Den sosiale Age of Conan-tråden!

Fordi wow er bedre på alle områder. Jeg sier ikke at det er det beste spillet ever, jeg sier ikke at det er et bra spill engang. Men sammenliknet med katastrofen som var (og er) AoC, er det liten tvil om hvor kvaliteten ligger.

Skjønner ikke helt hva test teamet har drevet med, når de ikke klarte å legge merke til at female characters gjorde mindre melee-dmg enn male pga det mest idiotiske damage-systemet et mmo noensinne har hatt. For å ikke snakke om de utallige forskjellige statsa de lagde.

Faktum er at gutta i funcom har gått for gutteroms-spillet, og ikke klart å prioritere og skille ut dårlige ideer, istedenfor kasta de alle ideene de hadde inn i spillet, og fant en feit dust som ikke kan noe som helst til å velge og vrake konsepter for dem.
Skal jeg være ærlig så gir jeg langt faen i hvor mange patcher de har gitt ut, i essensen så er det det samme, men imotsetning til WoW, var utgangspunktet etter release til AoC kun negativt.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Skal visst ha blitt massivt forbedret nå, og Funcom gir til og med ut 7 day trials nå i håp om å faktisk selge litt. Har ingenting å tape på dette, så jeg hopper i det.
Noen som fortsatt spiller?
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg lasta ned trailen i går, lagde meg en barbar på Crom.
Det som jeg synes er uengasjerende er det kjedelige utstyret og hvor like de forskjellige klassene føles. Føler aldri karakteren min ser spesielt kul ut, og det som får meg til å ville spille dessa greiene er jo å ville lage en rå dude. Er ikke så mye på RP/utforske-fronten.
 
Jeg ble ogaå lurt til å teste Age of Conan ut en ukes tid, og her er ine erfaringer sålangt.

Det å installere gikk vel greit nok, men det var når patcinga skulle begynne at helvete brøt ut for min del.
Foruten om det lille problemet at Update Manager kræsjet i tide og utide, så hadde også programmet en veldig lei tiendens til å totalt stoppe nedlastinga av oppdateringene. Uansett hvor lenge jeg ventet så fortsatte ikke prosessen av seg selv, og når jeg så restarter nedlastingesekvensen mener jo selvfølgelig ikke programmet at å fortsette fra der jeg slapp er en god ide. Nei da. Jeg må jo begynne helt fra begynnelsen av. En jævlig bitter ting når jeg har lastet ned 7 av 8 GB.

Men etter et par dager med prøving og feiling så var tingene på gli, og da kunne moroa endelig begynne ... trodde jeg.
Foruten den lille bagatellen at jeg må han en skinnhellig kombinasjon av spillinstillinger for å starte jævelskapet (Innstillinger som ikke kan endres på det minste i frykt at spillet kræsjer eller nekter å starte), så lider Spillet åpenbart av en ekstremt ustabil innloggingsserver.
Det å kunne logge seg inn på kontoen sin er et evig myntkast der du akk så sjelden vinner, men når du først kommer inn så skal det ikke mange minuttene før man mister kontakt med serveren igjen.
Når jeg endelig hadde lagd min første character og kommet til startområdet, så hadde gått ca en time til prøving og feiling.
Og nei, dessverre blir det ikke bedre etter at jeg endelig har begynnt på selve spillet.

Som jeg nevnte er inloggingserveren ekstremt ustabil på sitt beste, men selve spillserveren jeg valgte, Fury, minst like skakkjørt.
I løpet av et gjennomsnittlig minutt er jeg heldig hvis jeg har 20 sekund der jeg ikke har 4800+ i ms/latency/ping etc. Jævelskapet går opp og ned mellom 100 og 4800 som en jojo fra helvete, og selvfølgelig alltid på de mest plagsomme stundene.
Du ser fiende. Du løper bort og begynner å angripe. Kontrollene reagerer ikke. 20 sekund går. Ping går ned til normalt. Du er død.
Hva skjedde? Jo, noe så enkelt som at du faktisk bevegte deg aldri fra utgangspunktet, og mens du har ventet på lav ping, har du blitt rompekjør av to folk som kan vandrende bak deg.

Jeg vet ikke om denne ustabiliteten kan komme av at serveren jeg valgte, Fury, ligger plassert i det svarteste hølet i Europa, men hvis det er sånn for resten folkan som faktisk betaler for disse gruefulle opplevelsene, så er de den merkligste gruppen av masochister jeg noensinne har vært bort i.

Jeg gir spillet en siste sjanse i morgen, og hvis det forblir det samme, så avinstalleres det uten ettertanke.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Var da merkelig og mye lag/innloggings problemer du hadde da. Har selv skjeldent så store problemer med og komme meg inn i spillet, eller og få spilt spillet. Er selv aktiv på Fury serveren og opplever lite laggspikes der, seff kan det hende sånn inne i mellom, mens for det meste så går det helt fint og spille spillet.

Og ja spillet har blitt veldig forbedret fra da det ble lansert og til sånn som det er nå.

Og det ska bli enda bedre i Update 1.05 som kommer om ikke så alt for lenge.

Her er en liten smakebit av det som har blitt forandret med klassene i spillet:

"Soldiers

The headline change here is that all soldiers in Hyboria will be able to use plate armor! This means that in the future as new content comes in, heavy armor will have DPS oriented statistics and plate armor will have more defensive statistics, offering soldiers a choice as to their preferred armor set-ups.

* New ability: Irritate. Irritate is a low cooldown ability which temporarily adds threat to your current target.


Guardian
* Cry of Havoc – A new low cooldown AoE threat ability to pick up groups of mobs and salvage your team from annihilation. It also deals damage to the affected monsters.
* Combat Mastery – A new purely beneficial Stratagem which increases the Guardian’s damage.
* Relentless – A passive buff to increase your resistance to stun and fear effects.


Conqueror
As the leaders of the battlefields, Conquerors will also be given more effects to strengthen their allies in combat:

* Berserk Inspiration – Normal attacks will stack up your Furious Inspiration.
* Ruthless Assault – When the conqueror performs a critical strike, subsequent attacks will have a higher chance to crit.
* Retaliation – A new medium cooldown AoE threat ability to pick up groups of mobs and bring order to chaos. This ability also places a short duration damage shield on the Conqueror.


Dark Templar
The defensive capabilities of Dark Templars will be improved with new threat abilities and buffs that increase the health of the Dark Templar, while increasing his damage. The majority of the Dark Templar’s base covenants have also increased in power:

* Seal of Chaos – A new medium cooldown AoE threat ability which also gives the Dark Templar a short duration increase to healing received.
* Dark Hand – A new instant cast lifetap spell.
* Soul Barrier – Feat changed from spell to ability. You no longer have to keep recasting this buff to have it running.



Priests
Casting times on all health buffs have been reduced to 1.5 seconds.

Priest of Mitra
Priests of Mitra are getting abilities to debuff spell protection abilities and will get increased healing power:

* Divine Halo – A new feat which makes your holy nukes build up Divine Blessings on yourself. When this reaches 5, you gain the Divine Halo effect, which will periodically heal the lowest health friendly target close to you. Each heal performed will remove one Divine Blessing from the stack. When the stack reaches zero, the pulsing heal will stop.
* Avert thine Eyes and Imperil will now give significant holy and unholy invulnerability debuffs on the target. Avert thine Eyes will still increase the miss chance on the target.


Tempest of Set
The Tempests of Set’s spells have been adjusted to better balance the rate and relative amount of their damage output. It has been shifted to force players to have to better time their spells and choose when to use certain spells. In line with these changes, several of their spells have received a faster casting time.

* Lightning Strike is going from a 3 second cast to a 2.5 second cast.
* Call Lighting has been changed to a 1.5 second cast targeted AoE spell. The Thunderhead buff is maintained, and – in addition – any cyclones nearby will receive a buff to their damage.
* Damnation and Glorification of Set have been made instant cast and will grant powerful buffs to magical protection. They are put on a shared cooldown to make them tactical spells that the Tempest will actively use in combat.


Bear Shaman
As a melee and healer hybrid, Bear Shamans will receive increased survivability versus both physical and magical damage. Some of the more important changes are:

* Their Feral totems offensive effect has been strengthened while the defensive effect from the totem has been removed.
* A new totem - Miasma - replaces the Vemon totem, increasing stamina regeneration and placing a DoT on several targets around the target. The DoT stacks up to three times and will also drain stamina.
* Improved Grizzled Hide will be replaced by Improved Scarred Hide, which will give you a chance to get extra armor if you are victim of a critical hit. The chance increases with each number of feat points allocated, and maxes out at 100% with three feat points.
* Spirit of the Bear will now also provide a team health buff.



Rogues
Rogue-like abilities have been strengthened and longevity in combat has been increased.

* The old Concealment feat has been merged into Swift Shadows, which now both increases speed while in stealth and increases your hiding skill.
* Lethalty – A new feat replacing Concealment, which increases base weapon damage. More ranks will improve the effect.
* Excellent Balance will grant stamina when knocked back in addition to the existing effect. Quick Recovery will now provide an increase to stamina regeneration. These feats have also swapped places in the feat tree.


Assassin
The assassin will have more debuffs available to lower a target's physical damage mitigation, effectively increasing damage dealt by the Assassin and his companions through-out the fight.

* Lunge has been improved to be a 10 second buff increasing the damage of all the Assassins attacks.
* Grim Corruption will lower the target’s physical mitigation. The type of damage with reduced mitigation will depend on the Assassins stances.
* Seeds of Corruption will now give attacks a chance to build a stack of debuffs on the target. When Grim Corruption is used, damage is inflicted on the target and the stack of seeds is removed.


Barbarian
The barbarian has further evolved as a master of chaotic fighting through receiving a new powerful AoE combo. They will also get a new charge ability at their disposal.

* Blitz – New charge ability with medium cooldown replacing the Hand Weapon Expert feat. Barbarians can spend feat points to increase the amount of damage dealt when charging.
* Devastation – Feat which replaces Great Weapons Master. Every time the barbarian attacks without getting a critical hit there is a chance to increase the critical hit chance. More feat points spent will increase the chance of this happening.
* Savage Rage has been turned into a passive buff which increases damage after performing a critical hit.
* Whirlwind – New area combo which hits all the enemies around the barbarian.


Ranger
The ranger has received some new tactical abilities to add to their toolset.

* Terror Totem – New ability that gives the ranger a totem to place which will fear minions and the weakest Necromancer pets.
* Splintering Puncture’s damage has been significantly increased, at the expense of the radius, which has been reduced. The duration of the debuff has been increased and will be consumed when the target is hit by Bleeding Puncture.



Mages
The most significant change here is that pets will now scale in power with the caster, inheriting a portion of their damage, critical hit, and magical protection bonuses.

The Archmage feat will change to increase amount of mana gained from mana potions. Additional feat points in this feat will increase the effect. School specific buffs have been removed and mages are no longer restricted to one school.


Herald of Xotli
Visually, players of the Herald are in for a treat as Avatar of Xotli has a new and even more frightful look!

* Arcane Abatement has been made instant, and grants a powerful buff to cold damage protection. This is a short duration tactical buff intended for active use in combat.
* Lingering Hell - The debuff has been removed from this feat, and it now increases the duration of the Hellstep AoE. Touch of Hell will now decrease the cooldown on Hellstep.
* Fiery Enervation has been merged into Inferno Curse. It applies debuffs to magical protection and damage.


Demonologist
* Chaotic Blast is now a ground targeted AoE spell. It applies an invulnerability debuff and does fire damage by default. If you have Cursed by the Heavens running, the damage will be electrical.
* Mystic Suppression has been made an instant cast powerful unholy protection buff with a short duration, making it tactical buff to use in combat.
* Shock and Shockstrike will build up Empowered Shock Lance stacks on the caster, increasing the critical hit chance and lowering the casting time of Shock Lance.
* Shock Lance – New spell replacing the old Demonic Wrack feat. Shock Lance will consume Empowered Shock Lance stacks and deal column damage. For each Shock Lance cast, the mana cost of the next will be increased.


Necromancer
The bigger change for the necromancer is how their pets will improve in strength as the Necromancer improves their stats, but we’ve also modified several of their abilities due to the changes to invulnerability ratings in this update.

* Spell rotation has changed, Flesh to Worms is now a long-duration DoT, and the cooldown has been removed from Ice Strike.
* Chill has changed to consume Pestilential Blast to inflict damage.
* Wither Soul has been converted to Withered Soul which gives you an instant cast Ice Strike when you get a critical hit.
Pestilential Blast has had its duration increased to 15 seconds."
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Det er blitt veldig mye bedre, og jeg hadde det gøy i går med en Assasin jeg lagde, men for det meste er jeg enig med Frenzy. Ustabilitet er bæsj, og jeg døde mange ganger i går på grunn av det.
Ellers er jo gameplayet det morsomste man kan finne i et MMO, men det er den første timen. Etter det er det som å grinde på WoW igjen.

Skal også spille litt mer av trialen, men om jeg kommer til å gidde å starte igjen tror jeg neppe.
 
Laster ned as we speak, blir moro å se om de har fått fiksa noe av problemene de hadde.
Om man laster ned fra fileplanet får man to uker og ikke en, så kanskje verdt å registere seg, ikke så verst fart heller.
 
AoC var så-så, jeg var Tempest of Set, alt jeg gjorde var pulle 20 folk, storm, active block + double tap tilbake for 100% mitigation.. Zzz

Var enda verre med Priest of Mitra, knockdown som gjorde grisemye skade, cone attacks ut av ræva osv..

Spillet skulle hatt minst et ekstra år i beta. Minst. Ugh.
 
Nå har jeg fått testet spillet nok en gang, og dessverre for Funcoms skyld så ble ikke opplevelsen noe stort bedre denne gangen. Random disconnect og lagg er fortsatt den store elefanten i rommet, og etter min mening er det veldig trist og samtidig tragisk.
Tragisk fordi serverrelaterte problemer er noe man forventer skal fikses innen noen måneder etter launch, og fordi dette er jo som kjent ikke Funcoms første MMORPG.
Og trist er det fordi AoC til tider viser glimt av noe som kunne vært et knakende godt spill.
Hadde de bare fått ett år til i beta, som Serai sier, så hadde nok spillet vært merkbart bedre og da også en verdig konkurent til WoW.
Jeg ser ikke for meg at Age of Conan, eller Funcom for den saks skyld, går en lysere framtid i møte når de ikke klarer å få bukt på elimentære problemer som dette.

For min del er hvertfall spillet avinstallert nå, men det kan alltid tenkes at jeg prøver det igjen om et halvt års tid. Kanskje tingene er blitt bedre da.
 

Halky

Veteran bruker ;)
Var da meget merkelig at du opplever sånna laggspikes og disc... Disse har nå vært fikset og er nesten helt borte for de allerfleste som spiller spillet. Er lenge siden de problemene ble rettet opp i. Men det kan jo også ha noe med åssen hardware du sitter på som kan gi noen utslag.

Nå har jo forresten DX10 blitt lansert i spillet også, som en forløpig test versjon, men har man ett godt 3dkort så ser man fort forskjell på ting fra dx9 til dx10. Og denne skal jo seff bli bedre med tiden sånn at flere kan kjøre det. Vet ikke om du hadde fått aktivert DX 10'en hos deg siden du opplevde så mye lagg?
 
Det som bekymrer meg er at jeg ikke hadde nettverksproblemer med AoC på launch, selv ikke når jeg samlet type hele instanser a ca 30-40 fiender (for testing) eller når vi kjørte 5vs5 fights med andre medspillere. De har rett og slett ødelagt nettkoden sin etter launch.
 
Halky: Jeg kjørte spillet på en burk med følgende specs;
Intel Duo 3,16 Ghz
4 GB 1066 Mhz Ram
Asus Ati Radeon HD 4870
Windows Ultimate 64-bit
DirectX 10 installert

På papiret skal jeg kunne kjøre spillet på full gnu uten de største problemer, men for min del så var vedvarende lagg det store problemet. Med andre ord var ikke noe av det grafiske grunnlaget for problemet. Jeg sjekket jo selvfølgelig rundt på de forskjellige PC-ene i huset for å se om jeg ved en tilfeldighet hadde lagt utorrent eller lignende stå ubevoktet, men den gang ei. Ingen merkbar trafikkbelastende aktivitet å skimte noen plasser, så hva all den dårlige nettilkoblingen på AoC kom av forblir meg et mysterium.
Jeg kan med noen få minutters mellomrom bytte fra AoC til WoW, men det er bare på AoC at lagg er et problem.

Forøvrig spilte jeg kun AoC på DX9, siden PC-en min neketet å starte AoC med DX10.
 
Spilte i rundt fem minutter, slik gikk det:

Brukte 3 min på å lage en grei female character, brukte 30 sekunder på å gjøre første quest. Så brukte jeg resten av tiden på å kle av charactern og se på ass n titties i et minutt før jeg lukket spillet. Klarer ikke å sette meg inn i noe jeg er totalt umotivert til å prøve, kanskje det er tidligere opplevelser, men man burde ihvertfall klare å orke seg opp til level 5 om man faktisk skal prøve det. Så jeg står over.