Den o store HUEHUE PS3 er cracka og hacka-tråden

Lodin

Der Waaaah
#1
Jeg tenker vi tar det herfra istedetfor å fortsette å forurense MS-tråden.

Her kan vi se en fyr faktisk kjøre homebrew på maskina.


Så får vi se hva Sony gjør med det da. Tipper fler firmware oppdateringer som bare plager betalende kunder og CD-keys til alle nye spill.

E: Og bare sånn for sikkerhets skyld, ikke post hvor man får tak i snusket eller hvordan man bruker det! :argh:
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Jeg antar de kommer med en ny firmware der de har laget nye sett med keys, på en ordentlig måte, slik at alle fremtidige spill igjen blir "beskyttet" mens gamle spill forblir åpne.
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#3
Hackerne sier at det ikke skal være mulig å bytte rootkits(?) uten å bytte hardware. Sony på sin side sier det skal holde med en firmwareoppdatering. Jeg er ingen h4xx0rcr4x0r så jeg har ikke peiling på hvem som taler sanning.
 

SHDR

Gullmedlem
#4
Hackerne, sannsynligvis. Sony driver bare med damage control på dette stadiet.

Ingenting er sikkert. Det er umulig. Selv om faenskapet snekra nye krypteringsnøkler on the fly kunne man stadig utledet algoritmen fra nok krypteringsnøkler, og selv om du hadde en slags mekanisme for å modifisere krypteringsalgoritmen over tid, ville den også kunne knekkes ved å overvåke hvor den henta dataen som modifiserer nøkkelen.

Ingen røyk uten ild, tross alt, og så lenge vi er avhengig av å flytte informasjon ved hjelp av energiutveksling vil denne kunne overvåkes. Kvanteprosessorer vil teoretisk sett kunne ha total integritet, men bare hvis den var jævla Heart of Gold og det er en grunn til at Hitchhiker's Guide sees på som et surrealistisk verk.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#5
Men, jeg lurer, hvorfor driver vi å jubler over dette? Eller ikke "vi", men det virker som gamere og alle interessert i bransjen som ikke jobber i Sony synes dette er en bra ting, og jeg lurer bare litt på hvorfor.

Eller, mistenker jo at Lodin er begeistret kun fordi Sony failer på generelt grunnlag, men else new osv.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Svaret til Sony når de fikk høre at koden var ute osv. var "LA LA LA JEG KANKE HØRE DEG SÅ! Desuten skal vi slippe mer firmware for det fikser alt. Dumme pokemon-fisemink hackere! :ras:"
Derfor digger jeg det. :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Jeg antar de kommer med en ny firmware der de har laget nye sett med keys, på en ordentlig måte, slik at alle fremtidige spill igjen blir "beskyttet" mens gamle spill forblir åpne.
Det er ikke så enkelt, ifølge den 45-minutters presentasjonen jeg linka i den andre tråden ligger alt av krypteringsnøkler i ROM. Sony sikret systemet ved at krypteringsnøklene aldri ble overført inn i minnet slik at man ikke kunne lese dem, og krypterte ROM slik at man ikke kunne hente dem derfra. Det sverre så var ikke krypteringen god nok (som tidligere nevnt), så det gikk an å utlede nøklene fra signerte programpakker. For at ROM-en skulle være beskyttet mot juksings er den også laget slik at akkurat krypteringsnøklene ikke kan endres, så Sony er skrudd i pompen sånn sett. :p

Jeg ser for meg at Sony kommer til å bedrive brannslokking ved å gi ut nye FW-oppdateringer som sperrer de mest kjente hackeprogrammene, og så må man bare mekke nye, og så må Sony mekke ny FW, og så videre. Med mindre Sony radikalt stepper opp gamet er checksum-sperrer eneste farbare vei for å sperre programmer så i teorien holder det å laste ned kildekoden til en hack, kompilere den selv og så kan den ikke sperres selv om du kjører nyeste FW. :p
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Og når det gjelder disse mystiske krypteringskodene så er vel den nyeste de greide å grave fram før dette SNESen sin for noen år siden?
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#9
Jeg ser for meg at Sony kommer til å bedrive brannslokking ved å gi ut nye FW-oppdateringer som sperrer de mest kjente hackeprogrammene, og så må man bare mekke nye, og så må Sony mekke ny FW, og så videre. Med mindre Sony radikalt stepper opp gamet er checksum-sperrer eneste farbare vei for å sperre programmer så i teorien holder det å laste ned kildekoden til en hack, kompilere den selv og så kan den ikke sperres selv om du kjører nyeste FW. :p
Men selv det ekstra steget kan komme til å sperre for overraskende mange idioter som bare er ute etter FREE GAMEZZ!!!1, selv om det blir rimelig trivielt for en kar med litt vett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Så hva er forskjellen på dette og hackene som kom til Wii og 360 for flere år siden?
Både Wii og 360 har samme systemet som PS3, med flere lag med sikkerhetsfunksjoner og et sett krypteringsnøkler som ligger "innerst" og godkjenner alt annet. Forskjellen er at nøklene i Wii-en og 360-en fortsatt ikke er offentliggjort (i teorien går det an hvis du bare bruteforcer, i praksis vil det ta rundt hundre år hvis du har et datasenter tilgjengelig). PS3-en hadde bare en designfeil som gjorde det mye lettere å få tak i det aller helligste.

Dermed kan du per i dag ikke lage en hack til Wii eller 360 som Nintendo/Microsoft ikke kan sperre, siden du ikke kan signere koden din med riktige krypteringsnøkler. Siden nøklene til PS3 nå er kjent, kan hvem som helst som har de nøklene signere koden sin og få den til å se offisiell ut for en hvilken som helst PS3.
 
#13
Gleder meg til det blir laget heimebrygg som utnytter maskinkraften maksimalt i ein Linux-distro! Men, typisk nok blir det garantert først produsert SNES-emulator. Og Quake-port.
 

Terje

mostly harmless
#14
Håper på å se demoscenen ta tak i plattformen og se hva de får ut av den. Ikke så mange andre Cell-baserte plattformer å utforske, så det er godt mulig det vil skje noe der. .detuned og Linger In Shadows var forsåvidt en grei forsmak, og Sony skal ha all mulig skryt for at de gikk aktivt inn for å få tak i slikt til plattformen sin, men det er nok av andre som også ønsker å leke med med maskinvaren uten å ha hatt muligheten. Vil bli spennende tror jeg. Men desverre er det nok muligheten for piratkopiering som motiverer de fleste, ja.
 
#16
PS3-en hadde bare en designfeil som gjorde det mye lettere å få tak i det aller helligste.
Godt mulig at dette er riktig, men slik jeg har fått det for meg så var det slik at hackere ikke fant noen enkel løsning på problemet sitt, og måtte gå helt til "kjernen" for å låse opp systemet. De har brukt no inniheveltes lang tid på dette, noe som penker på at sikkerhetssystemet til Sony var godt lagt opp. Så kan det diskuteres om det å lage et godt system er å skyte seg i foten, siden hackere kommer til å åpne systemet etterhvert, og da gjelder det å kunne patche det. (Poenget: 360 og WII kan like godt ha en designfeil som er like ille, men hva er poenget med å bruke år på å utforske muligheten når man allerede kan kjøre egen kode på systemet?)

Litt suspekt at Sonys systemer blir fista så mye hardere en alle andres når det kommer til hacking - PSP ble (og blir) hacka og åpnet for alt, og nå har de åpnet PS3.. Til sammenligning er det selvfølgelig mye pirataktivitet på DS, men der er det ikke akkurat så mye sikkerhet å snakke om, WII måtte chippes før det kom en god software hack og bare de som droppet den nye interfacen på 360 fikk åpnet systemet sitt (flashing av DVD er ikke ideelt), og begge metodene ekskluderer deg fra multiplayer. Ser ikke helt hvordan Sony skal kunne banne folk for å åpne PS3'en sin på denne metoden.
 
#17
En ting er ihvertfall sikkert og det er at Sony bør overvåke PSN nøye framover. Folk kommer sannsynligvis til å jukse ræva av seg online. Bare spørsmål om tid før noen finner ut at de skal mekke sin egen signerte aimbots, wallhacks osv.

Men jeg ser klart fordelen med cfw også, XBMC på PS3 har stått på ønskelisten fra dag 1 pga 1080p/Blu-ray komboen. Nå er det ingenting som står i veien for den utviklingen :)
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Og i andre nyheter har det nå dukka opp ei pakke med noen av de beste modsene til Oblivion skrubba og fiksa på så de kjører på PS3. Forventer tilsvarende til Fallout 3 og New Vegas snarlig. For en verden vi lever i.
 
#19
Mods til singleplayer spill allerede ja ? Nedtelling til man finner modifiserte utgaver av Black Ops og Bad Company 2 :( Godt jeg ikke spiller PS online mao