Et JRPG mange synes er bra

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
En ting jeg tenkte litt over istad var at med tanke på hvor enkel og skamløst publikumsfriende historien i Final Fantasy VII er, så er det ikke rart at mange lar seg fange av den. Men den graden enkelte later til å være opphengt i dette spillet på både interesserer og skremmer meg voldsomt. Dette er en sterk påminnelse om medias makt, og - kynisk sett - en dyster vardøge for hva som kan skje dersom et spillfirma bestemte seg for å VIRKELIG lage noe så komplekst, variert og umiddelbart appellerende (tenåringer er faktisk ikke mer kompliserte enn at de svært enkelt lar seg påvirke av media, vet dere) at et menneske kunne la seg fullstendig absorbere. Med fremtidens teknologi skal dere se at dette ikke er så langt unna heller.
Faen, dette fikk jeg brått lyst til å forske på.
 
#22
Ja, for det er jo klart - alt som du ikke liker er det media sin skyld i at andre liker. Mer trangsynt skal du lete lenge etter.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#25
Shadar, du og jeg vet at hacking og slashing herjer. Eller forresten, det er det bare jeg som vet. Men så er det også derfor jeg er kul og du er homo.

Forøvrig fant jeg sjarmen i Diablo II gjennom alle itemsene, mulighetene du hadde til å modifisere dem gjennom socketed gems osv. Med andre ord kan det hende at hjernen min lurte meg til å tåle hackingen og slashingen samt zappingen fordi jeg ville ha BARE EEN CHIPPED GEM til.
 
#26
Opprinnelig skrevet av Yetipants@30.08.2005, 20.48
En ting jeg tenkte litt over istad var at med tanke på hvor enkel og skamløst publikumsfriende historien i Final Fantasy VII er, så er det ikke rart at mange lar seg fange av den. Men den graden enkelte later til å være opphengt i dette spillet på både interesserer og skremmer meg voldsomt. Dette er en sterk påminnelse om medias makt, og - kynisk sett - en dyster vardøge for hva som kan skje dersom et spillfirma bestemte seg for å VIRKELIG lage noe så komplekst, variert og umiddelbart appellerende (tenåringer er faktisk ikke mer kompliserte enn at de svært enkelt lar seg påvirke av media, vet dere) at et menneske kunne la seg fullstendig absorbere. Med fremtidens teknologi skal dere se at dette ikke er så langt unna heller.
Faen, dette fikk jeg brått lyst til å forske på.
256735​
Hvis du setter deg ned med et sammendrag av storyen i en .txt fil du fant på Gamefaqs så får du nok et annet inntrykk enn du får av å spille selve spillet, noe du ikke har tatt deg bryet til. Greit det er en litt treg start, men det er måten historien blir fortalt på som gjør dette spillet bra. Selv om det ikke har historien til favoritt-sirkelrunke spillet til SG, Ico, så behøver det slettes ikke være så skrekkelig dårlig for det.

Ideen til innlegget ditt synes jeg var godt, men syns ikke Final Fantasy VII er spillet du bør dra inn der, er nok haugevis med andre spill som passer bedre inn vil jeg si.
 

SHDR

Gullmedlem
#27
Du har tydeligvis ikke spilt Ico, for det er ikke den fantastiske fortellerteknikken som er greia der. Det er empatien du bygger for skikkelsene, en empati som er ganske mye dypere enn "faen, Cid dævva. Phoenix Down!"

Ellers godkjent. Bare at Final Fantasy VII faktisk er ganske treige saker. Fantastisk musikk. Det skal det ha. Fucktastic musikk.
 
#28
Det er vel en ting jeg egentlig misliker ved dette spillet - det tar altfor lang tid før det skjer noe. De første timene i Midgar er kjedelige og ikke så veldig gripende på noen måte.
 
#29
Personlig elsket jeg hele Midgar delen. Den kjedeligste delen i spillet for min del var faktisk når Cloud forsvant og vi måtte lete etter fyren. Det hadde virkelig vært mer interessant å se hva som foregikk inni Cloud sitt hode. Det var liksom et lite anti-klimaks.
 
#30
For meg er det Baldurs Gate som er konge på haugen, dette var jo også det første rpg-spill jeg fullførte. Nå var det vel ikke historien som i seg selv fengte, bakgrunnsihistoriene til npc'ene er jo mer interresant enn hovedhistorien, men alle mulighetene spill byr på, og måten du blir belønnet med et nytt item om du klarer å komme til bunnen av grotta. Alle de forskjellig kalssene og spesialisering i ulike våpen har gitt meg mange gjennomspillinger.

FF7 klarte jeg aldri å like, vel å merke spillte jeg det på min ps2, men jeg har aldri vært latt gammel teknologi kommei veien for en god spillopplevese. Historien ble liksom aldri noe spennende. Det er ikke det at jeg setter pris på en god historie i et spill, jeg Elsker Shenmue av nettopp den grunn. Det er mulig ff7 har en god historie, men den klarte ikke å engasjere meg, men er den god, da blir den ihvertfall fortalt på en veldig uengasjerende måte. Jeg har vel plassert rundt 25-30 timer i spillet, og hadde vel nettopp satt i disk 3, så det er ikke det at jeg virkelig har prøvd å like dette spillet, men jeg klarte plusteslig ikke å spille det mer. Det var vel rundt jula 2004, og har ennå ikke spilt mere. Jeg skulle nok klare å fullføre det om jeg gikk inn for det, men ser ingen grunn til å spille et spill jeg ikke koser meg med. Nå skal sant sies at jeg aldri har vært fan av j-rpg heller, og det har kanskje noe å si, men jeg storkoste meg da virkelig med Tales of Symphonia...
 
#31
Opprinnelig skrevet av Yetipants@30.08.2005, 20.48
En ting jeg tenkte litt over istad var at med tanke på hvor enkel og skamløst publikumsfriende historien i Final Fantasy VII er, så er det ikke rart at mange lar seg fange av den. Men den graden enkelte later til å være opphengt i dette spillet på både interesserer og skremmer meg voldsomt. Dette er en sterk påminnelse om medias makt, og - kynisk sett - en dyster vardøge for hva som kan skje dersom et spillfirma bestemte seg for å VIRKELIG lage noe så komplekst, variert og umiddelbart appellerende (tenåringer er faktisk ikke mer kompliserte enn at de svært enkelt lar seg påvirke av media, vet dere) at et menneske kunne la seg fullstendig absorbere. Med fremtidens teknologi skal dere se at dette ikke er så langt unna heller.
Faen, dette fikk jeg brått lyst til å forske på.
256735​
For folk flest er det uansett 1997/1998 det er snakk om. Og hvem i alle dager så reklame for FFVII på den tid? Jeg kan heller ikke huske at det noengang er vist reklame for Final Fantasy VII her i Norge, om det i det hele tatt er blitt vist. Dessuten har FF-serien aldri vært vanvittig kritikerrost slik som for eksempel GTA eller Halo i spillblader, hvis det var det du tenkte på. Med andre ord så er det år og dager siden det ble utgitt og folk flest hadde ikke internett på den tiden, så overhyping i medier forekom ikke i nærheten av like mye som i dag. Dessuten fikk både FFX og FFX-2 god dekning og god kritikk, og jeg ser ikke mennesker som tilnærmet blir absorbert og dediserer seg spesielt til disse spillene av den grunn. Så jeg fatter virkelig ikke hvor du tar dette fra. Og når du i tillegg kun har lest litt i et tekstdokument om FFVII-historien (om du derimot har lest hele gamescriptet kan du overse sistnevnte, men jeg tviler sterkt på at du har giddet, siden det er på over 200 A4-sider), så har jeg mer og mer troen på at du bare har dradd dette ut av ræven for å liksom ha enda et "argument" for å mislike FF-serien, hvor selvfølgelig det er du som har sett det intelligente lyset.
 
#32
Det var reklame for FFVII i norge.
Husker du så et klip fra den FMV'en der du ser Tifa strekker for hånda til Cloud, nede i krateret.
 
#33
Det var faktisk en av tingene som gjorde meg nysgjerrig på spillet. Hadde aldri sett noe tidligere, jrpg var totalt ukjent for meg. RPG den gang var spill som Eye of the Beholder og Lands of Lore for min del.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
Opprinnelig skrevet av Egle@31.08.2005, 19.07
For folk flest er det uansett 1997/1998 det er snakk om. Og hvem i alle dager så reklame for FFVII på den tid? Jeg kan heller ikke huske at det noengang er vist reklame for Final Fantasy VII her i Norge, om det i det hele tatt er blitt vist. Dessuten har FF-serien aldri vært vanvittig kritikerrost slik som for eksempel GTA eller Halo i spillblader, hvis det var det du tenkte på. Med andre ord så er det år og dager siden det ble utgitt og folk flest hadde ikke internett på den tiden, så overhyping i medier forekom ikke i nærheten av like mye som i dag. Dessuten fikk både FFX og FFX-2 god dekning og god kritikk, og jeg ser ikke mennesker som tilnærmet blir absorbert og dediserer seg spesielt til disse spillene av den grunn. Så jeg fatter virkelig ikke hvor du tar dette fra. Og når du i tillegg kun har lest litt i et tekstdokument om FFVII-historien (om du derimot har lest hele gamescriptet kan du overse sistnevnte, men jeg tviler sterkt på at du har giddet, siden det er på over 200 A4-sider), så har jeg mer og mer troen på at du bare har dradd dette ut av ræven for å liksom ha enda et "argument" for å mislike FF-serien, hvor selvfølgelig det er du som har sett det intelligente lyset.
256996​
Døh, det er lov å lese det jeg skriver. Jeg nevner ingen navn, men NOEN har en hangup på Final Fantasy VII som - fra mitt synspunkt - grenser til det besettende. Dette betyr ikke at alle som liker FFVII er gærne. Og hvor i alle dager fikk du det med reklame og omtale i spillblader fra? Det nevnte jeg da ikke med et ord.
Og det med FFX er da et interessant punkt - ettersom denne graden av fanatisme ikke er å spore hos så mange tilhengere av dette, kan man sammenligne og se på forskjellen i typene og historieelementene som er benyttet og finne litt ut av hvor Square mislyktes.
Sånn jeg ser det er det interessant at det er nettopp FFVII som har hatt en så sterk effekt, særlig når jeg - etter å ha satt meg inn i historien - ser hvor sært selve oppsettet er, hvor generiske og uinspirerte karakterene er og hvor mange klisjéer som er anvendt. Klart, alt dette er hooks som vil gripe mange og trekke dem inn i historien, så derfor tenkte jeg litt på hva som vil skje den dagen noen tar dette et skritt videre, det var det hele.
Så: For en gangs skyld rakket jeg ikke direkte ned på FFVII og likevel ble noen irritert. Beklager hvis mine synspunkter er så provoserende, men jeg tenkte faktisk dette kunne inspirere til debatt. Dette er da ting noen som synes historien i FFVII fenger i aller høyeste grad burde ha noen interessante synspunkter på?
 
#35
Dette er bra folkens, nå syntes jeg vi får til en konstruktiv og leseverdig forum her. masse gode comments. i like.

forøverig var det 4 ffV// reklamer vist på norsk tv.
en med cloud og aerith i vannet. en med tifa som strekker etter cloud. en med bare ffVII cover. og en rein commercial uten fmv.

Er glad å høre det er så mange fans der ute "still"
for meg så er høydepunktet i FFVII når sifiros finner jenova og tar og river henne/han ut av shellen.

nobuo uematsu gjorde en utmerket fantastisk jobb med musikken til FFVII. noe av den beste musikken jeg har hørt.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#36
Jeg hater squares musikk. Skjønner ikke hva som er så bra med det, det virker som at komponisten har snublet over et litt keitete men OK tema og bygd på det helt til han blir ferdig og kan ta tokyo-toget hjem til hentaien sin.
 

SHDR

Gullmedlem
#37
Opprinnelig skrevet av Geostigma@01.09.2005, 07.35
Er glad å høre det er så mange fans der ute "still"
for meg så er høydepunktet i FFVII når sifiros finner jenova og tar og river henne/han ut av shellen.
257209​
Vet du, det er faktisk mitt også. :flau: Den scenen gjorde et temmelig uutslettelig inntrykk på meg. Det er ganske røft i dag, men stilen, regien, stemningen i det øyeblikket der Sephiroth bryter Jenova løs og gnistene flyr mens ledningene rives over ... det var mektige saker.
 

Dukie

nice girl
#38
Øh, ja. Jeg leste hele historien til FFVII tidligere i dag, og nå tror jeg ikke jeg har lyst til å spille gjennom det i det hele tatt.
Altså... de har kalt engel-romvesnet som falt til jorden for Gud...? De gadd med andre ord ikke å PRØVE å finne på et skikkelig navn engang, bare trakk inn en kristendom-referanse? Og dette går igjen gjennom hele historien, sier du? Du verden, dette høres virkelig ut som noe jeg vil bruke tid på.
Dette blir nesten pinlig, har du ikke lest de 99% som ELSKET SPILLET, jeg gjentar : ELSKET spillet. Og ALIKAVEL klarer du å lese en jævla FAQ som fremstiller det på en rar måte. Du skal for faen meg ikke lese historien, du skal spille det. Så kommer du med enda pinlig kritikk. Seriøst! Faen eller, hva er det med spillegal? Hvorfor er flesteparten så sære? No offence til deg Yeti, men dette hadde jeg ikke forventet fra deg.

Jeg ber deg, spill spillet. Du har en helvete opplevelse foran deg. Det garanterer jeg.
 
#39
Jeg er like begeistret for spillet som når jeg først fikk det :flau:
Faktisk like utrolig hver gang jeg går igjennom spillet!

Jeg klarer faktisk ikke sette noe bra ord for det men det er vel spillet som har falt mest i smak noensinne og som jeg har brukt mest tid på..

Har fortsatt gode minner når jeg gikk igjennom det med en venn også, det var da jeg var litt yngre.. Husket vi sleit med å få oss en gold chocobo.. Så måtte kompissen opp og spise, mens jeg satte å restartet maskinen om og om igjen og parret.. 10-15 minutter senere skriker jeg navnet hans på fulle lunger og han kaster seg vekk fra middagen og løper ned..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#40
Opprinnelig skrevet av Duke@01.09.2005, 21.49
Dette blir nesten pinlig, har du ikke lest de 99% som ELSKET SPILLET, jeg gjentar : ELSKET spillet. Og ALIKAVEL klarer du å lese en jævla FAQ som fremstiller det på en rar måte. Du skal for faen meg ikke lese historien, du skal spille det. Så kommer du med enda pinlig kritikk. Seriøst! Faen eller, hva er det med spillegal? Hvorfor er flesteparten så sære? No offence til deg Yeti, men dette hadde jeg ikke forventet fra deg.

Jeg ber deg, spill spillet. Du har en helvete opplevelse foran deg. Det garanterer jeg.
257402​
Som sagt... jeg leste sammendraget på Wikipedia (rimelig kortfattet, men essensen var der), og jeg HAR prøvd å spille det, men 1) det er bare ikke så veldig spennende på begynnelsen, og 2) jeg klarer ikke helt å orke tanken på å måtte spille meg gjennom seks kjedelige timer før spillet blir artig.
Og hva er galt med å kritisere historien når jeg faktisk har lest den? Blir den på magisk vis bedre i spillet? :p