Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Har dere Smallworld eller skal jeg ta med? Sånn ellers bringer jeg masse Dominion-shizz (deriblant splitter nye Guilds som jeg ikke har fått testa enda), Zombie Dice (push-your-luck-terningspill som alle kan være med på) og Ricochet Robots.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vi har ikke Smallworld, så om minst en person tar det med er det top nice. Dominion er alltid en klassiker, det blir også å eie.
 

demake

Seksuelt godteri
Nok en spillaften er over. MortenKombat og Oma tok turen innom i kveld. Først spilte vi en omgang med Agricola (E-deck) og jeg vant (for første gang i denna jævla (bra) spillen) med 42 poeng ved hjelp av gode occupations og minor improvents. Jeg fikk fylt opp gården min og fikk derfor ikke et eneste minuspoeng. Morten kom på siste plass, men jeg tror han vant sin egen vri i spillet. Dvs. få all maten og all veden i spillet. Og bare bygge trerom på huset. Jaja.
Så kom Jarle hjem fra fotballkamp og det betyr som regel at jeg ikke får vinne lengre. Vi tok en runde Smallworld og Oma tok hjem seieren. Jarle slo meg med ett poeng selvsagt så jeg havna på en tredjeplass.

Takk for en bra quell, og velkommen tilbake ved en senere anledning. Håper Alyosha og Aslak blir med neste gang så vi kan få på litt Resistanse-action.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jaggu ble det brettspillaften her i gårn også, gett. Gikk i flere gamle schlägere (jeg er fortsatt best mcbest i Libertalia), men et par nye godsaker også. Buggz hadde med seg blant annet Ricochet Robots, som nok finnes i ulike minigame-varianter i ymse japanske spill. Det er fem roboter på brettet i hver sin farge, brettet har et utvalg vegger og hindringer, ooog det er forskjellige målfelt på brettet. Man snur ei brikke, den har et symbol og en farge, og roboten med den fargen skal bort til det feltet. Så ser man rundt på brettet og finner den korteste veien, og regner ut antall flytt. Roboter settes i gang med et flytt, og går rett framover helt til de stopper på enten en hindring eller en annen robot. Man sier antall flytt man klarer målet på, og så snur man et timeglass. Hvis noen klarer å si en løsning med kortere flytt på den tida, er det bare å skrike ut. Så skal den med lavest antall flytt vise at det går an. Hvis det går, får den spilleren brikka. Hvis ikke, er det nestemann osv.

Enkelt, men gud bedre så engasjerende. Teoretisk uendelig antall maksspillere også, så mulighetene var mange. Elska det.

Og så kom turen til selve farfar, som dere med snapchat allerede veit om: Space Hulk. Ånkli brettutgave, edition av limited art og gode greier. Og... vel, det var mange regler, men heisann: Det eide også gitt. Litt gruff av at jeg tapte så det sang begge rundene, selv om vi spilte en omgang som Spjasmarinere og Genstælerer hver (Spjasmarinerne har det visstnok mye vanskeligere, uten at det hindra min motspiller i å cruise rett i mål). Siste runden min som marines var intens, fordi jeg måtte gamble på at en av mine tre gjenværende kiser klarte å dra en Overwatch-massakre. Han bomma på den første og jeg tapte umiddelbart. Så: Masse stæsj å sette seg inn i, og det er en del å gjøre før man får spilt, men Space Hulk gjør opp for seg og vel så det. Og: Vi brukte to timer, og det var tida det tok å sette opp, gå gjennom regler og spille to runder. Vi spilte det første og simpleste oppdraget, og det tar du rimelig greit, men selv når du har det inne spiller tilfeldighetene inn. Har veldig lyst til å teste mer avanserte brett med andre våpen og stæsj.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Spacehulk brettspilelt har jeg aldri spilt, men det virker ganske kult ja. Jeg var en liten tur hos maraj igår og vi spilte smallworlds og dominion. Det var fett.
Leste også nettopp om spillet Trains
http://www.rockpapershotgun.com/2013/08/31/cardboard-children-trains/
Er redd for at jeg kommer til å like det.
Er litt enig med han fyren i at, ja, Dominion er bra, men jeg hadde aldri giddi og spilt der i mange mange timer.
Trenger litt mer definerte themes for å ha det ordentlig moro.

Men.
Er det noen som har noen tips til å bli flinkere til å lære seg spillregler? Jeg har alltid slitt med det og kan sitte i mange timer med en regelbok uten å skjønne en dritt.
Irriterer vettet av meg. Det er en av grunnene til at jeg ikke spiller brettspill oftere. Bruker bare for mye tid på å lære meg det. Så mye tid at det er slitsomt faktisk.
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg synes også at Dominion er helt ok, og ikke noe mer enn det.
I Ticket to Ride bygger man jernbanestrekninger for å frakte mennesker, i Catan bygger man landsbyer og veier for å høste inn bedre resurser enn motstanderne, i Smallworld bygger man et imperie over sine motstanderes lik men som alle store imperier faller ditt rike også til slutt.
I Dominion bygger man en kortstokk som inneholder noen penger og herregårder og markeder. Men det blir for abstrakt for meg. Jeg liker eeeeeegentlig ikke kortspill. Jeg vil ha brikker jeg kan sette sirlig ut på bordet foran meg. Jeg vil flytte tog, sauer, rottemenn og tropper rundt på brettet og cashe inn seierspoeng (gjerne i form av fysiske biter). Det visuelle i spillet er viktig for meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg tror det er det som er forskjellen, noen liker å ha ting visuelt mens andre liker å konstruere strukturer inne i hoden sin. Dominion er overflatisk sett et spill hvor du bygger en kortstokk med et vagt middelaldertema, men i praksis er det et spill hvor du bygger en maskin. Først skal maskinen spytte ut penger til deg, og helst stoppe motstanderne fra å gjøre det samme, og så skal den la deg kapre de dyreste korta sånn at du vinner. Det handler i bunn og grunn om å klare å se hvordan de ulike delene skal passe sammen, og se hvordan du må handle mest effektivt for å realisere planen. Jeg mistenker at Buggz og Ganon er i samme kategori som meg, og liker denne mentale strukturbyggingen godt (jfr. hvem som er de råeste i Dominion og Ricochet Robots). Jeg kan se at Dominion ikke appellerer til alle, rett og slett fordi hele flyten i spillet - vendepunktet hvor konstruksjonsprosessen går over i full-on REAPER MODE - ikke er synlig, men bare eksisterer i skolten til de som spiller. Jeg er veldig glad i sånne abstrakte systemer, men flere av de som var med på Ricochet Robots sa at steike heller dette klarer ikke jeg å henge med på, for eksempel.

Og, vel, dette er nok grunnen til at jeg ikke har store problemer med å lære meg spillregler. Libertalia-regelboka leste jeg gjennom to ganger, supplerte litt med house rules fra et par egne runder og leste litt oppklarings på nett, og nå har jeg omtrent hele spillet inne. Det dreier seg om å klare å internalisere mekanikkene og forstå dem intuitivt, noe jeg liker godt og som også er grunnen til at jeg liker å spille i utgangspunktet.

PS: Jeg liker også å flytte og ordne brikker, for all del. Å deise en by ned på brettet i Catan eller å sirlig arrangere verdens fineste togtur i Ticket to Ride er også viktige deler av spillene.
 
Har kommet hjem fra spillkveld, og spillmorgen for morgenfuglene av oss hos Yetipants. Vi fikk spilt et ganske spredt spekter av spill så alle fikk glimtet til.
Et spill som overrasket stort var Libertalia. Et sjørøverspill for 2-6 spillere som ikke går går nevneverdig saktere og blir bedre med et høyt antall spillere! Det skjer noe stort sett hele tiden, og med nesten ingen venting var det lett å holde seg engasjert. Legg til lettfattelige regler og høyt fokus på backstabbing så har du et godt valg til neste vennesammenkomst.

Angående brettspill med brikker vs kortstokker stiller jeg meg litt imellom. På den ene siden liker jeg like godt som nestemann å se imperiet mitt ekspandere i form av tårn og hærskarer, men jeg må innrømme at etter å ha pendlet til Oslo flere ganger i uken over en årrekke for å spille i MtG turneringer, hovedsakelig sealed deck og booster draft, så passer Dominion ypperlig for meg.

Ps: Kjøp Ricochet robots!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Fetthesten har meg plassert i helt korrekt bås. I førsteomgang er jeg en som elsker spillmekanikk, fluffen kommer i annen rekke. Gøy å plassere ut byer, borger, riddere og tog, men aller helst bruker jeg huggu.
 
Spacehulk brettspilelt har jeg aldri spilt, men det virker ganske kult ja. Jeg var en liten tur hos maraj igår og vi spilte smallworlds og dominion. Det var fett.
Leste også nettopp om spillet Trains
http://www.rockpapershotgun.com/2013/08/31/cardboard-children-trains/
Er redd for at jeg kommer til å like det.
Er litt enig med han fyren i at, ja, Dominion er bra, men jeg hadde aldri giddi og spilt der i mange mange timer.
Trenger litt mer definerte themes for å ha det ordentlig moro.

Men.
Er det noen som har noen tips til å bli flinkere til å lære seg spillregler? Jeg har alltid slitt med det og kan sitte i mange timer med en regelbok uten å skjønne en dritt.
Irriterer vettet av meg. Det er en av grunnene til at jeg ikke spiller brettspill oftere. Bruker bare for mye tid på å lære meg det. Så mye tid at det er slitsomt faktisk.
Trains tror jeg blir veldig bra. Eneste drawback er foreløpig pris, usikker på hvor mye spill det er i eska for 550 kr... Ender nok i en bestilling uansett :)

I Drammen testet vi spartacus (første gang) og terra mystica (tredje gang) torsdag. Førstnevnte hadde mye interesant og terra fortsetter å imponere. Spilt med tre ulike raser nå, stor forskjell på taktikk ut fra rase og bonus tiles som brukes.

I hylla håper jeg snart å teste scoundrell & skullport (exp lords of wterdeep), cyclades med hades og village inn.

Når det gjelder regler, er et tips å spille mye (sier seg vel muligens selv). Men etter som du spiller og tester ut ulike mekanikker er det mye enklere å se for seg hvordan spillet flyter etter som du leser. Pleier også spille spill som terra mystica, agricola osv.alene med reglene foran meg før jeg presenterer det for andre. Ellers er det mye på youtube. Rhado runs through har en imponerende hyppighet av publiseringer av spill som har nyere dato. Faqs på boardgamegeek er også lurt å se på. Mener også det er en serie med Ow to teach...ulike brettspill liggende under de fleste dokumentbanker på bgg.com
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Autovern, ja. Ingen liker autovern.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg tror det er det som er forskjellen, noen liker å ha ting visuelt mens andre liker å konstruere strukturer inne i hoden sin. Dominion er overflatisk sett et spill hvor du bygger en kortstokk med et vagt middelaldertema, men i praksis er det et spill hvor du bygger en maskin. Først skal maskinen spytte ut penger til deg, og helst stoppe motstanderne fra å gjøre det samme, og så skal den la deg kapre de dyreste korta sånn at du vinner. Det handler i bunn og grunn om å klare å se hvordan de ulike delene skal passe sammen, og se hvordan du må handle mest effektivt for å realisere planen. Jeg mistenker at Buggz og Ganon er i samme kategori som meg, og liker denne mentale strukturbyggingen godt (jfr. hvem som er de råeste i Dominion og Ricochet Robots). Jeg kan se at Dominion ikke appellerer til alle, rett og slett fordi hele flyten i spillet - vendepunktet hvor konstruksjonsprosessen går over i full-on REAPER MODE - ikke er synlig, men bare eksisterer i skolten til de som spiller. Jeg er veldig glad i sånne abstrakte systemer, men flere av de som var med på Ricochet Robots sa at steike heller dette klarer ikke jeg å henge med på, for eksempel.

Og, vel, dette er nok grunnen til at jeg ikke har store problemer med å lære meg spillregler. Libertalia-regelboka leste jeg gjennom to ganger, supplerte litt med house rules fra et par egne runder og leste litt oppklarings på nett, og nå har jeg omtrent hele spillet inne. Det dreier seg om å klare å internalisere mekanikkene og forstå dem intuitivt, noe jeg liker godt og som også er grunnen til at jeg liker å spille i utgangspunktet.

Altså. Jeg har ingen problemer med å forstå mekanikken i Dominion. Jeg har heller ingen problemer med å være generelt ganske flink i spill. Jeg ELSKER ricochet robots og synes faktisk at i sin enkelhet at det på mange måter er bedre designet enn Dominion. Ja, jeg vet at det er umulig å sammenligne de, men jeg kan fortsatt si at jeg synes at en ostehøvel er et bedre designet kjøkkenverktøy enn en melonskje.
Dominion. Elsker mekanikkene. Elsker måten man bygger opp ting på, og kanskje særlig de gangene ting går så på skinner at sidemannen bare måper. Samtidig. Blir fort lei.
JEG har ikke noe imot grisestygge spill (jf. dominion, for det er faen meg en ku som har laget illustrasjonene og det generelle utseendet på det spillet), det er bare det at jeg foretrekker at det ser stilig ut.
Android: Netrunner er et spill som har meget gode mekanikker, hvor ting er abstract i den grad den ene parten aldri helt hva den andre driver med, men den andre ser så å si alt den første driver med. Kortene ser fantastiske ut med veldig kule illustrasjoner og hele spillet har en setting som er godt beskrevet.

Dette fører til at JEG foretrekker dette fremfor f.eks. Dominion rett og slett fordi det er for meg morsommere å spille et spill som har godt design, kul setting, og som får meg til å måtte tenke, enn et spill som har godt design, ræva setting og illustrasjoner, men som får deg til å tenke allikevel da, hallo lizzm.

Samtidig. Jeg har spilt Dominion mye mer enn Android Netrunner, rett og slett fordi vi enten er flere enn 2 eller den andre personen ikke har så lyst til å lære seg noe nytt. Og siden jeg er verdens verste til å forklare regler, samtidig som jeg er verdens verste på å lære meg dem, så blir det til at jeg sjeldent spiller A:N.

Når jeg først har lært meg et spill og liker det godt, så liker jeg å sette meg ekstra godt inn i mekanikker i spillet og slikt. Se på kortene/andre ting, og tenke "Woah. Det hadde vært fett!" eller "ojojojoj. Den svir ja håhåhååh".

Så det jeg har prøvd å si er ikke at jeg synes Dominion er ræva. Sier egentlig bare at jeg ikke synes det er det beste spillet i hele verden. Jeg liker godt å spille det fordi det er enkelt å lære (STORT PLUSS) og fordi det er enkelt å like.
Jeg bare savner det lille ekstra som gjør at det kunne vært kulere å forklare folk hva det er for noe.

"Nei altså. Du har liksom et deck da også kjøper du kort da også de her er victorypoints da."
"Men hva er liksom greia da?"
"Nei, assa. Du styrer liksom ditt eget samfunn og greier da. Se her? Moat da. Den gjør at du ikke kan bli attacka hvis du har den på hånda da liksom.
Nei, men altså. Det er kult da, det bare ser jævlig ut"
"øhh..."
"kom igjen a"
"ok da."
Så finner de ut at spillet er kult likevel, selv om det ser helt jævlig ut og det vage temaet er dølt som faen.
 

demake

Seksuelt godteri
Er det bare jeg som får erotikken til Sagosen på snap eller er det homospam?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Du er ikke alene.
 
Du skal sleppe erotikk om du synes det blir for skummelt, Chris. :p

Eg ser snakk om baller og alt mulig, er eg utelatt fra det gode snapskap mens eg sjølv ,leverer alt fra douchebags til boners? Kva skjer med verden!
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg har fått baller fra Buggz og pikken til Fetthesten. Utenom det så er det lite x-rated greier.