Den mellomstore indietråden

Shinra85

Spillegals effort emo
Woohoo! Blir å sjekke ut i kveld, tenkte på det der seinest for et par dager siden
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Knegg. Det der er fra de som lagde Age of Barbarian.

 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Runda nettop Ironcast, en liten FTL-aktig puzzlequestlike med steampunktema.



Så veldig mye mer er det ikke å si om det, annet enn at det er nesten like gøy som FTL og nesten like vanedannende som Puzzle Quest. Grafikken er herlig også, og spesielt designene på robåtene og portrettene.

Gameplayet går hovedsakelig ut på å matche gemser som gir deg ressurser du kan bruke på å fyre av våpner eller heve skjold og slikt. Puzzle-delen er ikke kaskadeorientert på samme måte som Puzzle Quest eller Bejeweled, og du sanker fritt det du trenger mens du prøver å tenke en par steg fremover. Mellom kampene bygger du nye moduler og putter inn oppgraderinger, før bossen omsider ankommer hovedkvarterene og det denges.

Det som svir mest er at det er ganske kort og lite. Det kommer fra en kickstarter som bare såvidt nådde målet og hvor de hadde lagt opp til stretch goals, og det synes. Kampanjen tar vel en par timer å runde - sett bort ifra de gangene du begynner på nytt siden du har permakrepering ala FTL - og det er kun en 4-5 forskjellige kommandører og roboter å låse opp.

Heldigvis er prisen rimelig og i tillegg er det litt launchrabatt på det atm slik at det ender opp på 70-lappen.
http://store.steampowered.com/app/327670/
 

Terje

mostly harmless
Nordmannen Edgar Vigdal er dau. Han var en tidlig og dyktig indieutvikler som først gjorde seg bemerket på Amiga med spillene Deluxe Pacman og Deluxe Galaga, begge ganske anerkjente en gang i tiden. Etterhvert oppretta han EMV Software og laga PC-versjoner av de spilla med de mer advokatvennlige navna Deluxe Pocmon og Warblade tidlig på 2000-tallet. Igjen ganske imponerende saker med tanke på tiden de kom ut. Dette var selvfølgelig lenge før indie-bølgen så de ble aldri særlig kjent, men de er dritartige versjoner av Pacman og Galaga som er verd en titt, særlig Warblade var jeg fan av, spilte det ihjel for en ti års tid siden. Han ga siden ut et par andre titler også men jobba med oppfølgere til Deluxe Pocmon og Warblade de siste årene. Hadde visstnok kreft mesteparten av livet og på kvelden 1. april tok den knekken på han. Dyktig fyr som kunne blitt noe stort om han fikk holde på noen år til nå som bransjen har fått øya opp for indiene. Nå blir han nok ikke huska av så mange.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ser dette her fett ut, eller? Ja, det gjør jo det??!?

 
Jeg dumpet innom denne tråden og det slo meg at jeg trooor ikke noen har snakket om Aerobat enda?

Jeg gleder meg i hvert fall—traff spillskaperen under GDC, trivelig fyr. Dessuten temmelig imponert over at han står for både kode, grafikk og effekter her.




Mer her da. http://aerobat.thew.nu
 

Terje

mostly harmless
Noen som savner de klassiske 8bit/16bit racingspilla a la Out Run? Det gjør ihvertfall Aquiris Game Studio, så derfor lager de Horizon Chase. Det er ikke stort man vet om det enda utover at det skal ligne på disse gamle spilla, og at de har komponisten Barry Leitch på laget som laga musikken til flere sånne spill i hine hårde. Ingen dato enda ihvertfall.

 

Terje

mostly harmless
Noen lager et mashup-spill som kombinerer Half-Life 2 med Hotline Miami fordi selvfølgelig er det noen som gjør det. Kommer til å koste ikkeno et sted snart. Laga fra bunn av og ser faktisk artig ut. Level-editor blir det og.


Og sjekk ut Sung slik traileren anbefaler.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Denne ukas humlepakke, er den noe for seg selv? Du får en drøss med GameMaker-spill da. Noen av dem følger kildekoden med også! Fett! Verdt å bruke penger på bare for det, kan lære litt, ikke sant.

Men! For $6 får du med GameMaker Studio Professional. Og for $12 får du med Android-modulen oppå der igjen. Hvor mye koster hver av de tinga utenom pakka? Studio Professional koster $150, og Android-modulen $300. Hvis dette ikke har noen haker, er det et komplett sinnssykt tilbud. Har tenkt å kjøpe bare for å sjekke om det er legit.
 
Da var den kjøpt. Yetipants > lommeboka :argh:

Fra skitt til alvor—er GameMaker noe stas?
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
GM virker veldig banalt til å begynne med, men fordelen er at du visuelt pusler sammen legoblokker som da viser deg i tekst hva koden blir som du naturlig får lyst til å gå inn og endre på manuelt. Neste gang du trenger den snutten skriver du den bare manuelt fordi nå kan du jo akkurat det også plutselig sitter du og koder.

Mener å tro at en del av de kjente inderne er laget i GM, bla Risk of Rain.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jepp. Både Spelunky (original versjon), Super Crate Box, Nuclear Throne (prototypen, Wasteland Kings, følger med), Hotline Miami, Gunpoint oooog Risk of Rain (de tre siste følger IKKE med) mekka i GameMaker. Det fine med GM er at du kan velge mellom visuell koding og å kode i GMscript; iallfall stort sett. Noen ting lar seg bare gjøre med noe scriptings. Jeg kjøpte mest fordi kult med kildekode, men jeg ser også for meg at det blir en smal sak å smelle ut noe Android-jåss med GameMaker.

Mer seriøst så finner du garantert masse irriterende det bare er å rive seg i håret av i GM, men det går an å bruke utelukkende verktøyene som følger med til å mekke fullstendige spill (minus lyd). Har litt 3D-funksjoner også. Verdt et glan.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Lodin

Der Waaaah
En slags oppfølger til SteamWorld Dig, SW Heist slippes til 3DS på fredag. Turnbased roguelike hvor robot-pirater bryter seg inn i romskip og skyter andre roboter for alle penga. Ser fett ut og er mekka av svensker.