Den eneste måten de kan håpe på å få igang salgstallene igjen er å lage noe helt annet enn en remake av FFsju.
Jeg er innmari gira på noe med produksjonsdesignen og den åpne verdenen fra FFXII + mer fysisk navigasjon à la Assassin's Creed, samt med en svulstig, men oppriktig engasjerende historie på stor skala—tenk litt i gata til Ringenes Herre-filmene, som (stort sett) lyktes på makroplan, men spesielt på mikroplan. FFXII og FFXIII hadde begge mye for seg, men det skal mer til for å gi folk hakeslepp nå enn før, og begge to bommet litt på blockbuster-merket på ulike måter.
Men om Squenix nå setter seg fore å lage den episke, systemfylte, sjarmfylte blockbusteren jeg vil ha, og gir en lang, lang faen i FFsju og annen uinspirert fan service, kan man kanskje begynne å gjenskape den følelsen av "attehæwowfytti" som FFsju en gang i tiden ble kjent for. Spill trenger ikke koste hundre millioner dollars for å engasjere og sjarmere på et basalt plan.
Men litt vågale og kreative må man være, først.