Uten at jeg helt vet hvordan, klarte jeg å låse opp øy nummer to i GTA IV i kveld. Det til tross for at jeg stort sett bare leika meg med litt juksekoder (mer spesifikt spawna jeg Turismo-biler i hytt og gevær) og lærte byen litt bedre å kjenne. Det jeg har oppdaga er at jeg kjenner meg skikkelig igjen, fra GTA III. Spillet føles veldig likt, sånn utseendemessig. Bombe. Men det å kjøre over brua til øy nummer to som jeg ikke husker hva heter, det var skikkelig deja vu. Så kjørte jeg videre innover, til det som er spillets versjon av Times Square. Først da slo det meg at, jøss, Rockstar har virkelig ikke spart på kruttet når det gjelder grafikken. Ble aldri så lite satt ut da. På en god måte.
Sånn ellers så endrer stadig oppfatninga mi av spillet seg. Jeg satt og maxa og relaxa litt da jeg kom meg til øy nummer to, og plutselig mens jeg handler klær renner det inn med SMS og samtaler fra alskens gjøker. Tok seriøst seks samtaler mens jeg kjøpte dress. Det sier kanskje litt om meg at jeg bruker mobilen mye, mye mer i spillet enn i det virkelige liv (denne uka har jeg tatt en samtale og sendt to meldinger). Menmen. Hva faen prøver jeg egentlig å si med dette? Det jeg prøver å si er at selv om kjernen er den samme, så er det noe veldig kritisk som er annerledes fra alle de andre GTA-spillene. Det kan være grafikken, det kan være stemningen i byen, det kan være en kombinasjon av dette og flere andre faktorer, men Liberty City i GTA IV føles ekte. Så lenge du cruiser rundt i bilen og drar dit du får beskjed om å dra, føles det som en ekte by. Bare ikke prøv å stikke innom kaffesjappa på hjørnet eller matbutikken nedi gata. Det er en veldig overflatisk simulasjon, men det fungerer til en viss grad. Det mekaniske jeg mislikte så sterkt før (kampsystemet, visse aspekter ved kjøringa, noen småting som dukka opp mens man rusla rundt) er borte eller i det minste slipt ned en del. Oppdraga er - som nevnt flere ganger før - de samme, men av en eller annen grunn gjør det ikke så mye nå. Skal bygge opp litt mer power først, så skal jeg bli ferdig med noen eksamener, og så skal jeg utforske byen litt. Jeg får fortsatt lyst til å hoppe tre etasjer høyt og kjøre opp langs vegger med bilene mine, men det går greit. Hadde ærlig talt ikke trodd det, men så langt liker jeg GTA IV omtrent like godt som Crackdown. Det ække verst.