Den lille store VR-tråden

Lodin

Der Waaaah
Noe sier meg at de etterhvert selger Vive uten kontrollene og sensorene for å gå rundt. De er bare dyrt tull om man stort sett vil spille Eurotruck, Elite og vanlige spill som Skyrim eller Minecraft "emulert" til VR.
Det er uansett ikke mye artig annonsert til noen av platformene ennå. Eneste jeg vil spille er Thumper og det robotgolfspillet og de kommer begge i vanlige utgaver også.

Men igjen, å si at VR er en gimmick bare fordi det var det de to forrige gangene er tull. TrackIR og 3D Vision har eksistert lenge og funker jævlig bra. Om folk kjøper headsetene lager folk spill til dem, både indiere og AAA. Å få store utgivere med på lasset vil nok ta tid, men imens kommer folk til å modde spilla så de funker. Om du av en eller annen grunn vil kan du allerede nå spille Dark Souls 1 og 2 på Rift f.eks.
 
Jeg liker at muligheten er der for å spille i VR både i sittende og stående posisjon. Men jeg er nok neppe helt på jordet hvis jeg antar at majoriteten av min og andre sin VR spilletid blir gjort sittende. Kan lett spille sittende i 4-5 timer i strekk. Men stående og vifte med armer og ben i flere timer sammenhengende, nei det måtte vært under spesielle omstendigheter.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det som bekymrer meg med VR, er ikke at det ikke kommer til å være spill til det (det tror jeg blir det minste problemet med tanke på hvor mye som er ute eller i utvikling), eller en gang at man må oppleve det for å skjønne hva som er greia; problemet tror jeg er PlayStation VR, den rimeligste og dermed mest sannsynlig mest populære VR-opplevelsen, som - med tanke på hvor gimpa PS4 er - garantert også blir den mest søplete VR-opplevelsen. Hvem gidder å punge ut for å spille en VR-versjon av noe som ser ut som et PS3-spill med høyere oppløsning? Problemet vil alltid være å kapre nok markedsandeler til at det blir en relevant teknologi slik at det blir noe som satses på over tid, istedenfor bare nok en gimmick. Akkurat nå er vi definitivt på gimmick-stadiet, men jeg har liten tvil om at det kan bli ordentlig på stell etter hvert. Og jeg har heller ikke spesielt mye tvil om at PlayStation VR ikke er veien dit, men snarere et potensielt kostbart blindspor.
 
Ser poenget ditt, men jeg tror du muligens har glemt ut f.eks Samsung Gear VR og Google Cardboard oppi alt. Dette er jeg mer redd for skal være med å dra VR ned i gjørma. Å feste en mobiltelefon til fjeset sitt og deretter klage på hvor dritt VR er :doh:
Nå har jeg ikke prøvd PS VR enda så det er vanskelig for meg å sammenlikne det med Oculus Rift. Men det er soleklart at en solid gaming pc har mer under panseret og vil være i stand til å levere langt bedre grafikk enn hva PS4 klarer. Men dette i seg selv trenger nødvendigvis ikke å hindre PS VR i å bli en suksess. Har prøvd flere demoer/spill til DK2 som ikke hadde veldig god grafikk men som allikevel imponerte meg. Jeg er optimistisk til PS VR og tror at selv med grafikk på PS3 nivå så kan de levere enn helt ny type opplevelse. Spill trenger ikke alltid kjøre Unreal 4/CryEngine for å imponere meg.
 

Lodin

Der Waaaah
Problemet med Sony VR er at det er Sony som står for det. Stim Jerling beskriver dem som ei skjære som finner no nytt og skinnende som Wiimoten, bøffer konseptet og så finner noe annet som er mer nytt og mer skinnende. Det starta siden kameraet til PS2 og har holdt på siden, særlig med PSP og Vita. Sony har aldri vært gode på å støtte de alternative greiene sine. Den teite boka de ga ut et år fikk to spill.
Rift og Vive kan derimot holdes levende av modding. Dishonored 2 f.eks. kommer garantert til å funke med begge fordi buttnerder vil det.
Jeg tipper PSVR vil ha et mye lenger liv om noen får den til å emulere Rift og Vive.
 
Du har helt rett i at Sony har en dårlig historikk når det kommer til tilbehøret sitt. Og det er en anelse ironisk at vi tørker støvet av Move kontrollene (som er veldig lite brukt) for å bruke det sammen med Sonys dyreste tilbehør. Men jeg tror at denne gang blir det anderledes. VR blir pushet av flere store aktører innen hardware, TV, sport og spill. Som Yetipants poengterte, det blir neppe mangel på spill. Og med tanke på at Sony sier de behandler PS VR som en konsoll lansering (med tilsvarende pris) så er de plent nødt å sørge for god støtte for spill og eventuelt applikasjoner som Netflix osv.

De må rett og slett gå "all-in".
 

Lodin

Der Waaaah
Et problem er da at Move er eldgammalt i forhold til de to andre. Teknologien er hakket over Wii sin og den blir ti i år nå. Flere folk har påpekt at de kontrollene ikke føles i nærheten så bra som Rift og Vive sine.
På den annen side bruker en masse spill til PSVR en DS4 og de funker bra.
 
Playstation Move ble lansert i september 2010, så 10 år er å ta hardt i. Nå er det en stund siden jeg har brukt Move, men husker det fungerte veldig bra sammen med Tumble. Lav input lag og ganske så presist. Men med det sagt så skal det ikke utelukkes at Sony gjerne oppdaterer Move og kommer med egen PS4 versjon.

Edit: Sorry, ser nå at du mente nok Wii kontrollen er 10 år og ikke Move.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ser poenget ditt, men jeg tror du muligens har glemt ut f.eks Samsung Gear VR og Google Cardboard oppi alt. Dette er jeg mer redd for skal være med å dra VR ned i gjørma. Å feste en mobiltelefon til fjeset sitt og deretter klage på hvor dritt VR er :doh:
Gear VR koster en tusing pluss telefon, PSVR koster... fire ganger så mye? Noe sånt? Det ene er i kategorien "det er ikke så farlig at det suger litt, jeg ga jo så lite for det" mens det andre er litt utafor det. Mer tydelig definert er vel VR-paradokset at det er så vanvittig kostbart og sært at det uunngåelig er et nisjeprodukt, og så skal man prøve å gjøre det mainstream ved å mekke halvveisløsninger. Dermed blir PSVR nødvendigvis en blindvei.
 
Vi får nesten bare vente og se hvordan det PSVR blir. Jeg er ikke like overbevist som deg at PSVR blir en blindvei, ikke uten å ha prøvd den først ihvertfall. Ja, den blir ikke like god som Oculus og Vive.
Men tror ikke det blir avgjørende med tanke på folk som spiller kun på konsoll er allerede vant til å spille på en maskinvare som teknisk sett er svak (i forhold til PC) og har gjerne lavere forventninger enn eiere av mesterrasen.

Nå synes jeg heller ikke at prisen til PSVR i seg selv høy med tanke på hva du får for pengene. Og slik jeg forstår det så kan du bruke den til non-vr formål også i "cinematic mode", tilsvarende som med Sony HMZ-T2 som jeg har liggende. Den kostet vel nærmere 7-8k for noen år siden, har 720p OLED skjermer og ingen form for VR/Tracking muligheter. PSVR blir rundt halve prisen og det er jammen ingen dårlig deal slik jeg ser det.

Men det skal bli spennende å se hvordan det går. I og med jeg har Oculus Rift DK2 og venter på CV1 skal bli shippet så hiver jeg meg neppe på PSVR før det kommer en skikkelig "må-ha" tittel til den plattformen.
Drømmer om en Shadow of the colossus VR versjon, men det skjer vel neppe.
 

Lodin

Der Waaaah
Sånn jeg ser det er Vive og Oculus åpent for modding, mens PSVR bare ligger der å promper. Som de fleste tinga til Sony.
 
En klar styrke som mesterrasen alltid har hatt. Men så kjøper man heller ikke PS4 som man vet på forhånd er en lukket plattform og klager etterpå at modding ikke er mulig (med visse unntak). Da kan man like så godt kjøpe seg PC. Men da blir selvsagt total kostnadene høyere for å leke i den virtuelle virkeligheten
 
Hadde selvsagt ikke vært en ulempe å ha VR HMD så fungerte til PS4 og PC, men med mindre Sony gir ut SDK til PC så hadde jeg ikke holdt pusten mens jeg ventet på en hack. Da hiver jeg meg heller på Oculus Rift som jeg vet blir oppdatert ofte og får bred støtte.
 
Jeg har helt annen erfaring med billig-variantene av VR. Cardboard ga mye moro, og de fleste jeg viste det til ble veldig imponerte og interesserte i VR, til tross for all janken. Gear VR ble jeg enda mer imponert over, mange av appene der er sammenlignbare med det jeg testa Occulus Dev kits i sin tid. Tror ikke disse løsningene vil drive folk bort fra VR, men heller få dem interesserte, og jeg tror det er en fordel at tilnærmede gratis løsninger bringer dette i henda på folk, og at man ikke nødvendigvis må ut med 20-30 k for å få leke.
 
Jeg har ingen erfaring med noe annet enn Oculus Rift DK1 & DK2, men hvis det faktisk fungerer og ikke er rævva så er ingenting bedre enn det. Er bare glad til at flest mulig pusher VR sånn det blir skikkelig etablert. Har en kompis som kjøpte den nye Samsung telefonen og fikk med VR Gear greiene, får prøve det hos han først. Hvis det er såpass godt som du sier så blir det vel VR på neste telefon her også gitt.
 
Jepp, kjøpte den selv selv. Det er jo riktignok bare små 5-minutters demoer (av de jeg har prøvd), men faens så imponerende og kult likevel. Tipper jeg kommer til å investere i PS VR selv.
 
Er veldig spent på PSVR og alle ryktene rundt PS4K som mange har valgt å kalle den. Hvis de hadde gitt ut en ny variant PS4 som var kraftigere og ble brukt for å styrke PSVR så hadde jeg nok klødd etter å kjøpe den. Men blir det bare en oppdatert utgave som lar meg se 4k Blu-ray/Netflix, da har jeg ingen hastverk. Regner med det blir sistnevnte, men man vet jo aldri siden PSVR blir nevnt som en egen plattform. Og Microsoft har også nevnt at de vil gi ut oppdaterte konsoller oftere. Sporet litt av her, men PSVR blir å eie. Spørsmålet er bare når. Det er totalt avhengig av gode, eksklusive PSVR titler.