Et JRPG mange synes er bra

Dukie

nice girl
#41
Ja det blir det :p Er som å lese et referat fra en film, som på magisk vis blir bedre i filmen. :))

Jeg vet ikke jeg, men jeg digga begynelsen også, men på cd2 ser det bare .. best, rett og slett best.

Og musikken, historien, miljøet, spenningen, sjarmen over det hele, helheten. Nå må jeg stoppe her.:grine:

Ja, jeg vet historien er klisjeert, jeg vet navnene kunne vært mer originale, men det forandrer faktisk ikke det det faktum at FF 7 og 8 var de første spillene jeg spilte som var slik. For meg var de originale den gang, og det er det jeg gjenopplever når jeg spiller gjennom dem nå –Nostalgi.
Men vet ikke åssen det funker for deg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#42
Nei, det er akkurat det... synes ikke det var det helt store da jeg først spilte det, og synes det heller ikke nå.
 
#43
Opprinnelig skrevet av Yetipants@31.08.2005, 22.37
Døh, det er lov å lese det jeg skriver. Jeg nevner ingen navn, men NOEN har en hangup på Final Fantasy VII som - fra mitt synspunkt - grenser til det besettende. Dette betyr ikke at alle som liker FFVII er gærne. Og hvor i alle dager fikk du det med reklame og omtale i spillblader fra? Det nevnte jeg da ikke med et ord.
Og det med FFX er da et interessant punkt - ettersom denne graden av fanatisme ikke er å spore hos så mange tilhengere av dette, kan man sammenligne og se på forskjellen i typene og historieelementene som er benyttet og finne litt ut av hvor Square mislyktes.
Sånn jeg ser det er det interessant at det er nettopp FFVII som har hatt en så sterk effekt, særlig når jeg - etter å ha satt meg inn i historien - ser hvor sært selve oppsettet er, hvor generiske og uinspirerte karakterene er og hvor mange klisjéer som er anvendt. Klart, alt dette er hooks som vil gripe mange og trekke dem inn i historien, så derfor tenkte jeg litt på hva som vil skje den dagen noen tar dette et skritt videre, det var det hele.
Så: For en gangs skyld rakket jeg ikke direkte ned på FFVII og likevel ble noen irritert. Beklager hvis mine synspunkter er så provoserende, men jeg tenkte faktisk dette kunne inspirere til debatt. Dette er da ting noen som synes historien i FFVII fenger i aller høyeste grad burde ha noen interessante synspunkter på?
257091​
Vel, for det første nevner du at media må ta mye av skylden for at vi har ekstrem fanboyisme av FFVII. Dermed kom jeg med eksempler (spillblader og reklame, som må anses som noen av de viktigste påvirkningskildene) på at jeg hadde liten tro på det. I tillegg til noen kritikerroste unntak dette ikke var tilfellet med. Og jeg klarer fortsatt ikke å se hvordan du klarer å trekke konklusjonen medias makt --> stor FFVII-fanboyisme og kvalitetsblindhet uten å faktisk tenke på at hovedgrunnen faktisk kan være at det er et godt spill. Tydeligvis ikke for alle, men innen JRPG-sjangeren er det noe av det ypperste.

Greit karakterene er ikke akkurat de mest kreative, men spillet lider ikke noe særlig av dette, siden alle karakterene har noe uforutsigbar historie i bakgrunnen av den ellers klisjéfylte overflaten. Dessuten så vil jeg si at Red XIII (Nanaki) og Cait Sith er unntak som er ganske kreative og interessante.

Uansett, det som nemlig er hele greien med historien, er at hovedhistorien er klisjéfylt til tusen. Men! Det er alle de andre trådene eller delhistoriene som er det spennende. Kan jo nevne for eksempel forholdet mellom Jenova og Sephiroth, forholdet mellom Zack og Cloud, Aeries og Ancients, den rimelig åpne slutten, forurensningstemaet, Dyne-Barrett-dramaet osv. Og dette får du ikke med deg når du leser et kort sammendrag på Wikipedia. Og det er nettopp alle disse småtingene i FFVII-historien som gjør historien til noe av det ypperste innen endimensjonale historier i spillmediumet. Hovedhistorien (å redde verden) er med andre ord bare et lite skall. Mens alle delhistoriene er innholdet, og det interessante. Og mye av historien blir ikke direkte forklart heller, uten at det blir uforståelig mange løse tråder, litt sånn som Donnie Darko.

Så med andre ord så synes jeg det blir litt vagt å skylde dette på media når det tross alt er en veldig god endimensjonal historie. Det hjelper heller ikke at du ikke har satt deg inn i den skikkelig. Men hvis det da skulle komme noen å lage en enda mer kompleks og interessant historie enn FFVII hadde jeg selvfølgelig blitt veldig grepet, og mest sannsynlig funnet meg et nytt favorittserie/favorittspill. Men på en annen side finnes det noe slikt per dags dato? Ikke som jeg vet om i hvert fall, og da blir det vagt å beskylde FFVII-historien for å nærmest være dårlig når det ikke finnes noe bedre innen sjangeren. Og det er her objektiviteten skiller seg ut fra subjektiviteten. Greit, kanskje det bare er jeg som er litt for relativistisk, men jeg mener i så fall at spill skal kritiseres innenfor de respektive sjangrene, og ikke ut i fra en "objektiv norm" som liksom skal bestemme hva som er best. Og hvis du skal spille for å få levert en sinnsykt veltenkt og komplekst endimensjonal historie, så får du rett og slett ta til takke med bøker eller filmer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Opprinnelig skrevet av Egle@02.09.2005, 15.53
Vel, for det første nevner du at media må ta mye av skylden for at vi har ekstrem fanboyisme av FFVII.
Øh, hallo? Spill er et medium. Jeg mente at det var SPILLET som hadde en slik effekt. Skjerpings.
Greit karakterene er ikke akkurat de mest kreative, men spillet lider ikke noe særlig av dette, siden alle karakterene har noe uforutsigbar historie i bakgrunnen av den ellers klisjéfylte overflaten. Dessuten så vil jeg si at Red XIII (Nanaki) og Cait Sith er unntak som er ganske kreative og interessante.
Okays. Jeg reagerte mest på at Cloud har hukommelsestap. :p
Uansett, det som nemlig er hele greien med historien, er at hovedhistorien er klisjéfylt til tusen. Men! Det er alle de andre trådene eller delhistoriene som er det spennende. Kan jo nevne for eksempel forholdet mellom Jenova og Sephiroth, forholdet mellom Zack og Cloud, Aeries og Ancients, den rimelig åpne slutten, forurensningstemaet, Dyne-Barrett-dramaet osv. Og dette får du ikke med deg når du leser et kort sammendrag på Wikipedia. Og det er nettopp alle disse småtingene i FFVII-historien som gjør historien til noe av det ypperste innen endimensjonale historier i spillmediumet. Hovedhistorien (å redde verden) er med andre ord bare et lite skall. Mens alle delhistoriene er innholdet, og det interessante. Og mye av historien blir ikke direkte forklart heller, uten at det blir uforståelig mange løse tråder, litt sånn som Donnie Darko.
Schtææmer. Litt interessant at du nevner Donnie Darko, da. Den er jo ikke akkurat så fryktelig klisjébefengt. Men greit, jeg skjønner hva du sikter til.
Så med andre ord så synes jeg det blir litt vagt å skylde dette på media når det tross alt er en veldig god endimensjonal historie. Det hjelper heller ikke at du ikke har satt deg inn i den skikkelig. Men hvis det da skulle komme noen å lage en enda mer kompleks og interessant historie enn FFVII hadde jeg selvfølgelig blitt veldig grepet, og mest sannsynlig funnet meg et nytt favorittserie/favorittspill. Men på en annen side finnes det noe slikt per dags dato? Ikke som jeg vet om i hvert fall, og da blir det vagt å beskylde FFVII-historien for å nærmest være dårlig når det ikke finnes noe bedre innen sjangeren. Og det er her objektiviteten skiller seg ut fra subjektiviteten. Greit, kanskje det bare er jeg som er litt for relativistisk, men jeg mener i så fall at spill skal kritiseres innenfor de respektive sjangrene, og ikke ut i fra en "objektiv norm" som liksom skal bestemme hva som er best. Og hvis du skal spille for å få levert en sinnsykt veltenkt og komplekst endimensjonal historie, så får du rett og slett ta til takke med bøker eller filmer.
257679​
Tjaaah. Det med at man må kalle historien bra selv om den er dårlig pga. den er den beste i sin sjanger blir litt som å si at Ole Ivars er kjempebra siden de er Norges beste danseband. :p
Skjønneru? Jeg kan si at Ole Ivars er møkk fordi det finnes så mye bedre musikk der ute, på samme måte som jeg sier at FFVIIs historie er sliten og uengasjerende fordi det finnes så mye bedre spillhistorier der ute. Premieeksempel: Thief-serien.
 
#46
noen av dere freaks som vet om advent children er kommet ut i USA? :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Opprinnelig skrevet av Shadar@02.09.2005, 16.53
Eller kanskje Planescape: Torment?
257704​
Tja, Thief er mer umiddelbart fengende pga. at Garrett er kanskje den... urk, "dypeste" hovedpersonen vi har i spillverdenen. Og det virkelig store er jo at Terri Brosius har klart å gjøre ham dyp uten stort annet virkemiddel enn oppdragsbrifingene og kuttscenene. Der, mine venner, har dere effektiv historiefortelling. Det har ikke FFVII.
 
#48
Oppdragsbriefing og cutscenes effektiv historiefortelling? Effektiv kanskje, men fy faen så kjedelig. Har du forresten spillt Planescape?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#49
Kjedeligere enn å vasse gjennom fire CD-er (eller var det tre? Husern'te) med langt dårligere skrevet dialog? Og brifingene og kuttscenene i Thief er da ikke kjedelige, sånn egentlig. Med tanke på at de skaper forventninger og stemning for neste oppdrag, og - i mer enn ett tilfelle - gir deg en snikende, illevarslende følelse som skal vise seg å være begrunnet litt senere. Brrr.
Og ja, har spilt Planescape. Et stykke. Men dumme Dak'kon dævva OG jeg satte meg fast i en labyrint inne i hodet mitt (tror jeg), så jeg skal begynne på nytt.

PS: Jeg glemte en stakket stund hvem jeg svarte, så vær så snill ikke å begynne å diskutere hvem som er dypest av Garrett og The Nameless One. Greit?
 

Dukie

nice girl
#50
Helt seriøst, skal man diskutere et såååå stort og dypt spill som FFVII så vil jeg anbefale å spille spillet.

Edit: Hva faen har skjedd med emtetittelen? mest sugne? *endre tilbake*
 
#51
Opprinnelig skrevet av Yetipants@03.09.2005, 00.48
Kjedeligere enn å vasse gjennom fire CD-er (eller var det tre? Husern'te) med langt dårligere skrevet dialog? Og brifingene og kuttscenene i Thief er da ikke kjedelige, sånn egentlig. Med tanke på at de skaper forventninger og stemning for neste oppdrag, og - i mer enn ett tilfelle - gir deg en snikende, illevarslende følelse som skal vise seg å være begrunnet litt senere. Brrr.
Og ja, har spilt Planescape. Et stykke. Men dumme Dak'kon dævva OG jeg satte meg fast i en labyrint inne i hodet mitt (tror jeg), så jeg skal begynne på nytt.

PS: Jeg glemte en stakket stund hvem jeg svarte, så vær så snill ikke å begynne å diskutere hvem som er dypest av Garrett og The Nameless One. Greit?
257872​
Jeg har ingen planer om å diskutere hvem som som er dypest av Garrett og The Nameless One fordi jeg rett og slett ikke har spillt Thief - bokstavelig talt hater jeg alt som heter første persons spill generellt, og synes de er dødkjedelige. Morrowind er nesten ut unntak, men jeg synes også det var ekstremt treigt etterhvert. Jeg klarer rett og slett ikke sette meg inn i en synsvinkel som liksom skal være så realistisk når man mangler så mange vitale sanser for at det skal bli realistisk. Sidesyn for eksempel. Det fungerer bare ikke i spill synes jeg.

Nå vet jeg veldig lite om hvordan briefingen er skrevet, eller hvor bra cutscenene er, men det høres i hvertfall ut som du liker å se og lese en historie i et spill enn å spille det. Er det ikke bedre å lese en bok eller se en film?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#52
Takk samma, du har ikke nevnt noe annet ved FFVII enn historien i denne tråden. Men jo, såklart film og bøker er veldig aktuelle å sammenligne med spill. Det vet jo alle.
Hadde du lest det jeg skrev ordentlig ville du sett at jeg skrev noe om at historien som ble presentert i kuttscenene og brifingene skapte stemning og forventninger til neste oppdrag. Med andre ord er historien noe som utdyper det du gjør i spillet, ikke omvendt som i visse andre spill jeg kunne nevnt.

PS: Gjør deg selv en tjeneste og spill Thief 3 i tredjepersonssynspunkt (det går nemlig an). Så får du heller tåle at du må bevege hånda litt for å se til siden og at du ikke lukter det som er rundt deg (i Thief-spillenes tilfelle tror jeg forresten det er en stor fordel).
 
#53
Det var faktisk et reelt spørsmål, for jeg er ikke helt enig i spill som bruker briefing og kuttscener til å fortelle historien. Jeg foretrekker at historien blir fortalt mens jeg spiller, noe den gjør i større grad i FFVII. Det du sier om Thief får meg til å tenke på spill som Splinter Cell hva fortellerteknikk angår, og det jeg er i hvertfall ikke som noe positivt. Men som sagt, jeg har ikke spillt Thief spillene.

PS: Går det an å forsøke å være litt mindre spydig? Bare fordi vi er uenige mesteparten av tida betyr ikke det at det ikke går an å holde en helt normal og sivil tone.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#54
Det lot til at du aktivt gikk inn for å feiltolke meg der, da. Kommentaren om sidesyn var der fordi det slo meg som et veldig farfetched argument - faller du automatisk ut av handlingen i en film når den svitsjer til førstepersons synspunkt fordi kameraet ikke har sidesyn, da eller? Uansett, et par spill du vil like i så måte er Aliens vs Predator. Spill som Alien, nyt sidesyn så det holder.
Eller bare innrøm at det ikke har så sabla mye å si. ;)
Men ja, du har ikke spilt Thief. Jeg har faktisk spilt Final Fantasy VII, og har dermed litt større forutsetninger for å diskutere det.
Uansett - det er ikke slik at oppdragene i Thief-spillene bare løselig bindes sammen av det som er mellom dem, slik du later til å tolke dette. På bakgrunn av det du gjør og finner ut i hvert oppdrag (eller mellom dem i Thief 3) føres historien videre. For eksempel kan ett oppdrag gå ut på å finne mer info om ditten og datten, og da må du toge rundt til du kanskje overhører en samtale som gir deg et hint om ei bok som kan være verdt å sjekke, for eksempel. Så, når du dermed finner ut at et hjemsøkt skip som ligger nede ved kaia kan være knyttet opp mot noe større, drar du ned dit og før du entrer skipet kommer Garrett med noen spekulasjoner og tanker om det som skjedde i forkant av oppdraget og hans utsikter til hva som ligger i vente.
Et eksempel på en kuttscene kan være at Garrett møter noen og får nye opplysninger, eller gjør ting som ville vært grisekjedelige å spille gjennom (være tilstede på et møte, for eksempel).
 
#55
Dette emnet har altså på en eller annen måte klart og bli et FF7 vs. Thief 3 emne. Noe som er meget bra gjort. :tommelopp:

Jeg digga FF7. Det var et av de første spillene jeg eide på PSX, og jeg sugde... Jeg var så liten at jeg ikke klarte å bruke Potions eller noe. Kom aldri lenger enn til første boss. :D

EDIT: Altså, etterhvert kom jeg lengre da. Men ikke når jeg var liten altså. Dere skjønner sikkert...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#56
Nei, vi skjønner ikke. Grei ut og forklar.

PS: Jeg merker meg at det er ganske mange som skriver "Husker FFVII var det første spillet jeg spilte..." eller "Spilte dette da jeg var liten..." eller tilsvarende. Kan dette bety noe, mon tro?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#58
Jeg vant debatten. Hurra!
 
#59
Det er ikke så lenge siden jeg begynte å spille FFVII. Jeg begynte faktisk og spille FFX, så spilte jeg VIII, IX og til slutt VII. Selv om min favoritt er VIII må jeg si at det er få spill jeg har kost meg så mye med som VII. Jeg har egentlig ikke noen forklaring på det. Jeg likte spillet. Stemningen, musikken, kampsystemet, og historien. Alt i alt et veldig underholdene og interessant spill mener nå jeg.

Men nå har ikke jeg prøvd Thief 3 da :p
 
#60
Opprinnelig skrevet av Yetipants@04.09.2005, 00.08
Nei, vi skjønner ikke. Grei ut og forklar.

PS: Jeg merker meg at det er ganske mange som skriver "Husker FFVII var det første spillet jeg spilte..." eller "Spilte dette da jeg var liten..." eller tilsvarende. Kan dette bety noe, mon tro?
258124​
Joda, du skjønner hva jeg mener. Konklusjon: Jeg kom ikke langt da jeg var liten, men har gjort det nå i senere tid.

Angående det at folk spilte det før og når de var små osv. Det er jo alltid sånn at det skapes minner og slik, men FF7 er faktisk et rimelig bra spill den dag i dag. Grafikken er ikke den beste, men gameplayet, historien osv er i hvert fall bra nok til at så mange digger det.