Den o store HUEHUE PS3 er cracka og hacka-tråden

SHDR

Gullmedlem
#21
Godt mulig at dette er riktig, men slik jeg har fått det for meg så var det slik at hackere ikke fant noen enkel løsning på problemet sitt, og måtte gå helt til "kjernen" for å låse opp systemet. De har brukt no inniheveltes lang tid på dette, noe som penker på at sikkerhetssystemet til Sony var godt lagt opp. Så kan det diskuteres om det å lage et godt system er å skyte seg i foten, siden hackere kommer til å åpne systemet etterhvert, og da gjelder det å kunne patche det. (Poenget: 360 og WII kan like godt ha en designfeil som er like ille, men hva er poenget med å bruke år på å utforske muligheten når man allerede kan kjøre egen kode på systemet?)
Du skjønner ikke hva du snakker om, hold kjeft og ikke åpne den igjen. Sonys sikkerhetssystem hadde et gedigent høl som ikke kan tettes, ergo var det ikke spesielt bra. At det tok lang tid å ramle over sier vel mer om hvor lite engasjerte folk er i å cracke allerede åpne konsoller. Med én gang Sony stengte plattformen ble det en utfordring, og da tok det plutselig ikke så lang tid å fikse biffen.

De fleste cracks for konsoller er maskinvarebasert, som i at du lodder på en ny brikke som for eksempel fanger datatrafikk og dekoder krypteringsnøkler, eller som router datatrafikk rundt den elektronikken som styrer kopibeskyttelsen. Disse kommer som regel ut av Taiwan, hvor mesteparten av denne elektronikken produseres og fabrikantene har all informasjonen de trenger om hvordan den fungerer. Sony skjønte at de måtte unngå dette, og ordnet en delvis programvarebasert løsning som fabrikantene deres ikke hadde innblikk i. Derfor tok det så lang tid: De vanlige crackerne var ikke i noen posisjon til å tjene penger, og noen med mer idealistiske hensikter måtte trå til.

Litt suspekt at Sonys systemer blir fista så mye hardere en alle andres når det kommer til hacking - PSP ble (og blir) hacka og åpnet for alt, og nå har de åpnet PS3.. Til sammenligning er det selvfølgelig mye pirataktivitet på DS, men der er det ikke akkurat så mye sikkerhet å snakke om, WII måtte chippes før det kom en god software hack og bare de som droppet den nye interfacen på 360 fikk åpnet systemet sitt (flashing av DVD er ikke ideelt), og begge metodene ekskluderer deg fra multiplayer. Ser ikke helt hvordan Sony skal kunne banne folk for å åpne PS3'en sin på denne metoden.
Suspekt? Tror du det er en global sammensvergelse av hackere som bare lever for å ødelegge forretningen til Sony? Alle konsoller blir før eller siden cracka, fordi det er mulig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#22
Det som står sist i den artikkelen Lodin posta er nok det mest alvorlige; greit nok, første runde med jailbreaks er håndtert, men hva med de som kommer om noen måneder? Hva med custom firmwares som bevisst rapporterer feil informasjon til Sonys servere for at pirater skal kunne spille med juks på nett? Sånne ting er det jeg tenker på. Greit nok at Sony kan sjekke hva som kjører på konsollen og sånt, men det er jo selve maskinen som må rapportere hva som kjører; hvis du har full kontroll over hva maskinen skal gjøre under oppstart, er det lite som hindrer deg i å få den til å juge.
 

Lodin

Der Waaaah
#23
Og med tanke på hvor lett det er å raportere folk som oppfører seg som dicks med banning og exploits på PSN så blir det nok gøy framover. :D
 
#24
Det som står sist i den artikkelen Lodin posta er nok det mest alvorlige; greit nok, første runde med jailbreaks er håndtert, men hva med de som kommer om noen måneder? Hva med custom firmwares som bevisst rapporterer feil informasjon til Sonys servere for at pirater skal kunne spille med juks på nett? Sånne ting er det jeg tenker på. Greit nok at Sony kan sjekke hva som kjører på konsollen og sånt, men det er jo selve maskinen som må rapportere hva som kjører; hvis du har full kontroll over hva maskinen skal gjøre under oppstart, er det lite som hindrer deg i å få den til å juge.
Forhåpentligvis blir det lagt ekstra vekt på å oppdage cheaters ved å styrke sikkerheten på serveren. Men spill som benytter seg av P2P vil være utsatt som bare faen, sist demonstert i MW2 (XBL) der folk med jtagga maskiner kjørte egne modda lobbyer i public games.

Men jeg tipper at det vil bli langt verre å ta folk som spiller online med CFW (på PSN) hvis de ikke bruker juksemods.
Spesielt etter c4eva og Team Jungle (Xbox 360 CFW utvikler) innledet et samarbeid med Team Hades (PS3 team) om å utvikle CFW for PS3 sin blu-ray drive. Og dette ble annonsert en god stund før PS3 dongelen og root key var tilgjengelig for folk flest. Og den siste utgaven av c4eva sin CFW var den første han laget med intensjonen om at den skulle være helt stealth på Xbox Live. På Xbox 360 hadde de mindre spillerom, men etter PS3 root key fuckupen så kommer det nok stealth cfw til PS3 også, før eller siden. Da skal det godt gjøres å luke bort piratene.

Men cheaters vil forhåpentligvis få mer motstand siden det stort sett krever modifiserte filer av spillet :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#26
#27
Ullern1 skrev:
Dette er utrolig pain, en dude drepte alle konstant med auto aim, resatte Alle statsa mine, gjorde om clan tagget mitt til [CUNT]...
THIS IS LIVING ! :ninja:
 
#29
Det tok ikke lang tid før stealth cfw var tilgjengelig, good luck Sony.

edit: Ok, cfw er ikke stealth enda men programmet som kjører backups har en stealth modus. Uansett så jobber nerdene kjapt.
 
#31
Tror ikke størrelsen på spillene vil hindre noe som helst, det har ikke gjort det til nå :p
Og Sony kommer til å møte enda mer motstand nå som c4eva (X360 CFW "hovedmann") igår kveld annonserte at arbeidet på CFW til PS3 er i gang.
c4eva skrev:
<c4eva_> ps3 fw will be done!
Det er nesten som jeg kan kjenne lukten av svette dresskledde japanere helt bort her :ninja:
 

Lodin

Der Waaaah
#32
I går slapp Sony ny firmware til PS3en som kun var der for å legge til no nytt sikkerhetsjazz. To timer seinere var den oppdateringa hacka. XD
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#33
Godt gjort, for det tok jo en time å få lagt inn den teite oppdateringa.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#34
Noen som vet om det sto noe nytt om modding/fikling med konsollen i EULA-en for firmware-oppdateringen? Ikke at det betyr noe for oss nordbaggar, men.
 

Terje

mostly harmless
#35
Gløtta nettopp på den, det var ett eller annet om at det var mulig du ikke ville kunne se innhold på din maskin som var beskyttet av autentiseringsteknologi, og noe annet om at visse tjenester og innstillinger kan endres på og fjernes uten varsel osv. Leste det ikke så nøye. Veit jo hva denne oppdateringen dreier seg om.
 

Lodin

Der Waaaah
#37
Gløtta nettopp på den, det var ett eller annet om at det var mulig du ikke ville kunne se innhold på din maskin som var beskyttet av autentiseringsteknologi, og noe annet om at visse tjenester og innstillinger kan endres på og fjernes uten varsel osv. Leste det ikke så nøye. Veit jo hva denne oppdateringen dreier seg om.
Dette her er en av tinga Sony sliter med. Bare fordi det sto i brukeravtalen at de kunne fjerne Lunix når som helst betyr ingen ting juridisk. Kunne like godt stått at man gir dem retten til sitt førstefødte barn ved å bruke maskina. Faktisk er ikke EULAer verdt en dritt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Først tok de Linux, og jeg sa ingenting for jeg kjørte ikke Linux.
Så tok de DivX, og jeg sa ingenting fordi jeg ikke så på DivX.
Så tok de PlayStation Network, og jeg sa ingenting fordi jeg ikke spilte på nett.
Og så tok de meg, og da var det ingen igjen som kunne si noe.


Lodin: En sannhet med visse modifikasjoner. Det er omtrent som å pisse i havet hvis du kjøper en konsoll, da har forbrukerombudet ryggen din. Hvis det er snakk om en abonnementstjeneste ala PlayStation Network, Xbox Live, WoW etc., gjelder EULA-en ganske greit siden det er en skriftlig avtale om tilgang til en tjeneste. Sier ikke at du sa noe annet, bare påpeker at det er en forskjell der.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#39
Først tok de Linux, og jeg sa ingenting for jeg kjørte ikke Linux.
Så tok de DivX, og jeg sa ingenting fordi jeg ikke så på DivX.
Så tok de PlayStation Network, og jeg sa ingenting fordi jeg ikke spilte på nett.
Og så tok de meg, og da var det ingen igjen som kunne si noe.
Det rykka i nørdemuskelen. :laugh:
 
#40


Ser ut til at Treyarch har begynt å banne en drøss med Black Ops spillere, til pass for dem :cool: