Den helt unødvendige tastaturelitismetråden!

#61
Av oppriktig interesse lurer jeg på hva det er som gjør at så mange sverger til fullformats tastehetter og tradisjonell slagdybde? (Høres det ut som jeg veit hva jeg prater om? For jeg gjør ikke det.)

Hvis hastighet på kommandoene er avgjørende vil det vel være raskere å bevege tasten "helt" inn på et flatt design?

Selv skiftet jeg til Apple-tastatur i 2010 og har aldri sett meg tilbake, men selv før det kjørte jeg flatere modeller på mine IBM-kompatible.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#62
For min del er det følelsen på knappene som er viktigst. Tviler på at man taper nevneverdig tid på å trykke knappene ned, og det er jo ofte ikke nødvendig å trykke de helt ned før det registreres heller.

Når det er sagt, Apple har perfeksjonert flat-tastaturet, og er helt klart å foretrekke over et gammelt tjukt et (til skriving).

Tastaturet jeg skrev om på side en har forresten begynt å henge seg opp på noen knapper, spesielt e-tasten som ofte regiserer 2-3 trykk av gangen. Da har jeg i alle fall en semigod grunn til å kjøpe et nytt tastatur med windowstast på venstre side. Noen som vet om et bra tastatur hvor man enkelt kan deaktivere/aktivere windowstasten?
 
Sist redigert:
#63
Av oppriktig interesse lurer jeg på hva det er som gjør at så mange sverger til fullformats tastehetter og tradisjonell slagdybde? (Høres det ut som jeg veit hva jeg prater om? For jeg gjør ikke det.)

Hvis hastighet på kommandoene er avgjørende vil det vel være raskere å bevege tasten "helt" inn på et flatt design?

Selv skiftet jeg til Apple-tastatur i 2010 og har aldri sett meg tilbake, men selv før det kjørte jeg flatere modeller på mine IBM-kompatible.
På mekaniske tastaturer med feks Cherry MX brytere så aktiveres bryteren faktisk et langt stykke fra før man bunner ut "tastehetten". Det å bånne ut tastene blir ofte sett på som en "uting" blant de mest hardbarkede tastaturelitistene. Skal vistnok og være mer ergonomisk å ikke bunne ut og. Så om du skriver mye på jobb kan man prøve å få jobben til å kjøpe et flott nytt tastatur.
 
#64
Bruker Logitech MX3000 til sofaen nå. Problemet er at det er jævlig stort og unødvendig tungt. Er Apple en vei å gå for tastatur til PS4?
 

Jante

privileged CIS shitlord
#65
CM Storm Novatouch (som kombinerer topre-switcher med Cherry MX-keycaps) er visst utsatt til Q3 2014.

:penga:
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#67
HHKB Pro finnes afaik, desverre, bare i ANSI - så det er litt "meh".

New keyboard get:




Filco Ninja Majestouch-2 - kjøpte også med rød kabel... fordi.

Så skal jeg kjøpe mørkegrå/lysegrå taster fra WASD keyboards når jeg er blitt lei av disse.

Ble Cherry MX Browns, denne gangen. Skal brukes til litt allround hjemmebruk.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#68
Filco MJ2 med rød kabel-brofist.
 
#69
Så, er det noen bra mekaniske tasteklaver som ikke koster skjorta? Skulle gjerne prøvd ut dette men 180 dollars er stramt.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#70
Den nye Rapid-utgaven til CM storm har samme tatstelayout som de dyrere Filco/Ducky (mange av "gaming"-tastaturene har noen små-forskjeller på bredden på enkelte taster). Koster vel rundt 700,- om det er norsk/nordisk/ISO du skal ha.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#72
Men da får man også med på kjøpet tastebredder som er litt vanskeligere å bytte tastehetter til om man skulle ønske det.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#73
CM Storm Novatouch kommer visst endelig ut i juli.
 
#74
HHKB Pro finnes afaik, desverre, bare i ANSI - så det er litt "meh".

New keyboard get:




Filco Ninja Majestouch-2 - kjøpte også med rød kabel... fordi.

Så skal jeg kjøpe mørkegrå/lysegrå taster fra WASD keyboards når jeg er blitt lei av disse.

Ble Cherry MX Browns, denne gangen. Skal brukes til litt allround hjemmebruk.
Ikke kjøp fra wasd, er ekstremt kjipe greier. Sjekk heller ut noen tykke tastehetter i pbt plast som er dyesubbed( blekk som er "smeltet" inn i plastikken). Trykket varer for all tid og fingrene dine vil takke deg. Fåes hos www.teraset.net. Er litt knotete å bestille desverre, men de ansatte er veldig hjelpsomme.
 
#75
Men da får man også med på kjøpet tastebredder som er litt vanskeligere å bytte tastehetter til om man skulle ønske det.
QFR stealth er helt lik som den vanlige utgaven utenom at tastehettene har trykk i front istedenfor topp. Er TK som har en heller tvilsom bunnkonfigurasjon.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#76
ORLY?


QFR Stealth

1.-generasjon CM storm-tastatur hadde 1.25 1.25 1.25 6.25 1.25 1.25 1.25 1.25, men så tror jeg de rett og slett bytta OEM/fabrikk. De nye som kommer på markedet akkurat nå (Rapid) er tilbake til den gamle layouten.
 
Sist redigert:
#77
Aiit, men det finnes og en stealth utgave av QFR med standard utlegg bare så det er sagt. Den der går vel fortsatt under TK-navnet.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#78
Øh, TK er jo den modellen med numpad (men uten piltaster og Home/End-blokka). Oppsummert: Sjekk før man kjøper.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#79
Det er ganske enkelt. TK = ten-key (numpad+++). TKL = ten-key-less. De fleste CM Storm-fjøler kommer i begge varianter, og noen har en tredje med et mer kompakt numpad-oppsett.
 

demake

Seksuelt godteri
#80
Når det kommer til tastatur kan du holde evig kjeft, Jante, for den dritten du har er klin umulig å skrive med. Skaff dere en sånn Apple tastatur i stedet. NO HOMO