Den sosiale World of Warcraft-tråden

For at yeti skal like et spill, må det være intuitivt, har jeg feil? Nei.

Edit:GLEDE! Spiller forresten på magen min. horde på grim batol... :flau:

SITAT(Aleks @ 30.09.06, 19.44) 25731
WoW er repetivt, det er problemet.
Du dreper monstre for at du skal kunne drepe monstre raskere. Du syr gjenstander slik at du skal kunne sy gjenstander raskere.
[/b]
Hva med det faktum at mange dreper monstre bare for å få følesen av å ha drept monsteret? Tror det er hovedgrunnen til at de fleste raider. Slik at man kan progressere og få den gode følelsen man får når man endelig dreper en tøff boss.

Det der "drepe monstre, så du kan drepe monstre raskere, som gjør at du kan drepe monstre enda raskere" argumentet er litt oppbrukt...

Og i Battlefield skyter du andre for å bli bedre i å skyte andre enda en gang. Hvorfor er det så mye bedre?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det som skuffet meg aller mest med World of Warcraft da jeg spilte det (final beta), var at jeg ikke kunne si jeg så noen forskjell fra de andre MMORPG-ene jeg hadde spilt (på det tidspunktet: DAoC og AO). Det var akkurat samme møkka; designet for å belønne de som har tid til å raide i tre timer for å finne en bukett blomster, for å ta et eksempel fra tidligere i tråden. For oss som liker å slenge innom i ny og ne og kunne være viss på å ha det artig i et par timers tid, var det ingenting å hente før man hadde lagt mangfoldige uker i faenskapet. Slikt holder ikke.

Og Battlefield er bedre fordi selve grunngameplayet er artig. Jeg kan slenge meg på en BF2-server i to timer, bli med på en squad med folk jeg aldri har møtt før, men likevel ha det artig og legge dristige planer om seier. BF2 har jeg ikke spilt så himla mye, men jeg føler likevel jeg har en del å bidra med som anti-tank eller sjåfør. Hadde jeg brukt samme tiden på WoW, ville jeg fortsatt vært helt verdiløs i den store sammenhengen.

Hvis du ikke har tid til å spille så mye, men bare droppe innom WoW når du har tid så er ikke end-game raiding noe smart valg. Da burde man satse på PvP.

Men det er vel slik de fleste MMORPG spillene er lagd, at man er nødt til å legge inn en del tid for å kunne spille det?

Hei, du spilte beta? Kritiser betaversjonen istedenfor da. Fordi wow har forandret seg utrolig mye fra retail 1.0 til patch 1.12.1 skjønner du.

Repetivt? Ja, mulig. Men fortsatt bedre enn de fleste MMO. Men gi meg et annent spill som klarer å kombinere ferdigheter, takikker og timing såpass genialt at enkelte encounters krever blodkonsentrasjon fra 40 forskjellige spillere for å klare å drepe. Gi meg et MMO hvor pvp er såpass fast-pased og skill har så mye å si, dreper du noen i wow, er det ikke bare å klikke på 2-tre knapper.

Ferdigheter?
Hvor?

Når jeg spiller på min Warlock er det ihvertfall noe alà å trykke tastene: 6-8-4-2-2-2-2, på Warrior er det bare å mashe på 1. Så hvor i alle dager er det du trenger ferdigheter?

Ikke misforstå meg, WoW er et bra spill, men det er ikke perfekt.

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Du kommer nok et stykke ved å bare smashe de knappene, men du vil neppe oppfattes som noen spesielt god spiller.
Det er mange taktiske elementer i WoW, både PvE og PvP i WoW handler om lagferdigheter. De beste lagene (taktisk og individuelt) vinner alltid battlegrounds, de beste guildene er alltid i toppen om å feie ned de nye bossene først. Du må gjerne prøve, jeg vil gjerne se en forklaring på hvordan dette kan skje dersom skill ikke finnes i WoW.

PvP skill i WoW er forståelse av klassene slik at du kan handle riktig i de forskjellige situasjonene, dette krever så absolutt en ganske god konsentrasjon og et godt taktisk overblikk.
I high end PvE må man sette seg ned og studere hva bossen faktisk gjør, titte på litt tall og derette prøve å sette sammen en taktikk som jobber seg forbi bossenes egenskaper. Går man rett på Patchwerk f.eks uten å ane hva han kan, så bruker han cirka 20 sekunder på å drepe hele jævla raidet på 40stk, man må overleve rundt 7 minutter for å ta han. Etter taktikken så kommer utførelsen, den kan også ta lang tid å jobbe inn avhengig av hvor avansert taktikken er for bossen.

Basert på en betaversjon kan jeg kanskje skjønne at du ikke så noen krav om skill (I hvertfall PvE messig), det er fordi skill først kommer inn på epic raid nivå. Jeg vil nesten si at level 1-60 er spillets tutorial for klassen du har valgt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Eivind @ 01.10.06, 12.58) 25820
Hei, du spilte beta? Kritiser betaversjonen istedenfor da. Fordi wow har forandret seg utrolig mye fra retail 1.0 til patch 1.12.1 skjønner du.[/b]
Så de har lagt inn en mulighet til å hoppe over de ukene med loking før man kan finne på noe artig, altså?

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Loking?

WoW handler først og fremst om å forbedre karakteren din, og det er mer eller mindre alt du gjør i 1-60 gamet. Forbedring av karakteren din og utforsking. Forhåpentligvis, om du er litt hopp i hodet, møter du noen mennesker blandt havet av idioter som faktisk kan noe og er morsomme, disse tar man da med seg videre inn i end-game.

Personlig så synes jeg ikke end-game er like morsomt som 5-10manns grupper, for ja, jeg ville kalt 40manns raid loking. Men du loker for å downe bosser og ha det MORSOMT. For jeg tror neppe du har følt en 1st downing av Ragnaros med en guild? Hva med wiping på Nefarian? Nei spillet belønner deg faktisk på en ganske unik måte, samarbeid, player skill og gear spiller utrolig stor rolle. Og det gir en... varm følelse i kroppen, hvilke andre spill gjør det?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Åh, ganske mange. Uansett hjelper det fint lite å love gull og grønne skoger rundt level 40 eller level 60 eller level 976, for jeg synes det er greit å ha det moro med spill jeg betaler for før jeg kommer så langt.

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
Tja, jeg synes det er artig hele veien jeg. Først levler man til level 10 for å få talent points. Så levler man til lvl 15-20 Når man kan ta sin første instance og så er det masse å se fram til. Også kan man farte rundt og utforske noe som er ganske artig. Også hender det jo at man finner noen man liker som man kan queste og kose seg med. Men det passer nok ikke alle, men så er det jo nok av andre spill også. Det er vel egentlig verre å bli hekta enn å ikke bli det når alt kommer til alt uansett dog jeg har fått abnormt mye ut av spillet!

Vet du hva jeg tror? Jeg tror ikke du liker MMORPGs, samme som at jeg hater fotball, derfor er jeg aldri i fotballemnet...

/shoo

Jante

privileged CIS shitlord
Synes da det var ganske moro når jeg ikke betalte for det (dvs. US beta, European beta, osv.), men i retail var jeg egentlig ganske lei spillet. Så kom battlegrounds etter en stund, og ting ble litt kulere.

Spiller ikke WoW lengre. Sluttet i Februar i år, og har ikke funnet lysten til å gå tilbake enda. Finner ikke 24-7 instance-raiding etter EPIXXX noe gøy. Jeg så hva det gjorde med broren min som sov, dro på jobb, kom hjem, raida, repeat. PvP var ganske underholdende dog, men når man straffes for å ha et liv utenom WoW (eks: straff for ikke å ha honor en uke elno) er det ganske tåpelig. Har hørt at de har forandret litt på akkurat dette.

Mulig jeg tar en titt hvis Burning Crusade noengang kommer og fungerer som det skal.. :rulleøyne:

Konklusjon:

Det tar ca 250 timer med kjedelig grinding før spillet faktisk blir fun.

Folk nekter å kjøpe Kingdom Hearts II fordi en anmelder sa det tok 15 timer før det faktisk ble gøy. Det er da ingenting i forhold til WoW <_<.

Bra jeg hadde det moro med WoW fra første sekund da, dumme unge.
De første ukene med WoW var kanskje den kjekkeste spillopplevelsen jeg har hatt noensinne.

Men siden Yetipants sier det er umulig så er det vel slik.

muzt have been dreaming man

hmm. Jeg har snart 6 level 60 characters. Tror du jeg levler alle sammen fordi jeg synes det er kjedelig å levle dem? Hva skal jeg med to av de samme klassene om jeg ikke synes det er morsomt å oppleve quester og instancer med mye spenndende lore, og rett og slett ha det gøy? Jo, jeg synes det er moro å lvle, det er gøy å gjøre instancer, og det blir ende morsomere med folk du kjenner, wow er et sosialt spill, en av den svakheter er såklart at man bør spille med noen man kjenner, men det går helt fint alene (og det er ikke så forferdelig vannskelig å møte folk i wow heller, de jeg snakker mest med online for tiden, har jeg møtt i wow)
Dere som har prøvd spillet i ti minutter og så forkastet det som det skulle vært djevlens avføring kan vel kanskje spørre dere; "Hva om jeg prøvde å nyte spillet? Hva om jeg ikke satt meg ned med en negativ horeinstilling, og aksepterer muligheten for at spillet KAN være bra?"

WoW består av minst 80% "casual-spillere" (de som spiller toppen 1 time per dag osv), mange av disse har ikke engang en level 60 karakter, tror du de synes det er kjedelig? Hvorfor spiller de hvis spillet er dritt? Såklart er det en helt annen del av spillet som viser seg etter lvl 60, men det betyr ikke at den første delen er kjedelig.

Og til Aleks; Hvem er det du pvper? Critters? Enten så lyver du om hvordan du spiller for å sette wow i et negativt lys, eller så er du en av de som ikke har noe i en BG å gjøre. PvP er ikke 1vs1 dueller uttenfor IF, hvor du vet hvem som kommer og skal ta deg, hvordan og når. Det er snakk om overaskelser og mange andre faktorer som kommer inn i bildet.
Du kan jo forklare meg hvor lett det er for en hunter (som jeg spiller for tiden) å klare å drepe en SL lock i 8 nemesis mens jeg blir slått på av en warrior?
Poenget er at du må vite hva en lock kan gjøre. En god lock med Felhuntern sin ute vil jo ikke la warrioren stå i ice trappen min(dispell magic)? Da skal jeg love deg du må konsentrere.

Jeg kan inrømme at spillet ikke blir moro på lvl 1, men etter min mening er det moro fra 10 og oppover. Og lvl 10 tok meg halvannen dag med spilling (ca. 5-8 timer, husker ikke), og dette var aller første gangen, uten noe hjelp. Og Yeti, poenget mitt var at spillet er anderledes nå, i forhold til betaen. En del anderledes. Og ja, du trengte faktisk mer xp per lvl i betatesten enn du gjør nå, så det går litt fortere. Men hovedpoenget er at det er så mye annent du kan gjøre, mens du lvler nå. Du trenger ikke å drive med hjernedød grinding i flere timer om du ikke vil.

Og ja, som Thomas sier, hva jeg skule gjort for å oppleve de første lvlene for første gang i igjen... Hva med min første pvp opplevelse? Giev :S

Yeti sier det er dritt, kjedlig og hjernedødt, mens 6 millioner andre sier noe annet.