Et JRPG mange synes er bra

#1
Final Fantasy VII er i følge meg tidenes beste RPG.

hvorfor?

jeg føler dette spillet har alt. og ikke bare har den alt men det neste av "alt"
fortsatt den dag idag kan jeg huske å løpe til butikken den dagen i 1997 også hjem igjen og sitte foran skjermen helt frem til idag egentlig. hehe.

dette er et spill jeg aldrig kommer til å bli lei, og selv om jeg har rundet det 9 ganger og "mastret " det 7 ganger kommer jeg til å fortsette å spille det til jeg ikke har fingre.

og nå som all ffVII stasjet kommer blir jeg glad. selv om mange mener at det er for mye hype, syntes jeg det er bedre jo mere det kommer.

spessielt sikler jeg til AC:):):)


enyway. jeg lurer på om det er noen som meg der ute? som elsker ffVII mer en noe anet spill??
og hvis det så kan vi snakke ffVII. og bare om ffVII ingen andre ff.

Og hvis dere andre har noen andre favoritt RPG så si gjerne hva det er, men ikke begyn å diskutere det. dette er FFVII topic ONLY..
så la oss diskutere ALT om FFVII her.
jeg vil spessielt snakke om ffVII characters. sjefen selv. Sifiros. og selfølgelig cloud.

so lest gett started FFVII fans.
 
#2
Hvis du skal utrope et spill til "tidenes beste", hadde det vært fint med en litt lenger begrunnelse og utredelse.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#3
Tja... Han elsker det, er ikke det begrunnelse nok?
IMO blir RPG spill som ikke er online kjedelig.
 
#4
Opprinnelig skrevet av InsaneSimian@30.08.2005, 12.11
Tja... Han elsker det, er ikke det begrunnelse nok?
IMO blir RPG spill som ikke er online kjedelig.
256542​
takk.
jeg veit hvorfor jeg elsker FFVII. nå vil jeg vite hvorfor dere gjør det?
eller eventuelt hvorfor ikke?

og jeg er ingen han men henne!!! hehe

honust mistake. ikke mange jenter her.
 
#5
Opprinnelig skrevet av InsaneSimian@30.08.2005, 11.11
Tja... Han elsker det, er ikke det begrunnelse nok?
IMO blir RPG spill som ikke er online kjedelig.
256542​
I og for seg, joda. Men likevel. Det hadde vært greit med en poengtering på faktorer som gameplay, musikk, grafikk, etc. Litt mer enn at man elsker det, og er så hekta på det at man kan spille det i dagesvis.

Det bør vel ligge mer under begrepet "tidenes beste" enn som så? :usikker:
 

SHDR

Gullmedlem
#6
"Gameplay" -- tidenes dårligste ord.

Hva med å begynne å snakke om implementering av system, balanse i systemet og så videre? Det blir litt verdiløst å snakke om interaksjonsprimitiver/parametre i JRPG-er siden de Praktisk talt alltid er turbasert ... men det må da være noe som skjelner JRPG-ene fra hverandre? Jeg merker at jeg liker Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga bedre enn de fleste andre JRPG-ene jeg har spilt, fordi kampsystemet er litt mer spennende. Men det er vanskelig å kvantifisere, siden du ikke har tradisjonelle faktorer å falle tilbake på. Istedet sitter du med turbaserte kampsystemer som stort sett alltid er gjennomarbeidet, som kanskje kan kritiseres for å utelukke spilleren for mye fra kampen.

Mjeh. Jeg syntes Final Fantasy VII var tidenes spill en gang i tiden jeg også, uten at jeg helt kan gi noe annet enn historien til grunn nå. Selv den er jo klisjeert som få, dårlig oversatt, tilpasset det vestlige publikummet og jadda jadda jadda. Så ... jeg synes ikke Final Fantasy VII er så mye å skryte av lenger, selv om jeg har varme minner fra det.

Men nå synes jeg da at Planescape: Torment er kjempebra. Det spillet har en av tidenes verste implementeringer av AD&D-regelsettet noengang, et brukergrensesnitt som ikke ligner grisen og ganske laber grafikk og animasjon. Men det er veldig, veldig godt skrevet. Mer ord enn illustrert handling og mer fokus på utvikling av en personlighet og dennes moral og perspektiv enn noen egentlig kamp mot en manifestert fiende. Beviser vel på mange måter at analyser av spilldynamikken i RPG-er er temmelig verdiløse, siden alt sammen til slutt kommer ned til hvilken historie man likte best. Ikke at det av den grunn er en smakssak, jeg våger å påstå at Planescape: Torment er voldsomt mye bedre skrevet enn noen vestlig oversettelse av et JRPG. Ergo ...

... er det bedre. Om enn ikke for alle.
 
#7
Final Fantasy VII er absolutt et knallspill. Jeg husker veldig godt den gangen jeg kjøpte spillet. Jeg hadde sett litt på en kamerat av meg som spilte det, og en annen kamerat av meg (Akuma her på forumet) hadde nettopp kjøpt det. Jeg syntes egentlig spillet virket drit kjedelig, men jeg kjøpte det for å være med i gjengen. :p Jeg kan trygt si at jeg aldri har blitt så positivt overrasket over et spill før. Jeg fant fort ut at det var mye mer morsomt å spille det selv fra begynnelsen av enn å se på andre som spilte midt ute i spillet.

Final Fantasy VII var faktisk det første RPGet jeg spilte, og det er nok en av grunnene til at jeg liker det så godt. Men det er selvfølgelig ikke hele grunenn til at jeg liker det så godt. Spillet har massevis kvalitetert. For det første: Historien er veldig god. Den er den absolutt beste og mest komplekse historien jeg noen sinne har støtt på i et spill. Kompleksitet er så klart ikke nødvendigvis positivt, men i FF VII er historien så interessant at man virkelig får lyst til å grave i den.

Spillets materiasystem er også høyest genialt. Det er et system man kan gjøre mye med dersom man bruker hodet. Et godt eksempel på det er videoen med han som regelrett knuser Emerald Weapon ved hjelp av en veldig smart materiakombinasjon (som jeg dessverre ikke husker akkurat nå). Poenget er at mulighetene er veldig mange hvis man ikke er helt hjernedød. Samtidig er systemet veldig lett å sette seg inn i. Det er lett å lære, men vanskelig å mestre - akkurat slik det skal være.

Det eneste jeg har å utsette på spillet er at det er litt for lite sidequests. Jeg skulle likt å ha flere weapons å slåss mot, og de kunne gjerne vært enda litt vanskeligere enn Emerald og Ruby. Men dette er bagateller igrunnen bagateller.

Så, løp og kjøp alle som ikke eier det allerede. Gamezone.no selger spillet for 259 spchænn. ;)
 
#8
Jeg syntes at alle rpg fans burde ha FFVII i sin hylle. man må oppleve det beste av det beste fra sjangeren og FFVII er absolutt det.

selføgelig finnes det visuelt bedere spill idag, med videre plot og større gameplay. men det er ikke poenget her. poenget er at FFVII "touched me" på en spesiel måte som man ikke glemmer.

Og Shadar jeg har ikke spilt planescape desverre så jeg kan ikke uttale meg.
men skal sjekke det ut.
men fint å høre at du en gang for 7 år siden spilte FFVII og likte deg.
et tips til deg, prøv å spill ded igjen nå i nyere dager. du kommer til å bli oppslukt igjen. er sikker på det.

spesielt nå før AC DC BC o.s.v kommer.
litt morro.

ps, hva syntes du om bildet mitt. har mekket deler av uniformen selv:)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Jeg har gjentatte ganger prøvd å spille FFVII... på PC, riktignok, men det er da det samme (etter hva jeg har hørt). La meg bare si det slik at de gjør det jævlig vanskelig å like. Hovedpersonen din er en teit, arrogant dott som gir det totale faen i alt mulig, MEN HAN HAR KANSKJE EN MØRK FORTID!!! som blir hintet til gjennom flashbacks. Denne måten å fortelle en historie på holder veldig sjelden vann, og gjør meg irritert rimelig kjapt.
Jeg har også lest et kjapt sammendrag av historien i spillet på nett, og den engasjerte meg ikke noe særlig. Og dette med at spillet er dritkjedelig i seks timer før du kommer deg ut på worldmap (tatt fra GarlandG, som vel må kunne regnes å ha litt peiling på Final Fantasy) appellerer heller ikke så fryktelig mye til meg. Etter seks timer med et spill forventer jeg å øyne slutten ikke så langt fremme, eller i det minste noe som kan minne om closure (som ikke nødvendigvis er det, riktignok). Lange spill er greit, men lange spill som er lange fordi det er med masse vimsete vandring rundt omkring og uklare mål du må finne er IKKE greit.
Såh. Kom gjerne med noen incentiver som gjør at jeg orker å spille forbi... det blir vel det andre oppdraget du gjør med Avalanche, som er det lengste jeg har kommet. Avalanche er et kult navn, forresten.
 
#10
Opprinnelig skrevet av Geostigma@30.08.2005, 12.47
Jeg syntes at alle rpg fans burde ha FFVII i sin hylle. man må oppleve det beste av det beste fra sjangeren og FFVII er absolutt det.

selføgelig finnes det visuelt bedere spill idag, med videre plot og større gameplay. men det er ikke poenget her. poenget er at FFVII "touched me" på en spesiel måte som man ikke glemmer.

Og Shadar jeg har ikke spilt planescape desverre så jeg kan ikke uttale meg.
men skal sjekke det ut.
men fint å høre at du en gang for 7 år siden spilte FFVII og likte deg.
et tips til deg, prøv å spill ded igjen nå i nyere dager. du kommer til å bli oppslukt igjen. er sikker på det.

spesielt nå før AC DC BC o.s.v kommer.
litt morro.

ps, hva syntes du om bildet mitt. har mekket deler av uniformen selv:)
256560​
Stilig drakt. En liten detaljfeil er vel at Sephiroth ikke er en jente (selv om han kanskje ser ut som en) :p Allikevel er det nesten bare jenter som lager og bruker slike kostymer. Ingen gutter med langt hår som digger å kle seg ut? :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Sephiroth er da såpass androgyn at det ikke spiller noen videre rolle om man er jente når man kler seg ut som ham.
Med mindre man har enorme pupper, kanskje.
 
#12
Er jeg en av de få som ikke synes de første seks timene i begynnelsen IKKE var drittkjedelige? :(
Jeg synes FFVII var best en gang. Jeg er mer usikker nå. Men jeg elsker det.
 
#13
Jeg synes begynnelsen er sjef, faktisk så syntes jeg hvert sekund var sjef.

FFVII - min favoritt FF!!!!!
 
#15
Jo da, FFVII er et av de beste spillene som noensinne er laget. Og jeg husker selv da jeg satt meg ned med det i 1997, som medførte en stor interesse for JRPG. Og jo da, jeg husker selv da jeg slo Ruby og Emerald Weapon 2 år senere. En herlig følelse. Så minner er det mer enn nok ut av. Grafikken og musikken er også helt suveren. Det samme for øvrig med historien. Det er vel kanskje den mest velomtenkte og dyptgående historien i FF-serien. Jo da, det er en del klisjeer (som for eks. hovedhistorien), men det er allikevel "alt annet som skjer" som er det interessante og uforutsigbare. På en annen side så er det ytterst få spill som ikke har en viss grad av klisjeer i seg, så jeg føler ikke FFVII lider så veldig mye av det - i hvert fall ikke hvis vi skal sammenligne FFVII innenfor JRPG-sjangeren. Kampsystemet er, som Shigsy sa, deilig utfordrende og på samme tid enkelt å håndtere. Det er kanskje litt lite sidequest - i hvert fall hvis vi skal sammenligne det med FFVIII, FFIX og FFX, men FFVII er nå godt for 50-60 timer spilling ved å bare spille igjennom sidequests og spillet. Så for meg holder i hvert fall dette rikelig.

Jeg kan legge til at jeg også synes FFVII var gøy helt fra begynnelsen. Altså å bli kastet ut av et tog rett inn i en slosskamp og så sprenge opp en reaktor, er - i hvert fall for min del - god underholdning, siden du får disse spenningsforventningene siden du aldir helt vet hva du driver med - enda. Og rett før du kommer ut i Midgar så foregår jo en rekke slosskamper som gir en pen dose action. Og før dette så har jo du den obligatoriske "vite hva som egentlig skjer"-historien. Synes med andre ord det var en veldig underholdende begynnelse, jeg.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#16
Jeg synes begynnelsen var den beste delen av spillet, etter det gikk det bare nedover.

Kraftig oppskrytt, mener nå jeg. Har du sett to-tre animer ser du med en gang hvilken gigantisk klisjé Sephiroth er, og regelen «jo større våpen, jo mindre personlighet» gjelder virkelig her. Da ser jeg selvsagt bort fra Vincent, som har NULL personlighet (faktisk så lite at du kan klare spillet uten å engang støte på han) og likevel vinner dagens GameFAQs-battle mot Dante.

Bitter? Meg?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Øh, ja. Jeg leste hele historien til FFVII tidligere i dag, og nå tror jeg ikke jeg har lyst til å spille gjennom det i det hele tatt.
Altså... de har kalt engel-romvesnet som falt til jorden for Gud...? De gadd med andre ord ikke å PRØVE å finne på et skikkelig navn engang, bare trakk inn en kristendom-referanse? Og dette går igjen gjennom hele historien, sier du? Du verden, dette høres virkelig ut som noe jeg vil bruke tid på. :(
 

SHDR

Gullmedlem
#18
Opprinnelig skrevet av Geostigma@30.08.2005, 11.47
Og Shadar jeg har ikke spilt planescape desverre så jeg kan ikke uttale meg.
men skal sjekke det ut.
men fint å høre at du en gang for 7 år siden spilte FFVII og likte deg.
et tips til deg, prøv å spill ded igjen nå i nyere dager. du kommer til å bli oppslukt igjen. er sikker på det.

ps, hva syntes du om bildet mitt. har mekket deler av uniformen selv:)
256560​
Jeg spilte det igjen for ikke så lenge siden. Det er stadig veldig fengende, samme gjelder faktisk Final Fantasy VIII (som legger ut så JÆVLIG mange plot hooks den første timen at det er vanskelig å ikke lure på hva som skjer videre, uansett hvor contrived og enkel historien er), men jeg er redd jeg har spilt så mange JRPG-er og andre spill og ikke minst sett så mye anime at jeg ikke lenger blir frelst bare av å se store øyne og plagede personligheter. Det var noe ganske annet da jeg var tretten.

Men jada. Jeg ser definitivt hva som er stort med det enda, det er bare at jeg også ser at det for de aller fleste er nostalgi og overraskelsen over at det finnes andre måter å fortelle historier på enn den de var vant med som var det store.

Og imponerende kostyme. :) *Titter en gang til*
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#19
Jeg har aldri rørt det. Random encounters og turbasert kampsystem har fått meg til å sky FF-serien som bare faen.
Jeg ble flasket opp på Diablo II og Baldur's Gate. Og hvis jeg vil ha en historie om store øyne, mørke fortider, store sverd og angstige tenåringer, ja da ser jeg en anime eller leser en manga.

FALSK EDIT: Jeg vet at ikke alle mangaer/animeer omhandler dette. Ikke angrip meg.