Fallout 3 [PC, 360, PS3]

Jeg skal hovedsaklig spille Fallout 3 på ...

• Totalt antall stemmer
    94
Jostein: Slik jeg ser det, har du har vent deg til en temmelig lite intuitiv løsning ("å sikre fremgangen på spill ved å save på flere filer") og ser derfor ikke problemet. Det er en veldig vanlig reaksjon, og skjer folk hele tiden, så det er ikke så veldig rart, men det fører altså til at man kan bli "blind" til svakheter en ideell løsning ville unngått.
Kan godt hende. For jeg kan med beste evne ikke se at noe skal være sikkrere enn et system som lagrer på flere filer. Jeg gjør riktignok ikke dette med spill som call of duty og lignende, men allikevel så har jeg en backup save i tilfelle noe skulle skje. Jeg synes derfor det er rart at martin sammenligner spill som Fallout og Gears of war. Jeg sier ikke at gears of war ikke har bedre autosave løsning enn fallout, jeg sier bare at det er så vidt forskjellige spill at man burde save på forskjellige måter. Av de få timene jeg spilte gears of war så kan jeg ikke tenke meg at det skulle være nødvendig å plutselig måtte gå noen timer tilbake fordi man har gjort en feil. Derimot på Fallout så kan man plutselig finne ut at supervåpenet/itemet man absolutt burde ha ligger bak en dør du lukket for 2 timer siden som aldri, aldri, aldri lukker seg opp igjen eller lignende. Da burde man etter min mening ha valget mellom å bare kunne droppe det fordi man ikke gidder å gå tilbake, eller at man bare loader en tidligere save. Om den saven er manuell eller ikke har forsåvidt ingenting å si, poenget mitt er at det er svært mange fordeler med å bruke flere saver.

Jeg føler meg litt dum som skriver dette på et forum med folk som har spilt hele livet, for det er da virkelig ingenting der som ikke er åpenbart med mindre det er første gang man spiller noe annet enn reine FPS spill. Eller mario. Er det vel?

Uansett. Er det bedre løsninger enn manuel saving på flere filer så for all del. Kjempebra. Men jeg vil gjerne høre eksempler på slike løsninger, og hvilke spill som bruker det. :)

Terje

mostly harmless
Quicksaves burde ha tre filer; en som lagrer på tidsintervaller, en for hver gang du "gjør noe", som komme inn i et sub-område, løser et problem, levler, fullfører en deloppgave, et eller annet. Og en siste som lagrer ved større ting, som helt i starten på et quest eller bane og slikt.

Jeg spilte noe for ikke så lenge siden som fungerte omtrent slik. Mulig det faktisk var Fallout 2.

En sammenliknbar situasjon var min opplevelse av Final Fantasy XII, hvor det tilsynelatende er "åpentbart" at "Phoenix Down" betyr gjenoppliving av døde lagkamerater, uten at noen i spillet noen gang lærte meg dette. Det er en typisk svakhet jeg ikke ville lagt merke til hvis jeg ikke hadde vært forholdsvis Final Fantasy-grønn. :)
Hvis man holder pekeren over Phoenix Down, så står det klart og tydelig at den gjenoppliver K.O.-medlemmer, så kan ikke fatte og begripe at du mener at man bør ha dette inn med teskje, og attpåtil mener at dette er en svakhet i Final Fantasy XII?

Og lagkameratene dør ikke, de får K.O.-status når HPen er null. Med andre ord blir de slått ut.

Lodin

Der Waaaah
Det er en generell svakhet i de fleste jørpergere at de ikke forklarer hva items gjør fordi de regner med at alle allerede har spilt forgjengerne. Selv sitter jeg å klør meg i huet med Secret of Mana fordi jeg ikke har spilt det på 15 år og ikke husker hva faen itemsene gjør. Det er tre forskjellige ting i sjappene som er dritdyre, men ikke faen om det står hvilken av dem som reviver daue folk. Ikke står det i manualen som fulgte med heller, men heldigvis forklarte den meg at man kan save i et vertshus og at man må equipe utstyr for å bruke det. :gnoh:

Når ere egentlig den første ad-onen til F3 slippes a?

Lodin

Der Waaaah
Jo det kan jeg fortelle deg. Operation Anchorage slippes tirsdag den 27. Om to uker altså.
Kommer til å koste 800 funbux på PC og 360.
Sånn ellers er det sluppet patch til alle tre versjoner i dag. Masser av småfixer all around samt støtte for trofeer til PS3.

Novastrum

Feminist-elitist
Wow, raskere enn forventet. Gleder meg mer til Broken Steel, men kan vel kanskje gi et par timer moro dette også. :)

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Sannsynligvis aldri. Og jeg blir ikke å spille gjennom hovedspillet igjen for trofeene heller når de kommer så sent.

Lodin

Der Waaaah
Tror ikke engang MS har betalt for eksklusivitet for dem. Virker som måten Bethesda bygger spilla ikke gjør dem særlig kompatible med PSN eller no. Tipper det slippes en GAOTSE versjon med alle tre pakkene etterhvert.

Aldri? Det var jo ikke noe særlig irriterende merker jeg...

Hva snakke dere om med trofeer? Jeg har da trofeer på min versjon. Enda mer jeg ikke har fått med meg?

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Nå har jeg endelig runda hora. Misfornøyd med slutten, og misfornøyd med bråheten over det hele fra vault 87 og utover, som gjør at jeg ikke kan gå tilbake til en rett-før-save og gjøre alt annet. Jeg tviler ihvertfall på at jeg kan gå tilbake når siste lagringa mi er inni rotundaen. Og jeg makter ikke tanken på å bgyenne på nytt, det er altfor mye småtteri å niggre gjennom, og bare det å potensielt kunne slakte hele lamplight fordi jeg er slem er liksom ikke nok.

Jeg føler at spill med moralsk frihet mangler rape-kommandoen.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Har litt av det samme problemet selv, nådde ikke level 20 før det plutselig var over og vet ikke om noen av de tidligere savene er mulig å fortsette på. Og starten med BB gun og hele møkka er for tålmodighetskrevende når spillet ikke føles nytt og friskt lenger.

Du kan spille fra start til slutt på under 4 timer hvis har kjørt igjennom spillet før, null stress

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg begynte på nytt, og andre gangen har jeg ikke brukt BBGUN en eneste gang etter mini-tutorialen.

Klarer fortsatt ikke være så jævlig som jeg vil være. :sukk:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
BB kasta jeg tvert første gangen også.
Gayway: Har du ikke spilt RPG på PC før? Du må ha minimum fire saveslots som du veksler mellom, samt quick og auto.

Lodin

Der Waaaah
Protip: BB gunnern er i praksis et luftgevær bare at det bruker fjær for å skyte kula. Det er ikke meninga at du skal bruke skiten i no annet enn i tutorialen.
Deng den første raideren og ta pistolen hans.

Fallout 3 er IGN.com Overall GOTY 2008, happy day.