Generelt om Xbox 360

<div class='quotemain'>
<div class='quotemain'>Nåja, spillene forsvinner vel ikke, gjør de vel? ;) [/b]
Nei, klart ikke. Men hvem orker vel å kjøpe seg masse gammalt rask når man skaffer seg en ny konsoll, hmm? Da er det de nyeste utgivelsene som gjelder.
Men bevares, hvis det bare er Phoenix Wright og Castlevania som har interessert deg så langt, har du jo ikke så mye å ta igjen.
Men fortsatt mer enn meg når det gjelder 360. :D
[/b][/quote]


Serr, du må ha få med deg Perfect Dark som rett å slett OSER av kvalitet! Den gobiten har unnsluppet fingrene dine.
[/b][/quote]
Mener du Perfect Dark: Zero? For det er et spill man ikke må få med seg. Teit singleplayer og lusen multiplayer.
 
Mener du Perfect Dark: Zero? For det er et spill man ikke må få med seg. Teit singleplayer og lusen multiplayer.
[/b]
Jeg synes faktisk akkurat det motsatte om spillet. :p
 
<div class='quotemain'>Serr, du må ha få med deg Perfect Dark som rett å slett OSER av kvalitet! Den gobiten har unnsluppet fingrene dine.[/b]
Etter hva jeg har lest, er det ikke kvalitet som oser av akkurat det spillet. :D
[/b][/quote]

Enig der. Var vel det jeg prøvde å få frem indirekte :p

Jeg prøvde å få frem en litt annen vinkling med innlegget. Tillatt meg. Dette spillet suger skikkelig kukk. Elendig multiplayer og klunky kontroll. Nei, ikke bra.

Sånn...
 
Stilig, Microsoft belønner meg for å vente med å kjøpe nykonsollen deres ved å senke prisen og gjøre den raskere og stillere. Takk, Microsoft! :tommelopp:
[/b]
Det er en logisk progresjon. Det samme har vært tilfelle ved nesten samtlige tidligere konsoller. F.eks. PSOne, PSTwo, XBox, Mega Drive osv. MS hadde vært kjipe om de ikke oppgraderte konsollene sine. Synes det er mye mer kynisk med måten Nintendo bytter ut konsollene med kun kosmetiske forskjeller, samtidig som prisen alltid går opp. Både Micro, SP og Lite var dyrere enn forgjengerne.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hva var oppgraderingen til Xboxen?
Og ifølge din egen logikk, så føyer enten Nintendo seg glatt inn i rekka av den "logiske progresjonen" du nevner, eller så er Sony kjipe siden PSOne og PSTwo bare hadde kosmetiske forskjeller fra forgjengerne.
 
XBoxen byttet DVD-drev tre ganger, uten at konsollen ble dyrere av den grunn. Klart, oppgraderingene til Nintendo er fine. Bedre skjerm og ergonomi er det ingenting i veien med. Men da stiller jeg meg spørsmålet om ikke de opprinnelige konsollene burde vært gode nok til at slike oppgraderinger ikke ville vært nødvendig. Den første GBAen slår iallefall meg som et dårlig produkt. Uergonomisk og nærmest dønn umulig å se noe som helst på. Uansett så finner jeg det teit at de oppgraderte utgavene er dyrere, når de logisk nok burde ha vært billigere (ny teknologi = lavere produksjonskostnader).
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Prisen på DVD-ROM har stupt de siste årene, så det skulle bare mangle at ikke prisen forble den samme. Dessuten klarer jeg ikke helt å se hvordan det er en oppgradering, ettersom det er snakk om at MS byttet ut dårlige DVD-ROM med noen som faktisk fungerte slik de skulle. :p
Og: Hvis den første GBA-en var et så dårlig produkt, da burde du vel være glad for at Nintendo gav ut en ny utgave som fungerte bedre?
Og igjen... PSTwo kostet mer enn den gamle PS2-en gjorde på tidspunktet den ble lansert. Kjeft litt på Sony også.
Dessuten er det ikke et ukjent fenomen at nye utgaver av eldre produkter koster mer enn den gamle utgaven. Nye biler har en tendens til å koste mer selv om det faktisk finnes eldre biler som er bedre og billigere.
 
Kjeft litt på Sony og? Jeg har da aldri sagt noe positivt om dem i denne forstand? Jeg brukte Nintendo som et eksempel da du slår meg som en som forsvarer dem på både godt og vondt, samtidig som du har en merkelig trang til å angripe Microsoft.

Problmet jeg hadde med GBAen, er at den aldri burde vært dårlig nok til at en oppgradering ville vært nødvendig. I mitt minne er det kun to "konsoller" som har vært dårlige nok til at de har blitt erstattet, en av dem er GBA, den andre er N-Gage. Det sier vel litt.

Og om bilfabrikanter gjør det, trenger ikke Nintendo gjøre det samme.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei, de trenger ikke det. Men det koster litt å markedsføre den redesignede enheten, vet du. Og heldigvis er ikke prisforskjellen på biler og spillkonsoller sammenlignbar.

Det som var feil med GBA-en var, som alle i hele verden vet, at skjermen var så sabla mørk. Jeg vil si N-Gage hadde et par feil mer, siden du først nevner den. Å slå på en lampe mens jeg spilte GBA gjorde underverker for min spillopplevelse, men det måtte nok litt mer til for å rette opp det som var ræv med N-Gage-en.

Og grunnen til at jeg skrev du skulle kjefte litt på Sony, var at de gjør akkurat det samme som Nintendo. Du brukte Sony som eksempel på at det var greit MS oppgraderte 360-en, men brukte Nintendo som eksempel på noen kjipinger som bare var ute etter å lure penger ut av fatttigfolk. Argumentet ditt var litt vanskelig å få øye på, jeg prøvde bare å hjelpe deg ut av knipa. :p

Jeg vil også at du viser meg hvor i den første posten min i denne diskusjonen jeg angriper Microsoft:
Opprinnelig skrevet av Meg sjæl
Stilig, Microsoft belønner meg for å vente med å kjøpe nykonsollen deres ved å senke prisen og gjøre den raskere og stillere. Takk, Microsoft! :tommelopp:
Ellers... det er ikke så rart at jeg forsvarer Nintendo så ofte, når de er den eneste av de tre hovedaktørene innen spillbransjen som jeg mener driver med noe vettugt istedenfor bare å overklokke gårsdagens teknologi og selge den til ågerpris.

Om du synes tusen flis er for mye for en ny spillmaskin, da får det bli din sak (og da lurer jeg litt på hvorfor i helvete du eier en 360). Og hvis du allerede har en DS eller en GBA, da har du vel ikke så sabla mye å klage over, ettersom du ikke trenger å kjøpe nyutgavene. Men det går an å tenke litt over motivasjonen: potensielle kunder som ikke har likt de gamle utgavene, kan la seg friste av en mindre, fiksere utgave av maskinvaren til samme pris som før.
 
En håndholdt konsoll er et mye mer delikat produkt enn hva enn stasjonær konsoll er. Om den er håndholdt innebærer den og skjerm samt at den fungerer som kontrollspaken. Dermed er god skjerm og ergonomi svært viktig. Så en ny PSOne vil ikke endre spillopplevelsen din på samme måte om den er uergonomisk. GBAen var både vond å holde, samt hadde en fæl, fæl skjerm. Ikke bare var det umulig å se noe på den, om man hadde en ekstern lyskilde (som var helt nødvendig), var sjansen stor for at det billige glasset ville reflektere lyset rett i trynet på deg. Tilogmed ikke den første GameBoyen eller Game Boy Pocket gjorde det. Derfor synes jeg det er svakt av Nintendo å lansere et helt ESSENSIELT produkt (ja, jeg synes at den første GBAen er nærmest uspillbar) som SPen faktisk var, først tre år senere, til en høyere pris. Sånn sett kan man trekke en fin paralell til N-Gage, som har fått langt mer pepper for sitt design (den har dog en rekke andre problemer i tillegg til designet, men det får bli en annen sak). ...Mitt syn på GBAen.

Ellers... det er ikke så rart at jeg forsvarer Nintendo så ofte, når de er den eneste av de tre hovedaktørene innen spillbransjen som jeg mener driver med noe vettugt istedenfor bare å overklokke gårsdagens teknologi og selge den til ågerpris.[/b]
Misforstå meg ikke, jeg foretrekker Nintendo sine greier fremfor Sony og MS. Men du ser ut til å forsvare dem for hva som helst. Som om du er redd for at noen skal lage riper i glansbildet du har av den hellige spillprodusenten. Du slår meg som partisk.

Om du synes tusen flis er for mye for en ny spillmaskin, da får det bli din sak (og da lurer jeg litt på hvorfor i helvete du eier en 360).[/b]
Det har da jeg aldri sagt? Jeg sier bare at det er teit av Nintendo å straffe de som ikke ventet med å kjøpe de nye greiene deres, ved å lansere nærmest nødvendige oppgraderte utgaver for høyere pris.

Men la oss prøve å ro kverruleringen i land. Jeg reagerte kun på at du reagerte så sterkt på at MS gjorde noe som konsollfabrikanter har gjort i årevis. Det så ut til at reaksjonen din kom utelukkende på grunn av at det var MS som sto bak konsollen. Jeg burde selvfølgelig ha ant følgene det ville få å bruke ordet "Nintendo" i negativ kontekst mens jeg pratet til deg, men jeg kunne virkelig ikke dy meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
:rulleøyne: Ja, jeg synes det var fint at konsollen ble både billigere og forbedret kun fordi det var Microsoft som sto bak den. Virkelig flengende kritikk der, altså. Selv om jeg synes litt synd på de som kjøpte 360-en rundt launch. :p

Dine subjektive oppfatninger vedrørende GBA har jeg så klart ingenting å si på, men jeg synes det er drøyt at du kaller SP-en "nærmest nødvendig" basert kun på dem. Spranget er stort fra en svakt designet og overpriset maskin som N-Gage, til GBA-en som kun hadde én svakhet objektivt sett. Forøvrig betalte jeg mindre for SP-en min enn jeg betalte for GBA-en min; 1100 og 1500, respektivt. Begge ble kjøpt ved launch.
Jeg hadde ingen problemer med GBA-en, men jeg syntes likevel SP-en var så fristende at jeg kjøpte den også. Kjæresten min overtok GBA-en, og den bruker hun enda.

Og om det er noen trøst, så slår du meg som en veldig sterk tilhenger av Microsoft.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det ante meg også at du ville slutte å svare på argumentene mine sånn cirka nå. :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hva med det første jeg skrev i det innlegget da, hmm? :D

Poenget mitt, kjære deg, var at GBA-en kostet mer enn SP-en da den først ble lansert. Altså ble SP-en lansert til en lavere pris enn GBA-en ble (Micro-en ble vel lansert med en pris på rundt 900, om jeg husker rett). Da stemmer faktisk ikke ditt argument om at maskinene blir dyrere og dyrere, mister. :)
Opprinnelig skrevet av Alex+-->QUOTE(Alex)
Uansett så finner jeg det teit at de oppgraderte utgavene er dyrere, når de logisk nok burde ha vært billigere (ny teknologi = lavere produksjonskostnader).[/b]
Flere enn meg som husker at DS-en kostet rundt 1500 kroner ved launch her i landet, dersom du kjøpte den fra de som solgte dyrt? Ny teknologi = lavere produksjonskostnader = lavere utpris, som noen skrev før og som vi ser demonstrert her. :D

Jeg hevder at poenget ditt har kokt bort i sanden, eller løpt ut i kålen, om du vil.

Edit: For å underbygge påstandene mine litt, snoket jeg på Wikipedia. De mangler data for Norge, men her er prisinfo fra Statene:<!--QuoteBegin-Wikipedia

The Game Boy Advance sold at a base price of $100 USD when it was released in North America. [1]

The SP was marketed at $99.99 USD at launch. In September 2004, Nintendo lowered the price to $79.99 USD. [2]

[The Game Boy micro] retails for US$99 in the United States, compared to US$79 for the Game Boy Advance SP. Later, the Black, Silver, and 20th Anniversary Edition (available only at Game Crazy stores) were released. The Game Boy Micro's price has since dropped to US $89. In Japan, the handheld runs for about ¥12,000, ¥3,000 more than the SP. The system sells for €95/£69 in Europe. In Australia, although its retail price is listed as AUD$149.95, it has been selling for as little as AUD$99. And in China, it sells for ¥880, ¥212 more than the iQue GBA SP. [3]
Kilder: [1] [2] [3]