Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

demake

Seksuelt godteri
Nei, men brettspill neste helg kanskje? Vi får se.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hei hei hei, mente ikke å sette opp "de kule som klarer å se for seg greier i huet" versus "de teite som trenger plastleketøy" her ass. Det vi iallfall kan være enige om, er at Dominion feiler brutalt på å knytte temaet til mekanikkene, for selv om hver pakke har sitt tema og du dermed får masse greier med sjøfartstema i Seaside og tonnevis av spenn i Prosperity så er det fortsatt bare en maskin med litt andre deler. Magic: The Gathering hadde jo (har? Årevis siden) temaer for hver av seriene sine, komplett med masse lore men jeg kunne virkelig ikke gitt mer faen; maskin med andre deler der også. Bare en mye dyrere maskin. Jeg skjønner seff at jeg er i mindretall når jeg ikke bryr meg veldig mye om et spill har tematisk-mekanisk samsvar, fordi jeg uansett bare bryr meg om reglene; når du først har betalt i dyre dommer for en haug med papp er det jo greit at det som er trykt på pappen har en verdi ut over det man like gjerne kunne fått skrevet ned på en papirlapp. Case in point for min del er nok Space Hulk, egentlig. Mekanikkene i det spillet er riktignok litt omstendelige, men sett under ett er det en kompromissløs, brutal virkelighet som tegnes opp. Så kan man si at det er rimelig råflott at spillet koster rundt en tusenlapp (kanskje mer? Har ikke sjekka) fordi det følger med masse billig plast, men den plasten - og fy faen, pappbrikkene i det spillet er den mest eksklusive pappen jeg har vært borti - bidrar så sterkt til stemningen i spillet atte hjælp. Taglinen på eska er "Humans versus aliens in desperate battle", og det er jaggu sant. Hadde du hatt noen kjipe, flate pappbrikker istedenfor sirlig detaljerte plastmodeller ville det ikke vært i nærheten av å være like bra. Får prøve å få til en date med Amund så vi får malt faenskapen også, for komplett awesomeness.

Så, ja. Rab Florence er nok borti noe viktig når han sammenligner Trains med Dominion og sier at Trains er bedre fordi den tematiske sammenhengen er så mye sterkere; et spill kan fungere helt fint på et rent abstrakt nivå, men klassikerne klarer å fleske til på alle nivåer. Så kan man diskutere hva som er mer "ekte" hvis man gidder, men de aller fleste skjønner nok at folk er forskjellige og forventer ulike ting fra en såpass dyr hobby som brettspill er. Bra spill er bra spill, sier nå jeg. Hvis det ikke funker for deg er det garantert et annet bra spill som gjør det.

PS: Litt irritert over at jeg ikke fikk blitt med på Smallworld, men dæsken det har blitt lite søvn i det siste. Får ta det igjen til helgaaaahahaha.

PPS: Fy faen jeg skal høre med Amund om vi tar en malerunde i høstferien. Det blir fortellende skal jeg si dere. PPPS jeg har aldri malt en Games Workshop-modell før i mitt liv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tar tid å komme seg etter en real brettspillaften, vettu.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
... der agradula grovt sett sa at han setter fluff og tema høyest mens Fetthesten setter mekanikk høyest. Jeg ser ikke hvordan du setter dem i samme bås basert på det de har skrevet.
 
Trooor jeg er en Yetipants/Buggz i dette tilfellet, når jeg analyserer meg selv og ser hva jeg liker i spill. Jeg gadd ikke rollespille en dritt i Mafia-forumspillene f.eks...

Alt for lenge siden jeg har spillt noen ordentlige brettspill, merker jeg. Noe som er litt for teit, med tanke på at ene samboeren min jobber på Outland og er rimelig gira. Får mase litt på han, tenker jeg.
 
I siste posten til Yetipants kan jeg banne på at han skrev "den eksklusive pappen bidrar så mye til spillet", men redigerte det til "bidrar til stemningen". Det var ikke noe mer en det.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
... der agradula grovt sett sa at han setter fluff og tema høyest mens Fetthesten setter mekanikk høyest. Jeg ser ikke hvordan du setter dem i samme bås basert på det de har skrevet.
Nei. Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at hvis den med fluff har like god mekanikk som de uten gode mekanikker så foretrekker jeg den.
Altså. Hvis du spiller et konsollspill som er dritfett og som i tillegg ser fantastisk ut, og like før eller etter spiller du et annet spill som OGSÅ er drittfett men ser helt jævlig ut så foretrekker jeg som oftest det som ser best ut.

Hvor vanskelig er det å forstå?

Ta space hulk som eksempel. Et spill som er lagt opp til at alt SKAL gå til helvete. Selv reglene jobber omtrent mot deg. Ja, det krever riktignok en del flaks, men når du plutselig klarer å vinne som space marine. og DET har ingenting med fluff å gjøre for kortspillet ser faktisk ganske drit ut. De eneste kortene som ikke er stygge er de som viser hvilke marines som er på laget.
But then again. Space marines er ikke det dypeste spillet i verden.

Et annet spill som beskriver hva jeg liker godt er agricola. Et ganske avansert spill. Tar en del tid å sette opp, mekanikkene er ganske kule, men det ser også ikke veldig... bra ut, men det er enkelt, det funker OG det har en setting som gjør det enkelt å sette seg inn i. Du skal drive en gård. Ferdig.
De hvite klossene er sauer. Ser ut som en kloss, men siden du vet at det er en gård du driver så vet du at de er sauer.
gjerdene er.. enkelt og greit. innhegninger for dyra dine.

Magic The Gathering er også et spill jeg liker godt. Mye bra kort og regler, men liker IKKE at du må kjøpe masse boosters i håp om at du får det ene bra kortet du mangler.

Så det jeg sier er ikke at fluffen er VIKTIGST. Det jeg sier er at hvis du har to spill som er like morsomme å spille, så foretrekker jeg det som gjør det enklest å sette seg inn i tematikken.
Smallworlds er prakteksemplar på kul og enkel mekanikk, nydelige assets og en setting som klart forteller deg hva som er greia.
Det jeg OGSÅ sier er at selv om jeg digger Dominion er jeg fortsatt litt skuffet over at settingen ikke gjør noe. Ja, det er veldig gøy å spille.
Ja, mekanikkene funker.
Ja, følelsen av et runde som alt går perfekt er awesome frihetsfølelse. Men tenk deg hvis de hadde klart å matche alle disse kule mekanikkene opp mot settingen sin som gjør at du på slutten av spillet kan si og mene at "HAH! JEG HADDE DEN BESTE BYEN" eller noe i den duren.

så. nok en gang. fluff er ikke viktigst.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Gannon: Vel, det er jo uansett en helt annen debatt. Du skal få jobbe hardt med å sannsynliggjøre at det visuelle har lite/ingenting å gjøre med en spillopplevelse, uansett hvor begrenset det er; gidder ikke komme med eksempler nå, lunsjpause, men tar gjerne debatten seinere hvis noen gidder. Uansett mener jeg det er mest fruktbart å heller si at okay, da er folk forskjellige i dag også gitt, heller enn å bruke negativt ladde uttrykk for å beskrive det ene eller det andre synspunktet.

(Og, vel, du har ikke rett i at jeg redigerte verken til eller fra det ene eller det andre.)
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg slang på en "grovt sett" for å sette det på spissen. Et spill med like fet mekanikk samtidig som fluffen eier er jo selvsagt gull verdt, men det idealet er vanskelig å oppnå/finne. Du setter fluffen vesentlig høyere enn jeg gjør. Det var det.
 
Er vel mange gode spill i de fleste kategorier: Euro/ameritrash/tema... Viktigste for min del er gode mekanikker, balanse, lite downtime. Tar ofte tema som en bonus, betyr vel at jeg hovedsakelig er en eurospiller det da... :)

Viktigste er vel brettspillmoro :)
 

demake

Seksuelt godteri
Har spilt Galaxy Trucker i dag, og jo, ja jeg er virkelig glad i konseptet. Man frakter gods og skrap i romskip man...bygger av skrap. Universet er stort og farlig og kjipe ting vil skje med skipet og mannskap ombord.
Men det er alt for mye terningtrilling, og uansett hvor bra man greier å bygge skipet så er én liten asteroide på feil kurs nok til å gjøre rundens vinner til rundens søppelmester...drivende rundt i universet uten motorer eller våpen.

Gøy partyspill for sci-fi-nerdene. Passer sikkert med litt øl til.
Det er ikke strategisk dypt nok til at jeg vil koste på meg en kopi.

5/10 aliens
 
Har spilt Galaxy Trucker i dag, og jo, ja jeg er virkelig glad i konseptet. Man frakter gods og skrap i romskip man...bygger av skrap. Universet er stort og farlig og kjipe ting vil skje med skipet og mannskap ombord.
Men det er alt for mye terningtrilling, og uansett hvor bra man greier å bygge skipet så er én liten asteroide på feil kurs nok til å gjøre rundens vinner til rundens søppelmester...drivende rundt i universet uten motorer eller våpen.

Gøy partyspill for sci-fi-nerdene. Passer sikkert med litt øl til.
Det er ikke strategisk dypt nok til at jeg vil koste på meg en kopi.

5/10 aliens
Et spill jeg har testet 2 ganger og vurdert kjøp av et par ganger. Big Box frister, men rimelig stiv pris. Er jo som du sier i bunn og grunn et partyspill hvor alt kan gå til skrap, nesten uansett hvor god du er til å bygge... Pleier å være god stemning underveis da :)
 
Snart søndag kveld og tid for brettspilling i Drammen. Hva skal man så spille...
Cyclades hades, castles of burgundy, low scoundrels of skullport, village inn eller terra mystica?
Mye avhenger av antall, men de fleste av disse, skalerer vel bra med ulike antall spillere?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ricochet Munchkin Robots?