Godt mulig at dette er riktig, men slik jeg har fått det for meg så var det slik at hackere ikke fant noen enkel løsning på problemet sitt, og måtte gå helt til "kjernen" for å låse opp systemet. De har brukt no inniheveltes lang tid på dette, noe som penker på at sikkerhetssystemet til Sony var godt lagt opp. Så kan det diskuteres om det å lage et godt system er å skyte seg i foten, siden hackere kommer til å åpne systemet etterhvert, og da gjelder det å kunne patche det. (Poenget: 360 og WII kan like godt ha en designfeil som er like ille, men hva er poenget med å bruke år på å utforske muligheten når man allerede kan kjøre egen kode på systemet?)
De fleste cracks for konsoller er maskinvarebasert, som i at du lodder på en ny brikke som for eksempel fanger datatrafikk og dekoder krypteringsnøkler, eller som router datatrafikk rundt den elektronikken som styrer kopibeskyttelsen. Disse kommer som regel ut av Taiwan, hvor mesteparten av denne elektronikken produseres og fabrikantene har all informasjonen de trenger om hvordan den fungerer. Sony skjønte at de måtte unngå dette, og ordnet en delvis programvarebasert løsning som fabrikantene deres ikke hadde innblikk i. Derfor tok det så lang tid: De vanlige crackerne var ikke i noen posisjon til å tjene penger, og noen med mer idealistiske hensikter måtte trå til.
Litt suspekt at Sonys systemer blir fista så mye hardere en alle andres når det kommer til hacking - PSP ble (og blir) hacka og åpnet for alt, og nå har de åpnet PS3.. Til sammenligning er det selvfølgelig mye pirataktivitet på DS, men der er det ikke akkurat så mye sikkerhet å snakke om, WII måtte chippes før det kom en god software hack og bare de som droppet den nye interfacen på 360 fikk åpnet systemet sitt (flashing av DVD er ikke ideelt), og begge metodene ekskluderer deg fra multiplayer. Ser ikke helt hvordan Sony skal kunne banne folk for å åpne PS3'en sin på denne metoden.