Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

oma

Village Drunk
Jeg spilte ONUW med 8 stykker i går og det var flotte greier. Ingen av dem er veldig brettspillete av seg, men noen av dem har god erfaring med Mafia fra før av, så det var nok av spillere som kunne dra lasset når resonasjonene ble litt for intrikate.

Dette spillet er definitivt best med flere spillere, har spilt noen runder med bare 3 også, og det fungerer ganske dårlig. Det er en 50/50 sjanse for at det er en våken trøbbelmaker, som betyr at (om det bare er 1 varulv i spill) den ene andre landsbyboeren er nødt til å si at han er varulv. Så selvom det står på pakken at det funker med 3 spillere, sååå .. bare i nødstilfeller, eller for å lære folk reglene før "resten av gjengen" kommer.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det er en 50/50 sjanse for at det er en våken trøbbelmaker, som betyr at (om det bare er 1 varulv i spill) den ene andre landsbyboeren er nødt til å si at han er varulv.
Hvorfor det? Hvis den ene varulven er i midten lønner det seg for landsbyfolket å stemme i sirkel slik at ingen dør.
 

demake

Seksuelt godteri
Hva har du bestilt?
 

oma

Village Drunk
Så. Jeg har spilt litt Elder sign i det siste. Etter dårlige erfaringer med Arkam Horror brettspillet, så har Fantasy Flight gitt meg troen på Cthulu brettspill igjen.

Man er 1-8 etterforskere som har fått nyss om at noe funky skjer på Arkham Museum. Noen har tillkalt en Mørk Gammel En, stjernene holder på å stille seg på linje, og folk blir gale eller dør under mystiske omstendigheter. Så la oss gå inn på museumet.

Med begynnelsen av spillet så velger man 1 av 8ish (???) hoved monstre (Mørke og gamle er de alle). De påvirker spillet på forskjellige måter, enten med å skade etterforskere som bruker unike gjenstander, kaster magi, eller bare med å skape inflasjon i trofepoengene. Mørke gamle kommer til livet når de har fått fyldt opp undergangstegnene sine. Man vil for alt i verden unngå at disse mørke og gamle monsterene våkner til livet. Og det gjør man med å få tak i Gamling Tegn (Elder signs).

Hvordan får man Gamling Tegn? Med å fullføre eventyr! :D Det er til enhver tid 6 tilgjengelige eventyr å fullføre i Museumet. Hvert eventyr består av 1-5 forskjellige oppgaver som er nødt til å løses (med å (grøss) kaste terninger). Om man ikke klarer oppgavene, så mister man vanligvis bare enten fysisk eller psykisk helse. Om man er heldig. Er man uheldig derimot, så forskynder man fremkomsten av den mørke gamle og/eller maner frem forskjellige monstre. Om man klarer eventyr, så blir man vanligvis belønnet med enten vanlige gjenstander, unike gjenstander, magiske formler eller hint. Men noen eventyr gir deg i tillegg til slike godsaker også ekstra monstre, eller hjelper å vekke den mørke gamle. Sånn for å gjøre det vanskeligere for oss. Når man har løst ett eventyr, så fjerner man det, og erstatter det med ett nytt ett fra eventyrbunken.

Hvert eventyr tar 3 timer på spillklokken (ikke i virkelig tid) og hver 24. time med midnatt, så skjer det en "Mythos" handling. Er vi heldig, så er det ingenting som skjer. Er vi uheldig, så fremskyndes fremkomsten av den mørke gamle med 2-3 undergangs tegn i tillegg til å mane frem ett monster. Eventuelt låse de røde eller gule terningene, eller regelrett bare si "alle etterforskere mister 1 fysisk helse/psykisk helse".

Det finnes 15-20ish forskjellige etterforskere å velge mellom når man velger etterforskere, og det finnes 60ish forskjellige eventyr med forskjellige kombinasjoner av straff, belønning og oppgaver å løse. Så om man først liker spillet, så er det mye å hente der i gjennspillbarhet. Det virker også veldig lett å husregle ting vanskeligere/lettere etter ønske om man vil.
 
Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
Det lukter ny brettspillkveld.
 

demake

Seksuelt godteri
Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag, er det internasjonal brettspill-dag? Jaaaaa!!

@oma og @Waloran er Ditch McDitchersen i dag, men jeg skal på besøk til ikke-spillere i dag for å spre det glade ONUW-budskap. Noen av dem har spilt det før, men de fleste ikke. Det blir å eie.

Så hvordan skal dere andre tilbringe dagen?
Har du et spill liggende? Ring noen venner og be dem komme innom.
 

demake

Seksuelt godteri
Thinarans "Jeg vil ikke se dette"-snap er muligens månedens beste. Jeg lo.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Den eide!
 

demake

Seksuelt godteri
Så hva har skjedd på brettspillfronten? Ikke så mye, men på fredag så hadde vi besøk av to kjemikere og to nederlendere (totalt tre personer) og vi spilte først litt Pandemic siden det var lenge siden sist. Det startet bra og vi fant fort en kur for den røde sykdommen. Den svarte sykdommen derimot var svært hissig og vi dro derfor alle til midtøsten/India for å holde den under kontroll. Tidlig i spillet så sa Illimar "Det hadde vært så typisk om den gule sjukdommen bare eksploderer når vi ikke følger med", og det var akkurat det som skjedde den gule sykdommen spredte seg så sakte at vi ikke la merke til at den hadde blitt et problem. I løpet av et minutt så detonerte sør- og vest-Afrika i en sky av snørr og blodig avføring, og vi fikk en kjedekollisjon av sykdomsutbrudd. Denne spillen eier mest når man taper egentlig.

ImageUploadedByTapatalk1397388668.971634.jpg


Så kom Jarle hjem fra lønningspils og vi flekket frem en klassiker, nemlig Funkenschlag Power Grid. For de uinnvidde så er det et typisk europeisk brettspill à la Settlers of Catan, Ticket to Ride og Agricola. Målet med spillet er å forsyne så mange tyske byer med strøm som man overhodet greier. Spillet er inndelt i tre faser (med små variasjoner av reglene) og X antall runder pr fase. Hver runde er inndelt i fem deler. Først så bestemmes turordren, deretter kan man kjøpe kraftverk, så er det kjøp av ressurser, utbygging av kraftnettet og tilslutt fyrer man opp kraftverkene og høster cash for det. Rinse and repeat. Det er enkelt og elegant og selv bestemor kan spille det. Det beste med spillet i mine øyne er kraftverkauksjonene siden det er størst spillerinteraksjon da. Spillet er kanskje litt i tørreste laget, men om man liker europeiske spill (som jeg jo gjør) så er dette gyllent. Jeg gir det 8/10 watt.

ImageUploadedByTapatalk1397389204.037486.jpg


Så begynte kvelden å nærme seg slutten og vi dro frem One Night Ultimate Werewolf som har blitt mer eller mindre obligatorisk. Av en eller annen grunn kollapset spillet fullstendig i løpet av et par minutter og varulvene ble pekt ut uten noe mer hokuspokus. Jeg tror det kom av at vi bare var fem spillere og varulvene hadde oddsene veldig imot seg (Dette problemet har aldri dukket opp når vi har vært fire spillere, så det er litt rart. Kanskje vi bare hadde uflaks.) For å rette på dette så fjernet vi Troublemaker-kortet og puttet inn Hunter i stedet. Og jaggu, det funket helt kanon. ONUW er den beste spillen.

ImageUploadedByTapatalk1397389508.021130.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
Her kan man se da, at Norli veit hva dem snakker om.

ImageUploadedByTapatalk1397490647.974862.jpg


Vri åtter, familiespillet for deg om du liker monopol.
 

demake

Seksuelt godteri
Vent. Å, herregud. Er fellesnevneren at det er en øy i begge spillene?