Fremtidens spillgrafikk

Novastrum

Feminist-elitist
Unrealtechnology: Unreal Engine 3

Jeg så dette for noen måneder siden og ble mildt sagt oppspilt. Det vi ser her er nestegenerasjons spillgrafikk. Teknologien er allerede utviklet og venter bare på å bli brukt av kyndige spillmakere. Jeg har også sett et par videoer fra motoren som ser fantastiske ut, men jeg finner de ikke nå. Skal oppdatere hvis jeg finner de.

Noen av bildene (flere på linken):

Nå trenger vi bare gode nok maskiner for å bruke motoren fullt ut. ;)

Ingen fare Stiluz, PCI Express kortene har kommet på marketet, vi får 3,6 ghz nå i høst, for å ikke snakke om 64-Bits prosessorer som antakeligvis kommer til å drive slike spill. Harddisk er jo ikke noe problem, og vi har DVD så mange CDer slipper de fleste av oss.

Og Nova, du får meg til å grine av glede :grine:

vanvittig hvordan grafikken har utviklet seg de siste 10 årene, helt vilt.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Spesielt de 20 siste årene. Se på et C64 spill fra 1984.

Lurer på hvordan ting er i 2024. Det skal virkelig bli interresant. For hva skal vel skje, etter at vi har fått nær fotorealistisk grafikk?

Uansett, jævlig nydelige bilder.

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Vist du tenker på Pong, for å så se dette, så har utviklingen vært mildt sagt drastisk. ^_^

Pene bilder, veldg realistisk. Blir vel noe sånt ps3 kanskje kan mønstre med?

SHDR

Gullmedlem
Det er interessant å se, ja. Techen er ikke 100% ferdigutviklet, motoren ferdigstilles i løpet av året, de første spillene antas å dukke opp mot slutten av 2006, så vi kan trygt si at det er en god stund til vi ser spill med denslags grad av detaljer. Se på Doom 3. Det tok 4 år å utvikle, og det ble jobbet direkte med spillet i iallefall 2.5-3 av de årene. Mesteparten av dette gikk med til å lage grafiske assets til spillet og bygge miljøene. Hvor lang tid vil det ta å skape troverdige miljøer i Unreal 3.0 Tech? Svært lang tid, skulle jeg tro. Modeller og slikt vil selvsagt ta kortere tid å lage, ettersom man ikke lenger er like bundet av polycounts og optimaliseringer, selv om jeg mistenker at det å optimalisere en mesh for normal maps er noe som krever sitt arbeid det også. Og hva med animasjoner? Noe annet enn perfekte animasjoner ved dette nivået av grafikk vil se utrolig dårlig ut og ødelegge hele poenget. Dette kommer til å stille ekstremt høye krav til bransjen, og øke development cost enda mer, hindre publishere i å ville ta risikoer, siden man ikke helt uten videre blåser et prosjekt som har kostet 20 millioner dollar å utvikle. Hvor mange enheter vil det kreve i salg for å gjenvinne utviklingskostnadene og markedsføring omtrent tilsvarende utviklingskostnaden? Det krever minimumssalg på 1 million eksemplarer for å komme i null, helst tre ganger det for å tilfredsstille investorer og gi en slags uttelling. Med mindre neste generasjons konsoller koster 500 kr. stykket slik at alle i hele verden har en i hus er det urealistisk å anta at vi vil se slike spill før tidligst 2008, ettersom det først da vil være en etablert brukerbase for de tre next-gen-konsollene som kan tillate slike satsninger. DRIV3R har såvidt tjent inn igjen hva det kostet, og det ble sluppet på PS2 og X-Box med brask og bram, med et tilsynelatende endeløst, skithungrig massemarked. Jeg hører noen påstå at datamaskinene i dag er kraftige nok til å dytte Unreal Tech 3.0-spill, og da svarer jeg at datamaskinene i dag er kraftige nok, men at massemarkedet ikke har dem. Dersom du lager et über-spec spill har du et marked på kanskje 500 000 til 1 million på PC-markedet fordi 90% synes PC-en deres er bra nok så lenge den spiller CS.

Tror videospillbransjen trenger en liten modningsprosess og mye, mye bedre kostnadsvurdering, evne til å overholde releasedatoer og ikke minst en stor økning i popularitet før den kan bruke 20 millioner kroner pr. spill. Filmer kommer gjerne den datoen de skal komme, så folk kan stå i kø og kjøpe billetter, mens spill gjerne bommer med et års tid. Hvor mange av de som var revet med av hypen til Half-Life 2 tror du har glemt det nå, ett år senere? Iallefall så mye som 40% av mainstreammarkedet driter i det nå. De har Riddick istedet, og Halo 2. Og KillZone. Hva skal de med PC-spill som aldri kommer?

Novastrum

Feminist-elitist
Akkurat det snakket jeg og en kamerat (Rocky) om før jeg viste ham siden. Det var faktisk slik jeg kom på Unrealtech. Kostnader kommer til å overgå det meste. Vi har kommet til et skille hvor spill begynner å bli mektig dyre å utvikle. Men jeg ser positivt på det. Jeg tror ikke vi må vente så lenge som til 2008 for å se slik grafikk i spill. Microsoft har også en nestegenerasjons teknologi som er på høyde med denne og selskaper jobber med slik teknologi as we speak.
Det er også firmaer som jobber med utreding på UnrealEngine3 nå. Jeg regner med at vi ser første batch med slike spill i 2006. Kanskje ikke like bra som på bildene øverst, men fortsatt veldig bra.

En annen interessant ting er å se på Unrealteknologien. Hvis du ser nøye på bildene, ser du at poly-counten ikke er veldig høy. Det er teksturene og bumpen som gir dybden i bildet. Det står mye interessant på Unrealtechnology.com. De beste hjemmemaskinene vi har idag er ikke så langt ifra å kunne kjøre UnrealEngine3 glatt. Utrolig, men sant.

Unreal Engine 3 is available for license now, and is aimed at early-adopter game developers who are targeting next-generation consoles and DirectX9 PC's. Several Unreal Engine 3 based projects are already underway; however, pricing has not been publicly announced. If you are looking to develop a next-generation game, please contact us at licensing@epicgames.com to begin discussions.

Egentlig det jeg tror spillebransjen trenger mest, er en raskere og mer effektiv måte å lage spillene på. Siden Commodore 64 dagene (og tidligere enn det) så har det bare tatt lengre og lengre tid å lage spill. Jeg har et spill på Amiga, kjent som Another World. Slagordet foran på coveret er "The world took 7 days to create. Another World took 2 years". I dag er det veldig vanlig å bruke 2 år eller mer på et enkelt spill. I eldre dager tok det et par måneder mellom hver oppfølger. Spillene blir mer og mer avanserte, og det ser ikke ut til at økningen av tid de bruker på hvert enkelt spill vil stanse med det første. Tror dette er et av de største utfordringene de må begynne å jobbe med i fremtiden.

veldig imponerende.
er det bare jeg som har sett filmen hvor de viser fram hva motoren er god for? tror jeg fikk linken fra et annet emne her..

Oj fytte rakkern... Det er nesten så jeg blir skremt!

Utrolig hvor fort det går framover... Satte meg ned å spilte Super Metroid og når man ser disse bildene etterpå... ojojoj... Hehe..

It will soon overrun us all...

Opprinnelig skrevet av Xenon@07.08.2004, 03.24
Ingen fare Stiluz, PCI Express kortene har kommet på marketet, vi får 3,6 ghz nå i høst, for å ikke snakke om 64-Bits prosessorer som antakeligvis kommer til å drive slike spill. Harddisk er jo ikke noe problem, og vi har DVD så mange CDer slipper de fleste av oss.

83909​
Vel, PCI Express kortene er ikke så utrolig bra, dagens AGP er bedre. Jeg tror faktisk at skjermkort kan med stort hell produseres en stund fremover. AGP 8x er ikke akkurat flaskehalsen når det gjelder skjermkort.

Skremmende god grafikk.
Mener å ha sett en video som viser frem Unreal 3 motoren.
Noen som veit hvor man finner den?

Kilik

Lokal moderator
Jepp, videoen er virkelig imponerende. Særlig fysikken og lys/skygge-effektene samt textures nær fotorealisme. Dette er vel bortimot maksgrensen av hva vi kan forvente av et dataspill visuelt. Det er ikke teknologien som setter en stopper, men det er som nevnt av Shadar de enorme kostnadene som er problemet.

For 20 år siden ble spill laget av et par personer på et halvår. Nå trengs det 50-100 personer et par år å lage et spill. Det er klart at denne utviklingen kan ikke fortsette. Det kan jo gjøres små grep på verktøysiden som mesh-mapping og Microsofts XNA som vil spare utviklerne tid, men det er begrenset hvor mye dette kan kutte ned på kostnadene.

Det jeg kanskje frykter mest rundt dette er at det er bare de virkelig store studioene som har nok ressurser til å lage spill med denne grafikkstandarden. I verste fall er det bare EA og noen få andre som har råd til å punge ut budsjettene som trengs for å skape de nær-fotorealistiske spillene som folk nå venter seg...

EDIT: Siden det står "from NV40 Launch" på starten av videoen, regner jeg med demoen kjøres real-time på GeForce 6800 Ultra. Animasjonene på slutten av videoen er virkelig imponerende.

Opprinnelig skrevet av Zythius+07.08.2004, 20.05-->
<!--QuoteBegin-Xenon
@07.08.2004, 03.24

83909​
Vel, PCI Express kortene er ikke så utrolig bra, dagens AGP er bedre. Jeg tror faktisk at skjermkort kan med stort hell produseres en stund fremover. AGP 8x er ikke akkurat flaskehalsen når det gjelder skjermkort.
84037​
[/b]
Selfølgelig så er jo dagen AGP kort mye bedre en de nye PCI Express, men jeg tenker mer på fremtidens PCI Express kort, rundt den tiden når disse spillene begynner og komme i salg.