Good Old Games - utgivelser og tilbud

Lodin

Der Waaaah
Porten til Baldur 2: Elektrisk Boogaloo samt ad-on er endelig ute! Går med snikete planer om å spille gjennom begge to nå samt alt ekstra med en karakter. :sneaky:

Ville bare påpeke dette.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Porten til Baldur 2: Elektrisk Boogaloo samt ad-on er endelig ute! Går med snikete planer om å spille gjennom begge to nå samt alt ekstra med en karakter. :sneaky:

Ville bare påpeke dette.
Jeg tror ikke Baldurs Gate støtter gjennomspilling med alfanumerikk.

Ville bare påpeke dette.
 

Lodin

Der Waaaah
Som i å starte opp 1 og kjøre gjennom den og TotSC og så hoppe over til 2 og ToB med samme karakter? Jeg vet at det fungerer.
 

Lodin

Der Waaaah
Siterer Wikipedia selvom de og er DPFMer.
Ordet karakter stammer opprinnelig fra gresk χαρακτήρ («risse inn»), og betegnet pregestempelet for mynter og segl samt selve pregingen. I overført betydning har karakter siden kommet til å bety kjennetegn eller særmerker ved en person, gjenstand, hendelse e.l. Ordet har en rekke betydninger som er avledet av dette, slik som karakterrolle (i teater) eller karakter som mål på prestasjoner (i utdannelse, se f.eks. karaktersystemer i Norge). Ordet kan også betegne moralsk fasthet («han har en sterk karakter»).
På engelsk brukes character også om personer (i betydningen rollefigurer i teater o.l.). På norsk kan ikke ordet karakter brukes i denne betydningen; det kan kun beskrive egenskaper ved personer, ikke personene som sådan.
Dette er som vi ser en selvmotsigelse som noen prompere i språkrådet har finni på bare for å leke deilige. Karakter er et helt adekvat synonym for rollefigur samme hva de dickminksene måtte mene.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Sitere wikipedia som et argument mot språkrådet ja. Fortsett å lastebile.

EDIT: Leste sitatet ditt nå, det du har uthevet motsier jo til og med det du prøver å argumentere for/med.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Lodin

Der Waaaah
Det bare underbygger min påstand. Eneste grunnen til at karakter ikke kan bety person på bokmål er fordi noen prompere har bestemt seg for å være vrange. Da kan jaggu jeg være vrang tilbake. :sneaky:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
PS: Jeg kom på noe mer her.

Jeg leste i ordboka, at "karakter", kan bety det samme som "figur", men bare, på nynorsk.

Og altså ikke, på bokmål, da.

Er det noen slags nynorsk-mafia, som nekter folk å bruke ordet "karakter", om "figur", på bokmål?

For at de fører en slags krig, mot bokmåls-folket, og vil nekte dem, rettighetene sine, da.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh

Tags: Mangel på respekt for folks rettigheter fra myndighetene, nynorsk-mafian, søppel-koden
 
Fant ut at jeg har kjøpt 38 spill på GOG siden jeg regga meg for en måned siden, noe jeg vil anta nærmer seg 2000 kroner :psyduck:

Og enda vil jeg ha mer. Har spilt noen timer av planescape torment, liker det jeg Har sett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mens jeg har kjøpt seks spill, vært medlem siden betaen begynte. Problemet mitt er ikke at det ikke er gode spill (vel, OK, det er en del skrot der også), men at jeg har de fleste jeg har lyst på fra før av. Når det er sagt fant jeg fort ut at Castles II ikke var så raft som jeg huska fra barndommen.

Når jeg først skriver her kan jeg jo passe på å anbefale et par godsaker.
  • Hostile Waters: Antaeus Rising: Skrevet av Warren Ellis og kobler dermed ganske fett action/strategi-gameplay med en historie som ikke er reint skrot. Grafikken var skikkelig voldsom da det kom og brakte mang en PC i kne og det kan man jo tenke på og flire litt av mens man spiller det i dag.
  • Beneath a Steel Sky: Dystert pek-og-klikk-spill med scifi-tema som også er skrevet av en tegneseriefyr, og selv om det er litt humørløst holder det ganske bra. Så lenge du ser bort fra en del wonky oppgaver, da. Uansett er det gratis så det er ikke så mye å lure på.
  • Beyond Good and Evil: Antageligvis det nærmeste noen har kommet Zelda-perfeksjon uten at det er snakk om et Zelda-spill. En fantastisk detaljert verden, nydelig musikk, bra manus og en kvinnelig hovedperson som ikke bare er pupper er blant høydepunktene. Humoren er litt spess (kanskje siden spillet er fransk), men stemningen er gjennomført kos og dette er på alle måter "best gaems evar"-materiale.
  • Another World: Ett av de første spillene som helt tydelig tok inspirasjonen fra spillefilmer, og fortsatt vel verdt å få med seg. Kontrollene er ganske clunky etter dagens standard og det baserer seg veldig på at du skal lære deg spillet ved å dø ofte, men stemningen og grafikken er fortsatt gull. GOG-versjonen er jubileumsutgaven som er et par år gammel, og som stort sett er en nybygd utgave av originalen med ny musikk og grafikk.
  • Sanitarium: Et av de særeste og mest uvanlige adventure-spillene jeg har vært borti. Du spiller en mentalpasient som rømmer fra et sjukehus, eller så spiller du en lege som er blitt innesperret på sjukehuset etter en ulykke, eller så er det noe annet på ferde. Helt fra starten av er altså historien tvetydig og absurd, og det er mye av moroa ved spillet. Oppgavene er sjeldent spesielt vanskelige (og, dessverre, sjeldent spesielt morsomme heller etter hvert), men den virkelige stjerna her er omgivelsene du besøker og stemningen som skapes av historien. Du spiller gjennom separate kapitler hvor du besøker marerittaktige versjoner av mer eller mindre dagligdagse steder, og å si noe mer om dem er å spoile ganske kraftig. Dette er forholdsvis obskurt, men hvis du er glad i adventure og spill med gode historier er dette et pliktkjøp. Vær dog obs på at du må lagre ofte og i separate filer siden det er jævlig buggy og fort setter deg i en posisjon hvor du ikke kan komme videre (iallfall butikkutgaven jeg har spilt).
Dette kommer da i tillegg til mer opplagte anbefalinger som Torment, Sacrifice, Outcast, Psychonauts, Neverwinter Nights, Baldur's Gate, MDK og The Longest Journey. Kjøp alt dette.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Men har dem sistnevnte på norsk?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei og det skal vi være glade for. Jeg har begge utgavene (den norske er tilogmed førsteutgaven), og det går aldri mer enn noen sekunder mellom hver gang du blir minnet på at spillet er skrevet på engelsk og oversatt til norsk i etterkant. Dialogen som spillet er kjent for virker oppstyltet og kunstig på norsk, og April Ryan spilles av jævla Synnøve Svabø.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Men jeg liker det av akkurat de grunnene du nevner der. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Enig i at det har en viss ødelagt sjarm på norsk, men etter å ha spilt den ånklie utgaven var det liksom ikke så fristende å gå tilbake.
 

Lodin

Der Waaaah
All banninga funker ikke i den engelske utgaven. :smugdog:

Og når det gjelder Beyond Hrrm & Evil så kommer det i "HD-utgave" til 360 så det er like greit å vente. Det spillet var allerede et helvete å kjøre på PC når det kom ut.
 

Terje

mostly harmless
Yetipants skrev:
Beneath a Steel Sky: Dystert pek-og-klikk-spill med scifi-tema som også er skrevet av en tegneseriefyr,
Nah-uh. Tegnet av en tegneseriefyr. Dvs bakgrunner, introen og den tegneserieblekka som fulgte med originalen en gang i tiden. Pluss en del promo-materiale. Designet figurer -- FIGURER -- men tegnet ikke sprites. Verd å nevne at det er snakk om Watchmen-tegneren Dave Gibbons, lett å kjenne igjen stilen.

Er forøvrig oppe i 30 GOG-titler nå, hvis dette er blitt en skrytetopic. Anbefalinger utover det som allerede er nevnt må være Pro Pinball spillene. Særlig Timeshock er temmelig bra.