Fallout 3 [PC, 360, PS3]

Jeg skal hovedsaklig spille Fallout 3 på ...

• Totalt antall stemmer
    94

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Ja, autosave har jo ikke vært all the rage på konsollfronten i det siste, og har ihvertfall ikke fungert som det skal.

Scary Paladin

Ukjent herremann
Nja, autosaven funker jo som den skal, bare ikke sånn som du/enkelte folk vil at den skal funke. Så jeg tenkte mer i retningen at lern2tv-spill dekker det i tilegg.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det duger litt dårlig når "som det skal" er en dårlig løsning i førsteomgang. Løsninga med autosave-hver-gang du-rører-en-dør gjøre at det lagres krampeaktig ofte når du er i en by, og dermed er ikke saven langt nok tilbake hvis du føkker opp hardt, og det lagres overhodet ikke når du tar deg en langtur i villmarka. Hvis du da setter deg fast eller backstabbes av en usynlig pedobear er det stusselig at siste "autosave" er to timer gammel.

oma

Village Drunk
Men da er det bra det er mulig aa ta av autosaven og save naar du vil ^^

edit: for de som ikke greier aa spille rundt autosaven lieksom

Scary Paladin

Ukjent herremann
Det duger litt dårlig når "som det skal" er en dårlig løsning i førsteomgang. Løsninga med autosave-hver-gang du-rører-en-dør gjøre at det lagres krampeaktig ofte når du er i en by, og dermed er ikke saven langt nok tilbake hvis du føkker opp hardt, og det lagres overhodet ikke når du tar deg en langtur i villmarka. Hvis du da setter deg fast eller backstabbes av en usynlig pedobear er det stusselig at siste "autosave" er to timer gammel.
Som er grunnen til at man bør save manuelt. Om autosavinga er bra eller dårlig kan dere andre grine om, den saver når den skal. Ergo passer lern2tv-spill, siden man selv bør kunne klare å save manuelt.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Manuell save-funksjonen er også såpass tilgjengelig i menysystemet at det er meningen at man skal bruke den aktivt i tillegg til autosaven, ikke bare for å f.eks. avslutte spillet midt i et område. Den hadde jo ikke trengt å være der i det hele tatt hvis det var meningen at all saving skulle være autosave. Så ja, lern2tv-spill.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så hvorfor er det da autosave i spillet i det hele tatt, når den fungerer såpass dårlig? Det er igrunn et betimelig spørsmål.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Hvorfor skal det ene utelukke det andre? Mener der virkelig at autosaven er fin som den er? Jeg prøver å si at den er ganske ræva, når den lagrer sporadisk (selv om det er etter en fast regel: dører), og "når den skal" er i sammenhengene et helt ubrukelig argument. Selvfølgelig gjør den det den er programmert til å gjøre, men det hjelper ikke et sekund når den i utgangspunktet er elendig designet. Dere høres ut som grinete gamle forsvarsarbeidere som nekter plent å godta at ting kan gjøres på en raskere, bedre og mer elegant måte.

EDIT: Jesus christ Scary, finn frem et argument i stedet for å ræle tåpelig synsinger ut i lufta.

Scary Paladin

Ukjent herremann
Ja, det er bedre om alle sender mailer med nerdrage om hvor ræva autosaving de ha klart å lage. Mitt argument står: kan du ikke save manuelt og griner over at spillet ikke spiller seg selv er det bedre om du ikke spiller det.

Og for plata: tåpelige synsinger? Så at Yeti kun er ute etter å være vanskelig er helt ok, men når jeg skriver noe er det piss? Det funker ikke i min bok. Selvfølgelig er Bethesda fornøyd med autosavinga, ellers hadde de ikke hatt den med i spillet.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Nei, sålenge Bethesda Den Allmektige Spillutvikler er fornøyd med autosavinga, da kan den jo ikke bli bedre.

Vi diskuterer en funksjon i spillet som er designet for å strømlinjeforme opplevelsen, men som er laget på en så dårlig måte at den heller er til ulempe for spilleren, og man finner ikke ut av dette før det er for sent. Yetipants konstaterer dette, mens du er mest opptatt av å kalle folk som ikke lagrer manuelt for idioter/grineunger som da heller burde spille noe annet. Meget konstruktivt.

Jeg mener nå det er plass til mer enn bare Autosave og manuell lagring. Hva med å slenge inn en Quicksave? Trykk start, velg quicksave (gjerne øverst eller nederst på menyen for raskest mulig tilgjengelighet). Raskere å bruke enn manuell lagring, som egentlig bare brukes som backup. Quicksave er bedre for å få en bra flyt i spillet, men fortsatt ha en viss kontroll på når lagringen skal skje. Autosave er vel greit å ha sånn i tilfelle du har glemt å lagre, eller om strømmen skulle gå.

Scary Paladin

Ukjent herremann
Nei, sålenge Bethesda Den Allmektige Spillutvikler er fornøyd med autosavinga, da kan den jo ikke bli bedre.

Vi diskuterer en funksjon i spillet som er designet for å strømlinjeforme opplevelsen, men som er laget på en så dårlig måte at den heller er til ulempe for spilleren, og man finner ikke ut av dette før det er for sent. Yetipants konstaterer dette, mens du er mest opptatt av å kalle folk som ikke lagrer manuelt for idioter/grineunger som da heller burde spille noe annet. Meget konstruktivt.
Å herregud. Du klarer faktisk ikke å ta poenget selv om jeg overdriver, eller fatter du ikke at jeg overdriver? Om Bethesda er "Den Allmektige Spillutvikler" er opp til enhver, men at en spillutvikler som er såpass store gir ut noe de ikke er fornøyd med har jeg faktisk ALDRI hørt om. At noe kan justeres, ja men ikke noe de hater. Det er noe alle bør kunne fatte uten å få det inn med teskje. Og jeg har vel nevnt at jeg ikke gidder å diskutere om autosavinga er bra eller ikke? Vi diskuterer ingenting, men lern2tv-spill "diskusjonen" jeg hadde med Martin gikk ut på om det er logisk å lagre manuelt eller ikke. Og etter hva jeg leser her er det ganske tydelig at jeg vant.

Jante

privileged CIS shitlord
Jeg mener nå det er plass til mer enn bare Autosave og manuell lagring. Hva med å slenge inn en Quicksave? Trykk start, velg quicksave (gjerne øverst eller nederst på menyen for raskest mulig tilgjengelighet). Raskere å bruke enn manuell lagring, som egentlig bare brukes som backup. Quicksave er bedre for å få en bra flyt i spillet, men fortsatt ha en viss kontroll på når lagringen skal skje. Autosave er vel greit å ha sånn i tilfelle du har glemt å lagre, eller om strømmen skulle gå.
Det er da vel Quicksave i Fallout 3 (hvertfall på PC - det ultimate formatet™), og det var dette jeg brukte oftest til lagring. Først og fremst i tilfelle jeg skulle møte på Deathclaws og liknende. Hurtigknapp for quicksave/loading er også mye enklere enn å kuke rundt i menyer.

Det er ikke quick save på konsoll-versjonene.

Og Scary Paladin er helt på jordet. Tror du at Bethesda vil påstå at Fallout 3 er perfekt? Selvsagt ikke. Det er flust med bugs og lagringssystemet burde vært bedre. Halo 1 introduserte (for nesten åtte år siden) en perfekt form for checkpoint-lagring hvor spillet i bakgrunnen lagret en hver progresjon så lenge du ikke stod i fare for å dø. Hvorfor skal ikke dette systemet kunne overføres til et RPG? Jeg kan skjønne at det er flere variabler å ta hennsyn til, men det betyr ikke at de ikke kunne funnet en langt bedre løsning enn hva som er nå. Og det er ikke snakk om å la "spillet spille seg selv". Det er snakk om at vi skal sleppe å ta hensyn til noe som tar en ut av selve spillingen. Selvsagt er det fint å ha muligheten til å bestemme selv når man vil lagre også, men fortell meg hvorfor de ikke skulle hatt med et checkpoint-system alá Halo når man er ute i Wastelands? Plz?

Autosave har alltid vært en anti-fuckup funksjon i RPGer designet for at folk ikke skal gi opp hvis de dør lenge etter de gir opp, og har aldri (så vidt jeg vet) aktivt blitt brukt som hovedlagringsfunksjon.
Den oppgaven har save og quick save hatt, og hvis konsollversjonen mangler sistnevnte så er det en ting man kan klage på.

Derimot så blir det teit hvis Bethesda skal fylle alle loadingscreens med "Remember to save" og "The menu has a big shiny save button, use it" i steden for spilletips. Husk at FO3 et rollespill, og manuell lagring er vanlig her.

Blir også dumt å lagre spill slavisk etter progresjon da det er alt for mange variabler å ta i betraktning... Skal man bare lagre på main quest? Skal man lagre etter alle objectives? Side quests? Hva hvis spilleren angrer på en sidequest, og den er viktig for progresjonen i main quest? Hva hvis man tok feil side? osv osv

Nei, man må for all del ikke bryte med konvensjoner i et forsøk på å gjøre opplevelsen mindre innviklet. Hva som er vanlig har ingen ting å si om det finnes et alternativ som er bedre. Alle sittuasjonene du nevner kunne lett bli unngått ved at spillet bruker to eller tre lagrefiler om hverandre i tilfellet man skulle ha lyst å gå tilbake. Hvis et slikt system var skikkelig gjennomført så ville det også være slik at det ikke lagrer i sittuasjoner hvor man roter til for seg selv. Jeg kan skjønne at noen vil ha 100% kontroll over lagringen, men det er ikke værre enn å gjøre det til et alternativ man kan skru av og på.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
men lern2tv-spill "diskusjonen" jeg hadde med Martin gikk ut på om det er logisk å lagre manuelt eller ikke. Og etter hva jeg leser her er det ganske tydelig at jeg vant.
... Wow. Bare wow. Jeg respekterer at enkelte er RPG-niggs og jeg ikke er det, men du trenger ikke akkurat jobbe aktivt for å ta hjem hue-i-ræva-prisen. "Jeg vant"? Nigga please. Bethesda tapte.

Bethesda prøvde seg på console rpg uten å tilpasse lagringssystemet til de som ikke er vant til sjangeren, og tapte fjesfaktor på det... Tror ingen her er uenig i det.
Tror heller problemet er med oss pc geeks som er vant til å lagre manuelt hele tiden og har tilgang til quick save/load.

Hvis man teller pros og cons så tror jeg Bethesda gikk i plus med FO3, uansett platform, men det er alltid kjipt når noe ikke klaffer.