Så, i går var jeg hos Novastrum hele kvelden, og foruten at det var veldig hyggelig å henge med han og
@Rocky, så var det helt vanvittig kult å få såpass mye tid med Riften. Det var egentlig veldig greit å være flere, for jeg trengte pauser mellom øktene. Det hele er veldig overveldene, og jeg klarer liksom ikke å overbevise hjernen min om at det ikke er ekte når opplevelsen tar over så mye av sanseapparatet.
Det første jeg prøvde var en kontorpult-simulator, og selv om man bare sitter ved en kontorpult og ser seg om, så var bare det utrolig kult. Var forstyrrende når jeg innså at kroppen og armene mine manglet, og jeg hadde veldig lyst til å dytte ned det korthuset som sto på pulten, men armen min var ikke der... Her er forøvrig en veldig fornøyd og fascinert Rocky som glaner inn i lampa på pulten:
Etter det fikk jeg prøve Titans of Space, som helt klart var den mest velproduserte og kuleste demoen, til tross for at man ikke hadde noen kontroll selv. Det var en ti minutter lang rundtur av solsystemet, som demonstrerte størrelsesforskjeller og fakta til grandios musikk, mens man svevde rundt i et romskip. Jeg er en skikkelig sucker for sånt selv i tekstform, så det var utrolig fett å få det såpass visuelt, kombinert med magesuget av at man suser mellom planetene. Digger det!
Det neste på tapeten var en berg-og-dalbane hvor man styrte hastigheten selv ved å lene seg frem og tilbake gjennom et portal-aktig landskap. Ganske kult, men jeg var dritnervøs hele tiden da jeg ikke takler berg-og-dalbaner i virkeligheten. Så på at Rocky testet denne først, og så hvordan han klamret seg til stolen når han mistet kontrollen... Så da jeg kom til det punktet hvor du ble advart at nå får du ikke lenger bestemme hastigheten selv og jeg så et stort juv foran meg frika jeg ut og turte ikke mer.
Så var det Half-Life 2! Oh, man, det har holdt seg godt. At det er et ti år gammelt spill er vanskelig å begripe. Veldig kult å se det i skikkelig 3D, men jeg ble kvalm ganske fort og måtte ha en lang pause før jeg jeg kunne prøve noe igjen. Mouselook ble plutselig veldig unaturlig og man ville heller se seg rundt med hodet, så mulig at det var noe av det som gjorde det.
Så var det Duke Nukem 3D. Absurd å kombinere et såpass gammelt, lavteknologisk spill med Occulus, men det var kult likevel. Veldig freaky å løpe rundt med den abnorme hastigheten og se benet "mitt" sprette såpass høyt foran meg når jeg sparket. Ble rimelig uggen av denne også.
Det neste var nok en space-greie, som denne gangen ga deg mye mer kontroll i bytte mot å være kjipere produsert. Spesielt jorda var lite imponerende. Denne fikk også demonstrert avstander mellom tingene i verdensrommet i større grad, og jeg fikk krasja i både ISS, Jorden, Sola, Venus og Mercur. Kule greier!
Så, den kuleste interaktive demoen... Breakout-klonen som Lazy Game Reviews demonstrerte i Thinaran sin post! (Som jeg hadde glemt å fiste, fiksa nå). Veldig simpel og sær greie, men jeg er en sucker for chiptune-musikk og blinkende lys, og spillet var faktisk utrolig morsomt. Kunne sittet lenge med dette, men ga meg da jeg hadde sittet en stund og syntes at Rocky burde få leke igjen. Ingen kvalme av denne.
Så kanskje det kjipeste demoen jeg prøvde... En shoot-em-up hvor du styrer en flyvende dame ved å bevege på hodet. Skal unngå hindringer, og skyte monstre. Problemet er at du skyter monstre ved å sikte på den et sekund eller noe, så avfyres en missil. Lite tilfredsstilende måte å ta fiender på, men en kul demonstrasjon likevel.
Så fikk jeg prøve kinosalen, som og var skikkelig kul. Vi testet den med 3D-film, og jeg kan godt se for meg å se film på denne måten... Mye bedre 3D-effekt enn på ekte kinosaler var det og. Aldri blitt helt venn med de 3D brillene man får der.
Det aller siste jeg fikk prøve var en minimalistisk racer, hvor du suser rundt utenpå tuber i FZero-stil (ikke den samme som i LGR-videoen). Styrte ved å lene meg til sidene. Etter å ha prøvd den litt turte jeg å skru opp hastigheten på maks og, så det er mulig dette hjelper litt mot berg-og-dalbane-frykten. Veldig kul sak, og fikk lyst til å sitte lenger med den. Herlig farstfølelse.
Alt i alt var det utrolig kult å ha fått litt skikkelig tid med Occulus Rift, og nå har jeg veldig lyst på den og gaming-rigg.