Final Fantasy X

Y

Yeah

Gjest
#1
Har satt meg ned å startet å spille nummer 10 i final fantasy serien.
Jeg har nå kommet meg forbi den første blitzball kampen og synes dette er et glimrende spill,
så jeg synes det er rart at jeg ikke fant et emne om dette spillet.
(hvis ikke jeg har oversett det).

Også var det en ting jeg lurte på. Er det noen som har skjønt dette med denne sphere grind greia og gidder å forklare litt om den? skjønner ikke noe og jeg trur folkene mine er nødt til å bli litt sterkere for at jeg skal komme videre.

Og hva synes folket om spillet? har jeg rett i at det er ett av de beste spillene i serien?
 
#4
Sphere griden fungerer bare slik at du velger selv hvilken retning du vil gå, og hvilke evner du da prioriterer, og når du kommer på en runding, bruker man bare såkalte spheres slik at man får bedre HP, Styrke, MP osv. Dermed er det opp til deg selv hvordan du vil utvikle dine karakterer. Forklart kanskje litt vel enkelt. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. :)

Angående FFX, så synes jeg det er dårligere enn de fleste andre FF-spill, men synes at det er langt fra så dårlig som folk skal ha det til. Det er riktignok litt annerledes enn de andre FF-spillene. Det er veldig lineært, til og med for å være et JRPG, og det er nok hovedgrunnen til at folk misliker det. Men til gjengjeld så får man en haug med ekstrabosser, sphere grid systemet gir deg en enorm frihet til å utvikle dine egne karakterer - i motsetning til de andre FF-spillene - og i tillegg så er det en del artige minispill, som for eksempel Blitzball.
 
Y

Yeah

Gjest
#5
Så jeg taper ikke noe på å prøve meg frem eller?

bare fyller alle hullene med sånne spheres?
 
#6
Nei, det gjør egentlig ikke det. Men det er litt lurt å planlegge hvor du går hen. For eksempel kan det være greit å skaffe seg cure/cura/curaga med Yuna ganske tidlig. Det kan også være greit å skaffe litt kraftig svart magi til å begynne med, for eksempel thundara, blizzara og fira. I tillegg kan armor break og mental break være ganske nyttig. Men første gangen jeg rundet det gikk jeg bare i vilden sky, og ja, jeg klarte noe å runde det, så det er egentlig ikke så veldig farlig om du ikke går målrettet mot disse evnene. Skulle du ha problemer med en bosskamp, kan du alltids trene deg litt opp og prøve å skaffe noen nye evner.
 
J

Jah

Gjest
#7
Noen som vet hvordan jeg bruker Al bhed potion?

også noen tips om hvordan jeg får vekk eller blir imune mot confusion?
 
#8
Opprinnelig skrevet av Jah@27.12.2004, 01.03
Noen som vet hvordan jeg bruker Al bhed potion?

også noen tips om hvordan jeg får vekk eller blir imune mot confusion?
154119​
Hmm... Al Bhed potion kan du vel bruke med Rikkus MIX ferdighet. Den gir 1000 HP til alle på laget ditt.

Du kan fjerne alle status effekter med Purifying Salt. Husker ikke hvordan Confusion virket i FF X. Sikkert en annen ting du kan bruke også.
 
J

Jah

Gjest
#9
Ok, skikkelig irriterende det confusion greiene, det eneste jeg har funnet ut funker er remedy og det finner jeg ikke i noen butikker eller hos O`ara eller hva han heter.

Hvor får man tak i Purifying salt?
finnes det kansje noe jeg kan equippe får å ikke bli confuest?
og er det noen som vet om noen bra ffx sider? helst norske.
 
#10
Med mindre jeg husker feil så kurerer Al Bhed potions darkness, silence og confusion... Hvis ikke får du helt sikkert Purifying salt i de fleste shop'ene du besøker(O'aka inkludert).. hvor er det du er(hvilket område?) siden du sliter så med confusion ? Har spilt gjennom ffx flere ganger og kan ikke huske å ha hatt samme problem...

Nederst på denne siden er det en walkthrough på norsk
 
#11
Jeg er i den Al Bhed byen i ørkenen, den som blir angrepet.

møter de flygende øynene hele tiden å deter de som gir meg confusion.

Ja, Al Bhed potion gir deg 1000hp og curerer darknes, silence og confusion men jeg klarer ikke finne ut hvordan jeg bruker det. har ikke prøvd å mixe det med rikku så kansje det er det som er tingen.
 
#13
For å bruke Al Bhed potions må du bruke en av "spesial" kommandoene til Rikku... Husker ikke hvor den er ifarta men den finner du der Steal er blant annet... jeg tror kommandoen/skillen heter Use.. Altså dukker ikke Al Bhed potions opp på den vanlige items lista(sammen med de andre potionene/drikkene) men på en egen kommando.... Så når det er Rikku's tur istedet for å gå på items, gå på Skill(tror det er Skill) og kommandoen Use...
 
M

Mako

Gjest
#14
Ja men så suger jo Rikku da så jeg fikk aldri skikkelig bruk for det der al bhed potionen.

Men uansett så var det et meget seriøst FFX emne husker jeg for en tid tilbake, det var vel Garland som starta det med et jævelig langt inlegg som jeg faktisk leste. Men det emnet ble vel slettet i en av de mange forum opptateringene.
 
#17
Noen som har noen lure triks om hvordan jeg kan få oppgradert folka mine fortest mulig? er det bare og løpe rundt og sloss, eller er det noe spessiell måte jeg urte gjøre dette på?

Er forresten i calm lands.
 
#19
okey, får nokk bare fortsette med det da.

selv om jeg ikke har tid. må se åssen det går med historien.
 
#20
Hvis du tenker på å oppgradere folk fortest ved å komme deg rundt på sphere griden, så er det enkelte steder som kan hjelpe deg mer enn andre (f.eks komme seg til steder på shere griden der det er mange frie "slots" hvor du kan putte inn spheres etter eget ønske). Altså steder hvor teleport spheres etc. er lettere å få tak i enn andre steder. Kunne godt nevnt noen steder for deg, men siden jeg ikke vet hvor langt du har kommet kan dette ødelegge noe av spillopplevelsen for deg. Egentlig så tror jeg du etter hvert vil finne ut at å oppgradere karakterene i FF X ikke er vanskelig, og egentlig ikke tar så lang tid som i mange andre RPG spill.