Den store Dragon Age-tråden

Lodin

Der Waaaah
#1
Jeg skriver store fordi dette muligens kan bli årets WERPERGER.
Må dog banke Risen.
Bioware er tilbake med et godt gammaldags fantasy rollespill ala. Baldur's Gate i en ny setting de selv har finni opp. Etter sigende har dette en av de beste historiene noensinne og det er jo noe å glede seg til. Det skal slippes til PC og 360 i starten av neste måned mens de med PS3 må vente til slutten av november. De får derimot et eget hus til Home så det er opplagt hvilken versjon som kommer best ut.
På konsoll er slossinga ganske lik den vi kjenner fra Knights of the Old Republic mens ting kan stilles mer på PC så man kan spille i real time eller helt turnbased ettersom. Litt mindre knot å velge skills og sånt på PC pga. nummertastene, men sånn er det nå alltids.

Uansett er det ikke Dragon Age Origins jeg posta dette for. EA har i all sin visdom valgt å la sitt nystartede studio EA2D få lage et eget episodisk DA i flash, dette med undertittelen Journeys. Grafikken er akkurat så simpel som man kan forvente seg, men under ytret lurer mesteparten av regelsettet til storebroren. Det betyr med andre ord at vi får en fin smakebit på hvordan hovedspillet vil være og åssen settingen funker. Som bonus vil man i Journeys kunne finne diverse duppeditter som karakteren ens i Origins så kan arve siden dette foregår senere. Dette forutsetter nødvendigvis at man har en universal EA konto.
Ålreit og gratis tidtrøyte er det ihvertfall.

For de som ikke fikk med seg posten til Yeti kan man forøvrig allerede nå mekke seg karakter til Origins. Dette er en liten aplikasjon som er rippa rett fra spillet og kjører i motoren dens. Hvis man er fornøyd med vesenet man har skapt kan man og save det og ha det klart til spillet slippes. Praktiske greier. Selv er jeg litt skuffa over at det bare er tre raser og klasser, men det må vel til for historien og man får lov til å spesialisere seg veldig nitidig etterhvert.
 
#2
Helt siden jeg så første videoen av Dragon Age har jeg hatt lyst til å spille det spillet. Dette blir kjøp på releasedagen, og det kommer til å bli gloriøst. Sånn story og settingmessig minner det meg litt om A Song of Ice And Fire-bøkene, og det er ikke noe dårlig tegn akkurat. Ganske sikker på at dette spillet kommer til å eie.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Dobbelpost fordi PS3 utgaven er blitt bumpa opp til samme dato som de to andre versjonene, altså 5\6 november. :tipshat:

Det bør man feire med denne awesome traileren. Den er så awesome at den har den barskeste bruken av sverdblokking, alvefighting vi ikke har sett maken til siden Legolas og en awesome kjempeedderkopp. Dette er på høyde med Dawn of War 1 sin intro.

Sånn ellers trekker jeg litt tilbake skuffelsen over mangel på variasjon. For en gangs skyld spiller også karakterenes bakgrunn som man velger når man lager vedkommende en meget stor rolle. Som dverg kan man fek.s enten starte som sønn av en rik høvding eller en dass som må jobbe for no mafian. Starten på spillet er helt forskjellig for disse to. Som riking blir man uriktig beskylt for å ha drept en fyr fra en rivaliserende klan og utvist til underjorden mens man som dass blir tvunget til å bedrive pengeutpressing og delta i blodige gladiatorkamper. Sånt liker man.
 

oma

Village Drunk
#6
Den dragen hadde ikke Toughness 6 og 6 wounds for å si det sånn.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#8
Jeg kan dige den traileren der, og elv om westside-rpg ikke helt er min favorittkake, skal jeg nok lure med meg dette også, virker spennende! Selv om jeg som vanlig ønsker meg co-op (apropos, må spille Bordelands snart...).
 

Lodin

Der Waaaah
#9
De hadde planer om det, men det er så historiedrevet at det ikke lot seg gjøre. Derimot skal de slippe modde-tools til PCen og der ligger fortsatt multiplayerdillet fra Neverwinter Nights mer eller mindre igjen.
 
#10
Så dette har ikke realtime-combat slik som Mass Effect, men heller en "standard" Turnbased rpg sak?
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Vel det er turnbased og kaster terninger bak ryggen din som vi vil ha det. Vistnok litt knot å skifte karakter på konsoll, men på PC er det som NWN.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Så dette har ikke realtime-combat slik som Mass Effect, men heller en "standard" Turnbased rpg sak?
Du kan velge, stort sett. Kamper i Mess Affect var vel heller ikke ånkli sanntidskamper, så det blir omtrent som der ville jeg tippe. Men: Dagon Rage har også noe kalt Tactics, som da er en rejigga versjon av Gambits fra Final Fantasy XII. Kort sagt så kan du få spillet til å styre de andre i laget ditt basert på dine instrukser, hvis du ikke gidder å gjøre det selv. Veit iallfall at det blir en mulighet jeg kommer til å benytte meg av, "Fight Wisely" + tre trykk på en knapp er beste måte å slåss på i RPGs. ^^
 
#13
Alright. Veldig glad i Biowares spill men er ikke så glad i turn-based og alt som kommer med det, det må føles som om jeg "gjør noe" om du skjønner. Men tror jeg skal gi dette en spin uansett, tipper de kan suge meg inn i universet de har skapt på samme måte som med ass effect. Jeg hatet det til å begynne med egentlig, fordi jeg var så vant med ting som gears osv. Men så fort universet dro meg inn litt å jeg gav det en sjanse så fikk jeg fort sving på sakene.

Men du sier jeg kan velge, som i typ "realtime-mode" og "turnbased-mode" da eller? At spillet kan styre de andre for meg er glimrende, jeg hater å holde styr på fler folk enn min utvalgte helt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Ifølge Eurogamers preview så kan du, hvis du spiller på Easy og slenger Tactics på alle andre enn deg selv, klare deg gjennom hele spillet uten å måtte sette på pause for å styre med stæsj. Omtrent som Neverwinter Nights og gjengen, mistenker jeg; når jeg spiller dem liker jeg også å bare køle på, og heller pause de få gangene jeg skal bruke noe nødhealing eller dra noen fancy manøvre.
 
#16
Jeg innser at jeg bare må vente til freddan' (eller Torsdag?), men regner med noen av dere gutta har prøvd dette allerede, noen som har førsteinntrykk?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#17
Ja, tok med hjem igår, men er overswamped med skole så blir ikke noe spilling på meg. MEN har en romkamerat som liker å spille, så jeg lot han sette seg ned med dette.

For det første var introen helt ødelagt av bugs, lydsporet hopper all over the place. Når man får begynt er det litt mye slengt i trynet på en gang, skulle gjerne hatt en mer intuitiv innledning til et spill som fremstår såpass omfattende.
Uansett, han lagde seg en female elf mage, valgte seg noe spells og normal difficulty og slang seg uti. En spennende historie selvfølgelig, og på ikke lang tid var han i kamp. Systemet fungerer greit nok, det er teknisk sett turbasert som gjemmer seg i en action-setting. Selv om han som spilte var på grensen til ubrukelig til tider klarte han seg helt greit, og selv de fiendene som fremstår som farlige har ganske lite å stille opp med, selv for en mage med to spells. Det ser heller ikke spesielt bra ut, kan ha noe med at magers første brett er ganske blurry i stilen (du er et spesielt sted), men må innrømme at det jeg har sett hittil ikke har hatt veldig god margin til dårlig.
Det som derimot fungerer skikkelig bra, er dialogene. Man har for det aller meste mulighet til å velge sine egne svar, og det er lite tilgivende: Svaret du velger kan ha store innvirkninger på dialog og karakteren du snakker med, og man har ett forsøk. Det har ført til flere dialogoptions jeg har gått glipp av jeg gjerne skulle sett utspille seg, spesielt i de tilfellene du kan være aggresiv eller smarte ut den du snakker med. La merke til en god del muligheter for hvordan man løser det første "questet", men fikk desverre ikke utforsket mange nok da kompisen min ikke er helt pro-gamer.
Historien er hittil fet, den er spennende nok og virker omfattende. Såpass omfattende at det ikke føles som den typiske oppdelingen mellom snill og slem. Spillet forteller egentlig ikke hvem som er "snille" eller hvilke konsekvenser valgene dine vil skape. Man får mer og mindre vanskelige dilemma som satt meg noe ut av spill i et par tilfeller.

Uansett, etter at jeg gikk å la meg satt han oppe i en god del timer, og jeg tror han koste seg. Satser på at han har gått opp noen levels nå (virket som det tok ganske lang tid, spesielt fra lvl to til tre), sånn at jeg ikveld får sett mer action.

Håper jeg får tid til å sette meg ned med det*, men nå har jeg ikke fri før romjula så får se!

* såpass bra er det. Spør hvis det er noe.
 
#20
Fint å ha alle 3 platformene da, veit ikke helt om pcn min er så veldig snas om dagen egentlig.

8800GT 512MB fortsatt ett bra kort for dagens spill?