FF8 eller FF9

Hvilket er best?

  • FF8

    Stemmer: 0 0,0%
  • FF9

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
#41
Så hvorfor kan du ikke være litt mindre trangsynt når du spiller Final Fantasy X-2, Andjeas? :p
Jeg prøver ikke å sette Final Fantasy IX i et dårlig lys, men hvis du leser gjennom tidslinjene til alle spillene like grundig som du har gjort med den til nieren, vil du kanskje forstå at historiene ligger omtrent på et likt nivå. Final Fantasy IX er ikke det eneste spillet hvor historien blir delvis "skjult"; Final Fantasy VIII og X er blant annet to andre fine eksempler.
 
#42
Opprinnelig skrevet av Sisamez+08.06.2004, 17.08-->
<!--QuoteBegin-SortUlv
@08.06.2004, 12.18
Jeg ville gått for FF VIII først. Det er ett av de mer undervurderte spillene i serien, og samtidig en av de bedre, etter VII.
Final Fantasy IX er også relativt undervurdert. Om man ser på historien som alle kaller så utrolig tynn. Noe den definitivt ikke er. Den skjules kanskje bare litt bedre bak en lys fasade. [/b]
Enig der. Begge spillene er rimelig undervurderte, og IX ble jo feilaktig stemplet som «barnslig». Men, en ting jeg har lurt på ganske lenge, er opprinnelsen til Necron. Har du noen forklaring på det? Og på hvor i spillet hans eksistens blir hintet til?
 
#43
siden du skal ha begge uansett så kjøper du seff 8 først. om ikke annet for å få samme utviklings feelingen som alle andre som kjøpte dem etter tur... kjøp dem i den rekkefølgen de kom ut med andre ord. de er begge bra spill så ingen av dem er no bomkjøp iallefall...

kansje det bare er meg som ikke liker følelsen av å spille en toer før jeg har prøvd eneren? selv om de er helt uavhengig av hverandre...
 
#44
Harry: (For uinvidde er Harry Fenrir.) I FFX-2 er det ikke historien som ødelegger, det er stemningen og mangelsen på nye oppdagelsesreiser... Jeg hadde faktisk en positiv innstilling til dette i starten og det var artig nok de første timene, etter det ble det dødelig kjedelig.

SortUlv: Necron ble skapt for å avslutte alt liv... Han var vel egentlig vokteren over krystallen. Jeg fant en gang et sitat av Garland som kanskje kunne peke til Necron, skal se om jeg finner det.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#45
Jeg vil for øvrig legge til litt mer om undervurderte spill som FF8 og 9. Begge spillene har kommet i skyggen av både FF7 og FF6(Der FF7 ofte kommer i skyggen for dette.) fordi trangsynte FF6/7-fans forventer at spillet skal være prikk likt deres favoritt. Om man heller er litt åpen for et spill vil det bli mye bedre. Nøyaktig slik var det da jeg spilte FF8 for første gang. Jeg hadde bare spilt FF9 - mitt favorittspill gjennom tidene - før og tenkte at dette var for ulikt til å likes. For kanskje en måned siden plukket jeg spillet ut av hyllen igjen og spilte det, denne gangen med en mye mer positiv holdning. Det er utrolig hvor mye kulere spillet blir.
Det er synd at det er slik, for det gjør at mange går rundt og avskyr bestemte spill. Mange FFVI-fans takler ikke noen av de senere spillene. Mange FFVII-fans har problemer med FFVIII og FFIX, akkurat som du sier. Hadde de bare fått ut fingern og prøvd de satans spillene en andre gang med mindre negativ holdning, hadde de garantert likt dem. Dessverre er dette problematisk for mange.

Jeg skrev et emne om dette en gang, på det gamle forumet, og det fikk jeg mye positiv respons på, selv om det var mange som ikke helt ville være med det jeg skrev. Disse tilhørte selvfølgelig de ovenfornevnte gruppene av trangsynte folk. Mange går også rundt og hater et FF-spill som de har brukt et år på, og spilt litt nå og da, og på ingen måte fått med seg historien slik man burde. Dette skjedde meg med FFVI og FFVIII den første gangen, men jeg spilte spillene igjen og oppdaget hvor geniale de egentlig var. FFVI ble faktisk ødelagt for meg den første gangen på grunn av alle som skrøt spillet opp til himmels og ga meg for store forventninger.

Er så lei av alt det tullet der.

FFIX er også et undervurdert spill med en god historie. Jeg har fått et mye bedre innblikk på historien nå når jeg har spilt spillet igjen. Jeg fullførte det i natt hvis det var noen som lurte, og dette var den 5. gangen. Dessverre er det et par ting jeg fremdeles ikke skjønner, men det skal jeg komme tilbake til senere.
 
C

Crizpy

Gjest
#46
Jeep, som jeg altid har sagt, de er så og si like bra.
Spilla er såpass forskjellige, så jeg klarer faktisk ikke å dømme hvem som er best, men grunn til at jeg liker VII litt bedre en resta av spilla kan ha noe med at det var det første FF spillet jeg spilte, og jeg fikk en spessiel følelse rundt hele tingen.

Ja det er mye usikkerheter i de fleste ff spill.. VII, VIII og IX..(jeg har ikke spilt så jævla mange)
Men det er hvertfall der.. Slutten på FFVII er jo jævlig åpen, men vi får sikker svar på noe av det i FFVIIAC.

Så har vi U=R da..

I IX har ting som Necron og "Hvem var Ibsen" tingen Sisamez og jeg har tenkt en del på.
 
#47
Necron er vel en høyere makt - en slags gud, som vi ville kalt det. Mens krystallen er kilden til alt liv, kan Necron betraktes som kilden til all ødeleggelse - altså krystallens motsetning. Han klarer tydeligvis ikke å se det gode med livet. Livet er poengløst så lenge frykt eksisterer. Han mener at livet vil omsider forstå at frykt kan bare utryddes hvis døden overtar. Vedrørende Necrons opprinnelse: Det er egentlig fremlagt rimelig klart og tydelig. Han kalles «The Darkness of Eternity». Jepp, du har helt rett - han har ingen opprinnelse.

Edit: La inn litt ekstra informasjon.
 
C

Crizpy

Gjest
#48
Han forsvinner ikke heller.

FFIX er et glimrende spill med tanke på en fortsettelse
 
#49
Han kommer for øvrig til å forsvinne den dagen han utrydder alt liv. Necron sier selv at han vil eksistere så lenge livet og døden er til. Men: Ifølge han ønsker livet å dø, for det er den eneste måten du kan skape en varig stopper for frykten. For livet gir jo ingen glede hvis det eneste du føler er engstelse og hat. Men er det ikke sant at også han "eksisterer"? Kanskje han ønsker å dø fordi han selv bare føler et indre hat?
 
#50
... Har funnet frem det jeg ser på som en mulig henvisning til enten Necron, eller selve krystallen.

"...Do not limit memory to just one individual's experiences from birth. That is only the surface."
"Every life born into this world, whether natural or artificial, requires a parent."
"And that parent also requires a parent."
"Life is connected, one to another..."
"If you trace the root of all life, there exists one source."
"The same can be said for memory."
"All life constitutes an intelligence that holds memory beyond experience."
"Memory is not isolated within individuals."
"It is an accumulation of generations of memories that continues to evolve."
"You can say that memory and evolution go hand in hand."
"But most life-forms do not understand the true nature of memories..."
"...which explains why most memories never cross paths."
Alt dette sies av Garland... Legg spesielt merke til det jeg uthever.
 
#51
FF8 hadde jeg gått for. Klart bedre story, bedre karakterer og ikke minst et mye bedre battle system. Følte at FF8 var mye dypere enn FF9. Sant nok var lille Vivi's søken etter sin egens eksistens mening nokså spennende og søt. Men allikevel liker jeg mye bedre hvordan Squall gradvis blir en bedre person og hvordan forholdet med Rinoa utvikler seg.

Er du ute etter en koselig opplevelse - gå for FF9, er du etter etter litt mer seriøsitet - gå for FF8. Er du endog litt smart - ikke lag slike emner og kjøp begge spillene. De er begge knallgode. :tommelopp:
 
#52
Opprinnelig skrevet av Sisamez@09.06.2004, 10.41
... Har funnet frem det jeg ser på som en mulig henvisning til enten Necron, eller selve krystallen.

"...Do not limit memory to just one individual's experiences from birth. That is only the surface."
"Every life born into this world, whether natural or artificial, requires a parent."
"And that parent also requires a parent."
"Life is connected, one to another..."
"If you trace the root of all life, there exists one source."
"The same can be said for memory."
"All life constitutes an intelligence that holds memory beyond experience."
"Memory is not isolated within individuals."
"It is an accumulation of generations of memories that continues to evolve."
"You can say that memory and evolution go hand in hand."
"But most life-forms do not understand the true nature of memories..."
"...which explains why most memories never cross paths."
Alt dette sies av Garland... Legg spesielt merke til det jeg uthever.
Jeg tror han refererer til Krystallen. Necron er jo ikke kilden til alt liv.
 
#54
Necron skapte den ikke, nei. Han eksisterer bare for å utrydde alt liv og ethvert minne. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor han ventet med utryddelsen. «Life has finally revealed the truth. Now it is time for me to end the world.» Jeg husker ikke sitatet helt ordrett, men allikevel: Hvorfor ventet han så lenge?
 
#55
Fordi det var oppgaven hans å vente til de levende var så leie av livet at de ødela selve krystallen. Haha, Necron er utenfor krystallen! :p Kuja ødela den som kjent...
 
#56
Ødela Kuja krystallen? Nå er det en god stund siden jeg klarte spillet sist, men har jeg virkelig dårlig hukommelse? Når gjorde han det i så fall? Rett etter Deathguise?
 
#59
Nytt utdrag fra spillet...

"All life bears death from birth."
"Life fears death, but lives only to die."
"It starts with anxiety."
"Anxiety becomes fear."
"Fear leads to anger... anger leads to hate... hate leads to suffering..."
"The only cure for this fear is total destruction."
"Kuja was a victim of his own fear. He concluded he could only save himself by destroying the origin of all things - the crystal."

Zidane
"What the heck are you talking about?"
"Why are you telling me all this?"

"...Now, the theory is undeniable."
"Kuja's action proves it. All things live to perish."
"At last, life has uncovered this truth. Now, it is time to end this world."

Zidane
"Wh-What do you mean by that!?"

"I exist for one purpose..."
"To return everything back to the zero world, where there is no life and no crystal to give life."
"In a world of nothing, fear does not exist. This is the world that all life desires."