Gjulequissen 2020!

#42
Fasit 17. desember:

1. BPM (bullets per minute)


Rytmeskyteren som fikk litt oppmerksomhet tidligere i år. Har ikke prøvd det ut selv.

2. Minecraft Dungeons


Jeg, guttungen og vennene hans plukker fremdeles dette opp fra tid til annen.

3. Maid of Sker


Et skrekkspill som har blitt sammenlignet med Silent Hill og the Evil within 2. Det er tilgjengelig på PC og konsoller, det kom faktisk ut på Switch for under en måned siden.

Spørsmål 18. desember:

Hvilket VR spill er dette?

1.

bang.png


2.

En populær skytespillserie slapp sitt første spill i VR veldig nylig. Hvilken?

kaboom.jpg


a. Call of Duty

b. Medal of Honor

c. Battlefield

d. Delta Force

e. ARMA
 
#43
Fasit 18. desember:

1.

Population One som jeg har skrevet varmt om i BR tråden.

BR tråden

2.

b. Medal of Honor.

Spillet skal visst bare være så som så. Det har vært i utvikling i veldig lang tid og skaperne har dessverre ikke tatt i mot inspirasjon fra andre gode VR spill som har kommet ut de siste årene og det er elementer som er unødvendig clunky.

Spørsmål 19. desember:

1.

Oculus Quest 2 kommer i to varianter med forskjellig mengde minne. Hvilken variant finnes ikke?

a. 64 GB

b. 128 GB

c. 256 GB

2.

Hvor stor oppløsning har Quest 2 per øye?

a. 1440 x 1600

b. 1832 x 1920

c. 1920 x 1080

d. 1280 x 1320
 
#45
Fasit 20. desember:

1.

The gentlemen

2.

Kadaver

Spørsmål 21. desember:

1.

Replica arkademaskiner er i vinden som aldri før selv om utvalget i Norge har vært ganske labert. Hva heter selskapet som har blitt store på reproduksjoner av arkade kabinetter i 3/4 av original størrelse? Disse er også tilgjengelige i norske butikker.


2.

New wave Toys kom nylig ut med et Dragon`s Lair replica kabinett i 1/6 av original størrelse. Jeg vil vite hvordan kabinettet spiller av selve spillet?

dragons-lair-replicade_dragons-lair_silo.png


a. LaserDisc

b. Raspberry pi

c. Kassett

d. DVD
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#46
Doh. Kadaver skulle jeg se i oktober men rakk det ikke. Kjente bare igjen Gitte Witt så jeg gjetta Spionen.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#47
Han andre er Thomas Gullestad. Bommet på både skuespiller og film i den første oppgaven (men har ikke sett den), trodde det var Noomi Rapace i Whatever Happened to Monday. :penga:
 

Lodin

Der Waaaah
#48
Hvor mye koster en sånn 1:6 maskin som den Dragon's Lairen? 1:6 er samme størrelse som orginale G.I. Joe og Barbie og jeg har jo kisen fra Hotline Miami som står på hylla å kjeder seg.
 
#50
Fasit 21. desember:

1.

Arcade1Up

De startet med et par klassiske favoritter som Street Fighter 2, Galaga og Space Invaders og hadde noe problemer med kvaliteten på lyd og stikker i starten, men de har vært veldig behjelpelige til de som ikke har vært fornøyd med produktene. Det er også en mod scene for kabinettene deres, og siden alt kommer flatpakket i IKEA stil så blir man hjulpet inn i den magiske arkadebyggingens verden. Bare å søke på arcade1up på youtube for å se hvordan du kan modifisere ting etter hjertens lyst.
I senere tid har de hatt stor suksess og fått lov til å kopiere stadig kulere kabinetter med det originale Star Wars kabinettet som det råeste. Dette kommer med en stikke i høy kvalitet og ble utsolgt umiddelbart.
De har også kommet med noen pinball automater, en hobby hvor inngangsprisen på nye kabinetter gjerne er 70k er nå redusert til 7k, ikke verst.


https://arcade1up.com/

2.

b. Dessverre. MEN, det følger med en replica av laserdisc spilleren samt platen så du kan late som om du spiller av på den klassiske måten. New Wave Toys kjørte en veldig vellykket kickstarter på dette kabinettet og sparte ikke på noen av detaljene.

Dragon_sLairGroupshot1000pxrectanglepng.png


De har flere andre kabinetter, alle koster ca 1000kr og er på størrelse med en GI Joe så de passer inn i hyllene til samlere. Personlig ville jeg gått for Arcade1up kabinetter, men har man ikke plass er dette et godt alternativ. Prisen er 30$ lavere på kickstarter så verdt å følge de om dette er noe for deg.
Jeg burde kanskje ta Dragon`s Lair utgaven min ut av plasten en dag og se om jeg får kjørt på laserdisc spilleren når jeg tenker meg om.

https://newwavetoys.com/


Spørsmål 22. desember:

Mer speedrunning!

1.

Hades er et spill alle burde sjekke ut i år, men er også et spill hvor man er prisgitt RNGesus for å få oppgraderingene man ønsker seg. Jeg er ute etter spilltiden det tar fra man starter spillet frem til siste bossen. Verdt å merke seg at dette er på heat 0, for de som ikke har spilt det før så er heat
navnet på vanskelighetsgrad modifiseringene man åpner etter å ha vunnet spillet. Så dette er et speedrun uten modifikasjoner.

a. 13m 28s

b. 18m 19s

c. 2m 32s

d. 6m 29s

2.

Resident Evil 2 (2019)

Jeg har fortsatt til gode å spille igjennom dette, men har originalen på N64 som var verdt å få med seg. Noen få regler her: Ikke lov å bruke duplisere items eller bruke uendelig ammo våpen. En normal gjennomspilling med andre ord. Tiden jeg er på jakt etter er fra spillet starter til det er fullført.

a. 1t 48m 37s

b. 1t 10m 53s

c. 0t 29m 55s

d. 0t 51m 53s
 
#51
Fasit 22. desember:

1. d


2. d

Lenke til rekordløp på twitch


Spørsmål 23. desember:

Indie spill til eldre konsoller er morsomt å følge med på da det er mye rart og ikke minst kult som dukker opp. Hvilke spill er dette?

1.

233.png


2.

232.gif


3.

23.png



Bonus:

I natt ble Byteoff 2020 utdelingen holdt og her kan man se noen av spillene som har utmerket seg i NESmaker miljøet det siste året! Flere av spillene som startet som midre prosjekter for Byteoff 2019 har blitt fullverdige spill og hatt suksess på Kickstarter. Flere husker sikkert at jeg har snakket varmt om Doodleworld som jeg venter spent på.

 
Sist redigert:
#52
Fasit 23. desember:

1.

Fix it Felix Jnr. på Commodore 64!

2.

Flea på NES!

3.

Xenocrisis på Sega Mega Drive og Neo Geo! (Finnes også på alt av moderne konsoller samt Steam)

Spørsmål 24. desember:

Tradisjonen tro må dere vite titlene på følgende kommende spill:

1.

boff.jpg


2.

hg.jpeg


3.

kok.jpg


PS: Det blir som vanlig opptelling og deklarering av vinner første juledag om jeg kommer meg igjennom alle svarene. Jeg skulle egentlig vært på jobb denne julen og hatt god tid til å sjekke slikt, men det har skjedd et lite julemirakel og jeg drar ikke på jobb før den 26. Mer om dette i skjeratråden litt senere :)
 
#53
Beklager lang ventetid på retting, men da har jeg sett igjennom alt av svar med argusøyne. En liten bønn til neste gang er at svarene ser nogenlunde slik ut:

05.12

1. a

2. b


3. Pikachu

og så legge i ut i det lange og brede om funfacts, eller om hvor elendig jeg er til å stille spørsmål som kan tolkes på flere måter etc etc :p Det gjør alt mye mye lettere i ettertid.

Da har jeg kjørt svarene igjennom RNGeren og som alltids vil resultatene skape glede for noen og frustrasjon for andre!

@Yetipants 2

@Kleevah 30

@Buggz 18 Prize numero uno get!

@Houseman 11

@SirkusMartin 11

@Lodin 37

@Thinaran 39 Prize numero dos get!

@Shinra85 19

@Terje 23

@Klaymen 14 Prize numero tres get!

@Maximum 11

Max score 55


Nok et år med mye engasjement! Det var mange bra svar, og nok en gang blir jeg overrasket over alt som er kjent for gjengen her inne. Buggz får jeg overrakt førstepremien til, men Thinaran og Klaymen kan sende meg oppdatert adresse for sikkerhets skyld. Jeg er rimelig fornøyd med førstepremien i år, men hvis den ikke faller i smak så går den til en av de som ikke har fått premie i år!
En stor takk til alle deltakere, og en ekstra stor takk til Klaymen i år også som er med på å sponse premiene, Huzzah!
 
#57
55 var max score. Usikker på om det blir helt likt opplegg neste år. Jeg hadde mye moro med å lage kryssordet sist så kanskje det blir en større utgave av den samt litt mer oppgaver, ikke bare quissing så det blir lettere for å delta. Jeg brukte bevisst mye multiple choice for å gjøre quissen mer tilgjengelig i år så hvis noen har noen formeninger om hva som kan gjøre quissen enda mer interessant så fyr løs.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#59
Må åpenbart være noe feil med denne quissen siden jeg har deltatt hvert år og aldri vunnet noe, neida, gratz til alle vinnerne og takk for efforten i år også.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#60
Jeh, litt seint innom her pga. dårlig internett-tilgang de siste dagene, men må bare takke @ganon for knall opplegg år etter år. Må si meg rimelig fornøyd med scoren, selv om det var en del jeg kanskje hadde klart hvis jeg hadde tenkt meg enda litt lengre om. Gleder meg allerede til neste års!