Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har lurt litt på å kjøpe Caverna. Noen som har testa og kan komme med et par kloke observasjoner? Eventuelt anbefale noe annet og bedre?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Har Caverna, spilte det en del runder med alt fra to til seks spillere da det var nytt. Det er et ganske tungt spill, så ikke noe som dras frem helt uten videre. Dog, med to er det spilt på en time gitt at begge kan det.

Det er en interessant worker placement, der hovedutfordringen består i et begrenset antall runder og at du må tilpasse deg når motspillere tar actions du vil bruke. Det er veldig tilfredsstillende å bygge ut matta di med inngjerdinger, dyr og rom og på slutten av spillet har du en fin visuell representasjon av hva du har greid å oppnå. Det er mer tiltivelig enn Agricola som kan være nedbrytende.

Det kan dog være litt kronglete å lære seg første gangen, ikke fordi noen av reglene er vanskelige men fordi det er god del småregler for ting som vil kreve oppslag de første par gangene man spiller. Foruten det er det et vel anerkjent og dønn solid spill med en viss kosefaktor. Siden mitt ikke har havnet på bordet på en evighet kan jeg godt sende det i din retning. Det har sågar håndlaget insert av foamcore for a holde litt styr på regnskogen spillet inneholder av komponenter.

Kona sier: "Jeg synes egentlig Caverna er ganske ålreit, men det er ikke sånn at jeg stadig tenker at det har jeg lyst til å spille igjen. Men når det kommer frem tenker jeg likevel åh dette var koselig."

Caverna har et eget 2p-spill som kom ut noen år senere (Caverna: Cave vs Cave tror jeg det yet) , hvis du bare skal spille med kona vil jeg definitivt anbefale det.

EDIT: Det skal sier at kona er langt ifra så glad i brettspill som dere to

Sist redigert:
DSC_2399.JPG

Escape the dark castle var et stilig lite samarbeid spill. Det er ekstremt enkelt å sette opp og spille. Man velger hver sin karakter med en terning som speiler egenskapene og trekker 15 av de 45 kapittel kortene samt en av tre siste bosser og setter i gang. Flipp et kort, overlev fellen/monsteret, trekk item kort, rinse repeat. Dør en, feiler alle.
Vi kom i mål på første forsøk, men jeg så i etterkant at vi bommet på en regel. Kun en spiller kan hvile og få igjen 1hp per kamp runde. Vi hvilte med flere om gangen noen ganger og fikk mer helse enn vi burde.
Setup tar to minutter og reglene er så enkle at man bare begynner spillet umiddelbart noe som passer perfekt for nye spillere.
Det negative er at det er veldig flaks basert da hver spiller kun har en terning hver som styrer skjebnen.
Man kan kjøpe flere utvidelser, men hvis man liker stilen og vil ha litt mer valg som spiller er oppfølgeren escape the dark sector verdt å sjekke ut.