Den mellomstore indietråden

Du lever i ... 2002?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Industristandarder vet du. Industristandarder. Nå skal det sies at i dette tilfellet gjelder det fjernstyring av et småkraftverk som ligger et veiløst sted, uten mobildekning og hvertfall ikke noen som helst form for bredbånd. Og den PC-en brukes bare til det formålet, siden den er så gammel at den har innebygget modem.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Perry har pensjonert seg og kjøpt småbruk der han maler.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Skulle til å si at det voktes av en flokk sauer, men de gubbene som bor der har lagt ned bruket. :v
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dagen's indie spill er The Uncle who Works for Nintendo. Det med å enten ha en onkel som jobber for Nintendo eller å kjenne noen som gjør det er en barndomstrope som er så utbredt at jeg, som vokste opp midt uti skauen, hørte den da jeg var liten. Anbefaler å schpelle schpellen uten å lese så mye mer enn at det er et twine-spill (altså mest tekst (MEN HA PÅ LYDEN)), og ordentlig bra skrevet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Noen husker kanskje BreadBreadBread:



Ikke faen om jeg finner innlegget men jeg kalte det vel noe sånt som "en sterk kandidat til å bil et av årets fem beste spill om brød" slik jeg pleier. Vel, et av de fire andre ble annonsert i dag.


Blir som å vente på bussen, dette her. Vi har sultet etter brød-tematiserte spill i årevis nå, og plutselig bare renner det inn.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så joda jeg måtte jo følge Lodins oppfordring og sjekke ut Woah Dave! siden det er ute nå. Og... vel, det nailer den der sjarmerende retro-estetikk/avhengighetsskapende turbo-arkademekanikk-koblinga som mange indiespill sikter mot, iallfall. I motsetning til det aller meste er det dog Atari 2600- og C64-aktig grafikk Dave tar inspirasjonen fra:



Så. For en kjapp forklaring kan jeg jo nevne at de fleste grunnmekanikkene er henta rett fra Mario Bros. Fiender deiser inn fra toppen av skjermen (i form av egg som klekkes etter hvert), rusler nedover, og havner øverst igjen som hardere utgaver når de når bunnen. De enøyde grønne greiene er level 1-monstre, han gule er level 2, ooog flaggermusøyet er level 4 (tror jeg). Fiendene gir en mynt på level 1 (egg eller grønning), to mynter på level 2 og du skjønner greia. Hodeskallen på bildet er en hodeskalle og den kaster du på fiendene for å knerte dem. Den er blå fordi den er i ferd med å eksplodere. Over hodet til David har vi den titulære Jøssenam, David!-blokka som seff detonerer alt på skjermen.

Så: Det er stort sett det jeg har fått grep om så langt. Som dere ser er rekorden min en dollar og 31 cent, $1.50 låser opp Bonkers Mode som er vanskeligere og den gleder jeg meg til for det er ordentlig tregt i starten dette her. Men err'e no' artig'a? Jada, det er det. Jeg bare... hmm. Det eneste du gjør er å bykse rundt, plukke opp ting (automatisk) og kaste dem rundt. Det er heldigvis litt finesse i kastinga som gir ulik bane avhengig av fart og retning, men det er innmari repeterende. Stort sett bare lar du det balle på seg med fiender og skrap i påvente av en Jøssenam-blokk før du sprenger hele skiten til helsike og ca$$$her ut. Det er tilfredsstillende, men jeg klarer ikke helt å se at det er uante dybder jeg ikke har klart å drille meg ned til her, i motsetning til f.eks. Super Crate Box hvor det å oppnå zen-tilstand sånn at du skjøt på instinkt istedenfor å måtte nedverdige deg til sånt som å se eller følge med på hva som foregikk, bare var begynnelsen.

Men joa, artig. Stas. Enn så lenge.

PS: Akkurat som i Super Crate Box er musikken skikkelig jesus.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Låste opp Bonkers Mode i går, på ærlig vis til tross for at to minutters gransking avslørte at Woah, Dave! antageligvis er det enkleste spillet å jukse i jeg har vært borti noen sinne. Og... det den gjør er at du starter etter at lavaen på skjermen har steget og Den Nye Fiendetypen(tm) har begynt å dukke opp. Med andre ord er det lettere enn å starte fra scratch siden du slipper å løpe risikoen for å tryne mens du slåss deg dit. Tenker jeg tør å konkludere med at Woah, Dave! er artig en liten stund, men ingen klassiker.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs

Her er det bare å gjøre sin plikt som borger i et demokrati, gutta.
 
Valves hus, Valves regler.

Skal ikke nekte for at jeg humrer litt over den ravnsvarte humoren bak dette. Sjukt problematisk på alle måter, selvsagt, og ikke sikker på om vi trenger dette—men Manhunt, for eksempel, hadde litt av den samme nihilismen.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Personlig har jeg ingen sterke meninger om Hatred, men saken synliggjør hvertfall at det er skummelt å bare ha én stor aktør for digital distribusjon av spill. Selv om det finnes alternativer, har Valve fått uforholdsmessig stor makt over markedet.

Edit: For spillet sin del gir vel dette vel så mye gratisreklame som det å være en i mengden av suppa som greenlight er.