[Multi] Double Fine Adventure: Dobbelt så fint når man prøver seg som Indie

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#41
Det er puzzlespill med én løsning, satt i et narrativ. I disse "har dårlig tid og tilgang til GameFAQs"-tider er det ikke like magisk som da man var liten og snakket om løsningene til gåtene i skolegården.

Og derfor funker ikke Zelda 1 lenger heller. :(
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#42
Det som jeg synes er fint med point n click gjør at jeg husker de forskjellige tingene som skjer i historien bedre. Ta f.eks gummihøna i monkey island. Er ikke sikkert jeg hadde husket det hadde det ikke vært for at jeg måtte teste masse forskjellige ting for å komme over det hølet i bakken. Og når du da til slutt finner ut at det er en jævla gummihøne som man må bruke gjør at det blir en del av humoren. Det blir som en slags prop at de teite tingene du gjør, spesifikt i humor point'n'clicks, er en del av vitsene. Katta i sam'n'max f.eks. Det er så absurd, men de gjør det for å vise deg hva slags sinnsyke situasjoner spillet kan sette deg. Det er selvfølgelig ingen tilfeldigheter i slike spill, og mange kan sikkert synes det er litt kjipt, men det plager ikke meg. Det blir som en god film, serie, bok eller tegneserie.
Det er en falsk interaktivitet i point'n'click som jeg synes er fordømt underholdende hvis det er gjort bra.

Det er puzzlespill med én løsning, satt i et narrativ. I disse "har dårlig tid og tilgang til GameFAQs"-tider er det ikke like magisk som da man var liten og snakket om løsningene til gåtene i skolegården.

Og derfor funker ikke Zelda 1 lenger heller. :(
Mnja. Hvis man bruker faq i point'n'click-spill så blir det jo ganske ødeleggende. Halve moroa er jo nettopp å prøve å feile litt. Også er det ofte bra sitater som kommer fra når du insisterer på at dette er noe du vil gjøre men som spillet ikke tillater deg å gjøre. som f.eks å plukke opp bilen i Sam'n'max.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#43
Nedfrysing av hamstermarsvin i 200 år og 4000+ mynter i en tørketrommel comes to mind. Det er de tingene som eier.

EDIT: Og høyrehåndshammer ofc!
 

Lodin

Der Waaaah
#45
Et annet aspekt med dette er at det er et eksperiment. De vil vise hvordan man faktisk lager et spill hovedsaklig med dokumentaren, men og med forumet hvor de skal aktivt delta (men siden de har altfor mange givere kommer ikke denne biten til å funke). Da sier det seg selv at et adventure spill mekka på veldig kort tid er et opplagt valg. Alternativt kunne de sikkert laga en Bejewled-klone eller no, men øøøh.

E: YESSS!


Planescape: Torment for de som ikke vet.
 
#46
"Point-and-Click" [...] FORMEN ikke egner seg til interaktivitet: Den mangler alt som gjør interaktivitet morsomt; Læring, Mestring og Interessante Systemer. Den passer under middelmådig for narrativ, da mer passiv FORM, som film eller bok, er mye bedre.

Det handler basically om at jeg må prøve å outsmarte en designer; ikke et system jeg kan lære meg og så mestre.
Nåvel. Jeg er fundamentalt sett enig i at argumentet ditt, spesielt rammer det dårlige eventyrspill. Hva gjelder god eventyrspilldesign derimot handler det vel nettopp om å unngå den lemfeldigheten som ender med at man føler at man må gjette på hva designeren tenkte.

I hvert fall er mine favorittspill i sjangeren fulle av læring, mestring og interessante systemer. Noe av det som gjør sjangeren interessant er jo nettopp at systemene (når de er velgjorte) er mer ulne og uforutsigbare (og derfor tillater et helt annet spekter av hendelser enn spill ellers), men også trekker flere tråder til erfaringer vi gjør ellers i livet. Du kan kanskje si at de fleste eventyrspill er fullstendig kunstige – røyk og speil fra start til slutt – og det er sant, med noen hederlige unntak. Men hvis man jobber nok med designet og bygger inn en drøss intelligente reaksjoner på ting spilleren forsøker som ikke er "riktig", kan det føles både responsivt og med en stram intern logikk. "Systemet" man mestrer er mindre mekanisk, men gode eventyrspill handler likefullt om å bygge seg en forståelse av hvilke regler som gjelder i det eventyrlandet man har reist til.

Noen eventyrspill er mer prosedurale enn andre dog; Portal, Braid, Fahrenheit, Phoenix Wright, Stacking og Hidden Object-sjangeren eksperimenterer alle med måter å møtes på halvveien mellom mekanisk system og mer tradisjonell eventyrspillutforming.
 

Lodin

Der Waaaah
#47
Aww yeah!

Sånn ellers har Timmy sagt i et intervju (trur PC Gamer) at de var på nippet til å sparke folk så dette prosjektet var et last ditch på å redde jobber. :)
 
#53
Skriv et brev til mr. Schafer og be pent om at de setter verdien på pakka til 25 dollar istedenfor 250.

Når det er sagt synes jeg synd på folka som må signere 900 plakater..
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#54
De bare kopierer opp.
Så klager folka mens Double Fine bare :smugdog:
 
#55
Tja, egentlig skal det vel ikke være så ille, hvis de tar det over tid. Cirka ti plakater hver dag tar ikke så lang tid, og på 100 dager så har du signert 1000 stykker.
 
#56
Tipper de nok heller signerer f.eks. alle sammen i løpet av noen timer. Er ikke om å gjøre å bruke lengst mulig tid på å få ting gjort.
 
#57
Tja, hvis du skriver 900 signaturer i løpet av noen få timer så tror jeg du får rimelig skrivekrampe etterhvert, og det kan tenkes de ønsker å bruke henda de neste ukene.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#58
StarEye taler sannhet. Mora mi, som jobber i Skeid, signerer flere hundre sånne diplomer for de små barna som går på fotballskolen. Hun tar ikke de på en dag foråsiresånn. Hun sprer det utover.
 

Lodin

Der Waaaah
#59
Evt. holder de Double Fine Happy Action Signing Party hvor alle er dritings og de gjør det unna på noen timer.
 
#60
Tja, hvis du skriver 900 signaturer i løpet av noen få timer så tror jeg du får rimelig skrivekrampe etterhvert, og det kan tenkes de ønsker å bruke henda de neste ukene.
Hatt eksamen noen gang? Det er seks timer med sammenhengende skriving – og jeg for min del pleier å være i stand til å bruke henda dagen etter.

På seks timer klarer du 900 signaturer med en snitthastighet på 2,5 signatur i minuttet.