Good Old Games - utgivelser og tilbud

Terje

mostly harmless
Det er det. Spilte det mye faktisk. Men her må man nok ærlig innrømme at CD-ROM utgaven til DOS er nok den definitive utgaven, med en penere rendret ørken, voice acting, CD-audio og klipp fra Lynch-filmen.

Men absolutt et godt spill på Amiga også ja.
 
Etter å ha prøvd flere Amiga spill fra thecompany.pl kan jeg egentlig ikke fått anbefalt de nok. Jeg er skeptisk til hvor lovlig dette er, så egentlig burde det vel ikke vært åpent diskutert på dette forumet heller, men hukeeers. Prøvd både Dune 1, Alien Breed, SWOS 96/97 og Giana Sisters og til og med T-Zer0 for første gang i mitt liv (som egentlig krever en litt kraftigere Amiga med CD-ROM, aksellerator og ekstra minne), og kommer definitivt til å fortsette å bruke denne siden. Alle disse kjørte perfekt.

For min del valgte jeg å bare resize, ikke rescale, og kun bruke nullfilter "filteret". Husk også å huke av for Keep Aspect Ratio. Eller funker X360 kontrolleren halvveis default (bare bruke rullgardinlista for å velge den).
 

Lodin

Der Waaaah
Nå som vi har ny ledelse tror jeg reglene er litt i limbo pluss at disse spille selges ikke lenger så hvem bryr seg?

Uansett gjorde jeg no artig i går og fyrte opp Cannon Fodder emulert i DOSBox siden jeg allerede hadde versjonen fra GoG og versjonen fra polakkene og herre snute for no forskjell. Jeg foretrekker fortsatt grafikken på PC, men lyden er sinnsykt mye bedre på Amiga. Musekontrollen føltes og bedre, men her kan det være at emuleringa av PC-versjonen møffer. Uansett, Cannon Fodder er bedre på Amiga. :penga:
Også testa jeg Shufflepuck Cafe, men der er fortsatt den bpste versjonen på Mac.
 
Angående Cannon Fodder så jo, musekontrollen på dosbox versjonen er slik den skal være... husker jeg prøvde spillet på en dos-pc i '96 eller '97 og ble sjokkert over hvor stor forskjell det var.
 

Lodin

Der Waaaah
Uansett ukens slipp var Gothic 3 expacken Forsaken Gods og her bøffa utviklerne vistnok flere modder folk hadde mekka for at orginalen i det hele tatt skulle bli spillbar. Harke testa og har allerede på Steam så meh.

Noe annet som er potensielt meh er at de har signa opp Eidos. Meh fordi de hyper det med kryptiske hints som ikke er så kryptiske om Hitman og Deus Ex. Når spillserien allerede har vært tilgjengelig på de fleste digitale sjapper er ikke det så spennende. Forhåpentligvis får de i det minste med Thief, Carmageddon og Soul Reaver. Obskure klassikere som Kingdom O' Magic og Gender Wars hadde virkelig satt ting på spissen.
Jo og siden Eidos nå ligger under Square Enix så kanskje de får med Final Fantasy VII også. :v
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vil bare informere om at Lodin har rett i at Gender Wars er obskurt, men tar fullstendig feil når det gjelder klassikerstatusen; døll, "morsom" Syndicate-klone bare mindre variert (bra jobba) og elendig designet.
 
Carmageddon 2 spillbart med x360 kontroller... jatakk. Har lite tro på at det nye Carmageddon skal ha sjans til å leve opp til originalen. Carmageddon trenger latterlig sprø skadeeffekter for å være skikkelig gøy - Carmageddon 2 med sine pappbiler som blir deformert bare du såvidt borti en vegg, bretta rundt lyktestolper, deles i to hvis du er så uheldig å bommer halvveis på tunellen, etc.

Jo og siden Eidos nå ligger under Square Enix så kanskje de får med Final Fantasy VII også. :v
Og VIII.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeh, det var Square Enix. Liker at de såvidt bare brusher borti Eidos i farta. Uansett er de to første spilla Hitman: Codename 47 og Deus Ex . Hitman har tapt seg en del over åra pga. den frustrerende vansklighetsgraden, men Deus Ex er såklart fremdeles et av de ti beste spilla noensinne. Uansett har vel alle disse på Steam allerede så det er alt i alt bleh.
 
Igrunn interessant at Commandos-spillene har vært på GOG så lenge uten Squenix' velsignelse. Solgte de lisensen?

Uansett, gullnyheter. Da blir det forhåpentlig Tomb Raider, Anachronox og Thief om ikke alt for lenge.
 

Lodin

Der Waaaah
Ifølge GoG er den nåværende utgiveren disse folka her. :ehm:
Tipper de snappa opp serien billig på et punkt for å selge til digitale distributører. Om jeg husker riktig var Eidos på et tidspunkt ganske hardt ute å kjøre før Squenix nomma dem.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Altså, bare Thief Gold på GOG så blir det bra. Alle må kjøpe Thief Gold.
 
Too many games, too little time. Akkurat nå har jeg fullt opptatt med det jeg har. Plutselig kjøper jeg det, dog.
 
Det derre er den mest instabuyete instabuyen jeg noen gang har instabuyet.

Thief er muligens det beste spillet som finnes. Og hva bedre er: Dette betyr at Thief 2 garantert kommer også.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det gjør det. RPS-forumet spurte om tweaks og sånt til Thief sånn at de kunne få sine originaleksemplarer til å kjøre i Windows 7, og selv om GOG ikke delte ut sånt fikk de i det minste tips om at Thief 2 kommer snart.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dobbelpost fordi jeg akkurat testa Thief igjen.

Måtte jo så klart kjøpe Thief Gold selv om jeg har Thief fra før av, siden jeg ikke hadde Thief Gold (en spesialutgave med ekstra oppdrag), og fordi Thief er ei skikkelig hore å en gang få installert hvis du kjører moderne Windows (det er laget for Windows 95/98 og kjører den ganske så ghetto Dark Engine-spillmotoren, som var notorisk kresen selv i hine hårde dager). Kan jo nevne at jeg fikk Thief til å kjøre på Windows Vista for et par år siden, noe som involverte å hacke installasjonsprogrammet sånn at det ikke nekta å kjøre pga. Windows NT, installere noen skrøpelige gamle video-kodeker for å få sett filmene i spillet, og ikke minst kjøre to separate patcher på programfila sånn at det ikke dreit på seg pga. flere prosessorkjerner og 64-bit. Alt det er en saga blott nå; bare kjøp det hos GOG, last ned og installer og så er du fint i farta og kan nyte spillhåndverk fra tida hvor det var greit at spillet bytta oppløsning tre ganger for å gå inn og ut av menyen samt at man har ti forskjellige keybinds for å bevege seg rundt.

Uansett er det ikke dette jeg skal prate om, men om spillåret 1998. Ikke bare fikk man Ocarina of Time på Nintendo 64, man fikk også to bautaer av noen PC-spill: Half-Life og Thief: The Dark Project. Jeg husker fortsatt hvordan det gikk til at jeg fikk spilt begge; dette var tiden preget av mørke, sinne og frustrasjon de fleste kaller videregående skole. Som en stakkars bygdegutt hørte det med til sjeldenhetene at man kunne legge labbene på nye, butikkjøpte spill, og nedlastinger fra Internett av noe større enn en 320x240-JPEG av ei naken dame var en latterlig ide, umuliggjort av kostbare ISDN-linjer over det ganske land. Så derfor, da klassa dro på tur til Oslo en høstkveld i 1998, hadde jeg ett mål i sikte. Målet var ikke å se på hva nå enn vi dro til tigerstaden for å se, men å finne en spillbutikk og kjøpe meg Half-Life. En av mine beste kamerater var også med, og vi hadde en avtale om å kjøpe ett spill hver og låne/kopiere av hverandre (CD-brenning hørte også med til feberdrømmenes verden, enn så lenge). Spillet han kjøpte var Thief.

Så, vinteren tilbrakte jeg i Black Mesa, og våren i selskap med Garrett i hva nå enn byen hans heter. Til å begynne med syntes jeg grafikken var stusselig (fordi den er det), og jeg var misfornøyd med mangelen på action sammenlignet med Half-Life, men etter hvert forsto jeg hva Looking Glass ville si med spillet. Thief-serien står fortsatt alene med tanke på å tilby en snikeopplevelse hvor du faktisk føler deg genuint sårbar, og hvor omgivelsene konstant evner å trylle fram noe som gjør at du må revurdere taktikken din. Hvor godt jeg enn liker snikinga i Metal Gear Solid-serien (dvs. mye), gir den meg fortsatt en grunnere opplevelse enn Thief, hvor sammenblandingen av historie, spillmekanikker og atmosfære fortsatt savner sidestykke. At Looking Glass klarte å holde det gående i to spill, og at Ion Storm klarte å modernisere og videreføre de samme konseptene i det tredje, viser hvor sterk designen i Thief er. Det er et unikum, og så fort du kommer over den primitive grafikken og de lett innviklede kontrollene, vil du også la deg imponere.

Enda godt man fortsatt kan skaffe seg en slik klassiker til en rimelig penge, og få samme opplevelse som da det først ble utgitt (takket være mesterrase osv.). Kjenn deres besøkelsestid og skaff dere Thief, dere også.

Edit: Dere som vil ha mer grafikk og høyere resomolutions kan jo laste ned Dark Engine Widescreen Fix. Valgfri oppløsning og FOV i Dark Engine-spill, testa akkurat og den fungerer med Thief Gold fra GOG. ^^
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg tenker jeg tar å venter på Thief2. Jeg kjøpte Thief, det første to ganger i sin tid til full pris.
Det første eksemplarets disk bare spinn spinn SPINN SPINN ACAJKGASIAS og hele jævla disken sprakk og delte seg, utrolig nok, bare i to biter.
så ja. Jeg tar og venter på nummer 2 jeg. :)
 
Spilte gjennom første oppdrag på Normal i går, 20 minutter uten å bli oppdaget eller drepe noen (var vel to stykker jeg svimeslo). Har spilt det brettet så mange ganger at jeg mistet tellingen. "I have a simple job plan for this evening."

Tror jeg skal cruise videre på Normal siden jeg har spilt de første brettene alt for mange ganger, og så skru opp på Expert når jeg kommer til huset til den gale eksentrikeren.

Dette spillet, ass. Dette spillet er sakene sine.

En ting som er litt skuff er at GOG-versjonen ikke uten videre funket med maskinvaredrevet lyd (EAX) for meg. Jeg bør vel surfe litt på TTLG for å se om de har tips, men hvis noen her vet hvordan man kan trikse det til er det kult. EAX i Thief er fett.
 

Lodin

Der Waaaah
Evt. finner du sikkert løsninga på alle problemer hos GoG sine forum. De pleier å ha en egen tråd for sånt fem minutter etter at et spill blir sluppet.
 
Forresten så tipset Yeti om denne oppløsnings-moden som lar deg bruke noe annet enn 1024x768, og det kan komme godt med.:

http://www.ttlg.com/forums/showthread.php?t=121240

Fyttifader for et spill. Det verste er at selv om jeg har spilt Bafford's manor kanskje 30 ganger så oppdaget jeg noe nytt denne gangen også.

Forresten så kjøpte jeg også Half-Life på klassetur til Oslo. Så sånn er det. Sånn er det å komme fra bygda.