En hyllest til Tidenes Objektivt Beste Spill

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#1
For femten år og én dag siden var verden en annen. Det fantes ikke noe spill som var det definitvt beste i verden, objektivt sett. Da folk gikk og la seg den 30. januar 1997 visste de ikke at de la en gammel verden bak seg. Dagen etter ville det nemlig komme ut et spill som skulle forandre spillverdenen for alltid. Spillet het Final Fantasy VII og i dag er det 15 år siden det ble utgitt. Denne revolusjonerende begivenheten er utvilsomt en av de største i spillhistorien og fortjener dermed litt oppmerksomhet.


Jeg spilte det for første gang den 16. februar 2001, og selv om jeg syntes det var litt spesielt den første dagen, ga jeg det en ny sjanse dagen etter og det skulle vise seg å bli min beste spillopplevelse noensinne. Aldri før har jeg blitt så oppslukt av et spill og hatt så store vanskeligheter med å avslutte for kvelden. Her er to flotte scener som gjorde sterkt inntrykk og som forstatt gjør det den dag i dag:


Gråter man ikke av disse scenene er man rett og slett bare død innvendig. Sånn er'e bare.



Og synes man ikke dette er et av de koseligste stedene i verden, nei da erre no gæli:



Og hvor jævlig kult er det ikke å cruise rundt i denne skapningen her? Hæ? Jo, det skal jeg si dere. Det er jævlig kult.



Og hva med musikken? Herr Uematsu-san gjorde som vanlig en kjempejobb med soundtracket, og her er noen av de absolutt beste verkene:


Det er mye som er med å gjøre at dette er Tidenes Mest Objektivt Beste Spillen I Hele Verden Noensinne Ever. For eksempel denne scenen:


Lar helten i ditt favorittspill ta seg bakfra for å redde verden? Nei, tenkte meg det.

Og hvor deiliger er det ikke å knuse trynet til Emerald Weapon på lav level?


Eller hva med å fikle litt med gameshark-koder og få ting som dette til å skje?


Spillet er uansett ikke helt uten feil. Oversettelsen er til tider helt på trynet, men det er bare en del av sjarmen.



Her er mer om dette:


Det er uansett bare moro, og du glemmer det fort når du ser denne kule gjengen her:



Eller hva med hovedmannen selv?


Blir det råere? Nei, jeg trukke det, gitt.

Apropos rått. Går det an å ikke bli forelska i denne godsaken her?





La oss ta en nærmere titt på det frontstellet der.



Det får'n jaggu si. Til slutt tar vi med hovedmannen selv. Den kuleste ~hovedkarakteren~ i spillhistorien.


Det tenker jeg var alt for nå. Bruk denne tråden til å feire spillet, post dine favorittminner fra den gangen du spilte det for første gang, eller troll så hardt du klarer om hvor dumt og teit og oppskrytt det er. Bare husk at uansett hvor mye du måtte hate det så har du dette spillet å takke for at vi har spillstream på Tøyen hvert kvartal! Helga fra 7. til 9. mai 2010 var nemlig en 10/10-helg som sent vil glemmes.



Så sånn er det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Mine minner fra dette spillet består i at en kar i klassen min på videregående ikke klarte å holde kjeft om det. Spoilet hva som skjedde i spillet, snakket om hvor tragisk det var da Aeris daua, hvor mye skade han gjorde med KOTOR, og så videre. Jeg hadde ikke en PS1 før FF8 kom ut, men da PC-porten av FFSJU kom ut plukket jeg den opp.

Me, accustomed to the finer things in life (SNES-emulator hvor jeg hadde spilt tidligere spill i serien samt Breath of Fire, Chrono Trigger, Secret of Mana, samt en stødig diett med anime) så ikke det helt store i FF7. Storyen gikk ut på at man fulgte etter en hvithåret bishonen, som var en tiøring i dusinet i anime på den tida, og hver gang du kom til en ny by var du akkurat litt for sen, og han hadde wrecka stedet, f.eks ved å spidde en drage på et tre. Dette for å spille opp hans badassness. Men nei, jeg ble ikke imponert. Cloud var en annerledes hovedperson i det at han faktisk ikke hadde en tragisk bakhistorie, sånn som f.eks Celes, Terra, Cecil, Cyan, men heller bare en sytekopp som skulle ønske han var like kul som eks-partneren sin, såpass mye at han pådro seg en mental lidelse.

I forhold til tidligere spill sine systemer gjorde Materia-systemet figurene utskiftbare i kamp, det var ingen vits i å velge en figur framfor en annen bortsett fra Limiten hans/hennes.

PC-porten var i tillegg belemret med flere bugs, f.eks hadde spillet en tendens til å kræsje da du nærmet deg North Crater. Men det verste var nok at musikken ikke var CD-audio, men MIDI. Dette innebar bl.a at man ikke fikk høre koret på One-Winged Angel.

Likevel skal det sies at jeg fikk gull-chocobo, jeg samlet alle limitene til Tifa, jeg hadde alle summons og sidefigurer, og jeg var nærmere level 90 da jeg runda spillet, så det var ikke at det var lite artig å spille. Bare en liten skuffelse i forhold til hypen og det som var kommet før, og langt ifra Tidenes Objektivt Beste Spill.



/partpoop
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#4
Den mest oppskrytte trollinga. Edit: Til kak.

Liten hemmelighet at jeg også er fan av tidenes objektivt beste spill og FFSju-streamen er en milepæl i livet mitt. Hadde mange lange sommerdager og vinternetter med FF7, og det var en stor hit i omgangskretsen til tross for at de fleste var litt skeptiske til ingame-grafikken. Men det er fortsatt en del av oss som fortsatt får sommerfugler i magen ved tanken på de mange fantastiske opplevelsene spillet serverer som Gold Saucer, når man stjeler Highwind, Temple of the Ancient, første tur med Tiny Bronco (og Cid!), reisen ut i verdensrommet og ikke minst Aeris' død samt mannen bak udåden.

Dette spillet fortjener Oscar, Nobelpris, Grammy og Nordisk råds Litteraturpris, jeg mener hvem elsker ikke denne klassikeren:

 
#5
I 1998 og 1999 var dette favorittspillet mitt. Jeg er ikke like gira på JRPGer lengre men jeg har definitivt gode minner fra dette, selv om jeg spilte den rævva PC-porten først siden jeg ikke kjøpte meg Playstation før i 1999. Kanskje jeg skal fyre opp den gamle grå kassa og kikke litt på savene?
 
#6
Enig med hva denne tråden står for.

Måtte den menneskelige sivilisasjons kulturelle høydepunkt hittil lenge bli husket!

EDIT: Okay. Det ble hørendes sarkastisk ut. Men liksom. Jeg er helt oppriktig. Jeg bare finner ikke på hva jeg skal si. Det er liksom Final Fantasy VII. Det er nesten mer hensiktsmessig å snakke om verden som en del av Final Fantasy VII enn Final Fantasy VII som en del av verden. Kan ikke tenke meg å ha noe annet favorittspill. Final Fantasy VII ;__;< 3

EDIT2: Patneys by med den sangen er så fin ;__;

EDIT3: Det er jo også der man kan finne klipp som bekrefter at Jenova slettes ikke var noen ancient, men en uforståelig engel fra det ytre rom som bare vil ødelegge alt. Noe som gjør Sephiroth som skurk enda mer tragisk, fordi han ikke vet det, og hele spillet enda mer mystisk. For da betyr det at alt som skjer ... skjer fordi en slags engel en dag landet på FFVII-kloden og begynte å ødelegge ting. uendelig veldig mystisk :3

EDIT4: Spilte gjennom det sist i begynnelsen av 2011, men nå er det nesten like før jeg begynner på ny igjen!

EDIT5: Jeg har funnet ut hvorfor ikke alle mennesker liker spillet. Det er liksom. Som Babels tårn. Menneskeheten begynte å bygge et tårn som var kjempehøyt og kult for å vise hvor sterke de var blitt. Så Gud straffet menneskeheten ved å forvirre de, og slik oppstod forskjellige språk. Det må være det samme Gud har gjort for at ikke FFVII skal bryte gjennom himmelen. Forvirret visse :D
 
#7
Støtter denne tråden! Magisk spillopplevelse når jeg var liten gutt, og fortsatt magisk den dag i dag. Elsker spillet om ikke bare for den perfekte atmosfæren.
Icicle Inn er forøvrig min favorittby i noe spill. Hadde likt å hatt en fin bok med høyoppløste bilder av alle de nydelige backdropene til FF7.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Har jo hørt at FFVII skal være så bra, men føler jeg har gitt det nok sjanser nå til å kunne slå fast at det bare er middels. Uansett, gratulerer med dagen osv. Dere er alle gamlinger.
 
#9
EDIT4: Spilte gjennom det sist i begynnelsen av 2011, men nå er det nesten like før jeg begynner på ny igjen!
Samme her ass, tror jeg må prøve en gang hvert år. Mimret om det senest på bussen på vei til jobb i dag. Det samme gjelder for FFIX.

Interrupted By Fireworks som Sjutten var så kul å poste der er nok min personlige yngdlinslåt fra soundtracket. Det er mye musikk fra spillet som gir varme følelser hos meg, men akkurat den der hører jeg alltid på når den dukker opp på mobilen min.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#10
Kompis av meg snakka i flere måneder om dette spillet og hypa det som faen. Selv hadde jeg aldri rørt et jrpg før, så naturligvis var jeg skeptisk. Fikk låne det av han sommeren etter (98) og DA! Helvete så frelst jeg ble. Jeg satt inne dag og natt hele sommerferien og det var ikke mye sol jeg så den sommeren. Siden den gang har jeg begynt på det og spilt til disc 3 flere ganger, men jeg har faktisk aldri rundet det helt. :(
 
#11
Jeg syntes dette var verdens beste spill da jeg spilte det som barn, men helt realistisk ville jeg nok ikke synes det er mer enn middels om jeg hadde prøvd det i dag igjen. Det mer interessante spørsmålet er hva jeg hadde syntes om spillet om jeg hadde vært så gammel som jeg er nå da det kom ut...
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Jeg liker denne tråden. Så absolutt!
Anskaffet meg dette i april 1997. Broren min ødela det i begynnelsen av 1998, så fikk et nytt da. Hatt samme eksemplaret siden. Må nesten spille det igjen, utelukkende pga snowboardingen på Golden Saucer
 
#13
Dette var vel også det første spillet jeg brukte FAQ til. Ville ha gullchocobo men klarte ikke finne ut selv hvordan jeg skulle få det til. Så takk til Gamefaqs for det. Skjønner fortsatt ingenting av den homoklubbgreia, tror det ble litt lost in translation.

Fun fact: Jeg brukte over 30 timer på første discen og hadde drithøyt level ved starten av disc 2 så resten av spillet ble smooth sailing :smugdog:
 

Javi

elsker dette landet
#14
Støtter absolutt dette tråden. FFVII er et av de beste spillene jeg noen gang har spilt. Gråt som bare det av både Aeris og Seto og gledet meg masse over den gode stemningen. Spilte gjennom det igjen i fjor og koste meg som bare det.<3
 
#15
Husker jeg fikk lånt det her av en dude i klassen min på barneskolen. Han mente det var ræva fordi det var urealistisk. Det var mitt første møte med RPG-sjangeren(vel, sett bort fra det å ikke skjønne en dritt av Oldtid / Death Watch). Selvfølgelig skulle han ha det tilbake med en gang jeg begynte å legge ut om hvor kult det var, så det ble ikke før ca. 8 år senere at jeg signa opp her og starta en tråd om at jeg ville kjøpe 7, 8 og 9, for å få den stengt for bumping og endte opp med å skaffe de fra Gamezone. =D
Det er strengt tatt ikke mange årene siden jeg spilte det, men husker ikke så voldsomt mye av det. Vet i hvert fall at jeg hadde det gøy, men ikke noe jeg ville slengt på en evt. topp10-liste over verdens beste spill. Kjenner dog at jeg har lyst til å spille dette og 9 igjen.

Massive bangin' choons jeg husker
 
#17
Min ris av spillet er at det er såre enkelt selv om du driter i å grinde (bortsett fra de hemmelige bossene som er nær umulige uten 500 timer grinding (i den første reaktoren såklart)) og at materia-systemet er altfor lett å voldta og misbruke. Sistnevnte kan også være litt morsomt på sin side da.
 
#19
Syns IX er enda bedre (sikkert fordi det var det første FF jeg spilte), men for all del, VII er ett fantastiskt spill! Forferdelig lenge sida jeg har spilt det nå.
 
#20
FFIX har bedre karakterer, musikk, vanskelighetsgrad og Vivi, FF7 har bedre historie, stemning, karaktertilpasning og Tifa.

De er mao. omtrent like i min bok, men jeg har hakket større nostalgiverdi for FF7 så det vinner for meg.