Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Gikk i P13 her. Var egentlig mye kos, å lese på kort og mimre over gode komboer, samt å spekulere på nye muligheter, spesielt i på kort fra guilds og dark ages, som jeg har spillt alt for lite med. Faen ta så bra dark ages er... Demake! Prøv en runde med dark ages før du avskriver dominion helt!
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg avskriver ikke Dominion helt. Jeg synes det er ok, men jeg vil heller spille Trains om jeg skal spille en stokkbygger. Fordi...herregud det er TOG!
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Må bare stemme i at er det sendt med vanlig post og stempla "ikke tollpliktig", er du safe. De sender i postoppkrav om de skal ha noe. Når man får pakker med DHL/UPS osv. legger de ut moms/tollbehandlingen for deg, slik at du får pakken raskere. Også kommer fakturaen ramlende som et lynnedslag litt senere.
 
Forvirringen kommer nok av at Posten tar et fast tollbehandlingsgebyr. Dagens sats er vel 135 kr for varer opp til 1000 kr.
Fedex/ups osv opererer med andre satser.
Det beste er at de dobler det gebyret om verdien er over 1000kr. Bare fordi.
Man kan jo og fortolle varer på egenhånd, men gjett hva de tar i gebyr for å oppebevare pakken din på en hylle.

Svar:
135kr
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Det som provoserer meg mest er at store pakker må man betale ekstra for at de videresender etter fortolling. Det er jo ikke som at man allerede har betalt for porto. :arg:
 
Robinson Crusoe spilt første gang. 3p game og vi valgte å ta med oss en hund for å få hjelp når vi skulle utforske øya og bekjempe udyra som holdt til der. Scenarioet som skulle fullføres var castaways. Oppdraget går ut på å overleve i tillegg til å fyre opp bål i runde 10,11 eller 12 for å signalisere til båter som passerer utenfor øya i det tidsvinduet.

Klarte det med et nødskrik i runde 11 og gleder meg allerede til spille det igjen. Anbefales om du liker workerplacement og coop.
 

demake

Seksuelt godteri
Aldri hørt om det før, men jeg er fan av både arbeiderplassering og koop. Hvordan funker de to sammen egentlig? Litt av greia med arbeiderplassering er jo å nekte andre tilgang til ressurser og evner?
 
299 per stk på clas ohlson. Er vel egentlig beregnet på skruer og muttere, så de føles veldig robuste. Største minus: Dere må lage nye dividers, for det er bare plass til en millimeter eller to over kortet. Papp-mattene fra Seaside passer egentlig ikke helt inn heller, så jeg mistenker at det som ligger ytterst vil få et merke etter hvert. Jeg fikk så vidt plass til alt med vanlig a4-ark, bruker dere fancy papp eller noe gjør det kanskje forskjell nok til at det ikke går. Jeg fikk plass til alt man trenger for fire spillere, om man bruker app til å plukke kort. Altså ingen shufflers eller ekstra base-cards. Heller ikke reglene. Mulig det blir bedre plass etter å ha spillt luften litt ut av plastlommene.
 
Hver spiller har to workers hver. Det er x antall steder å plassere workers på- fjerne trusler - jakt - sanking av ressurser - explore - lage div utstyr - hvile eller holde moralen oppe i leieren.

Videre kan de ulike spillerne velge å støtte hverandre i deres handling ved å joine. Om det bare er en worker på en plass må event terninger kastes. Er det to workers, legges det så mye arbeid i oppgaven at man klarer å fullføre den (som regel).

Men der spillet skinner mest er kortene. Her er det dyr som lusker i skogen, avgjørelser som må tas av enkeltspillere der og da. Skal jeg ta med meg denne gjenstanden i campen men senere risikere å gruble over hvor gjenstanden kommer fra og hva som hendte med eieren (senke moralen i gruppa), eller skal jeg kaste den fra meg og glemme det med det samme...

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/121921/robinson-crusoe-adventure-on-the-cursed-island
 

demake

Seksuelt godteri

demake

Seksuelt godteri
Nok en ad hoc spillkveld i går hos Illimar, og @Waloran hadde tatt med seg hustru for anledningen. Veldig hyggelig å hilse på. Vi startet med to runder Shadows Over Camelot som nå endelig begynner å ta den tiden det står på eska fordi vi spiller det riktig i stedet for å stå å runke rundt det runde bordet. Første omgang så var Jos forræder, men han var i dårlig form så han var ikke helt med og de gode ridderne av det runde bord vant lett. Andre runde så vant vi også fordi det ikke var noen forræder i spill. Jeg liker spill det er kan være en forræder, men ikke er nødt til å være det - slik som dette og Archipelago.

ImageUploadedByTapatalk1392545585.227307.jpg

Black Swordfight (hehe)

Så gikk Jos hjem og vi rulla ut Tsuro of The Seas, som jeg var ganske skeptisk til i begynnelsen siden det bare virka som en reskinna Tsuro med flere tilfeldige elementer. Tsuro går ut på at man legger en brikke og flytter brikken sin langs strekene på brikken. Den som overlever lengst uten å fly utfor brettet eller inn i andre spillere vinner. Så enkelt er det, så selv bestemor kan bli med på detta. Tsuro of The Seas har også drager som flyr rundt og spiser spillere så det er nok en ting å følge med på. De flytter seg ved hjelp av terningkast så det er helt randomisert (og i utgangspunktet noe jeg hater) men jeg syntes det var gøy selv når jeg havna rett i gapet på en drage og ved flere anledninger så satte jeg meg som mål å se hvor nært dragene jeg kunne seile før de tentakla meg. Waloran tapte (røyk ut først) tre ganger på rad og hans bedre halvdel vant alle gangene.

ImageUploadedByTapatalk1392546000.392706.jpg

Move that dragooooon!

Så over til kveldens siste spill, ONUW. Har aldri spilt det med bare fire spillere før så jeg var bekymret for om det ville falle sammen, men det var faktisk fett som vanlig. Rollebesetningen jeg var mest fornøyd med var 2xvarulv, seer, trøbbelmaker, tjuv, jeger og garver. Har aldri spilt med jegeren før fordi jeg har ansett den som en svak rolle. Men om man spiller den på den rette måten så er den veldig kraftig. Om man overbeviser varulvene om at man er jeger vil de aldri i verden drepe deg. Ellers så playa jeg Illimar så jævlig og jeg tror ikke han noensinne vil stole på meg igjen. Jeg greide også, som garver, å overbevise meg selv om at jeg var seeren i stedet og blei superoveraska da jeg flippa kortet, så jeg var garver og innså at jeg vant. Og til slutt fikk Illimar revansje da han og Waloran ulvet det opp og lurte meg trill rundt.

ImageUploadedByTapatalk1392546370.542737.jpg

Good times!
 

demake

Seksuelt godteri
Spilte en runde to-spiller Archipelago med gubben i går og han knuste meg 14-7. Ikke at det spiller noen rolle for han vinner alltid uansett, og dessuten er Archipelago det feteste spillet jeg har.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen