jeg har ikke spilt D&D siden 2.5 edition. Det var jo saker forsåvidt, men av rollespillene jeg har hatt det mest moro med så har det vært Vampire The Masquerade og Paranoia.
Vampire The Masquerade er ganske selvforklarende forsåvidt, men kampsystemet er ganske kult, og reglene er ikke altfor stress å lære seg.
Paranoia derimot er utrolig enkelt å lære seg. Jeg har bare spilt det på den måten at ALL terningkast blir gjort av GM i det skjulte, altså bak en sånn pappgreie. Hvorfor? Det er Paranoia. Du vet ingenting, Makten er alt. Gjør som makta sier.
Bare ikke.
Da jeg spilte paranoia (har ikke sett på reglene), så var all rang er fargekodebasert.
infrarød (vist som sort), rød, oransj, gul, grønn, blå, indigo, fiolett, og ultraviolett (vist som hvitt).
Alle spillere har en av disse fargene. Noen har rød. andre har oransje. Kanskje noen til og med har gul eller oransje?!! :O :O
Uansett. Poenget er at alle spillerne har hvert sitt mål og sine personlige eiendeler. Noen ganger har man også ting som er høyere rangert enn du er, og med mindre du har et papir som tilsier at du har lov til det, så kan du bli busta av makta.
Kan ta et eksempel-scenario fra da jeg spilte dette med SHDR.
Jeg hadde i oppdrag og levere et brev til Makta og hadde dermed securityclearance opp til lilla, for å levere brevet.
Erlend hadde i oppdrag å drepe en av de andre i partiet. Han hadde igjen i oppdrag å drepe meg, og den siste hadde i oppdrag å sørge for at et brev ALDRI kom frem til makta.
Mens Erlend, som hadde høyest rang, desperat sier: "Er det noen biler i nærheten og finnes det tilfeldigvis noen øde områder i nærheten?"
... Stillhet.
"Ja. Det er det" sier GM, hvorpå Erlend sier:
"André? Du må hjelpe meg med et lite ærend. Bli med meg."
Alle bare skjønner at dette. Dette går aldri bra.
osv osv.
Fordelen med brettspill kontra rollespill er at det er litt lettere med tanke på tid og slikt. Jeg er ikke veldig interessert i å bruke så mye helgetid siden Familie og slikt.
Hvis man skal være realistisk på det, så tror jeg annenhver uke, for min del ihvertfall, kanskje er det bpste, også må Filip nesten bare finne seg i å ikke spille WOW hver eneste dag bortsett fra fredager.
Ellers. Jeg skal prøve å få vært med jeg, på ditt og datt. Men jeg trenger beskjed ganske god tid i forveien, siden unge, Sofie jobber turnus, osv osv.