God of War

Prøv heller challenge of the Gods... Er på level 8 nå... Ikke akkurat lett kan jeg si...
 
God mode er ikke så vanskelig egentlig, ihvertfall ikke hvis du misbruker magi, men slutten er slett ikke lett..

*SPOILER*


..når du må beskytte familien din mot en haug med kloner av deg. Kjørte gjennom spillet ganske greit, men akkurat det var et sant helvete på God mode.


*SPOILER SLUTT*



Challenge of the Gods er ikke lett det heller nei, men det er mye lettere enn galskapen jeg nettopp nevnte. Sleit mest med siste challenge.
 
Jeg tror jeg snart kommer til å eksplodere... jeg har holdt på med challenge 8 i 5 timer nå... klarer den faen ikke!!! Noen tips?
 
Gikk gjennom spillet forige uke. Det åpnet helt fenomenalt; den siste button-sequensen på slutten av Hydra-bossen ga meg hakeslepp. Men det toppet seg liksom ikke like mye etter den. Jeg hadde håpet på langt flere bosser enn det var -- noe på samme nivå som Resident Evil 4 og Ninja Gaiden. I tilleg plagdes jeg litt over AIen da den fort ble veldig forutsigbar. Den lille utfordringen som var å få på normal kom av at det var hemskt mange fiender å sloss mot samtidig. Men bortsett fra dette lille pirket var det meste tipptopp. Herlig brutalt og tilfredstillende, med en presentasjon som overgikk alt jeg hadde forventet meg av min nylig inkjøpte PS2. Leveldesignet og arkitekturen var spesielt imponerende, dette og historien var vel egentlig det eneste som overgikk Ninja Gaiden (som fortsatt rejerer tronen innen sjangeren for min del) for meg.

Åja, det, pluss at jeg aldri følte meg trakasert av spillet :ehm...: .
 
Personliog ble jeg svært skuffet over spillet. Av en eller annen grunn hadde jeg forventet meg litt mer, alt i GoW er gjort før og like bra. Historien er elendig, og presenteres svært dårlig. Nå skal det være sagt at jeg ikke har fullført spillet, og at ting kan endre seg på slutten. ( Har netopp komt ut av pandoras tempel med pandoras box, og startet klatringa etter at kratos ble "spiddet") Puzzlene er jo banale, jeg skulle løse et puzzlespill, det tok meg 5 sekunder å se løsningen, men 5 dødskjedelig minutter å flytte og snu på store steinblokker. Platorm-delen er etter min mening svært dårlig designet. Samt må jeg si at jeg likte ikke kontrollen, men det kan kanskje kun være meg. Det er noe i det nintendo sier at kontrollen i dag er for avansert, GoW er et stjerne eksempel på det. I tillegg til dette kommer som nevt i forrige innleg, en enkel AI. Ikke misforstå meg, jeg likte spillet rimlig godt, men jeg synes det ikke fortjener noe sekser. Spillet har de samme feila som i Ninja Gaiden, og personlig foretrekker jeg Ninja Gaiden, pga flere våpen som gir større variasjon i gameplay, plussa at NG var mer utfordredne å spille (noe jeg likte)
 
Opprinnelig skrevet av Camrot@06.08.2005, 22.57
Det er noe i det nintendo sier at kontrollen i dag er for avansert, GoW er et stjerne eksempel på det.
Altså, hæ? Hva med kontrollen i God of War var for avansert? :blunk:
 
Den bruker jo absolutt alle knappene på kontrollen. I en fight må du holde styr på 7 knapper pluss d-pad og begge tommelstikkene.
Altså, det er ikke noe problem for meg, jeg har jo tross alt spilt hele mitt liv. Men det er jo ikke til å komme bort fra at spillet krever stor fingerferdighet med kontrollen for å få fult utbytte av mulighetene spillet tilbyr. Dette karaktriserer jeg som en svakhet, og utviklerne burde ha funnet en bedre løsning.
 
Jeg ser ikke på det som en svakhet at endelig er det noe som utnytter hva det kan. Kunne vært gjort lettere, men da ført til enda mer mash'e-vennlig, noe det egentlig er nok av dersom en ikke gidder å ha full stil i fightene.
 
Opprinnelig skrevet av Red Hawk@07.08.2005, 00.01
Jeg ser ikke på det som en svakhet at endelig er det noe som utnytter hva det kan.
248699​
Det blir helt feil å tenke sånn. "La oss spre alle funksjonene utover så mange knapper som mulig, istedenfor å gjøre kontrollen så appelerende og enkel som vi kan". Jeg kunne f.eks godt tenke meg at dodginga ble gjort på samme måte som i Ninja Gaiden; hold in block og dytt den venstre anologen i den retningen du vil rulle. Mye enklere, da man slipper å ta bort fingra fra angrepsknappene.

Jeg hadde null problem med kontrollen, ville bare si meg litt uenig i akkurat det utsagnet.
 
Opprinnelig skrevet av Morbo@06.08.2005, 23.58
Fortsatt evig mye bedre enn Ninja Gaiden sin :p
248696​
Det er jeg helt enig i, men i NG er jo det helt tydelig, det er ikke noe Team Ninja har lagt arbeid ned i.

Med antallet cutscene i GoW er jeg av inntrykket at utviklerne har prøvd å lage en historie til spillet.
Det fortelles en historie som har hendt før selve spillets gang, og blir fortalt gjennom forskjellige cutscenes i spillet. Hver gang fortelles en liten bit av historien. De kunne like godt ha fortalt hele greia i starten, og det ville ikke gjort noe forskjell. De kunne ha fjernet hele greia, og forklart den i en liten tekst i manualen, og jeg hadde vært like glad som jeg er nå. I stedenfor sper de historien ut over hele spilet i små scener, som har svært lite med det som du faktsik gjør i spillet. Dette kaller jeg en dårlig historie. Nå kan dette kanskje endre seg da jeg også får se slutten av spillet neste uke (er uten ps2 for helgen), men det vil ikke forandre den fakta at jeg har spillt 8 timer med en histore som er dårlig fortalt/presenetert.

Kort sagt: historien i GoW har interessert meg like mye som en tur på toalettet(les: do), og da kunne de like godt ha fjernet hele greia og konsentrert seg på noe annet i stedet, som å lage noen bedre puzzles...
 

SHDR

Gullmedlem
Og jeg som syntes historien var mer enn bra nok. Den rettferdiggjør Kratos som personlighet, den er helt anstendig fortalt, den legger en liten ekstra dimensjon i spillet ved å la deg lure på hva i helvete Kratos egentlig er for en galning. Plagde meg ikke, og var knapt nok fortalt til at det ikke gikk utover spillet.

Bra nok. Selvsagt, ikke noen Oscar for beste manus, men mye bedre enn jeg ventet.
 
Vel historien som blir fortalt slik gjør at jeg gleder meg mer og mer til å få med meg mer av historien... Kan ikke se problemet med dette, jeg hadde blitt skuffet om historien bare ble fortalt i en liten notis i manualen... Da hadde dette spillet hvertfall blitt hjernedødt... Men noen liker jo goså hjernedøde spill uten handling...

Kontrollen hadde jeg så absolutt ikke problemer med... Mener du at det er negativt at et spill krever minimalt med ferdigheter? Syntes styringa var skit-enkel...
 
Poenget mitt er nettopp at jeg oppfatter spillet slik det fremstår nå som "hjernedødt", som du selv sier det. Jeg hadde kost meg like mye selv uten alle filmsekvensene. Dette er fordi historien ikke engasjere meg på noe vis, den forteller jo kun noe som hendte for lenge siden. Kratos vil ha hevn, jeg får sakte vite hvorfor han vil ha hevn, helt uavhengig av hva som skjer i spillet jeg faktsik spiller. En historie i et spill mener jeg bør fortelle meg hvorfor jeg må gjøre det jeg skal /kan gjøre. Det er jo alltids bra med en bakgrunnshistorien, men foksuet bør ikke ligge på hva som har hendt før i tiden, men hva som hender når man spiller. Det blir liksom som et MGS spill, der alle filmsekvnesnen handler om hva Snake tenkte på før han ble sendt ut på oppdraget du nå utfører. Kanskje ikke den beste sammenliknignen, men you get my point.

Uansett, nå ble det overfokus på en liten bagatell i spillet, i slike spill er det gameplay som teller 100%, og der er GoW et helt i toppen.

Angående din kommentar om kontrollen, er jeg ikke helt sikker om jeg forstår, eller om du forstår meg. Mener du at et spill er enklere å styre om det krever alle 10 kanppene på kontrollen til å gjøre noen få triks kontra et spill som gjør det samme med bare bruk av 5 ulike knapper?
Viss du selv har spilt spillet, da må du vel ha oppdaget at i gameplay tar spillt i bruk så og si alle knappene på kontrollen. Jeg påstår ikke at spillet er vansklig å styre eller skaper problemer, men jeg mener den er unødvendig komplisert, og at det burde ha vært løst på en enklere måte. Slik spillet er nå krever det en god fingerkordinasjon for å utnytte spillet fulle muligheter, dette er ikke noe en nybegynner i spilling har automatisk.

Jeg har forresten ennå ikke spilt noe mere av det, da det dumme spillet hadde plutselig sendte meg fra hard til easy som vansklighetsgrad, bare fordi jeg hadde noen problemer med litt plattformhopping, og nå ble alt bare dødens kjedelig og enkelt. Og når de geniale utviklerene ikke gir meg muligheten til å endre det tilbake uten å starte forfra, ender det med et spill plassert i hylla alt for tidlig.
 
Vel, jeg syntes det er greit å vite hva Kratos egentlig driver med, hadde vært litt speiselt om Kratos bare herja rundt i grekerland og drepte alt av mytologiske dyr helt uten videre... Grunnen til at den hoppet fra hard til easy er fordi du valgte det, etter du har dødd en haug av ganger på samme sted får du et spørsmål om å fortsette på easy...

Igjen ser jeg ikke poenget med å klage på en kontroll som er så simpel å kontrollere... det er to slåknapper, en grappleknapp, en hoppeknapp, saveknapp, rulleknapp, blokkeknapp, gåknapp, pauseknapp og item/magic screenknapp... Er det virkelig så vansklig? I en kamp bruker du 6 knapper som ikke krever mer enn en cm av tommeltotten din... Hva mener du burde kuttes bort? Dette er en hersens PS2 kontroll, ikke særlig avansert og uoversiktlig..
 
I en kamp bruker du 7 knapper, pluss begge tommelstikkene og d-pad'en. Må du åpne en kiste under en kamp, tar du i bruk den åttende også... Jeg klager ikke, jeg sier simpelthen ifra, dette kunne og budre ha vært bedre. Noe som jeg mener Ninja Gaiden klarer bedre enn dette. I mine øyner er det slike detalajer som skiller en 5'er og en 6'er. (Nå led NG av mangen andre bagateller også da...). . Jeg har da ALDRI sagt at det skulle ha vært kuttet noe bort fra kontrollen, men FORENKLET!!!!!!!!!!!! Kontrollen er ikke simpel, den krever i forhold til andre spill jeg har spillt, noe som er mange, mye. Er du ute av stånd til å se det og ikke klarer å lese hva som står i tidilgere innlegg (det er unødvendig at jeg skal si noe som allerde er skrevet i emnet), gidder jeg ikke diskutere med deg. Og la ditt neste innlegg inneholde litt mer enn bare" men kontrollen er jo skitenkel jo!!!"
 
Jeg er ikke spesielt flink på spill som dette, og synes da kontrollen var ekstremt enkel å bruke. Fatter absolutt ikke hva du snakker om. God of War har noe av den beste kontrollen jeg noengang har vært borti i spill som dette, og responsen og tilgjengeligheten er helt enorm. Du sloss en tapt kamp, Camrot, for kontrollen i God of War er tilnærmet perfekt, og det er de fleste enige i.
 

SHDR

Gullmedlem
Den er omfattende, men spillet lærer deg veldig tidlig opp til hvilke knapper du skal bruke. Godt interface i spillet viser deg hvilke knapper som skal brukes hvor, og om du har brukt en håndkontroll tidligere lærer du det på under halve timen.

Men jeg kan forstå hva du mener. Om jeg aldri hadde spilt et spill før ville jeg nok strøket med av God of War. Det er temmelig mye abstraksjon å vri hodet rundt. Men det er ikke noe problem for oss, er det vel?