Den lille store VR-tråden

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har sjekka litt, og kom etter kvart fram til at eg ville gå for Oculus Rift S i staden. Heilt til eg las om HTC Vive Cosmos. Så no sparar eg til det.
 
Til de som vil ha en John Wick simulator:


Ellers så har PCVR fått en killer app i form av Agard`s Wrath. IGN klinker til med 9.4, og VR får endelig sitt eget store eventyr.

 
Har sjekka litt, og kom etter kvart fram til at eg ville gå for Oculus Rift S i staden. Heilt til eg las om HTC Vive Cosmos. Så no sparar eg til det.
Hva får deg til å gå for Cosmos over Rift? Cosmos har ikke fått helt de store anmeldelsene så vidt jeg ser. Index er jo et alternativ, men det er jo heller dyrt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bedre skjermer og oppdaterings var det som skilte seg ut, i tillegg til at prisen ikke var helt krise lenger.
 
Ville sjekket om de har fikset tracking problemene før du går til innkjøp. Det var visst dårlig i starten, men ble noe bedre etter en oppdatering.

Ellers så har jeg tilbrakt dagen i Half Life, og her er noen klipp:


Ha på lav lyd da stemmeskuespillet ble veldig knitrete av en eller annen grunn. Det høres fint ut i spillet. Jeg bruker hd tekstur pakken som følger med spillet for første gang, og det ser ganske så bra ut. Det finnes flere nyere tekstur pakker som jeg ikke har testet ut enda.
Det man kan se i filmsnutten er at man kan dukke IRL og dukke i spillet, titte rundt hjørner og bruke armene fritt til å styre våpen. En ting jeg glemte å filme som er veldig kult er at man kan holde haglen med begge hendene ved å plassere de slik du ville gjort naturlig. Da kan man vinkle haglen rundt hjørner og slikt, noe som hjelper mye på innlevelsen.
Dette er også noe man kan gjøre i Pavlov VR, som er ute i early access via sidequest, men som blir tilgjengelig i Oculus Store i løpet av året en gang. Det er CS i VR kort fortalt og ser veldig gøy ut.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har sjekka litt, og kom etter kvart fram til at eg ville gå for Oculus Rift S i staden. Heilt til eg las om HTC Vive Cosmos. Så no sparar eg til det.
Helt til jeg leste litt mer og fant ut at stort sett alle klagde over ræva tracking. Så da kjøpte jeg en Oculus Rift S likevel.

Har stort sett ikke gjort annet enn å dille i VR om kveldene denne uka. Mye er helt OK, noe er bra, og et par ting har vært helt ræva.

Det første jeg gjorde var å unne meg et par spill på Steam; Pixel Ripped 1989 som jeg har hatt lyst til å prøve lenge, og noe jeg fant da jeg lette etter et kult VR-RPG som heter Karnage Chronicles (urk).

Pixel Ripped er fett nok; du spiller som ei lita jente i 1989 som må snike med seg en Gampe Boy (copyright Nintondo) på skolen for å redde spillverdenen inni spillet (inni spillet (inni spillet)). Siden lærerinna ikke vil ha noe av det må du også passe på å distrahere henne og slik går no dagan. Det er som sagt veldig kult, meeeen laget for gaaamle VR-kontrollere så for å hoppe i plattformspillet må jeg klikke inn høyrestikka på de fancy-schmancy nye Oculus Rift Touch-kontrollerne jeg har. Eeeh. Skal teste litt mer og se om det blir mer akseptabelt eller om det blir refund city.

Karnage Chronicles på sin side er et eksempel på at du ikke bør dømme spill etter navnet. Det er et erkestandard og passe janky fantasy-RPG hvor du kan velge mellom bueskytter eller sverdslåsser, og så er det noe kjedelig eksposisjon og så må du knerte gobbelenger i en gammal festning og det er stort sett akkurat hva jeg håpte på og forventa av et ordentlig action-RPG laget for VR. Kudos for å ha laget gobbelenger som dukker unna pilene hvis jeg bare sikter rett på knollen deres og lar det stå til.

Space Pirate Trainer kosta femti kroner på Steam og jeg slo til. Du veit allerede om et bråkete sci-fi-spill hvor du blæster endeløse horder av flyveroboter med lasergønz er noe for deg. Det er noe for meg.

Rick and Morty: Virtual Rick-Ality fordi hvorfor ikke. Jeg kjøpte det for å humre av alle de teite interaksjonene og hilariøse vitsene fra Justin Roiland og det skuffa ikke. Endelig kan jeg når som helst skape og ødelegge en hel planet for å lade batterier og mate et usynlig monster med gulrothammere.

Tetris Effect ... altså det er Tetris, blanda med Lumines, i VR. Det var aldri noen mulighet for at jeg ikke skulle like det. Den beste tetrisen.

Over på Oculus sin sjappe har jeg stort sett bare testa gratisgreiene jeg fikk med (startdemoene er veldig artige), innredet VR-kåken min (en ting jeg lurte på var: Kan jeg importere en 3D-modell av ei naken dame og ha henne i hjørnet av kåken min som den classy typen jeg er? Svaret er ja. Svaret på spørsmålet "kan jeg skyte en pil og få den til å feste seg akkurat i brystvorta hennes" er også ja, for den som måtte lure), og modellert litt i Google Blocks og Medium (henholdsvis Babby's First 3D Modeler og en ZBrush-aktig greie), ikke skjønt en drit av Quill, oooog sjekka om det går an å bruke en VR-videoapp til å se på nesten legalt nedlastet VR-videoinnhold beregnet på herremenn (det gjør det). Ja, og funnet ut at Minecraft i VR er digg. Kjøpt innhold:

Zero Caliber lot til å tilfredsstille tørsten på et kult skytespill i VR. Innfridde det? Vel, vi kan begynne med at det ikke var mulig å få skiten til å kjøre noe i nærheten av jevnt selv på aller laveste kvalitet (ingen andre spill har slitt med ytelsen så langt), at skytinga riktignok var forseggjort og detaljert - som i at du måtte lade om manuelt og sette på tilbehør og sånt på alle våpen - men at resten var... noe. Dønn dustete AI som begrenser seg til "løp rett framover og skyt rett på spilleren" gjør at selve spilldelen bare er kjedelig og frustrerende. Selv om det var litt moro å finne ut om jeg kunne gønne ned mine allierte soldatvenner (det kunne jeg), ble det en svipptur innom Refund City på Zero Caliber.

Stormland kan man vel heller si at er det motsatte: Et skyte-og-utforskespill med omtrent akkurat samme mekanikker som Zero Caliber (inkludert klatring og detaljert skyting), bare at alt er designet for at det skal være tydelig, praktisk og moro i VR. Og at det ikke skal kjøre som sirup oppoverbakke i januar. Det ser skitbra ut, har en kul setting (roboter i postapokalypsen), og masse greier som bare er kav artig å gjøre (skysurfing, magnetklatring, svevefunksjon osv). Laga av Insomniac som vel forklarer litt. Dyrt og sikkert ikke veldig variert i lengden, men det beste VR-spillet jeg har prøvd så langt med god margin.

Så ja, første-og-litt-inntrykk? VR er moro, og Oculus Rift S er et veldig solid headset med et par fantastiske kontroller. Det eneste jeg har prøvd av VR før er Oculus Rift DK2-settet jeg lånte av Buggzern for noen år siden, og forbedringene er store. Skjermen på Rift S er såpass god at jeg ikke legger merke til myggnettingeffekten, og selv om det er litt pikselert er ikke det noe man legger voldsomt merke til i kampens hete og iallfall ikke hvis utviklerne har lagt på TAA (som i Stormland). Kan også nevne at jeg ble svimmel, fikk vondt i hodet og kvalme etter bare noen minutter med DK2, men har enda ikke merka det grann av det selv etter over en time i strekk med Rift S. Angrer ikke på kjøpet overhodet, og skal teste å mekke noe eget VR-dill i løpet av helga. Gå ut fra at Spillegal utelukkende blir tilgjengelig via VR sånn cirka medio desember (hvilken desember sier ryktene ingenting om).
 
Sist redigert:
Du får melde deg opp som beta tester av Facebook Horizon og bli en av grunnleggerne av det som virker som det nærmeste vi kommer Oasis ;)
Ellers vil jeg anbefale Rec Room, det er gratis og PC VR versjonen har mye som mangler på Quest versjonen, blant annet muligheten til å skape egne brett/spill.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Kjenner jeg er skuffa over meg selv for å ikke ha tatt sjansene jeg har hatt for å få testa ordentlig VR
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Å bruke litt tid på Medium tror jeg nok jeg skal gjøre. Lagde en stygg logo for å sjekke hvordan det funka å importere ting til promperommet mitt.
2019.11.17_6.jpeg


Og kjøpte Beat Saber så klart fordi det må man jo. Spillet er jo fantastisk, men det er ganske varierende hvor utholdelige sangene som fulgte med er. Men øh det finnes mods. Africa av Toto var en umiddelbar favoritt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Får tro det blir gjevt, jeg har trua iallfall. Men! Flere som har lagt merke til denne?

1574772474520.png


12GB RAM og et skjermkort med 6GB... som minimumskrav. Merker at det har mye å si hvor godt optimalisert ting er i VR, får håpe Valve har lagt seg i selen som vanlig.

Og apropos da, hvis du har VR og liker rytmeaction og bråkete elektromusikk og sånt så er det litt rart hvis du ikke skaffer deg Pistol Whip. Det er ordentlig artig, og gir iallfall denna tjukkasen ei real treningsøkt.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Lønn i morra. Skal jeg kjøpe noen av de store spillene jeg ikke har hatt råd/tid/ork til å kjøpe ennå, som Red Dead Redemption 2, Luigi's Mansion 3, Pokemon Sword eller Halo Master Chief Collection? Nei, jeg skal kjøpe Boneworks:

 
Prøvde VRchat for første gang nå og det var rimelig festlig! Fant meg et rom med en Atari og satte meg ned på gulvet (i spillet og IRL) og satte igang og spilte litt Asteroids, Breakout og Pac-Man. Etterhvert kom det flere og kastet seg med. Good times!




DSC_1600 (1).JPG


Det å sette seg ned på gulvet foran kasse TVen og spille retrospill sammen med andre var definitivt min kopp te :)
 
Litt sent svar, men ja det er ca det samme som i Ender`s game. På PC versjonen finnes det også en combat modus, men den har enda ikke kommet til Oculus Quest.

Jeg har jo varmt anbefalt Oculus Quest, og vil fortsatt gjøre det, men nå har forhåndsbestillingene til Quest 2 nettopp åpnet! Den kommer i butikken 13.10 og er en solid oppgradering på de fleste punkter utenom FOV og komfort, så sant du ikke punger ut for elite strap on. Noe man burde gjøre hvis man liker å spille lenge om gangen ifølge de fleste anmeldere.

Den største overraskelsen er at Quest 2 blir rimeligere enn Quest 1! Veiledende pris i statene for 64G versjonen er 299$, som dessverre ble til 3999kr for 64G versjonen og 4995kr for 256G på elkjip her hjemme. Det er fortsatt en god pris for hva man får. Quest 1 koster fortsatt 5799 for 64G og 7289kr for 128G. Jeg har sjekket litt på finn.no i etterkant av annonseringsvideoen og det er nå mulig å skaffe seg en Quest 1 for helt ned i 2000kr.
Ikke dårlig for et stand alone VR headset som kom ut i mai i fjor!


En av de mer gjennomførte anmeldelsene.

På spillsiden så virker det også som om Facebook begynner å få oppmerksomheten fra de større selskapene. Ubisoft kommer til å slippe et Assassins Creed og et Splinter Cell eksklusivt til VR. Medal of Honor og Sniper Elite er andre AAA titler som tar steget til VR om kort tid.
Jeg håpet virkelig at Sony ville komme med PSVR 2 i forbindelse med PS5 lanseringen, men slik det ser ut nå kommer jeg til å skippe nok en konsoll generasjon og heller spille casual på Quest og de store titlene på PC.