Jeg tror det er det som er forskjellen, noen liker å ha ting visuelt mens andre liker å konstruere strukturer inne i hoden sin. Dominion er overflatisk sett et spill hvor du bygger en kortstokk med et vagt middelaldertema, men i praksis er det et spill hvor du bygger en maskin. Først skal maskinen spytte ut penger til deg, og helst stoppe motstanderne fra å gjøre det samme, og så skal den la deg kapre de dyreste korta sånn at du vinner. Det handler i bunn og grunn om å klare å se hvordan de ulike delene skal passe sammen, og se hvordan du må handle mest effektivt for å realisere planen. Jeg mistenker at Buggz og Ganon er i samme kategori som meg, og liker denne mentale strukturbyggingen godt (jfr. hvem som er de råeste i Dominion og Ricochet Robots). Jeg kan se at Dominion ikke appellerer til alle, rett og slett fordi hele flyten i spillet - vendepunktet hvor konstruksjonsprosessen går over i full-on REAPER MODE - ikke er synlig, men bare eksisterer i skolten til de som spiller. Jeg er veldig glad i sånne abstrakte systemer, men flere av de som var med på Ricochet Robots sa at steike heller dette klarer ikke jeg å henge med på, for eksempel.
Og, vel, dette er nok grunnen til at jeg ikke har store problemer med å lære meg spillregler. Libertalia-regelboka leste jeg gjennom to ganger, supplerte litt med house rules fra et par egne runder og leste litt oppklarings på nett, og nå har jeg omtrent hele spillet inne. Det dreier seg om å klare å internalisere mekanikkene og forstå dem intuitivt, noe jeg liker godt og som også er grunnen til at jeg liker å spille i utgangspunktet.
Altså. Jeg har ingen problemer med å forstå mekanikken i Dominion. Jeg har heller ingen problemer med å være generelt ganske flink i spill. Jeg ELSKER ricochet robots og synes faktisk at i sin enkelhet at det på mange måter er bedre designet enn Dominion. Ja, jeg vet at det er umulig å sammenligne de, men jeg kan fortsatt si at jeg synes at en ostehøvel er et bedre designet kjøkkenverktøy enn en melonskje.
Dominion. Elsker mekanikkene. Elsker måten man bygger opp ting på, og kanskje særlig de gangene ting går så på skinner at sidemannen bare måper. Samtidig. Blir fort lei.
JEG har ikke noe imot grisestygge spill (jf. dominion, for det er faen meg en ku som har laget illustrasjonene og det generelle utseendet på det spillet), det er bare det at jeg foretrekker at det ser stilig ut.
Android: Netrunner er et spill som har meget gode mekanikker, hvor ting er abstract i den grad den ene parten aldri helt hva den andre driver med, men den andre ser så å si alt den første driver med. Kortene ser fantastiske ut med veldig kule illustrasjoner og hele spillet har en setting som er godt beskrevet.
Dette fører til at JEG foretrekker dette fremfor f.eks. Dominion rett og slett fordi det er for meg morsommere å spille et spill som har godt design, kul setting, og som får meg til å måtte tenke, enn et spill som har godt design, ræva setting og illustrasjoner, men som får deg til å tenke allikevel da, hallo lizzm.
Samtidig. Jeg har spilt Dominion mye mer enn Android Netrunner, rett og slett fordi vi enten er flere enn 2 eller den andre personen ikke har så lyst til å lære seg noe nytt. Og siden jeg er verdens verste til å forklare regler, samtidig som jeg er verdens verste på å lære meg dem, så blir det til at jeg sjeldent spiller A:N.
Når jeg først har lært meg et spill og liker det godt, så liker jeg å sette meg ekstra godt inn i mekanikker i spillet og slikt. Se på kortene/andre ting, og tenke "Woah. Det hadde vært fett!" eller "ojojojoj. Den svir ja håhåhååh".
Så det jeg har prøvd å si er ikke at jeg synes Dominion er ræva. Sier egentlig bare at jeg ikke synes det er det beste spillet i hele verden. Jeg liker godt å spille det fordi det er enkelt å lære (STORT PLUSS) og fordi det er enkelt å like.
Jeg bare savner det lille ekstra som gjør at det kunne vært kulere å forklare folk hva det er for noe.
"Nei altså. Du har liksom et deck da også kjøper du kort da også de her er victorypoints da."
"Men hva er liksom greia da?"
"Nei, assa. Du styrer liksom ditt eget samfunn og greier da. Se her? Moat da. Den gjør at du ikke kan bli attacka hvis du har den på hånda da liksom.
Nei, men altså. Det er kult da, det bare ser jævlig ut"
"øhh..."
"kom igjen a"
"ok da."
Så finner de ut at spillet er kult likevel, selv om det ser helt jævlig ut og det vage temaet er dølt som faen.