Den lille store VR-tråden

D

Deleted member 91

Gjest
Krysspost fra Squadrons-tråden, men Star Wars Squadrons har full VR-støtte gjennom hele spillet, både PSVR og diverse VR på PC. Flaut at det skal være såpass sjelden vare, men sånn er det nå. Kan være verdt en titt om du tolererer IP-en og ser etter noe romskip å blæste?
 
Etter å ha hatt Quest 2 siden lanseringen er det vel på tide å skrive litt om den!

Kan ta litt av de tekniske nyvinningene på Quest 2 VS de andre headsettene:

Table-1024x702.png


Over er hvordan Quest 2 var ved launch, men jeg tror det meste av spill støtter 90 HZ nå, og med eksperimentell 120 Hz i hovedmenyen. Den største forbedringen fra Quest 1 er oppløsningen som nå er nesten 4k, mens den største nedturen er valget av LED fremfor OLED som gjør at sort er mer grått. Jo, hodestroppen som følger med er også ganske krise ifølge mange. Jeg kjøpte elite stroppen og prøvde aldri den som fulgte med, men den minnet mest om skibrille stropper så sikkert ikke det mest komfortable i lengden.

Som nevnt i "hva spiller du" tråden så er hovedattraksjonen til Quest brillene at de ikke behøver noe annet enn hva som er i boksen, men man har også muligheten til PC spilling via USB-USB C kabel eller trådløst via Virtual Desktop. Sistnevnte har fungert ganske lenge, men man måtte aktivere VD via Sidequest, en uoffisiell spillplattform hvor man finner demoer, mods og spill som ikke har kommet seg inn på Oculus plattformen. Det behøver man ikke lenger og det var veldig enkelt å koble sammen briller og PC. Bokstavelig talt bare å starte VD og velge hvilken PC man vil speile.

Spillutvalget er jo det viktigste og det har vært nok å velge i for min del. Jeg har i overkant av 20 spill fra Quest butikken og er fornøyd med ca alle så langt. Det er i overkant av 200 spill tilgjengelig nå så det burde være noe for de fleste.
I tillegg til rene spill så er de sosiale appene verdt å sjekke ut. I VRchat og altspaceVR henger man med andre og lar snakketøyet stå for underholdningen, mens Bigscreen lar deg strømme filmer/serier i kinosaler og la andre sitte med deg. Her kan man skru av og på tale med andre om man ønsker å snakke under filmen. Youtube og Netflix har også dedikerte apper som er ganske chill, men Netflix appen har hatt litt vel lav oppløsning tidligere, usikker på om de har fikset det. Det finnes iallefall guider på hvordan man fikser det selv via Sidequest.
 
Et av mine favorittspill noensinne i VR?!


Veldig stilig at det er i førsteperson da det burde gi en veldig annerledes opplevelse. Jeg har spilt igjennom det veldig mange ganger på Gamecube og et par ganger på Wii versjonen og kan lett se for meg flere sekvenser hvor man kan bli svett i førsteperson.
 

Lodin

Der Waaaah
Lurer fortsatt på åssen de skal ordne roundhouset og suplexen siden kamera da må hoppe ut i tredjeperson. Er ikke det veldig forvirrende i VR?
 
Det er ganske ekkelt hvis spill plutselig tar over kontrollen av kroppen i førsteperson i VR ja. Tipper de gjør om på nærkampsystemet slik at du må velge kniv og faktisk stikke motstanderne. Vil også tro at man kan bruke høygafler og andre våpen/redskaper mer fritt. Gru/gleder meg til å barrikadere det første huset mot motorsagkuken og skynde meg å sette opp stiger og klatre de :p
 

Lodin

Der Waaaah
Nei, men nå er det ikke spill som teller. Vi skal alle fise rundt i Metaverse som er en schtøggere utgave av Second Life og Playstation Home. Hvorfor vi skal gidde å gjøre det har ikke Zuck og co gitt svar på enda.
 
OculusScreenshot1659114025.jpeg


Jeg fikk Phasmophobia i bursdagsgave av en kompis, og i går satte jeg av kvelden til spøkelsesjakt.

Dette er så mye som en kooperativt spøkelsesjeger simulator ( er alt en simulator om dagen? ) eller kanskje "brune bukser simulator" er mer dekkende. For jeg blir redd av grøsserspill, skikkelig redd. Etter et kvarter i et hjemsøkt hus hadde jeg gåsehud over hele kroppen og det var bare såvidt jeg turte å være igjen i huset når partneren min gikk tilbake til bilen for å hente flere gadgets for å lokke frem spøkelset.

OculusScreenshot1659130821.jpeg


Dette er spillets safe space, bilen hvor man har alt av utstyr, og hvor man kan monitorere kameraer, mikrofoner etc. Man går fritt frem og tilbake fra bilen til det hjemsøkte stedet spillet igjennom, og kan se b.la hva slags mål man har oppnådd og diskutere i ro planen videre.

Enkelt forklart er formålet med spillet å finne ut hva slags spøkelse som hjemsøker hvert sted. Man bruker temperaturfølere, UV lys, strør salt på bakken for å se etter fotavtrykk, prøve å kommunisere med spøkelse via radio eller få det til å skrive i notatbøker, etc.
For max innlevelse spilte jeg i VR, og det ga en mye bedre opplevelse enn flatskjerm som jeg etterhvert gikk over til når batteriet tok slutt. ( vi jaktet spøkelser i litt over tre timer før vi tok kvelden)
Det er tilfeldig genererte brett med et lass av innstillinger for å skreddersy opplevelsen, men det burde nevnes at det fortsatt er i early access, og jeg opplevde menyen som litt janky første gang jeg fyrte det opp i VR, men jeg fikk teken på det etterhvert. ( må holde touch kontroller heeelt i ro
for kunne klikke på noe )

VR, utenom å gi deg en helt annen innlevelse, lar deg også sjonglere flere gadgets om gangen som er en klar fordel. Jeg kunne også gjøre triks som å bruke lighteren til å tenne på røkelsen til partneren uten at han la merke til for litt trollings. Hverdagslige ting som å åpne dører og slå på lysbrytere blir også festlig for de som ser på, da jeg såvidt setter dører på gløtt og ransaker veggen på baksiden etter en bryter.
En annen kul ting var at jeg kunne holde frem notatblokken slik at jeg og partneren kunne lese den samtidig og jeg kunne huke av hvilke spor vi hadde funnet og enklere ressonere oss frem til hva vi jaktet på. Må også nevne den følelsen når det kommer en jumpscare og jeg klarer å miste både lommelykt og kamera på bakken og måtte skynde meg å plukke de opp før jeg løp av gårde som en højdare. Det var det nærmeste jeg kom å velte et ølglass over PCen i løpet av kvelden.

Selve skrekkfølelsen gikk litt bort etterhvert ( kanskje noe med byttet til flatskjerm å gjøre) og man sitter igjen med et (fortsatt spennende) puzzlespill. Det dukket opp noen venner på chatten etterhvert og når jeg slang opp en stream og kunne slenge litt skit hjalp det også på den generelle stressfølelsen. Frem til da hadde vi brukt ingame voice som tvinger deg til å bruke radio når man er langt fra hverandre.

Kan ikke annet enn anbefale dette hvis man liker co-op shenanigans. og til 99 kr får man grei valuta for pengene. Bare å gi lyd om det er noen som vil ha ei hand å holde i.
 
Artikkel

Et av favoritt vr spillene mine blir f2p 9 mars. Population one har jeg skrevet om før og nå er det ingen grunn til ikke å sjekke det ut.

Ellers så har Questen blitt mye brukt i det siste blant barna og vennene deres. Det går mye i beat Saber og pistol whip, men det mest populære blant de og meg for tiden er ancient dungeon, en fps dungeon crawling roguelike hvor man svinger sverd og kaster kniver, samt finner random oppgraderinger. Man bygger sakte men sikkert opp passive fordeler i leiren mellom runs og oppdager mer av historien i form av notater man finner. Traileren burde gjøre det klart om dette frister eller ikke:

 

Lodin

Der Waaaah
Spilla en prototype av det for over 9000 år sida. Det var da lenge før moderne VR var en ting og kjørte på skjerm. Virka innafor, men nå får jeg ikke lov å spille det.
 

Dette er den nyeste hiten blant barna. Veldig pick up n play og det har vært mye latter. Meget stort pluss for at det støtter opp til 9 spillere.
 
Sist redigert:
Jeg har spilt litt diverse PC VR i det siste. Endelig kommet i gang med Hellblade senua's sacrifice samt The walking dead, saints & sinners. Jeg spiller trådløst og det var litt kronglete å få til The walking dead med kontrollene til Quest 2, men jeg fikk det til etterhvert.
Med trådløs forbindelse flyttet jeg meg til en annen etasje for å få mest mulig plass til å bevege meg og det fungerte ypperlig. Det har vært litt tidkrevende å få ting i gang, men i dag ble Steam link sluppet til Quest så forhåpentligvis blir ting enklere fremover. Blir å teste senere i måneden!


 

Lodin

Der Waaaah
Testa den Steam Link appen til Quest 3en jeg låner, men det ser ikke ut som det funker om man er kabla til headsetet. Som i, det virker som det kun er støtte for trådløst foreløpig og det er ikke wifien min god nok til.
 
Ja det er kun for trådløs forbindelse slik at det er færre steg for å komme i gang. Hva synes du om Quest 3 så langt? Har ikke fått prøvd den selv ennå.