Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

demake

Seksuelt godteri
Om du begynner å kalle det for "virkelig tid" så kommer jeg bort på biblioteket og klubber deg med ei Norsk-Engelsk ordbok.
 

demake

Seksuelt godteri
Da Vinci Koden fikk holde. Keeping it meta.
 

demake

Seksuelt godteri
Trippelpost moderfolkens fordi den femte april så er det visst en internasjonal brettspilldag. Hva kunne vi gjort i forbindelse med det?
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Lol den internasjonale brettspilldagen er jo bare noe storkapitalistene har funnet på for å vri penger ut av fattige småbarnsfamilier, det vet vel alle? Boikottings her i gården!!!
 

demake

Seksuelt godteri
Fuck RoboRally. Det er alt.
 

demake

Seksuelt godteri
Fikk endelig prøvd ONUW i dag og det eide. Vi var åtte stykker og garveren endte opp med å vinne to av tre ganger. Tror jeg vil bytte ut The Resistance med dette som partyspill i heimen :D
 

demake

Seksuelt godteri
Så vi endte opp med en ad hoc spillkveld hos ~Illimar~ i går kveld. Først tok vi en runde Trains, der jeg spilte duett sammen med en sosialist fra Askøy, mot Jarle, Illimar og (vindus)Carmen. Jeg bruker aldri å vinne Trains, så jeg håpte at med to hjerner så kunne vi kanskje knuse de andre. Men det gikk fort opp for meg at vi var alt for samstemte om hva vi skulle gjøre, så det var egentlig bare to halve hjerner som spilte sammen. Vi startet midt i downtown østlige Tokyo og planen var å knabbe noen enkle stasjoner i byene østover, noe som gikk i dass da Jarle bestemte seg for at nei, der skulle han bygge ut. Så det ble alt for dyrt å bygge seg østover, og vi bestemte oss for å bygge ut masse jernbaner rundt Tokyo slik at det ville bli uforskammet dyrt for andre spillere å legge jernbaner inn til stasjonene våre. Og så skulle kampen om vesten skje, vel, hadde det ikke vært for at Illimar slo seg ned der og gjorde det dyrt å bygge ut. Carmen derimot hadde slått seg ned så lang vest for Tokyo hun kunne komme, og var langt unna knivingen til oss tre(fire) andre. Hun bygde ut mange jernbaner og stasjoner, og snoka til seg poeng ved å leeche på stasjonene Illimar hadde bygget seg. Hun endte spillet og vant med to poeng :argh:


Selv Lodin har en rolle

Så tok vi et lass av runder med Ei Natt Ultimat Varulv, og fy faen, dette spillet herjer. Det er så jævlig bra, samtidig som at det er så enkle regler at selv bestemor kunne spilt det. Det går altså ut på at hver spiller blir tildelt en rolle (alle med forskjellige egenskaper, som at man kan bytte kort, stjele kort, dobbelsjekke sitt eget kort, etc.) så i løpet av natten lukker alle øynene og de forskjellige rollene våkner og utfører sin egenskap. Så blir det dag og alle kan krange om hvem som er hva og hvem som gjorde hva før alle stemmer over hvem de vil drepe. Dør en varulv vinner landsbyen, dør en landsbyboer vinner varulvene. En runde tar maks 10 minutter, og i motsetning til andre skjult-rolle-spill som f.eks. The Resistance så er det krangling, juging og anklagelser allerede fra første sekund man åpner øynene. I The Resistance så spiller jo den første runden fint liten rolle så det er litt "meh, get on with it".
Og for å gjøre det enda enklere finnes det en app som man kan laste ned som leser opp hvem som skal gjøre hva og når de skal gjøre det, i tillegg til å holde styr på tiden. Selv fant vi ut at 7 minutter med diskusjon før vi bestemte oss for å drepe noen var en sweetspot.

Hadde jeg gitt karakterer til spill så hadde ONUW vært faretruende nær full pott.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Da har jeg fått min første Gold Club-pakke fra Shut Up & Sit Down, brettspillanmeldershowet!



Innhold i spoiler i tilfelle det er andre backere på forumet:



Jo her har vi
  • Quarterly Investment Update, og jeg ser jeg har allerede tjent 89 000 4500,08 britiske pund! Ikke verst!
  • Backer Survey Report, resultatene av brukerundersøkelsen på nett
  • Et standard adoptivbarn "Your money has already made a difference"-skriv pluss et dikt fra Brendan
  • The SU&SD Family Newsletter #1, med "hva har vi gjort siden sist", "månedens terninger", Matt's Recipe Section, Fun Pear Facts, Instructive Gaming Poetry Corner, mm
  • Et custom spillkort for … Eldritch Horror, tror jeg?
  • Et custom spillkort for … Netrunner, tror jeg?
  • En url for nedlasting av kommentarspor for sesong 1 av SU&SD, samt spesiallagde lydspor for spillene Space Alert og Escape!.
  • Den offisielle SU&SD spillterningen. Jeg var ikke så heldig at det var blod på min.
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg har også backet, men har ikke fått noe i posten enda.
:yoshi:
 

demake

Seksuelt godteri
Nytt spill, Archipelago, i posten i går. Desverre så manglet den ene landskap-hexen, men franskmennene i Ludically svarte på eposten min i løpet av et par timer, og den manglende brikken er allerede på vei. Skulle nesten tro de var tyske.
Jeg skal skrive en tripreport etter vi har spilt det, men jeg måtte bare poste denne Jules Verne-referansen jeg fant på en av hexene.

ImageUploadedByTapatalk1391154962.762065.jpg


Dette er kanskje det fineste brettspillet jeg har. Artwork og detaljer er nydelige. Det er så forseggjort at det er kjekt å bare sitte å studere delene. Og esken har et tight rom for alle komponenter så man kan riste den og holde den opp ned uten at man må sortere alt på nytt. Kall det hva du vil, men jeg kaller det sexy.
 

demake

Seksuelt godteri
Mer da! Babyskilpadder! :yoshi:

ImageUploadedByTapatalk1391155465.168549.jpg


Her er en innhegning med døde kyr. Dårlig deal. Skipet ser innbydende ut.

ImageUploadedByTapatalk1391155537.351582.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
Hva skjer hvis Settlers of Catan, Agricola, Carcassonne og Pandemic får en bastardunge? Jo, man ender opp med et ødelagt og uspillbart Frankenstein-monster av et spill...eller gjør man?

Man gjør ikke det

7photo.JPG


Archipelago

Ah, kolonitiden, tiden der hvite menn utnyttet små øysamfunn til sine moderlands fordel. Hvem vil ikke tilbake til den tiden? I Archipelago får du gjenoppleve denne epoken, men bare ikke terg lokalbefolkningen for mye. Da går det til helvete.

Så hva er Archipelago? Jo, det er et halvveis kooperativt (mer om semi-coop senere) spill der 2-5 spillere utforsker sydligere farvann for å finne frodige øyer der fisken hopper lekent i vannet og ananastrærne (vokser de på trær?) bugner av søt frukt. Spillbrettet består av heksagonale felter som hver spiller legger ned slik at den passer med heksagonene ved siden av. Dette gjør at man har et helt hav (heh) av tilfeldig genererte øyer å utforske. Hvert av feltene har også én eller flere av seks mulige resurser man kan høste inn, og én eller flere personer av alternativt pigmenterte øyboere som kan jobbe for deg om du er villig til å betale for det.

Hvordan spiller man? Hver runde er delt inn i følgende separate faser:

Opprydding: Enkelt og greit, om man hadde streikende mennesker i slutten av forrige runde så reiser man dem opp, og man tar folk som har arbeidet på plantasjene av feltene så de er klare til å få nye ordrer. Jaggu, dette kan selv svigermor greie.

Spillerrekkefølge: Ooooh, nå begynner det å bli saftig. Hver spiller legger litt floriner i neven og byr. Den som byr flest floriner får :eek: velge rekkefølgen på alle andre spillere. Og som om det ikke var saftig nok kan de andre spillerne nå begynne å kjøpslå om å få komme foran i køen. "Hvis du setter meg som andremann skal du få en ku av meg." eller "Hvis du setter Kjellfrid sist så får du en florin, en ananas og en blowjob." Sa jeg at dette er saftig?

Befolkningseffekter: La oss sjekke hvor mye lokalbefolkningen hater oss. I denne fasen så går man over lokalmarkedet, eksportmarkedet, befolkningsbrettet og arbeidsledighetsbrettet i den rekkefølgen. Om man har masse varer av en bestemt type på lokalmarkedet, for eksempel fiskemarkedet øverst til venstre på brettet under så øker misnøyen hos lokalbefolkningen (den sorte markøren på brett nummer tre) med én enhet fordi det er så mye fisk der som ikke blir solgt. Ser man på eksportmarkedet, aka brett nummer to, så er det mye tre (brune kuber) og arbeidsledigheten (den grå markøren på brett nummer fire) øker med én. På brett nummer tre så viser den hvite ikke-rasistiske markøren antall aktive arbeidere på øyen, og siden den står på 17, så øker arbeidsledigheten med én. På det siste brettet så ser man at det er 10 arbeidsledige på øyen og dette øker misnøyen hos lokalbefolkningen med én. Totalt sett så er nå misnøyen på fem og arbeidere er 17, og det er helt OK! Om den sorte ikke-rasistiske markøren noensinne passerer den hvite så bryter det ut et opprør og alle spillerne taper. Så dette må man forsøke å unngå.
MED MINDRE MAN HAR ET OPPDRAG SOM GÅR UT PÅ Å SABOTERE!!!!!!!!!!!1

5photo.jpg


Øyens balanse: I denne fasen vil det komme en krise. Den gjeldende krisen sees på toppen av bunken med firkantede kort på bildet under. Den øverste delen er en krise på det lokale markedet og viser at befolkningen krever ananas, og inntil videre så streiker alle arbeiderne (de legges ned på siden, og kan ikke brukes i neste fase), men men men for hver ananas spillerne enten tar fra markedet eller fra sitt personlige lager så kan tre arbeidere reises opp igjen. For hver arbeider som ikke reises opp så øker den sorte markøren med én. Hver spiller vil etter turordre forsøke å nå ananasmålet så godt det lar seg gjøre, og igjen kan man smøre de andre spillerne. "Okey, jeg er den eneste som har ananas her, men jeg vil kun bruke den om jeg får litt cash som plaster på såret." eller "Vi har fem streikende arbeidere men kun én ananas. Hvem vil betale meg litt for å sette opp deres arbeidere?" SAFTIG!
Det andre feltet viser en krise på eksportmarkedet, og Europa krever én fisk som enten må tas fra eksportmarkedet eller fra spillernes eget lager. Hvis de ikke får det de krever så øker den svarte markøren med én for hver ressurs de ikke får.

6photo.JPG


Æksjen!: Ser du det kaotiske runde brettet på bildet over? Det vil du leke med, ikke sant? Vel, nå ble det plutslig worker placement og folk kan sette ut små disker for å vise hva de vil gjøre med arbeiderne sine. Her er det MYE å si, og jeg skal bare friste dere litt. Man kan høste ressurser som ananas og (trekke) sei, man kan få barn (oooh, sex), bygge byer eller havner eller kirker eller markeder (alle med spesielle egenskaper), man kan utforske nye øyer, man kan reise til allerede utforskede områder, man kan pisse av lokalbefolkningen og kreve skatter og avgifter, gi jobb til de arbeidsledige, eller gjøre handel på markedene. Hvis du kikker litt på markedene igjen så står det en pris på ressursene foran kubene. Ta fisken for eksempel, om du kjøper en fisk på det lokale markedet så koster den to floriner (fordi det er så mye fisk på markedet), og om du selger den videre på eksportmarkedet får du ÅTTE floriner for den samme fisken fordi det er lite (dvs ingen fisk der). Aj aj aj, dette kiler den økonomiske nerven min!

5photo.jpg


Utviklingskort: La oss slenge enda en mekanikk i bordet. I den siste runden så kan man kjøpe utviklingskort. Det fungerer på følgende vis. Man kan enten kjøpe ett kort, og snu et annet kort 90 grader med klokken, eller man kan snu to forskjellige kort 90 grader med klokken. Hva er vitsen? Jo, ser du den røde lille pilen under kortene? De peker på kostnaden for å kjøpe kort, og den endrer seg ettersom kortet snus. Den kan enten gå opp eller ned, og her kommer saften igjen: "Jeg betaler det to floriner for å snu det kortet så jeg kan kjøpe deg neste tur." eller "FAEN, du snudde kortet til dødningskallen så det gikk ut av spill?!! JEG SKAL DREPE DEG!"
Disse kortene kan man benytte seg av i action-fasen ved å legge ned kostnaden kortet krever, tappe det (som i Magic) og utføre det som står på det. Noen kort kan være bygninger eller egenskaper, som for eksempel sagbruket som dobler alle ved-ressurser du måtte høste inn. Eller mennesker, som tyven (kort nummer tre) som lar deg stjele ressurser fra andre spillere. Eller eller eller monumenter slik som pyramiden (kort nummer to) som gir deg hele to seierspoeng OM du greier å bygge den. Noen kort kan bare benyttes av spilleren som kjøpte kortet, mens noen kort kan benyttes av alle (med de må da betale en gitt kostnad til spilleren som eier det)
Om noen snur et kort så det går ut av spill så snur man et nytt fra stokken over, og da kan det dukke opp en helt ny krise som må løses neste runde i fase nummer fire, eller en akutt krise (ikke vist på bildet) som MÅ fikses med én gang. Saft saft saft!

6photo.JPG


GUD, demake! Det er så mye man kan gjøre! Hvordan vinner man egentlig? Jo, på begynnelsen av spillet så får alle utdelt et kort som gir deg et sluttspill-kriterie, og et poengkriterie. Så fort en spiller har oppnådd et sluttspillkriterie så ender spillet og alle summerer opp poengene. La oss se på et eksempel (det er tre mulige spill-lengder, følgende kort er for det korteste spillet). På kortet under så slutter spillet om det blir bygd 3 byer i et 2-spillerspill, 4 byer i et 3-spillerspill etc. Det som gir poeng er antall havner. Den som har flest havner får 3 poeng, den som har nest flest får 2 poeng osv.
Så alle veit om én ting som ender spillet og én ting som gir poeng, så man må være detektiv også. "Hvorfor bygger Leidulf så mange kirker? Faen, det er sikkert det som gir poeng, så må jeg bygge kirker også...eller...er det en bløff?"
I tillegg så spilles det med et trendkort som viser et seierspoengkriterie som alle spillerne vet om.

3photo.jpg


Hvorfor skal jeg kjøpe dette spillet? Du skal kjøpe dette spillet fordi du er på utkikk etter et spill som er krevende, og vanskelig å mestre. Et spill der du får en million muligheter slengt i trynet og du må gjøre det beste ut av det. Det er så mange ting du kan spesialisere deg på. Herregud! Dessuten ser det nydelig ut! Peneste spill ever?

Hvem skal jeg spille det med? Du skal i allefall ikke spille det med noen som aldri har spilt noe annet enn Risk. Finn deg en nerdevenn.

Noen advarsler? Ja, alt i spillet oppfordrer til kjøpslåing, renkespill og bakstikking (heh). Ikke spill det med noen du allerede har et anstrengt forhold til med mindre du er skikkelig keen på en dag eller to i retten.

Hvor mange ananaser gir du dette spillet? Jeg gir det 14 ananas.

4photo.jpg
 
Her er endelig Caverna testet. Etter 36 logga runder Agricola, så jeg virkelig fram til å teste oppfølgeren til et av mine desiderte favoritter. Innrykket etter første gjennomspilling er at det innfridde forventningene. Ser frem til fler runder, men blir overrasket om jeg ikke egner med å gi dette en 10er også.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
@demake: Hvor har du tavla som viser ananas-til-blowjob-kursen?
 

demake

Seksuelt godteri
Den kommer sikkert i en ekspansjon.
 

oma

Village Drunk
La meg introdusere Yomi.

Flagstone diktaturet undertrykker folket sitt, den onde Quince med hjelp av general Onimaru styrer landet med en hjernhånd. Rook og DeGrey, har laget seg ett utopia der alle har det flott og bra. Zane og hans Dreadland undersotter driver og saboterer for begge disse to factionene, sånn forutenom at Dreadland folkene har en egen sjult agenda, sjult selv for Zane.

Rook og DeGrey går sammen og lager Fantasy-Strike turneringen som skal samle folket og minne dem om at vi mennesker er ikke så forskjellige fra hverandre likevel. Og .. at .. man skal være kompiser og sånn?

Hvem bryr seg vel egentlig om fluff. Yomi er en blanding av Street Fighter og litt mer typiske RNG-kortspill. Dog det kan kanskje sammenlignes mer med poker enn magic, da en evne til å kunne telle kort er meget relevant. Yomi består, foreløpig, av 20 karakterer man kan spille som, som er basert på diverse karakterer fra diverse slåssespill. Bal-Bas-Beta er basert på Dhalsim, Zane er basert på Dictator, Rook er basert på Zangief, ect.

Som nevnt, det er ett kortspill, så ett naturlig spørsmål er vel kanskje å introdusere kortstokken. Kortstokken er .. en helt vanlig 52 korts kortstokk, med 2 jokere. Når man først har kjøpt en kortstokk (eller om man er fattig, kjøper en print'n'play variant og teiper/limer dem på din utslitte kortstokk) så har man alle kortene man trenger. 1 karakter er altså 54 kort. Disse kortene har "poker verdier" på seg, så det er fullt mulig å bruke dem til å spille .. vri åtter og slikt om man skulle ønske. 1 kortstokk er 1 karakter, så du trenger kanskje 2 eller 3 kortstokker for å kunne ha noen å spille mot, poenget er vel heller at det er ikke slik at man må drive å kjøpe booster packs, eller epic cards på ebay for å kunne være konkurransedyktig.

En helt vanlig kortstokk sier du? Jepp, med unntak av noen få ting. Noen kort har "angrep", "blokk", "kast" eller "unnvikelse" skrevet på seg. Angrep slår kast, kast slår blokk og unnvikelse, blokk og unnvikelse slår angrep. Man starter spillet med 7 kort på hånden, og velger seg ett av kortene og spiller det fjes-ned mot motstanderen sin, motstanderen din gjør det samme og man avslører kortet sitt samtidig. Henvis til stein/saks/papir reglene for å finne ut hvem som vant, og spill kort heretter. Treffer man med ett angrep, kan man sette igang en "kombo" - som består av å legge ut flere angrepskort etterpå. Disse kortene må være i stigende numerisk pokerverdi (straights) for å kunne fungere - om ikke man har bildekort som tillates å enten bli spilt som "linkere" eller "ender".

Men .. stein/saks/papir? Hva gjør dette spillet egentlig interessant? Som i vanlige slåssespill, så er ikke alle karakterer skapt like, og noen karakterer har mye flere angrepskort enn motstanderen, noen har mye blokkekort, og andre har flere kast eller unnvikelser. Med andre ord, din karakter får mer ut av å spille stein oftere enn papir, motstanderen din har mer ut av å kunne spille papir mer enn stein. Både du og din motstander er fullstendig klar over hvilke kort dere har mest lyst til å spille i enhver situasjon, men man må kunne "lese" motstanderen sin og vite hva han skal spille og få ham til å tro at du skal spille noe annet.

Yomi er japansk og betyr i denne konteksten "lesing", og er ett veldig mye brukt term i slåssespillmiljøet på verdensbasis. Det er også det eneste som er igjen når man spiller mot spillere som er like gode som en selv.

Så hvem er dette spillet for? Liker du slåssespill men har aldri giddet å ta deg tiden til å bli fingernem nok til å kunne gjøre komboer? Liker du sannsynlighets kalkuleringer og å lure motstanderen din/finne ut av din motstanders tendenser? Liker du blandingen av godt balansert og varierte karakterer? Da er dette spillet for deg ^^