Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Du unnlot å nevne hvor mye du svetta da vi fant en skikkelig wombo-combo.

Vi var innesperret i et rom fordi vi ikke kunne åpne døren videre, og måtte finne en annen vei. Fra det rommet (a) måtte vi altså backtracke gjennom gjennom en gang og inn i en ny gang via et fireveis kryss (ned til b). Der hadde Tony to små monstre og to DIGRE monstre som dekket hele gangen. Eneste veien var altså gjennom. Begge.

Kode:
         | |
   ______| |____
[a]______   ____
         | |
         | |
         | |
         [b]
Men! I rommet vårt var det en Berserk-pickup! Berserk gjør at man bare kan bruke knyttneven, dvs melee, men man instagibber alt. Utfordringen er at man bare kan bevege seg fire skritt hvis man skal angripe i tillegg. Heldigvis hadde Linn en egenskap som heter Killer Instinct. Når hun dreper et monster får hun fire ekstra skritt og et ekstra angrep. Gjett om det var fire skritt til første monster (ett til pickupen, tre til zombien), tre skritt til neste og ytterligere fire skritt til de to sværingene! Her er det muligheter til å ta alt i en smell!

Eneste aberet er at man kaster én terning for å finne ut hvor mye skade man gjør med knyttneven, og én av sidene er MISS! Vi tok de to små, men selvsagt bommer hun på monsteret som dekker hele faens gangen! Og da sto hun sandwiched mellom to digre gærninger og Tony får seg en frag til.
 
Da har jeg nesten kommet i mål med første Cyberdemon! Den har litt spesielt utseende i DOOM3 så jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle gå frem. Jeg trodde jeg var nesten ferdig i går da jeg fant et bilde fra Deviantart som kapret mange av detaljene som er i miniatyren.

d3_cyberdemon_model_for_ut2004.jpg


Denne er jo veldig detaljert, men jeg fant de fleste av detaljene overførbare til miniatyren.

DSC_1910.JPG


DSC_1911.JPG


DSC_1912.JPG


Begynner å bli ganske så fornøyd, og tror jeg skal hive meg i gang med neste etter en siste liten finpuss. Jeg har lovet guttungen å male en i regnbuens farger så det blir sikkert spesielt. Jeg har allerede malt en med grønn hud så med litt fargerik rustning og våpen burde jeg komme i mål.
 
På innleggene mine virker det kanskje som malingen har tatt litt overhånd i det siste, og ifølge kona mi så har den også det, men jeg finner fortsatt mest glede i å spille. Sjefen har tatt med seg noen brettspill i kofferten og i dag fikk vi prøvd et som jeg har sett frem til ganske så lenge.

DSC_1915.JPG


Champions of Midgard er et worker placement spill som er en sjanger de fleste kjenner til etterhvert, og de fleste har et eller flere i hyllen. Så fortjener dette din dyrebare hylleplass? Jeg tror du vil finne ut av det veldig snart.

DSC_1916.JPG


Se pkt 7. En morsom detalj i de fleste brettspill er hvordan man avgjør startspilleren. I dette spillet ble det meg siden jeg forsvarte kretsmester tittelen i TKD i forrige mesterskap.

DSC_1917.JPG


Spillet forløper seg som andre worker placement spill ved å sette ut en arbeider på rundgang til man er tomme, og så gå over resultatene. Wash, rinse, repeat i åtte runder for så å telle opp sluttpoengene.

MEN!

I motsetning til andre worker placement spill hvor man sanker ressurser for å bygge et eller annet (Jeg ser på dere Stone age, Agricola, Stormenes tid) så sender man her ut hardtslående vikinger på tokt! Dette gjøres ved å først sanke vikinger som kommer i tre varianter; hvite terninger med sverd og skjold, røde med spyd og skjold, eller svarte berserkere med økser.
Ved første øyekast virker øksemennene mye bedre enn de andre med flere sider på terningen som gir to skade, og færre blanke sider, MEN! de har ikke mulighet til å beskytte seg og måten kampene utspiller seg her medfører at vikingene vil dø i hopetall.
Et eksempel er trollet øverst til høyre i bildet over. Han har 2 i slagkraft og 2 i helse. Hvis jeg setter en arbeider der vil jeg i slutten av runden gå kamp mot trollet med så mange terninger jeg ønsker. Og man VIL gå kamp mot trollet!
For hvis man ikke gjør det vil begge spillerne få en "blame" brikke som gir minuspoeng i slutten av spillet. Verdien på disse akkumulerer(en brikke=en minus,to brikker=tre minus, tre brikker=fem minus etc) så det blir raskt mange minuspoeng hvis man lar motspillerne ta seg av trollene. I tillegg får den som dreper trollet gi en av "blame" brikkene sine til en motspiller. Man får også en trebrikke av trollet samt noen seierspoeng. Gjett hva man trenger for å bygge sin egen båt?
Så hvordan slår man trollet og resten av utyskene? Ved å kaste noen terninger med lave verdier og flere blanke sider. Hvis jeg setter to røde og en svart terning på trollet så kaster jeg kanskje blank,skjold,en øks. Da får trollet en skade brikke, jeg beskytter meg fra en skade med skjoldet, men tar også en skade og må gi fra meg en valgfri terning før jeg kaster igjen. Hvis jeg nå kaster to økser og et spyd vil jeg drepe trollet, men samtidig måtte gi tapt de to resterende terningene. Som sagt, vikingene dør. Mye.
Men det kan også hende at noen av terningene bringer uforskammet mye hell, og jeg endte opp med å døpe to av terningene mine Ragnar og Lagertha :p

OG!

Trollet er bare èn fiende, man får også to nye Draugr man kan gå kamp mot hver runde. Ikke noe spesielt med disse, utenom at de er den raskeste veien til penger som man også VELDIG gjerne vil ha så rakst som mulig til å kjøpe seg en bonus arbeider. De gir også seierspoeng som alltids er hyggelig. Og nesten alle monstre kommer i en av tre farger som man vil samle sett av for ENDA mer poeng.

IKKE MINST!

Ser dere de heftige monstrene helt til venstre på brettet? De er heftige. For å i det hele tatt få muligheten til å bryne dere på de må man først leie eller kjøpe et skip, for så å forsere havet, og hva venter så i havet? Hvem vet?! Kanskje det er rolig og du får fritt leide, eller kanskje vinden stilner og du bruker lengre tid, noe som gjør at vikingene trenger mer mat enn først forventet, og har du ikke pakket ekstra? Vel da dør de. Eller kanskje noen blir syke og dør på veien? Shit happens. Eller kanskje Kraken dukker opp for en bonuskamp? Da blir det liv i båten! Gjerne etterfulgt av død i båten må sies.
Eller hva med å unngå alle disse farene ved å bruke en arbeider til å besøke den klarsynte og få se på et av farvannene i forkant? Det kan være en god ide. Den klarsynte gir deg også en mulighet til å få bonuspoeng ved å oppfylle visse kriterier HVER GANG du setter en arbeider der så det er ganske så bra*
Og hva gir så disse beistene av noen fiender? Vel et troll gir deg tre seierspoeng, de som er avbildet gir henholdsvis, 9, 11 og 14 poeng. Og har du lagt merke til myntene? De får en mynt på seg hver runde til noen tar knekken på de. De har også et hornsymbol på seg som enten gir to bonuspoeng i slutten av spillet eller et omkast av valgfritt antall terninger! Dette fører til at før eller senere vil noen finne det for fristende til å ta sjansen ut på det åpne havet. Blir det deg?
Og du husker trebrikken du fikk av trollet? Hva med å besøke runesmeden og kjøpe noen runer som kan gi deg krefter til å snu kampen til din favør? Det finnes runer av alle slag, noen gir deg en fordel i kamp, andre lar deg sniktitte på hva den klarsynte kan tilby av bonuser, mens andre bare gir deg en hel masse poeng.
Med så mange valg vil man gjerne være førstemann. Da putter du bare en arbeider i Jarlens hus og får starte til noen andre tar det feltet. Du får også en hvit terning som ikke er så verst.


*Jeg skjønte ikke hvor bra dette var før vi begynte å telle poeng :/

Dette er en bra spill/10

OG!

Dette spillet har blitt relansert på Kickstarter med to utvidelser til 80 Trump penger!

MEN!

Det er bare 5 dager igjen så hvis du vil sende vikinger på tokt for å slåss mot Fenrir ulven eller Midgardsormer må du skynde deg!



PS: Kom over denne siden med utrolige terninger. Må ha!

https://www.shapeways.com/marketplace/games/dice/?li=featured
 
Sist redigert:

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
Halla gutta boys evt. jenter girls. Jeg og noen kompiser har så smått begynt å spille Pathfinder og har fullført eventyret fra beginner's box. Og siden jeg har tatt på meg ansvaret som DM skal jeg gnurke litt og lage et eventyr for dem kommende fredag.

Så det jeg da lurer på er om noen her har noen erfaring med å være Hulemester og kanskje har noen brennheite stalltips?

Regler og sånn sitter ikke helt enda, men tror vi begynner å få teken på det helt grunnleggende om ikke annet. Og til de av dere som ikke har vært borti rollespill av typen penn og papir kan jeg virkelig anbefale det på det varmeste. Så langt har det vært veldig artig og det synes deltakerne også. Jeg ble gammal (30) før jeg endelig gadd/turte prøve og nå har vi prompefest hver fredag og det er stas.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det kjedeligste er helt klart hvis dere må stoppe hele tida for å bla i regelboka, så et hett tips er å ha klar alle monstrene dine så du slipper å sjekke HP, resistances og hva de kan gjøre. Har du ikke en DM-screen som inneholder den viktigste infoen så er det mange gratis på nett du kan laste ned.

Hør gjerne med spillerne hvilken type kampanje de vil ha, om de liker RPG eller mye slåssing. Den ene kampanjen jeg spiller har veldig mange kampsituasjoner, mens den andre er veldig tung på prating og problemløsning, og jeg savner å faktisk få bruke all dritten på arket mitt.
 

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
Det er notert! Så de hadde en offisiell DM-skjerm på Outland til heidundrandes 169gp og synes det var litt stivt for litt papp. Får se om jeg lager mitt eget eller om jeg gjør det enkelt.
Tror jeg skal bruke fredagen til å hjelpe folka med å lage sine egne figurer. Har så langt brukt noen ferdiglagde figurkart som kom med nevnte begynnerboks. Det vil kanskje hjelpe spillerne til å forstå spillet bedre og leve seg mer inn i rollene.
Det jeg i grunn er mest spent på er en av kompisene mine som er et evig troll som hadde tatt livet av hele gruppa om jeg ikke tøyer reglene. Går seg vel til tenker jeg. Takk for svar!
 
Jeg hadde hørt rykter om at et visst spill som har hevet mange øyenbryn i den analoge spillverdenen det siste året skulle relanseres på kickstarter i dag, og etter endel f5ings så dukket det endelig opp!

gloomhaven_fp16bq.jpg



Gloomhaven er et MASSIVT co-op spill som har klatret opp på 11 plass på BGG hvor taktisk miniatyr kamp står i fokus. MEN det er også et spill som faller litt i samme gruva som Kingdom Death: Monster. Det vil mest sannsynlig ta over all spilletiden din. F.eks. jeg skrev litt om DOOM forleden som har fem scenarioer i esken, og vi brukte fem timer på det første. Dette har 95 scenarioer som går alt fra 90-300 minutter!
Det er satt i en fantasy setting og bruker IKKE terninger i kampsystemet som skal være veldig gjennomført, for de som er skeptiske til terninger. Jeg har lest en god del om det i det siste og siden det bare var rundt 5000 som støttet den første kickstarteren har kopier gått for temmelig mye på ebay. Tror jeg så en senest i går bikke 2000kr, og de har gått for over 3000kr tidligere.
I kickstarteren får man et oppgradert grunnspill til 99$ som er virkelig pang for hjorten. Men det kan være at det rett og slett blir for mye av det gode for noen. Hvis spillergruppen din liker kampanjer så vil nok dette tikke av de fleste boksene. Hvis du ikke har en spillergruppe, men synes det ser fantastisk ut så er det fullt mulig å spille det solo, akkurat som KD:M. Her er en anmeldelse hvis du vil vite mer:


Kickstarteren:

 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
Herrejemini, det høres glitrende ut. Erna må gå, jeg har ikke råd til sånne ting
 
Tenkte det ville høres fristende ut for mange i disse skattepenger dagene :p

PS: Spillet har også en autolevel/balancing feature for spillere som hopper inn etterhvert i kampanjen. En ganske viktig faktor for flere vil jeg tro om man skal ta dykket ned i tabletop RPG verden.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Frister og hadde vært en no-brainer pre-giftemål, huslån og to barn som må prioriteres økonomisk.
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg har forsømt denne tråden en god stund nå, men i går fikk jeg anledning til å prøve Alchemists. Det er noe av det gøyeste og merkeligste jeg har spilt på veldig lenge. Det er litt vanskelig å forklare hvordan spillet funker, men i bunn og grunn er det 50/50 worker placement og et deduksjonsspill styrt av en app.

Det finnes 8 ingredienser og 8 elementer som randomiseres av appen før hver spill. Hvert element består av et symbol sammensatt av tre farger med forskjellig størrelse og fortegn. Du aner ikke hvilke ingredienser som er hva, men det kan du finne ut ved å blande to ingredienser for å få en potion som enten har positive eller negative effekter. Ut i fra hvilken potion du får kan du begynne å dedusere hvilke elementer det kan være.

Åh, og ved å lage potions betyr det at man enten tester dem på studenten din elmer deg selv. Kryss fingrene for at du ikke får en negativ potion!

Når du trur du veit hvilket element som er hvilken ingrediens kan du lansere en teori om det som gir deg høyere reputation, men det kan hende noen andre veit mer enn deg og debunker teorien og gjør deg til skamme i det (u)vitenskapelige miljøet.

Alt er bare så absurd morsomt. Og denfølelsen når man trur man har naila alt og ender opp med å drikke gift når man skal flexe skillsa.

Les denne reviewen som forklarer alt mye mye bedre.

https://www.shutupandsitdown.com/review-alchemists/
 
Kom over en side hvor man kan kjøpe støpeformer for å pimpe opp brettspill og etter å ha sett denne videoen ble jeg veldig fristet:


www.Hirstarts.com Er siden han har kjøpt formene ifra, og jeg vurderer å kjøpe inn noen sci-fi former og pimpe opp DOOM spillet i første omgang. Hva tycks?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
"Mekke eget brettspill" var en av planene da jeg kjøpte meg 3D-printer, den står på vent til i sommer men da er det lov å begynne å komme med forslag, altså.

Noen tanker om hvilken printer du skal ha forresten, inb4 hei dette er ikke analogspill- snapchat- og 3D-printer-tråden.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Har ikke sjans til å kickstarte eller spleise på noe nå, det lå litt i "neste år"-biten. Så for meg å starte med noe billig og heller oppgradere hvis det viser seg at jeg klikker helt med den. F.eks. har til og med Clas Ohlson en, etter sigende, dugandes en til bare fem tusen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er den jeg har! Dugandes, lettvinn å bruke, og fin programvare.