Den helt unødvendige tastaturelitismetråden!

F660C fåes desverre ikke i ISO og jeg tror ikke leopold har noen planer om å lage det heller da de ikke produserer ISO i mx variant heller så vidt jeg vet. Om du ikke er helt bundet til ISO og er på jakt etter noe mindre med Topre så anbefales HHKB2Pro på det sterkeste her i gården. Kan være enig i at browns kan føles litt meh, "bumpet" er akkuratt så svakt at det kjennes litt ut som en "skrapete" lineær bryter. Av de MX variantene jeg har prøvd så er nok clears favoritten, samme prinsipp som browns men med et tydelig bump og betraktelig tyngre å aktivere.

EDIT: Bildet bare fordi

 
Sist redigert:
Statusrapport, dag 1: Fornøyd. Blå brytere er behagelig å taste på, og lyden er tilfredsstillende.

Statusrapport, Dvorak: 30 ord per minutt.







 
Var på handletur/skattejakt med kona i helga, og merker at dette med tastaturer og andre tastemaskiner er i ferd med å bli en slags hobby. Var en tanke fristet av disse to skjønnhetene. Fra venstre er dette så vidt jeg kan se en Olympia SM4 (en av de beste skrivemaskiner som er produsert), og (som fremgår) en Remington Streamliner II, hvis pålydende på $15 her later til å være i det nedre skiktet ...

Fullt album (mao større bilder) her.







Det jeg derimot valgte å ta med meg ut av butikken var et standard Apple Keyboard fra tida før flatfascismen tok over, og da mer spesifikt et US A1048. Dette er i og for seg ikke verdens mest interessante tastatur rent skrivefølelsesmessig, siden det er bygget på gummihetter (rubber dome).

Jeg slo til likevel, itte minst fordi prislappen ba om $3. Denne typen tastaturer er ikke verdt all verdens, men dette måtte likevel kunne karaktiseres som et lite kupp.

Tastaturet var alt annet enn rent og pent, så jeg tenkte dette kunne gjøre nytte som mitt første spede prosjekt i DIY-sjangeren.

En uventet bonus med dette brettet er at alle bokstavtastene har samme profil. Dermed er det mulig å omkonfigurere layouten til Dvorak (eller Colemak, Workman eller hva du vil) uten at man får irriterende ujevn tasteprofil (hvilket dessverre er tilfellet med min CM Stealth avbildet tidligere i tråden.)



Møkk.



Og mer møkk.



Alle taster av! Selve plukkinga her er veldig enkel og grei såframt man er litt forsiktig med de lengre tastene.



En time i såpe og vann.



Puslespill/Lego.

Og nå, ferdig. Rent og pent, ganske stillegående, og i min mening adskillig bedre å taste på enn mye av det andre som er basert på rubber dome. Tastefølelsen på CM Stealth er (ikke uventet) i en annen liga, men som vi sier i unaiten er variasjon livets krydder.





 
Status Dvorak:


(Fra http://play.typeracer.com/)

Har gått over på fulltid, og resultatet er at ting stort sett går kjapt nok nå til ikke å være pinefullt lenger selv i en programmeringssammenheng. Målet er å bli kjappere enn det jeg var med QWERTY (80–90 ord-per-minutt), så vi har et stykke igjen å gå.

I alle tilfelle: I fall du har interesse av å prøve et alternativ til QWERTY selv, vil jeg si du bør påregne i hvert fall 3–4 uker om du vil gjøre det gradvis. Om du derimot har en uke eller to, null behov for å skrive raskt i profesjonell sammenheng, og føler for å påføre deg selv massive mengder gnøh, så går det an å gå over på fulltid fra dag én også – det er naturligvis raskere.

Så, bør du velge Dvorak, Workman, Coleman, eller noe annet? Vanskelig å si! Selv valgte jeg Dvorak først og fremst fordi det er gammelt nok til at alle moderne OS støtter dette i software uten å installere noe tillegg eller liknende.

Fordeler med Dvorak
- Veldig mye kan skrives uten å bevege hendene langt fra hjemmeposisjon, og uten å måtte anstrenge fingrene
- Mange ord, spesient på engelsk, kan skrives fra hjemmeraden. This, that, on, shit, osv.
- 1337-poeng (sier seg selv)

Ulemper med Dvorak (US-layout)
- Før du kan spille spill med WSAD-system må du bytte tilbake, eller alternativt sette opp OS-et ditt til alltid å bruke QWERTY per-app.
- L og F er tvilsomt plassert. Når du blir god nok til at hendene kan hvile litt over tastene istedet for å være helt låst til hjemmeraden betyr det ikke så mye, men i starten gav det mine fingre belastninger de ikke var helt forberedt på
- symbolene er flyttet rundt, noe som spesielt er forvirrende for , og . siden de stort sett er i bruk hele tiden
- en viss overvekt av høyrehåndsbruk siden flere bokstaver er plassert der
- vanlige snarveier som Cmd+Q, W, S, C, og V er alle flyttet rundt, og de fleste av dem er nå på høyre hånd.

Tror jeg skal fortsette med Dvorak siden jeg synes fordelene veier opp for ulempene, men det er greit å være klar over hva man har i vente.

En god ressurs for å lære riktig teknikk:
http://learn.dvorak.nl/
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Litt for tysk for meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hilser fra kontoret her også aka riffen-style.


Hjemme ruller jeg Corsair Vengeance K65 med cherry mx red-taster. Selv om det ser litt techno ut, så er det et veldig deilig tastatur - lett, liten, gammeldags-tastetrykk-feeling og uten numpad. Kosta ikke mye heller, bare noe med 500-dollah-dallah-bill yo.


 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Personlig vente jeg meg rett og slett bort fra å bruke numpadden noe særlig etter at jeg kjøpte min første bærbare datamaskin (uten numpad altså). Om jeg skal punche inn masse tall (noe jeg ca. aldri gjør privat) så er det en fin ting, men jeg klarer meg glatt uten. Og skulle man få behovet, finnes det jo løse numpads man kan dra frem når man trenger det. Før i tida dreiv jeg ofte og klasket musa i tastaturet da jeg pro-gamet. Det problemet har jeg ikke nå. KID-numre? Efaktura bitches! (inne før sjutten)

Edit: Men å ha tastaturet delvis oppå musematta betyr at matta er for stor, og det er en estetisk katastrofe!
 
Sist redigert:

Terje

mostly harmless
Det triste er at de eneste fakturaene jeg ikke kan ta efaktura på er de bompengejævlene som alle har fem tusen sifre i kidnummeret. Grunnen er at jeg får igjen de penga av jobben, men må sende inn papirfakturaen til regnskapet. Digitalt/kopi/utskrift/etc holder ikke, må være papiroriginalen.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Det triste er at de eneste fakturaene jeg ikke kan ta efaktura på er de bompengejævlene som alle har fem tusen sifre i kidnummeret. Grunnen er at jeg får igjen de penga av jobben, men må sende inn papirfakturaen til regnskapet. Digitalt/kopi/utskrift/etc holder ikke, må være papiroriginalen.
Noen mobilnettbanker har muligheten til å ta bilder av KID-en og automagisk lese dem inn på regning.
 
Sikkert et digg tastatur, men hva er dette numpad-hatet hos folk egentlig? Jeg elsker numpaden. Ser du har fakturaer liggende der, er det ikke kjipt å taste inn lange kid-numre og slikt uten å kunne bare effektivt tøtsj-taste de på en deilig numpad?
Nope. Er i grunn samme suppa om jeg må trykke på tallene over bokstavene eller på numpaden, i hvert fall for min del. Men jeg liker ikke numpad fordi jeg ser på det som en unødvendig ting og det gjør tastaturet bulky og überteit. Liker også at tastaturet får en god avstand fra musa (*fnis* musa) uten numpaden.

PS: Bilen min er den eneste utgifta jeg har :yoshi:

Personlig vente jeg meg rett og slett bort fra å bruke numpadden noe særlig etter at jeg kjøpte min første bærbare datamaskin (uten numpad altså). Om jeg skal punche inn masse tall (noe jeg ca. aldri gjør privat) så er det en fin ting, men jeg klarer meg glatt uten. Og skulle man få behovet, finnes det jo løse numpads man kan dra frem når man trenger det. Før i tida dreiv jeg ofte og klasket musa i tastaturet da jeg pro-gamet. Det problemet har jeg ikke nå. KID-numre? Efaktura bitches! (inne før sjutten)

Edit: Men å ha tastaturet delvis oppå musematta betyr at matta er for stor, og det er en estetisk katastrofe!
Stor musematte er digg. Digg, digg, digg! Masse ''frihet'' og plass for hånda, spesielt for en med feite pølsefingrer som meg. Grunnen til at jeg må ha tastaturet litt oppå matta er fordi tastaturet ikke skal skli så lett, den sitter fast på skrivebordet når jeg har den oppå matta. Nigga aint playin' pro-gamer.