Fem viktigste spill fra denne generasjonen!

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#1
Hei!

Veldig kjapt, overskriften sier seg selv og er et interessant tema MEN det er ikke helt tilfeldig jeg kommer med det nå, jeg er nemlig invitert til LOLbua (podcasten til Jon Cato) ikveld for å snakke spill og på sendeskjema står det bl.a tema "fem viktigste spill fra denne generasjonen, med begrunnelse".

Jeg har naturligvis gjort meg mine egne tanker men siden jeg uansett vil snakke en del om Spillegal og reppe litt kan jeg jo høre om det er noen men meninger rundt dette som jeg kan ta med ikveld!

Fra før er disse på sendeskjema: Angry Birds, Minecraft, Dark Souls, Wii Sports og League of Legends.

Jeg tenker... Portal, Portal 2 (så enkelt men så bra)? Team Fortress 2 (grunnet microtransaksjoner)? Guitar Hero? Et av spillene til thatgamecompany (Journey, Flower)? Braid (som indie-representant)? Bioshock (setting, twist, historiefortelling via tapes og Ken Levine)? Mass Effect 3 (grunnet måten slutten ble forandret/utvidet på bakgrunn av brukeropprør)? World of Warcraft (snart 10 år gammelt, fortsatt 6-7mill som betaler månedlig, dominert sjangeren)?

Sleng det ut så blir det SGs bidrag, om det er noe annet det hadde vært kult jeg nevnte eller tar opp si ifra så skal jeg gjøre det jeg kan!
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#2
Mario galaxy. Fordi mario galaxy.

Civ V. Makan til oppussing av et gammalt strategispill som også har gjort at folk som egentlig ikke er så fan av strategi også spiller det.

Hadde vel egentlig hatt Demon's Soul's's's også siden det er der dark souls startet.

Skyrim kanskje, for de som liker det simpelthen elsker det.

Skal tenke mer.
 
#3
Mario Galaxy må med på den lista. Og mulig... Skyward sword? Litt usikker, men jeg likte veldig godt at helt på slutten av livet til wii, skapte Nintendo et spill som uttrykte seg visuelt bedre enn mange av de andre storspilla på langt kraftigere konsoller.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#4
Portal som faen, for en utrolig artig, leken og gjennomført måte å leke med spillmekanikk og ta spill til meta-nivået! Tror ikke jeg har vært borti noe som har trigga spillerkunst-vibbene mine like mye.

Fahrenheit er vel kanskje verdt å nevne for det det prøvde på* før det bare ble rusha gjennom produksjon og egentlig bare kollapsa inn på seg selv mot slutten (spilte aldri Heavy Rain så veit ikke om det retta opp inntrykket).

Kanskje noe a la Wario Ware til DS, noe som tok intuisjon og direkte inngripen i spill ikke bare redusert til forutdestinerte tastetrykk til et litt nytt nivå?

Dette med forbehold om at jeg ikke helt har fulgt med på spill de siste fire-fem åra.

*Altså, spill som interaktiv film, more or less.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
/\Selv remaken av Windwaker er innspirert av DS med måten det gjør flaskepost. Dragon's Dildo er et annet spill./\

Batman: Arkham Asylum siden de beviste at du kan lage et storspill på lisens uten at det absolutt må knyttes til en film.

Sainty Row 2 fordi Volition greide å lage et bedre GTA enn Rockstar.

Amnesia kan taes med fordi det er det skumleste spillet og ikke mekka av no storstudio.

Euro Truck Simulator 2 hører og med fordi det er verdens kjedeligste sjanger og alikevel greide de å mekke et sinnsykt koselig spill.

De to siste teller kanskje ikke siden PC ikke har generasjoner?
 
#7
Snakker vi "viktige" spill tenker jeg mest Super Mario Galaxy, Fallout 3 (evt Skyrim, eller kanskje Oblivion?) og Portal i første omgang. Det er sikkert noen fisefine indiespill som har vært innflytelsesrik som tusan, men klarer ikke komme på noe i farta. Ellers må man vel dessverre bare innrømme at F2P-spill har blitt vel så viktig som alt annet?
 

Mopey

チーズ
#8
Hey, det var jo mitt twitterspørsmål, jo! Festlig.

Jeg tror den lista på sendeskjema er ganske spikra. Alle fem er veldig viktige, og Minecraft representerer også indiescenen. SMG trenger ikke være med, iom. at det bare raffinerte suksessoppskriften til Super Mario 64 fra forrige generasjon (selv om de to spilla er jækla bra, kanskje denne generasjonens beste). Også enig at Demon's Souls må nevnes i forbifarta som Dark Soul's forløper.

Du er imidlertid inne på noe vis-a-vis Portal. Et førstepersonsspill uten våpen som viste fremtiden for mange liknende opplevelser, både med og uten puzzles. Stanley Parable, The Witness, ja endog Gone Home.

Åpen verden-spill har vi sett før, som San Andreas, men ikke like stor detaljrikdom som i Skyrim eller Red Dead Redemption. Verdt å nevne.

Skrekkspill er in vogue som aldri før, med Amnesia i bresjen og ørtogførti Slenderman-kopier. Viktig? Kanskje. I hvert fall for LP-fenomenet.

Og så ville jeg slått et slag for Call of Duty 4: Modern Warfare. Ingen spill har vært like innflytelsesrike for underholdningsbransjen som det spillet der. På godt og vondt. Om det kan kategoriseres som viktig er en annen sak.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#9
Telltale's Walking Dead burde vurderes, synes jeg, om ikke annet for å være den første virkelig vellykkede "interaktive historien" som er gjort. Bare slenger det ut der.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#10
Mopey: Jepp, sorry å spoile det kom med ;D Tenkte på CoD selv men har ikke bestemt meg helt der, var jo multiplayer FPS før det men det ga liksom fingeren til WWII (endelig), strømlinjeformet opplevelsen og satt standard for de neste x årene.
 
#11
Counter Strike eksisterte før CoD: MW4, det er det ingen som glemmer. Men CoD: MW4 gjorde at konsollskytere nådde critical mass, og det er vel ingenting – bortsett fra FIFA her og Madden i USA – som selger konsoller mer enn CoD (og forsåvidt også BF, helt siden Bad Company 2). Salgstallene er helt sinnsyke.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#12
Red Dead Redemption, for sin levende og detaljerte verden.

Walking Dead, for å endelig få oss til å ikke bare føle med figurene, men også gi oss de vanskelige valgene man i etterjant angrer på. På en god måte.

Selv om Skyrim er bedre, vil jeg fremdeles si Oblivion. Det var første gang jeg fikk teste et ordentlig fantasy-eventyr uten like. Gode tider.

I indiespill-sjangeren vil jeg peke på Flower. Eneste gangen jeg spilte motion controls som ikke føltes malplassert. Pluss, den musikken, den grafikken, de gresstråa.
 
#13
Portal, Skyrim, Journey, COD: Modern Warfare, The Last of Us

Portal siden det tar en spillsjanger (FPS), snur det på hodet og legger til humor.

Skyrim siden det er en gigantisk eventyrverden, har fett gameplay og er veldig pent, spesielt på PC.

Journey for at det ga meg en følelse jeg ikke har hatt på årevis innen spill og gjør alt rett. Perfeksjon!

COD: Modern Warfare fordi... vel, selv om mange er dritt lei, spilles det fortsatt, selv om det har byttet navn hvert år.

The Last of Us siden det viser de beste sidene ved å arbeide en hel generasjon på én konsoll. Dessuten har det fantastiske karakterer i et spennende narrativ.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14
Da må jeg jo nevne at LOLbua kan følges live på denne linken, har fått beskjed om å være klar ti på ni så setter i gang da, hadde vært kult med noen Spillegalere i chatten!
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#15
Det var gøy å være med på, håper det var artig å følge med på og! Forsøkte å reppe SG det jeg kunne ^^ Poster nok når casten er lastet opp.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#17
Ja, men Jon Cato skulle redigere den før han la opp offisiell episode. Men, fett å følge med på!
 
#18
Jeg kom litt sent til dette men skal høre på episoden nå som den er ute! Jon Cato er forøvrig med på Rad Crew igjen en gang rundt PS4-launchen.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#19
#20
Btw mine 5 viktigste, ikke i noen rekkefølge:

Angry Birds (love it or hate it)
Wii Sports
League of Legends
Call of Duty 4
Minecraft

Hadde det vært plass til 7 hadde jeg inkludert Gears of War og Starcraft 2