Den lille store VR-tråden

Terje

mostly harmless
#61
Hvis jeg har forstått det riktig så viser den ikke 1080p på hvert øye, det er mer det du ser til sammen. Har ikke satt meg nok inn i det til å vite nøyaktig åssen det henger sammen men jeg er ganske sikker på at riggen din ikke må rendre 1080p to ganger.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#63
Det er 1080p til sammen, som Terje skriver. 960x1080 på hvert øye. Men: Hvert øye skal jo ha et unikt bilde, så scena må rendres to ganger for å gi ett oppfattet bilde for begge øyne. 60hz i renderer = 30hz i brillan som Lodin skriver. Når Det Er Sagt(TM) så tok jeg en liten sniktitt på SDK-et og i DK2 har du ikke lenger styringa på hvordan du rendrer shizzet på brillan hvis du ikke spesifikt ber om det, så ting blir ordna automagisk. Jeg fikk inntrykk av at du bare sender over bufre og shadere samt delta hver frame og så gjør SDK-et resten.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#65
Så, det har seg sånn at jeg fikk DK2 Riften min på tirsdag! En greie jeg har gleda meg til i et halvt år - så da var det jo en gledens dag, eller?

Tja, bortsett fra at vi hadde innspurt til flyttefolka som skulle komme på onsdag, og jeg brygga på en ille forkjølelse som gjorde hodet tett og kroppen svett. Så det endte med at jeg fikk fyrt opp noen demoer på den stasjonære maskinen i en times tid, og ble kvalm av en rift coaster pga. forkjølelsen og ikke klarte å nyte noe særlig. Men! - totalopplevelsen var på mange måter enda bedre enn jeg hadde sett for meg.
Den mest imponerende demoen jeg testet på den stasjonære var Sightline: The Chair.
http://sightlinevr.com/index.html
Fikk faktisk en tåre i øyekroken underveis da jeg ble overveldet av opplevelsen. Forloveden var også massivt imponert av denne. Det viser seg allikevel at jeg en gang snart må skaffe meg et kraftigere skjermkort for å presse konstant 75 FPS i de mer grafisk imponerende demoene - inkludert The Chair.

Resten av dagen gikk med på flytting, flytting, flytting og kapitulering i senga. På onsdag var jeg enda sjukere og flyttefolka kom og tok med seg den stasjonære og mye av det andre stasjet. Ellers var jeg borte fra jobb og sov store deler av dagen. På kvelden var jeg fortsatt i elendig form men prøvde et par demoer til på Macbooken. Det meste fungerte overraskende godt, selv på et 650M-skjermkort. Noen av de mest imponerende var de små demoene (under 50MB), som ble rendra silkemykt og gav stor innlevelse, f.eks. Polyrider.

Satt også og så en film og noen Simpsonsepisoder gjennom riftmax (http://riftmax.weebly.com) da flyttinga tok med seg TV-en vår. Bortsett fra at lyden ikke blir kinoemulert, men går direkte på øret - så føles det til tider som om man er i en diger kinosal - riktignok med screendoor-effekt. Å se film i Riftmax eller lignende gjennom CV1 eller CV2 tror jeg vil være helt ubeskrivelig kult.
I løpet av de siste dagene har det rent inn DK2-kompatible riftdemoer, og jeg har testet en god del av dem. Dritten er at Macen har for få USB-porter til få koblet til gamepad samtidig som DK2 og DK2-kameraet. Skal efforte mer rundt dette senere, kanskje når jeg får testet demoer på et bedre skjermkort. Er fortsatt i elendig form, så gleder meg til tiden da jeg kan sitte frisk og teste mer på den stasjonære med bedre skjermkort.

Edit: er forresten tilgjengelig hvis noen SG-ere i Oslo-området er hypp på å teste et par demoer en ettermiddag på hverdager. Jeg skal i alle fall være i Oslo i minst to uker/til begynnelsen av september. Er som sagt ikke helt optimalt å kjøre på macbooken, men flere av Demoene fungerer absolutt bra.
 
Sist redigert:
#67
Kom hjem fra Tyskland for noen timer siden. Jeg fikk testa Oculus Rift på Gamescom, det var rett og slett rått.
Noen demoer var selvsagt veldig simple, men det viste potensialet. Det som virkelig var fett var War Thunder med stikke og DK2. Nå var ikke oppløsningen satt til 1080p av en eller annen merkelig grunn og detalje nivået var skrudd ned. Men allikevel så var dette helt rått. Har aldri følt at jeg var en del av et spill sånn så på denne måten.



Bilde av kameraten min som tester det. Av alt jeg testa på Gamescom så var dette høydepunktet uten tvil.
Nå må bare Oculus VR få gang og sende mitt eksemplar av DK2.

At folk sammenlikner VR med motion controls og kaller det en gimmick er ubegripelig for min del.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#68
Warthunder ser ut som fun-on-a-stick, må få testet det etterhvert (med flightstick). Har som nevnt vært utenbys i helga og fikk ikke tid til å ta med DK2-en, men det ble litt testings igjen i går kveld. Fikk testa to ting som var ubeskrivelig artig.

Det morsomme er at begge allerede er noen av favorittspillene mine. Snakker selvfølgelig om.
Half-Life 2 og Duke Nukem 3D

Helt klart HL2 som tok mesteparten av tiden i går, satt vel i ca 2 timer med dette, og opplevelsen av den første timen var sammenlignbar med å være i City 17 for første gang i 2004. Spillet passer veldig godt til VR-konvensjon, og man skulle noen ganger tro at de hadde dette i tankene når spillet ble laget. Grafikken har holdt seg uforskammet godt, og synes fortsatt det er trist at så få spill har lært (mye) av den fremdragende fremvisningen av godt singleplayer FPS-spilldesign HL2 er. VR-effekten i seg selv sitter som en kule, bortsett fra noe "judder" når man snur på hodet, noe som bør være mulig å fikse med litt tweaking da spillet i seg selv som oftest kjørte i 100+ fps, oppimot 200 - så problemet må ligge et annet sted. Har kjørt -freq 75 i launcheren som gjør at spillet rendrer i 75-hz, men er fortsatt ikke helt fornøyd.
Ellers er det mye mer å si, men mye må oppleves på egenhånd. Styring med tastatur og mus er ikke superenkel i begynnelsen men jeg tror det er mulig å tilvenne seg det; musen styrer hånden med våpen og hodet styrer man for seg selv - egentlig veldig knall sort.

DN3D er veldig vanskelig å beskrive - det ser rett og slett så bra ut som det er mulig å få til i VR, og modden er laget av èn fyr. Gleder meg til å fyre opp banene jeg laget på slutten av 90-tallet, og være i dem. Styrer med wasd og mus på "vanlig" måte, men siktet styres opp og ned med hodet. Litt uvant i begynnelsen, men fungerer bra etterhvert, særlig fordi build-engine fortsatt automagisk sikter noe opp og ned fra der cursor ligger og gjør siktingen enklere. Ser herlig ut og bør testes. Gratis med shareware-banene, og funker med steamversjon av Duke Nukem 3d.

Klaymen og en kamerat kommer innom på onsdag for å teste riften og sikkert prate sci-fi-nerdeprat om fremtiden til VR, så hvis noen vil henge seg på, så gi meg beskjed.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#69
Styring med tastatur og mus er ikke superenkel i begynnelsen men jeg tror det er mulig å tilvenne seg det; musen styrer hånden med våpen og hodet styrer man for seg selv - egentlig veldig knall sort.
Dette er en ting folk som Jeff Girthman ikke skjønner og han trekker alltid fram TF2 som et spill som ikke funker på Rift fordi han testa en demo hvor man bruker huet til å sikte med akkurat som musa. I ARMAene har det derimot alltid fungert sånn at du har en knapp du holder inne for å se deg omkring uavhengig av hvor resten av kroppen er. Med TrackIR funker det akkurat som en Rift og man kan uavhengig av alt annet se seg fritt omkring. Det eier i de FPSene som støtter det. Det er veldig merkelig første gang man tester det, men bør være standarden.
 
#70
Så, i går var jeg hos Novastrum hele kvelden, og foruten at det var veldig hyggelig å henge med han og @Rocky, så var det helt vanvittig kult å få såpass mye tid med Riften. Det var egentlig veldig greit å være flere, for jeg trengte pauser mellom øktene. Det hele er veldig overveldene, og jeg klarer liksom ikke å overbevise hjernen min om at det ikke er ekte når opplevelsen tar over så mye av sanseapparatet.

Det første jeg prøvde var en kontorpult-simulator, og selv om man bare sitter ved en kontorpult og ser seg om, så var bare det utrolig kult. Var forstyrrende når jeg innså at kroppen og armene mine manglet, og jeg hadde veldig lyst til å dytte ned det korthuset som sto på pulten, men armen min var ikke der... Her er forøvrig en veldig fornøyd og fascinert Rocky som glaner inn i lampa på pulten:



Etter det fikk jeg prøve Titans of Space, som helt klart var den mest velproduserte og kuleste demoen, til tross for at man ikke hadde noen kontroll selv. Det var en ti minutter lang rundtur av solsystemet, som demonstrerte størrelsesforskjeller og fakta til grandios musikk, mens man svevde rundt i et romskip. Jeg er en skikkelig sucker for sånt selv i tekstform, så det var utrolig fett å få det såpass visuelt, kombinert med magesuget av at man suser mellom planetene. Digger det!

Det neste på tapeten var en berg-og-dalbane hvor man styrte hastigheten selv ved å lene seg frem og tilbake gjennom et portal-aktig landskap. Ganske kult, men jeg var dritnervøs hele tiden da jeg ikke takler berg-og-dalbaner i virkeligheten. Så på at Rocky testet denne først, og så hvordan han klamret seg til stolen når han mistet kontrollen... Så da jeg kom til det punktet hvor du ble advart at nå får du ikke lenger bestemme hastigheten selv og jeg så et stort juv foran meg frika jeg ut og turte ikke mer.

Så var det Half-Life 2! Oh, man, det har holdt seg godt. At det er et ti år gammelt spill er vanskelig å begripe. Veldig kult å se det i skikkelig 3D, men jeg ble kvalm ganske fort og måtte ha en lang pause før jeg jeg kunne prøve noe igjen. Mouselook ble plutselig veldig unaturlig og man ville heller se seg rundt med hodet, så mulig at det var noe av det som gjorde det.

Så var det Duke Nukem 3D. Absurd å kombinere et såpass gammelt, lavteknologisk spill med Occulus, men det var kult likevel. Veldig freaky å løpe rundt med den abnorme hastigheten og se benet "mitt" sprette såpass høyt foran meg når jeg sparket. Ble rimelig uggen av denne også.

Det neste var nok en space-greie, som denne gangen ga deg mye mer kontroll i bytte mot å være kjipere produsert. Spesielt jorda var lite imponerende. Denne fikk også demonstrert avstander mellom tingene i verdensrommet i større grad, og jeg fikk krasja i både ISS, Jorden, Sola, Venus og Mercur. Kule greier!

Så, den kuleste interaktive demoen... Breakout-klonen som Lazy Game Reviews demonstrerte i Thinaran sin post! (Som jeg hadde glemt å fiste, fiksa nå). Veldig simpel og sær greie, men jeg er en sucker for chiptune-musikk og blinkende lys, og spillet var faktisk utrolig morsomt. Kunne sittet lenge med dette, men ga meg da jeg hadde sittet en stund og syntes at Rocky burde få leke igjen. Ingen kvalme av denne.

Så kanskje det kjipeste demoen jeg prøvde... En shoot-em-up hvor du styrer en flyvende dame ved å bevege på hodet. Skal unngå hindringer, og skyte monstre. Problemet er at du skyter monstre ved å sikte på den et sekund eller noe, så avfyres en missil. Lite tilfredsstilende måte å ta fiender på, men en kul demonstrasjon likevel.

Så fikk jeg prøve kinosalen, som og var skikkelig kul. Vi testet den med 3D-film, og jeg kan godt se for meg å se film på denne måten... Mye bedre 3D-effekt enn på ekte kinosaler var det og. Aldri blitt helt venn med de 3D brillene man får der.

Det aller siste jeg fikk prøve var en minimalistisk racer, hvor du suser rundt utenpå tuber i FZero-stil (ikke den samme som i LGR-videoen). Styrte ved å lene meg til sidene. Etter å ha prøvd den litt turte jeg å skru opp hastigheten på maks og, så det er mulig dette hjelper litt mot berg-og-dalbane-frykten. Veldig kul sak, og fikk lyst til å sitte lenger med den. Herlig farstfølelse.

Alt i alt var det utrolig kult å ha fått litt skikkelig tid med Occulus Rift, og nå har jeg veldig lyst på den og gaming-rigg. :(
 

Lodin

Der Waaaah
#72
Trur dem er utsolgt en god stund framover og det neste blir nok en tredje revisjon. De gikk rett og slett tom for skjermene som er samme som sitter i Galaxy Note 3 og de lages vistnok ikke lenger.
 
#73
Ok, hvor bør jeg gå for å bestille meg en Oculus Rift?
OculusVR.com er den eneste offisielle plassen man kan bestille de fra.
Kjøper du fra Ebay/Finn.no osv så risikerer du å få ingen hjelp fra support osv hvis det skulle være nødvendig.

edit: Orderen min står enda som pending :(
 
#74
Det beste miljøet eg kan sjå for meg i eit VR-spel må være i eit bilspel der du sitter i ein stol med ratt og pedaler. Helst force feedback-stol. Og man MÅ kunne sjå armene sine på rattet og interiøret i bilen ellers! Då snakker vi innlevelse i spelet pluss faste holdepunkter som muligens vil redusere kvalmen eg følte då eg prøvde DK1.

Har lyst til å kjøre bilspel sånn i alle fall. Kjem dette vil eg ha Oculus!
 
#75
Jedi treningen starter så snart denne pre-orderen går igjennom.


Kaste granater bak meg like a boss ✓
Skyte over skulderen like a boss ✓


Herregud jeg er så klar. Nå suger det å vente D;
 

Lodin

Der Waaaah
#77
Urutt å ikke legge inn SMOD siden en av tingene det bringer er fysisk kropp til Gordon. Men ja, vil spille.
 
#79


Ein grei påminnelse om at det ikke er lurt å spille i VR med andre i rommet :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#80
Ja hehe! For da går man glipp av en herlig anal-erotisk opplevelse ikke sant!