FF8 eller FF9

Hvilket er best?

  • FF8

    Stemmer: 0 0,0%
  • FF9

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
#21
Jeg ville gått for ffVIII. det er helt fantastisk, etter den geniale
introen blir du hekta :D eneste minus er nok at man bruker litt tid
på å forstå junction systemet.
 
#22
Opprinnelig skrevet av Howie@02.06.2004, 22.17
Fant bare IX der jeg. Skal nemlig kjøpe meg ett nytt FFVIII, ettersom det gamle er slitt/nesten ødelagt, og trenger hvile. :kos:
Platon har hele FF-serien sist jeg sjekket (Bergen). Men du kan jo alltids sjekke din lokale platon butikk hvis du ikke bor i nærheten av Bergen.

FFVIII er hakket bedre enn FFIX, etter min mening. Fordi jeg likte junction systemet bedre enn det primitive ability systemet i FFIX. Ellers har begge spillene god historie, musikk og grafikk. Det kan vel nevnes at FFIX er mer middelalderpreget slik som de eldre FF-spillene (FFVI og bakover), mens FFVIII er mer fremtidsrettet med ny teknologi og slikt. Litt mer à la FFVII.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#24
Opprinnelig skrevet av Sisamez@02.06.2004, 19.29
Final Fantasy IX er mitt favprittspill blant absolutt alle spill, og det bør vel si noe?
Ikke hvis du har dårlig smak. :p

Nei, jeg vil også foreslå at du kjøper FFIX. Når jeg spiller det for femte gang nå, har jeg klart å bli enig med meg selv om at det er det nest beste spillet i serien, selv om mange andre kommer svært nære.

FFIX har nydelige omgivelser og stemningen er fantastisk gjennom hele spillet. Mye på grunn av musikken. FFIX har det beste soundtracket av alle FF-spill. Alle karakterene er noe for seg selv, og det er lett å bli glad i dem. Da spesielt Vivi. En god grunn til å kjøpe FFIX er at det ligner mest på FFVII av de to spillene. Systemet er meget enkelt og brukervennlig, og egentlig ganske genialt. Det eneste som trekker ned litt er at kampene går litt treigt. Det kan ta ganske lang tid fra du kommer i kamp til du får muligheten til å gjøre noe. Men det går greit i lengden, og man blir vant med det. Historien er også ganske bra, selv om jeg kan trekke frem noe negativt her og der.

Kjøp FFVIII etterpå. Et meget bra spill det også.
 
#27
Har kommet til sluttena av cd 4 på FFVIII, og cd3 på IX. har startet på nytt på FFIX.

Men jeg synes at FFVIII Er aller best, etter VII selvsagt :flau:
 
C

cloud_fan

Gjest
#28
Går for IX først :tommelopp: , men dette Hm.... emnet? må vel ikke stenges? :p
:kos: dere som hjalp meg!
 
#29
jeg er/var på cd3 på FFVIII, har alldri tatt initiativet til å fortsette... driver med FFVII akkurat nå, men skal kjøpe IX snart.

gleder meg hvis det er så god stemning som dere snakker om... Trenger litt god stemning etter VII =)
 
#30
Kjøp FFVIII først, det er et helt ok spill i fohold til FFIX. FFIX er direkte dårlig underholding, først var jeg meget positiv til spillet (starten er litt artig), men kampsystemet er så treigt og jævelig at det er helt på trynet. For å ikke snakke om skillsystemet makan til møl. Faktisk kan jeg fraråde deg å kjøpe FFIX, jeg kjedet vettet av meg på slutten, kjøp det KUN hvis du vil ha en komplett FF samling hvis ikke så styr unna.
 
#31
Blir artig å se om FFVIII blir det samme, for den første gangen jeg startet på det, var det direkte kjedelig. FFVIII var direkte dårlig underholdning, før jeg tok meg sammen, fjernet fordommene, og fant ut at det var artig allikevel. Liker du de andre, bør du like nieren. Selv om du hever deg over barnslighetene...
 
#32
Av en eller annen grunn så ser jeg på FFIX som Final Fantasy Lite. Altså, det er ganske simpelt, det er barnslig og sukkersøtt til tider, men musikken er jo genial som pokker og ingenting minimalistisk eller simpelt med den.

Men likevel ser jeg på FFVIII som en mer voksen episode i Final Fantasy sjangeren. Det har en del feil som ødelegger det litt (og si hva pokker dere vil, jeg VIL gå for høye level, uansett om det er smart eller ikke), men det er fortsatt et meget bra spill.

Når jeg tenker på alle spillene litt utenfra (altså ikke sitter mitt oppi et av spillene) så ser jeg nok på FFVII og FFVIII som to av de beste spillene jeg har spillt i serien. Det er ganske rart for jeg har hatt rimelig høye fordommer tidligere, men det tar bare litt tid å fordøye. FFIX var lettspillt, og jeg syntes det var helt utrolig genialt på enkelte steder (You Are Not Alone er kanskje en av favorittscenene mine noensinne i et spill). Men likevel havner FFVIII litt høyere opp på listen i sånn nærmere ettertanke.

FFX havner desverre nederst selv nå. Selv om jeg har lettere for å nyte det etter å ha spillt det gjennom et par ganger. FFX-2 kommer ennå lenger ned, for det var totalt strippet for det jeg liker i FF spillene, ennå FFX allerede var ganske strippet for key features.
 
#34
nei dette har fått meg til å vill spille 9'ern igjen. FFIX universalfil, here i come!!

er ferdig med eksamen og så dette blir konge =P
 
#35
Jeg ville gått for FF VIII først. Det er ett av de mer undervurderte spillene i serien, og samtidig en av de bedre, etter VII.

Om du liker en seriøs stemning, med mye sci-fi elementer så er FF VIII perfekt.
Om du liker en mer "søt" og "koselig" stemning i en mer fantasy og retro-aktig verden, så passer FF IX perfekt.

Personlig ville jeg kjøpt begge.
 
#36
Opprinnelig skrevet av SortUlv@08.06.2004, 12.18
Jeg ville

gått for FF VIII først. Det er ett av de mer undervurderte spillene i serien, og samtidig en

av de bedre, etter VII.
Final Fantasy IX er også relativt undervurdert. Om man ser på historien

som alle kaller så utrolig tynn. Noe den definitivt ikke er. Den skjules kanskje bare litt

bedre bak en lys fasade.
 
#38
Hvorfor er det at spillet er undervurdert ett argument for at han skal kjøpe det? uansett så synes jeg at begge de 2 spillene er dritbrae, men FFIX er litt enklere å sånt, men viss du aldri har spilt ett FF spill før så ville JEG spilt FF VII først! Men jeg jetter du har det siden det står mellom disse 2 spillene. Bare velg det du finner billigst eller gjør som meg kjøp begge spillene!
 
#39
Jeg vil for øvrig legge til litt mer om undervurderte spill som FF8 og 9. Begge spillene har kommet i skyggen av både FF7 og FF6(Der FF7 ofte kommer i skyggen for dette.) fordi trangsynte FF6/7-fans forventer at spillet skal være prikk likt deres favoritt. Om man heller er litt åpen for et spill vil det bli mye bedre. Nøyaktig slik var det da jeg spilte FF8 for første gang. Jeg hadde bare spilt FF9 - mitt favorittspill gjennom tidene - før og tenkte at dette var for ulikt til å likes. For kanskje en måned siden plukket jeg spillet ut av hyllen igjen og spilte det, denne gangen med en mye mer positiv holdning. Det er utrolig hvor mye kulere spillet blir.

Jeg vil også si at FFVII har en rimelig rett-frem historie første gang man spiller det, uten noen store humoristiske eller overraskende momenter. (Selvsagt med unntak av you-know-what på slutten av CD1.) For min del har jeg bare spilt gjennom nesten én gang og det er akkurat sånn jeg har tenkt på det. (Min gud, som jeg hater Safer Sephy! Tror jeg har litt lav level, Rube klarte heller ikke å runne spillet.) No offence til dere fanatikere, jeg digger spillet for det!
 
#40
Opprinnelig skrevet av Sisamez@08.06.2004, 17.25
Jeg vil

for øvrig legge til litt mer om undervurderte spill som FF8 og 9. Begge spillene har kommet

i skyggen av både FF7 og FF6(Der FF7 ofte kommer i skyggen for dette.) fordi trangsynte

FF6/7-fans forventer at spillet skal være prikk likt deres favoritt. Om man heller er litt

åpen for et spill vil det bli mye bedre. Nøyaktig slik var det da jeg spilte FF8 for første

gang. Jeg hadde bare spilt FF9 - mitt favorittspill gjennom tidene - før og tenkte at dette

var for ulikt til å likes. For kanskje en måned siden plukket jeg spillet ut av hyllen igjen

og spilte det, denne gangen med en mye mer positiv holdning. Det er utrolig hvor mye kulere

spillet blir.
Ja det er jo dette her som er en av de tingene som

gjjør FF spillene så bra (at de er forskjellige)! Det som er bra er det at alle er jo

faktisk gode spill! :tommelopp: