MX Switches



Åjadda.



Kom til far.



Guri, hold meg.

Ting som ble vurdert og forkastet:
- Das Keyboard (for dyrt, for stort)
- Steelseries 6GV2 (for stort)
- Razer Blackwidow Tournament Edition (litt for harry)
- Filco MJ2 TKL (fint, men dyrt)
- Truly Ergonomic
- Poker 2 (tipper dette blir neste om basillen biter)
- Ergodox (særlig)
- Happy Hacking Keyboard Professional 2 ($293 ...)
- Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard for Business (ikke mekanisk)

Så, ja. Har lært litt om tasteklaver i det siste, men det har vist seg å være vanskelig å faktisk få mine klamme puselanker på et eneste ett av disse på lista uten å handle. Dermed ble det som det ble.

Spent, gira, og klam.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Bra valg i budsjettklassen. Er personlig ikke veldig begeistret for MX blue, men veldig mange liker dem så... litt synd at du ikke fikk testet noe på forhånd. Men satser på at du blir fornøyd.
 
Satser på at jeg kan gjenvinne noe av utlegget hvis blått viser seg mot all formodning ikke å være flott. Men ja, det er mye jeg gjerne skulle ha prøvd selv—inkludert Kinesis Advantage, som ser ut som et operasjonsinstrument, men hvis ergonomi ser fascinerende ut.

I det hele tatt interessert i bedre ergonomi—jeg programmerer åtte–ti timer dagen, så enhver liten seier kan bety mange timer (og potensielt, legebesøk) spart over tid. Er dog skeptisk til påstander som kommer fra ergo-leiren – det blir som å stole på homøopatenes anbefalinger rundt helhetlig livsstil. Hva slags erfaringer har dere gjort dere?

Det er litt interessant at det bare er Truly Ergonomic og skitdyre Kinesis som så langt har satset hardt på ergonomi+mekanikk. Her må det da være en nisje å fylle?
 
OK, folkens, dere har skapt et monster. Der var Microsoft Sculpt og DVORAK-plastoverlegg (til standard macbook) i bestillingskøen.

Prøvde Sculpt i dag og det er svært overbevisende rent ergonomisk. Det hjelper at det ikke er stygt å se på også. Jeg planlegger å omprogrammere venstre mellomromstast til noe mer nyttig.


Vi er ikke framme før hvert tastetrykk føles som en gjennomoptimalisert liten orgasme.

Så da kan det være på sin plass å spørre: Hvem her har erfaringer med Dvorak, Maltron, Colemak, eller liknende?
 
Sist redigert:
Strengt talt tror jeg muligens ikke vi er framme før jeg bygger eget her.

Mitt drømmeklaver skulle hatt noe i retning av denne løsningen (Maltron):


Med standard-taster (for å gjøre det enkelt å omkalfatre layouten) og en noenlunde smal/forsiktig profil, mao ikke helt sykehusutstyr av slaget Maltron selv produserer.

Kanskje dobbelt sett Razer Orbweaver er det jeg trenger.
 
Fin tråd for dem som fatter interesse for alternative tastaturoppsett slik som Dvorak, Coleman, osv:

http://xahlee.info/kbd/dvorak_and_all_keyboard_layouts.html

Jeg vet ikke om det ultimat sett er verdt innsatsen (på noen rasjonell skala), men det er helt klart vill hipster-verdi i å vrake QWERTY. Mulighetene for eksessiv :smugdog: er fristende ...
 
Har ikke noe erfaring med "sære" tastaturutlegg selv, men om du er opptatt av ergo og mekanisk så kan kanskje ErgoDox være av interesse for deg?

http://ergodox.org/

Kan fåes i en del forskjellige utførelser og ser generelt ganske fett ut:


 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Han har nevnt Ergodox selv tidligere i tråden. Føll me!
 
Microsoft-tastaturet har ankommet og blitt sendt i retur kort tid etter: Ergonomien var det ingenting å utsette på, men h-tasten var mer eller mindre defekt.

Passet fint inn på pulten da.



Quickfire-brettet er postlagt! Følg med!

Ellers er jeg på min tredje dag med Dvorak, og kan anbefale det varmt til deg som ønsker ekstremt selvpålagt handikap: Det går itte akkurat radig for seg, for å sei det slik. Det scorer derimot høyt på mestringsfølelse, og jeg tar neppe for hardt i om jeg sier at Dvorak (for en indoktrinert Qwerty-er) er skriveinstrumentenes New Game +.

For maksimalt kaos under pannebrasken kan man videre meske seg med å veksle jevnlig fram og tilbarsatt. Nevronene skriker etter nåde, men nei.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Såh.

Har hatt Cherry Browns en stund nå - Filco to be more precise.

Og...

Jeg er skuffet. Iforhold til Topre så føles dette bare ut som billig bajs. Topre har en helt orgasmisk følelse - en blanding av mykt og solid - lyden er det deiligste, ca. evar. Cherry bare... meh.

Sikkert bra for responsiv gamings - men ser for meg at denne havner på finn elns og går heller til innkjøp av en ny Realforce. litt dyrere, men herregud så mye diggere.

Vet "noen" (@kakarlsen) om https://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,compact&pid=fc660c finnes i ISO?

Eller så blir det den samme som jeg har her på jobben.