Spørsmål: Har du faktisk spilt Halo 3 ennå, eller sitter du bare å runker over anmeldelser og twitch-FPSer? Det er sant at ikke Halo 3 nødvendigvis er like fresht som Halo var i sin tid, men det bygger alikevel såpass videre på hele 30 sekunders moro over og over igjen-formelen at det søren ikke er langt unna. Selve kjernegameplayelementer som bevegelseshastighet, våpenbalanse og kontrolloppsett er såpass er raffinert til de grader, og ting som equipment byr på ny dybde i spillet vi ikke har sett maken til i verken Halo eller Halo 2. Du kan bagatellisere dem så mye du vil (lite du har å si før du faktisk har spilt spillet selv spiller noen trille), men faktum er at Halo 3 har utviklet seg til et ganske så annerledes beist enn Halo og Halo 2, og å påstå noe annet blir rett og slett feil.
Redigert siden vi leker den leken: Hva brettdesign angår, så er det mycket forbedret siden de uendelig gjentakende korridorene fra Halo og til dels Halo 2. Det finnes fortsatt enkelte tilfeller med backtracking (de er dog for det meste av typen "wahei, området jeg nettopp kryssa har blitt utsatt for svære forandringer, la oss gå å se"), og det finnes fortsatt et og annet kryss i spillet hvor du ikke er hundre prosent hvor du skal gå, men ellers har Bungie generelt sett vært flinke og hørt på feedback.
[/b]