[PC] Den o store og sagnomsuste Euro Truck Simulator 2 og American Truck Simulator tråden!

Lodin

Der Waaaah
#1


Jepp, egen tråd til dette her. La meg først bare si at jeg alltid har hata disse tørre shabby simmene som stadig prompes ut av Øst-Europa. Jeg prøvde meg på Farming Sim 11 for noen år siden og annet enn at det var hysterisk hvor dårlig fysikken var ga det meg kreft. Harvest Moon er som jeg har nevnt en bedre simulering av hvordan det er å være bonde.
Forskjellen denne gangen er at ETS2 faktisk er et genuint bra spill. Det har fin grafikk, kjøringa sitter og gir følelsen av å styre et digert beist ute på veien og det gir en om enkel og grei opplevelse av å drive sitt eget fraktfirma. Men er det alt det har å by på?

Nei! Dette er trynene man kan velge i når man starter opp spillet. Om ikke det er verdt prisen alene og viser at utviklerne har et snev av humor så vet ikke jeg.



Når man starter spillet får man velge en by å kjøpe sin første garasje i. Desverre bruker det opp omtrent all startkapitalen så man har ingen truck. Istedet må man ta jobber for andre firmaer og disse er dårlig betalt. Heldigvis tar det ikke lang tid før man har nok spenn og kan ta opp et lån. Med de spenna kjøper man den første bilen sin av merker som Renault, MAN eller Scania. Så kan man selv prompe rundt på kartet og finne jobber. Store deler av Sentral-Europa og England er med og visuelt varierer disse som forventet. Skandinavia er desverre ikke med, men med tanke på hvor kule nårske veier er er det sikkert like greit.
Når man så har avbetalt det første lånet eller bare gir faen kan man oppgradere vognhallen sin, kjøpe flere biler og hyre andre jøpiper til å kjøre dem. Disse promper da rundt på egen hånd og sliter i starten med å finne jobber siden de har røve stats.
Jepp, spillet har stats. Når man levler kan man oppgradere kvalifikasjonene på sertifikatet så man kan ta farlig frakt, kjøre lengre turer eller på magisk vis spare bensin fordi man eier.

Dette er ca. min bil per i dag. Ja det er Optimus Prime.



Akkurat denne modellen er det ikke så mye mer jeg kan gjøre med, men på de mer avanserte kan man skifte både førerhus, motor og hjuloppsett. Man kan såklart og velge farger og klistre all mulig flashy dritt som horn og belysning på jævelen. Det gidder man såklart ikke gjøre på de andre døgeniktene sine biler som får den billigste dritten på markedet.

Hvor mange spill vet du om hvor man kan justere vinkelen på speila?



En vanlig session for meg går da ut på at jeg starter ved siste sted jeg hvilte. Om man ikke gjør det begynner kisen ens å gjespe og svimer så av. Det har jeg ennå til gode å oppleve.
Jeg åpner opp oversikten over jobber i byen jeg er i og ser etter en som er lukrativ og helst til en plass jeg ikke har vært før. Hver by har forskjellige bilforhandlere og jo fler man vet om, jo fler modeller kan man kjøpe.
Når jeg har finni en peiler jeg den på GPSen og drar dit. Der signerer jeg kontrakten og plukker opp lasta. Her starter første problem for mange, man må rygge en truck og treffe sånn ca. med tilhengerfestet.
Når den sitter på er det ut på landeveien og da er det å skru på radioen. Dette spillet har ikke eget soundtrack, men bruker istedet radioer som streames online. Det er stort sett bare ræl fra Øst og Nederland, men NRK er med. P3 har såklart feil URL så her må man editere ei ini-fil eller høre på østerisk pop. Selv har jeg satt opp en egen stasjon fra NRK som bare streamer Radioresepsjonen. Flere spill burde ha denne featuren.
GPSen i spillet er så som så og kan ikke settes manuelt, men kartet er greit så om man ser en vei som ser lettere ut er det bare å kjøre på egen hånd. I går greide jeg å rote meg opp i alpene på vei fra Tyskland til Italia. Det var ikke mye gøy med gærninger som raser mot en i 80 på kronglete små fjellveier og jeg bulka to ganger. Nå som jeg skal nordover igjen har jeg tenkt å ta veien rundt og sparer sikkert tid siden det er ren motorvei.
Når man endelig er framme ved destinasjonen kommer punktet hvor folk gir opp. Man skal rygge med en truck og tilhenger. Dette tar tid å lære seg. Pinglene der ute kan bruke en snarvei og levere automatisk, men hva er i det hele tatt vitsen med å spille dette da?
Vel levert går så turen til nærmeste verksted om jeg har skader eller vil oppgradere, jeg sjekker så åssen det går med arbeiderne mine og så er det å finne et sted å hvile.

Hvorfor gidder jeg så å spille dette her? Fordi det er tvers igjenom koselig å prompe langs landeveiene. Selv når det regner, jeg befinner meg nær Swansea med tilhørende venstrekjøring og Karma Chameleon durer på radioen koser jeg meg. Koo~s!

Nei vent, FFFFFFFFFFFFFFFFFfffffff

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#3
Årets tråd allerede i januar! :eek:
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#4
Skaffa dette nå og har kjørt mitt første oppdrag. Et lass med frossenpizzaer fra München til Nürnberg. Koser meg men er fremdeles jævlig noob i å rygge inn på parkeringsplassen når jeg skal laste av. Bruker nesten like lang tid på det som selve kjøringa. :( Gikk en del penger i bøter i starten siden jeg kræsja i biler og kjørte på rødt lys, men nå holder jeg fartsgrensa, bruker blinklys og sitter i trafikkork akkurat som i virkeligheten. <3
Spillet eier åpenbart. Kjører Scania.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Neste år: Lodin og CockMcBalls kjøper Wanking And Crying Simulator 2014 og poster om det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Hey, jeg liker pupper bedre enn jeg liker å rygge med henger, det er bare sånn jeg er.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Koser meg men er fremdeles jævlig noob i å rygge inn på parkeringsplassen når jeg skal laste av.
:smugdog:



Jeg digger Renaulten min, men fant ut at den ikke holder i lengden og oppgraderte til en Volvo med 600 hester nå. Hyra ei kjerring som er klin lik Ellen og hu setter sikkert pris på den gamle.
Ellers da? Tre protips:
-Spill dette med ratt om mulig. Lyder kanskje opplagt, men det blir som å spille flysim med gamepad eller enda verre, mus og keyboard. Selv bruker jeg det gamle Gran Turismo 3 rattet mitt fra Logitech og det funker fint. Hadde eid med girspake, men bruker knappa bakpå rattet. Det neste jeg skal coppe er en TrackIR 5. =D
-Modder er en fin ting og dette har mange. jeg har bare tre stykker foreløpig dog. To som fikser ekte navn til bilene og firmaer. Det er greit at Volvo ikke heter Valiant og sånn (ikke alt i spillen er lisensert). Den tredje fjerner såklart fartssperra på 90 km/h. Den er dog ganske skummel selvom spillet fint simulerer altfor høye hastigheter.
-Når du kjører i Englandia er det miles per hour såklart. I options kan man heldigvis stille inn hva speedometeret viser så det er greit å poppe inn dit etter en fergetur. Jeg dreit meg ut på det første gang. :sukk:
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#16
Da har jeg tatt en tur fra Brno til Wien og første oppdrag er fullført. Kongespill.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#17
La oss ikke glemme at dette spillet faktisk har en skikkelig oversettelse:

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#20
Den var ikke signert med navn. :(

Jeg slo forøvrig til på et lån på €100 000 til 18% rente. Blir garantert skrudd i pompen.