Og jo, så Shadar nevnte på Twitter alle meldingene om at Nintendoaksjen har droppet så mye siden de viste frem maskinen, og sutra litt da Sony og Microsoft-kursene visstnok er lavere. Poenget er naturligvis ikke hva kursen er i forhold til konkurrenter (selv om det sier noe om Nintendo da de er verdt såpass mye mer) men hvordan markedet reagerer på linja Ninty legger seg på, og analysen etter konferansen tilsier investorer ikke er imponert og dermed faller aksjekursen, og i dette tilfellet har kursen falt mye i prosent. Skal jeg tippe kommer dette av to ting, først at Nintendo ikke viste noe "nytt" (det aller meste var spekulert i fra før, ingen ordentlige overraskelser) og at presentasjonen var rotete og for lite konkret.
Tror du har rett, det er skikkelig forvirring blant nettsvin flest. "Er det bare et tilbehør til Wii?" "Hvordan ser den nye konsollen ut?" Tipper Nintendo prøvde seg på samme greia som de gjorde med Wii, altså vise fram kontrolleren først for å få folk til å fokusere på den heller enn maskinkraft. Istedet forvirret de publikum og gjorde det uklart hva det egentlig er de tilbyr, og hvem den er rettet mot. Jeg er ikke udelt begeistret over at de liksom skal svinge inn på core-markedet igjen, men om de klarer å gjenta suksessen til Wii (neppe) og selger 80 millioner enheter (harr de harr harr) så har de basically vunnet denne konsollgenerasjonen også uten å egentlig delta før den var over. Trukke det vil skje, da.
Spørsmålet er om én kontroller er nok, og om dette egentlig er den glupeste veien inn på tablet-markedet. Jeg er ikke megafan av de to analogstikkene og kontrollen er svær. På den annen side, diverse journalister har sagt at det ikke er noe problem og at den er lett og god å holde -- men diverse journalister har også gitt CODBLOPS 9/10, så jeg tror hva jeg vil om den saken.
5.74% nedgang på Nintendo-aksjen, da ligger de fortsatt høyere enn MS og mange, mange ganger høyere enn Sony. Sony har forøvrig aksjepris som en griserøkter i Sudan, mens Microsoft er et godt stykke ned fra topprisingen sin i 2000. Microsofts aksjepris har forøvrig sunket jevnt og trutt de siste fem årene, sannsynligvis fordi hele selskapet er like smidig som en isbre og de egentlig ikke har noe håp om å dominere i noe annet marked enn tekst- og tallbehandlingspakker samt operativsystemer, og de kommer til å tape der også før eller siden.
Det jeg blir oppgitt over er at narrativet er Nintendo is d0med, mens de FORTSATT er den eneste konsollprodusenten som faktisk driver med profitt. Sier litt om hvordan spillpressen funker, men men så sånn er det i kommunist-spillbransjen.