Men er det ikke sånn at selv om du fyller ut hele evnebrettet, så vil figurene fortsatt ha forskjellige stats? Sånn at selv om du gir Ashe en bue, og hun har alle de samme levlene som Vaan, så er fortsatt Vaan flinkere til det? Og for å bli helt lalalalalala, har ikke også for eksempel Balthier en betydelig kortere skyteanimasjon enn de andre figurene? Synes egentlig dette er noe av det som gjør XII kult, men jeg mistenker at jeg kanskje ser hva problemet er, for når jeg tenker på det sånn, så føles det ikke helt riktig for meg heller. Jeg tror det kanskje kan være ting blir mindre skjebnesvangert. Jeg har liksom lest sånn at noe av det som gjør musikk så givende, er at man på en måte får en følelse for hvor det kommer til å gå videre, og når musikken så faktisk går i den underbevisst forutsette retningen, så opplever man tilfredsstillelse, og en slags form for kommunion. Sånn tenker jeg at det kanskje også litt er med historier. Slik at hvis det på en måte finnes et beste våpen med sin egen historie hovedpersonen kan få, eller et bestemt evnesett, så gjør det på en måte forutsetningene for de endelige sammenstøtene mer uungåelige, selv etter at man faktisk vet hva som skjer, og med det også historien rikere. Kanskje. Det er i hvert fall noe alle de andre FF-spillene mer eller mindre byr på, men XII ikke gjør. Men som det er med mye i XII, så har alltid XII noe annet istedet.