En hyllest til Tidenes Objektivt Beste Spill

#41
Hvis Final Fantasy XIII hadde vært et bra spill ville flere folk likt det istedenfor å levere det tilbake til Gamestop etter tre dager med intens kjedsomhet. Hva er poenget med kalle det Final Fantasy hvis det ikke skal appellere til de som er fans av "den samme gamle dritten"?
 
#42
Det kan du spørre skaperne av XI og XIV om :penga:
 
#43
Forresten vil jeg si at FFVII har den desidert beste flyten i historien av FF spill, og det glimret også hvordan det åpnet mulighetene litt etter litt uten å føle at du fortsatt var i tutorial'en (FFXIII). Som det første FF spillet og JRPG spillet mitt var det et lite sjokk når jeg oppdaget at jeg faktisk har en hel verden å utforske, ikke bare byen Midgar. Følelsen når man kom ut av Midgar for første gang var ubeskrivelig, og kanskje en av mine absolutt største spillopplevelser.

Nå får dere unnskylde meg, jeg skal sove ut litt tequila.
 
#45
FFVII solgte bra fordi folk anbefalte det videre, FFXIII solgte bra fordi det heter Final Fantasy.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#46
Hvis jeg husker rett fikk ffix 6 i edge.

Jeg husker ihvertfall at etter at jeg hadde runda det så tenkte jeg:
" jævla edge."

Edit: 6/10 altså.
 
#47
Patney skrev:
FFVII solgte bra fordi folk anbefalte det videre.
Ikke bare derfor. Hypen, buzzen og markedsføringen av det var helt enorm for spill å være, selv i Norge gikk det reklamer på tv for det hele tiden.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#48
Sony hype machine? Aldri hørt om.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#49
FFVII har en viss sjel (som at enkelte hendelser i spillet var påvirket av personlige ting manusforfatterne ellernoe gikk gjennom på den tiden) mens FFXIII var "Hmm, hvordan kan vi appellere til så mange mennesker som mulig for å maksimire profitten vår?". Sistnevnte fikk FFVII ironisk til, men jeg føler at det var av andre grunner enn hva som gjorde at FFXIII solgte så bra (spoiler: hype!)
Fårru jaggu gi'ræ her. Grunnen til at Cloud har lyst hår var fordi han skulle være mer salgbar, opprinnelig var han mørkhåret men det var ikke stilig nok. Og, vel, kisen som skrev spillet ble en gang spurt hvorfor historiene i FF-spillene ikke hadde utviklet seg med årene, svaret var ganske enkelt at FF skulle selges til ungdommer og da var det den historiemalen som var mest salgbar. Fett at du liker FFVII, men det har like mye sjel som den nye Nachos-Grandiosaen.
 
#50
Mine tårer = Enorme

Jeg tror ikke det automatisk gjør deg kommersialistisk om du prøver ut forskjellige farger på hovedpersonen, for å se hva som vil se best ut. Jeg mener, hvorfor er det sell out at man prøver å lage en figur med best forutsetninger for å for eksempel få til den sympatien fra spilleren som resten av historien avhenger av? Selv Kafka lurte sikkert litt på om han kanskje skulle gjøre hovedpersonen til en katt istedet, før han kom på at det var litt poenget at det han ble til skulle være motbydelig, og så gjorde en japaner det istedet. Nå synes jeg heller ikke FFXIII er falskt, men som Patney sier, så var VIIs historie blant annet påvirket av at Hironobu Sakaguchis depresjon som følge av hans mors død. Og hele greien er ganske eksistensiell. Du har basically Cloud som prøver å gjøre det riktige hele livet, mens han konstant får teppet dratt under seg. Går det liksom an å gjøre det riktige her i verden når du ikke skjønner noe, og fordi du ikke får til noe som helst hater deg selv mer og mer. Først i slutten klarer han å akseptere seg selv, og det han tror på, og så handle ut i fra det, så best han kan. Det er liksom Sartre bare med figurer du faktisk bryr deg om, og svære demoner du kan trylle frem fra det hinsidige for å slåss mot deg + klonesoldater og meteoritter som skal ødelegge verden, og en vampyr-FBI-agent. Et valg, Clouds endelige, som til og med kanskje fører til utslettelsen av menneskeheten, det blir ikke gjort klart i spillet, selv om Compilation-titlene i senere tid har tatt litt av trykket bort fra akkurat dette ved å gjøre det åpenbart at det selvfølgelig ikke skjedde, istedenfor at spilleren på en måte selv må tro på Cloud. Når det gjelder det sitatet du henviser til, så har jeg sett det, og det eneste jeg husker er at det aldeles ikke i nærheten er så stygt sagt. Det der ville slik aldri på en million år kommet ut av et japansk medlem av arbeidslivet, på vegne av sin arbeidsgiver! At ting går inn i tradisjoner og sjangere, med tendenser som kommer og går, er dessuten gitt. Jeg tror at grunnpoenget mitt her er at selv om en gruppe mennesker setter seg ned for å lage den neste tittelen i en stor, dyr spillserie, så er det fremdeles et kreativ arbeid, og gir mye rom for at de skal kunne legge sjelene sine i det. Og jeg tror det i høyere grad enn veldig mange spill er tilfellet med FFVII.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#51
Stoppa å lese etter Kafka-referansen. Orker virkelig ikke å forklare hvorfor engang

Helvete heller. En katt?!? Figuren Gregor Samsa ville jo blitt elsket av familien, ikke utstøtt. Tror nok du har bomma litt på poenget til novella om du trur Kafka vurderte noe annet enn det som blir sett på som et skittent, sykdomsbærende skadedyr. Argh, føler at jeg beit på trollagnet
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#52
Kefka > Kafka
 
#53
Han gjorde jo det riktige kreative valget til slutt da, sånn når man ser tilbake på det. Sorthåret Cloud er akkurat like absurd å foreslå nå, siden han ville vært helt lik Zack. Poenget mitt er at man i en kreativ prosess vurderer mye rart! Det det til slutt handler om er å finne den beste måten å få frem det du vil ha frem på.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#54
Tror nok du skal lete lenge etter å finne en litterær referanse som passer dårligere en Kafka til det innlegget ditt. Kjenner sjela råtner :penga:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#55
Du har basically Cloud som prøver å gjøre det riktige hele livet, mens han konstant får teppet dratt under seg. Går det liksom an å gjøre det riktige her i verden når du ikke skjønner noe, og fordi du ikke får til noe som helst hater deg selv mer og mer. Først i slutten klarer han å akseptere seg selv, og det han tror på, og så handle ut i fra det, så best han kan. Det er liksom Sartre bare med figurer du faktisk bryr deg om, og svære demoner du kan trylle frem fra det hinsidige for å slåss mot deg + klonesoldater og meteoritter som skal ødelegge verden, og en vampyr-FBI-agent.
Godt å se at vi er enige. :)
 
#56
Hmm, hvordan kan vi appellere til så mange mennesker som mulig for å maksimire profitten vår?
Ser ikke helt den der. WRPG-er har alltid dreid seg om frihet, og det er over i traktene her at JRPG-er selger dårlig og det er ikke mye apell i det å gå stikk motsatt vei.
Men det er kanskje andre ting du tenker på?
 
#57
Tror nok du skal lete lenge etter å finne en litterær referanse som passer dårligere en Kafka til det innlegget ditt. Kjenner sjela råtner :penga:
Snobbete. Pretensiøst. Arrogant. Manglende evne til å se utenfor boksen. Fantastisk trangsynt. Hvilket århundre er du fra? Grøss og gru, noen nevnte Kafka i en post om Final Fantasy VII, hvordan skal du overleve denne dagen?
 
#58
Tror nok du skal lete lenge etter å finne en litterær referanse som passer dårligere en Kafka til det innlegget ditt. Kjenner sjela råtner :penga:
Kafka sa han skrev fordi han måtte (for å kunne fungere ellers), ikke fordi han ville. Mens han levde ble han hverken anerkjent eller lest. På dødsleiet ba han forleggeren og kjæresten brenne halvdelen av verkene de hver hadde. Kjæresten gjorde som han sa, forleggeren publiserte denne haugen. Det er fra denne blant annet Forvandlingen og Prosessen kommer fra. Grunnen til at jeg trakk frem Kafka er fordi han slik er et symbol på en kunstner med en helt utruet intergritet, samtidig som det likevel er mulig å tenke seg at han kan ha vurdert andre måter å fortelle historien sin på enn den han til slutt valgte. Eksempelet var altså en slags levendegjøring av min påstand om at det å vurdere hvordan du får frem det du vil ha frem på best mulig måte er en del av alle kreative prosesser, at dette nødvendigvis ikke gjør verket phony.

Når det er sagt, setter jeg Final Fantasy VII over Kafka. Det høres muligens helt absurd ut. Men slik jeg forstår det, er kunst et slags sted man prøver å nå, og verkene i seg selv verktøy for å komme i kontakt med dette stedet. Metamorfosen er både trist og morsom, men Final Fantasy VII er en hel verden. Jeg forstår og aksepterer selvfølgelig at du kanskje får mer ut av Kafka. Men det gjør ikke jeg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#59
Like til Tralleksandar for den der. StarEye på sin side må prøve litt mindre hardt.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#60
Snobbete. Pretensiøst. Arrogant. Manglende evne til å se utenfor boksen. Fantastisk trangsynt. Hvilket århundre er du fra? Grøss og gru, noen nevnte Kafka i en post om Final Fantasy VII, hvordan skal du overleve denne dagen?
Har ingenting med at han nevnte Kafka å gjøre, mer med hvordan han presenterte det og at det generelt ikke gav mening.

Han sammenligner Kafka - Forvandlingen med FFxii. Det gjør meg interressert. Så drar han fram dette;
Selv Kafka lurte sikkert litt på om han kanskje skulle gjøre hovedpersonen til en katt istedet, før han kom på at det var litt poenget at det han ble til skulle være motbydelig,
Denne sammenligningen blir for vag iforhold til hva han vil ha frem; han drar frem et litterært verk som ikke hadde hatt den psykologiske relevasen den må/kan ha hatt for Kafka; følelsen av å være fremmedgjort. Var det jeg reagerte på, især siden argumentet kom i forbinnelse med at Cloud har blondt hår og ikke svart hår

Applauderer deg for denne. Takker så meget.