Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har lurt litt på å kjøpe Caverna. Noen som har testa og kan komme med et par kloke observasjoner? Eventuelt anbefale noe annet og bedre?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Har Caverna, spilte det en del runder med alt fra to til seks spillere da det var nytt. Det er et ganske tungt spill, så ikke noe som dras frem helt uten videre. Dog, med to er det spilt på en time gitt at begge kan det.

Det er en interessant worker placement, der hovedutfordringen består i et begrenset antall runder og at du må tilpasse deg når motspillere tar actions du vil bruke. Det er veldig tilfredsstillende å bygge ut matta di med inngjerdinger, dyr og rom og på slutten av spillet har du en fin visuell representasjon av hva du har greid å oppnå. Det er mer tiltivelig enn Agricola som kan være nedbrytende.

Det kan dog være litt kronglete å lære seg første gangen, ikke fordi noen av reglene er vanskelige men fordi det er god del småregler for ting som vil kreve oppslag de første par gangene man spiller. Foruten det er det et vel anerkjent og dønn solid spill med en viss kosefaktor. Siden mitt ikke har havnet på bordet på en evighet kan jeg godt sende det i din retning. Det har sågar håndlaget insert av foamcore for a holde litt styr på regnskogen spillet inneholder av komponenter.

Kona sier: "Jeg synes egentlig Caverna er ganske ålreit, men det er ikke sånn at jeg stadig tenker at det har jeg lyst til å spille igjen. Men når det kommer frem tenker jeg likevel åh dette var koselig."

Caverna har et eget 2p-spill som kom ut noen år senere (Caverna: Cave vs Cave tror jeg det yet) , hvis du bare skal spille med kona vil jeg definitivt anbefale det.


EDIT: Det skal sier at kona er langt ifra så glad i brettspill som dere to
 
Sist redigert:
DSC_2399.JPG

Escape the dark castle var et stilig lite samarbeid spill. Det er ekstremt enkelt å sette opp og spille. Man velger hver sin karakter med en terning som speiler egenskapene og trekker 15 av de 45 kapittel kortene samt en av tre siste bosser og setter i gang. Flipp et kort, overlev fellen/monsteret, trekk item kort, rinse repeat. Dør en, feiler alle.
Vi kom i mål på første forsøk, men jeg så i etterkant at vi bommet på en regel. Kun en spiller kan hvile og få igjen 1hp per kamp runde. Vi hvilte med flere om gangen noen ganger og fikk mer helse enn vi burde.
Setup tar to minutter og reglene er så enkle at man bare begynner spillet umiddelbart noe som passer perfekt for nye spillere.
Det negative er at det er veldig flaks basert da hver spiller kun har en terning hver som styrer skjebnen.
Man kan kjøpe flere utvidelser, men hvis man liker stilen og vil ha litt mer valg som spiller er oppfølgeren escape the dark sector verdt å sjekke ut.
 
2021 stats:

Screenshot_20220210-113523.png


Dårlig brettspillår, mye av Covid-årsaker. Og for første gang har jeg ikke spillt en eneste runde Dominion! Tror faktisk jeg endelig er lei det, prøvde vise det til frua nå på nyåret og det er mye clunkyhet og knot som ikke helt flyr i moderne brettspill, som jeg ikke irriterte meg over før. Men Terraforming Mars, det er min nye eviggrønne favoritt.

Av spill jeg ikke hadde testa før så vil jeg trekke frem Gloomhaven, Root og Tzolkin som kule spill jeg gjerne kunne spillt mer, men kanskje ikke fete nok til å kjøpe dem selv. My City var et skikkelig koselig legacy-spill, hvor man skal tetrise seg en by på et rutenett-kart. Første gang man spiller det er det skikkelig basic, men man åpner konvolutter med nye regler, og får med seg fordeler og ulemper til neste runde. Var skikkelig kos de 24 rundene og 7 timene det varte.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Bra insj, glemmer at appen har de statsa.

1644490918193.jpg


Mine stats farges av at jeg ofte ikke regger spill hjemme eller hos venner, men noterer hardt når jeg er på spillorama der jeg nesten bare spiller ting jeg ikke har spilt før. Jeg har heller ikke notert de 40-50 rundene med Tapestry jeg har spilt online, det spillet har overtatt fullstendig som min favoritt. Dessverre er ikke kona glad i det, men en kompis ble fullstendig solgt og kjøpte det selv umiddelbart.

Nå har ungene begynt å kunne spille litt mer, så vi spiller litt Ticket to Ride, King of Tokyo og Dice Forge iblant og det er gøy!
 
Jeg var en tur på Outland og fylte på brettspill hylla på hytta i går.

received_567637724898566.jpeg


Alle er spill for hele familien, men det må sies at jeg holdt On Mars boksen veldig lenge i butikken før jeg la den tilbake. Jeg er ganske glad i tunge euro spill, men får de så sjeldent på bordet at jeg får vente til det dukker opp brukt en gang.

received_782368002770233.jpeg


Storesøster var også gira på nytt spill og hun plukket opp Mysterium etter at jeg anbefalte det.
Jeg fikk prøvd meg som spøkelse for første gang og jeg klarte såvidt å lose de igjennom før tiden gikk ut. Etter spillet så alle frem til neste runde så dette var en fulltreffer!
 
IMG_20221105_212429.jpg


I helgen var vi seks stykker som utfordret arkham horror, og det ble en følelsesladet kveld. Vi begynte med å trekke Yig som kveldens ancient one, noe som burde gå ok så lenge vi ikke trakk kultister som fiender da de fremskynder ankomsten til Yig, noe man vil unngå for enhver pris.
Vi trakk selvfølgelig to kultister som start monstre... Det var fremdeles teoretisk mulig å lukke seks porter uten å vekke Yig, men terningene var nådeløse spillet igjennom, og vi innså etterhvert at det bare var å gi opp alt håp om å unngå Yig, så vi gikk over til å hamstre våpen før kampen.
Når kampen startet mistet vi umiddelbart det meste av håp når vi leste hva vi måtte overleve. -3 terninger på angrepene våres, og vi ble alle utenom en forbannet så vi traff kun på seksere.
Helsen til Yig var også på hele 60 og ene spilleren ble drapsdrept allerede første runde ved å være tapt i rom og tid når kampen startet.
Men nå ble det en clutch fest uten like! Både jeg og Buggz klarte å oppheve forbannelsen ved å kaste ener på vår andre skill check, og det regnet femmere og seksere kampen igjennom til Yig endelig var beseiret.
En fantastisk runde, og jeg håper det ikke går salt for lang tid til neste gang vi får dette på bordet.
 

Jeg og Buggz har spleiset på en brukt KS utgave av dette, og det blir å spille forhåpentligvis neste fredag, eller fredagen etter.
Siden jeg ikke er veldig mobil og er hjemme for tiden er planen å innføre fast spillkveld på fredager. De to siste har bestått av Arkham og Barrage, og jeg har lyst til å fortsette på Kingdom death kampanjen samt få andre store euro spill på bordet.
 
Ny rekord i brettspilling, hele 127 timer i fjor, til tross for at alle de faste bretsspill-lagene mine ble oppløst under covid. Kommer nok mye av at jeg og dama ble fullstendig hekta på Eternal, en genial hybrid av Dominion og Magic the Gathering, som jeg prata en del om her.
Screenshot_20230115-170449.jpg


Ellers vil jeg trekke frem Bao , et genialt afrikansk spill som er eldre enn sjakk, hvor man skal så i rekker og stjele motpartens frø, og hvem sm leder kan endres radikalt hver tur. Fikk et nydelig håndlaga sett kjøpt på marked i Zwahili til jul og storkoste meg med det. Dritvanskelig men kjempegøy når man kom inn i det.
IMG_20221226_225514.jpg
 
Fikk forsinka bursdagsgave av onkelen min. Han lurte på om jeg hadde hørt om det før for det er vistnok ganske bra. Ja, jeg har hørt om faens Carcasonne. :woomy:



Kan jeg spille det med modern, Helge og onkelen min? Det har nårske regler.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Faktisk aldri spilt, og jeg kjenner ikke moren din, Helge eller onkelen din. Men det har en ganske lav weight rating på boardgamegeek (som forteller oss hvor komplekst det er), så jeg vil tro du kan spille det med de aller fleste.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kan jeg spille det med modern, Helge og onkelen min? Det har nårske regler.
Ja, det kan du. Carcassonne er ganske bra, men når man har brettspilt litt mer avanserte greier har det begrenset levetid. Men det er ikke fordi det er et dårlig spill.